Keskustelua liikenteestä

<< < (2549/3033) > >>

oh2dw:
Nykyään on kauppojen kassoilla maksuvuorossa olevan ja seuraavan asiakkaan välissä pidempi turvaväli kuin motarin vasemmalla kaistalla.

hynkel:
Tuo turvavälihomma on vähän turhaa vouhotusta ja jeesustelua isoilta osin. Otan esimerkin: tie 101, eli kehä 1, on 24 kilometriä pitkä. Se on pääosin 2+2-kaistaista, mutta voidaan laskea että siinä on keskimäärin yhteensä 5 kaistaa, eli kaistakilometrejä tulee 120 km. Sen nopeusrajoitus on pääasiassa 80 km/h, vaikka tietyt osat siitä onkin 50...70 km/h rajoituksella. Yleistämme että 80 km/h on rajoitus koko matkalla.

Kysymys kuuluu, montako autoa ko. tielle mahtuu samanaikaisesti liukkaalla kelillä, kun pysähtymismatka (=reaktioajan eteneminen+jarrutusmatka) 80 km/h vauhdista pysähdykseen asti 250 metriä? Vastaus on 480. Ottaen huomioon, että liikennemäärät ovat 70 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, mahtaisi olla mielenkiintoiset ruuhkat, jos tielle päästettäisiin kerrallaan korkeintaan 480 ajoneuvoa, kuten turvavälifanaatikot esittävät puheissaan?

Totuus on, että kehällä on tuhansia autoja samanaikaisesti.


ps. Lapin Läänin (se paikka missä kuulemma osataan ajaa) väkiluku on 180 000 henkeä. Autoja on suomessa tilastollisesti 0,62 per capita, eli lapissa pitäisi tilastollisesti olla 111 600 autoa. Tiehallinnon mukaan kehä 1:n vilkasliikenteisimmällä kohdalla kulkee vuorokaudessa yli 113 000 ajoneuvoa. Joko tämä auttaa vähän suhteuttamaan liikennetiheyttä? Kehä 1:n pätkällä on siis saman verran autoja päivittäin, kuin sadan tuhannen neliökilometrin Lapin Läänissä yhteensä. Ja joo, tiedän, että lapissa on varmaan suhteessa vähän enemmän autoja per capita kuin muualla suomessa, mutta suuruusluokka on tämä. Jos tällä liikennetiheydellä kolisee pari-kolme kertaa pahemmin / laajamittaisemmin yhden talven aikana, niin onko se nyt välttämättä kovinkaan hyvä jeesustelun aihe? Aika moni porokeisari on itse täysin kyvytön ajamaan sujuvasti pääkaupunkiseudun liikenteessä, koska liikennemäärät ja liikenteenohjauslaitteet aiheuttavat kumpikin liikaa stressiä

yeeman:
Quote

Tuo turvavälihomma on vähän turhaa vouhotusta ja jeesustelua isoilta osin.


...kun oikeastaan merkitsevä asia on nopeuden yms. olosuhteiden perusteella laskettava yksilöllinen turva-aika.

Meillä on ollut pari "porokeisaria" Espoossa kylässä tässä talvella. Totesivat avoimesti, että pääkaupunkiseudun liikennekaruselli on heidän perspektiivistään kauhistuttava.

oh2dw:
Teoria ja käytäntö ovat eri asioita. Riskillä voidaan aina pelata. Toisena esimerkkinä vaikkapa ajaminen hirvivaroitusmerkin vaikutusalueella. Kesäaikana motareilla painellaan huoleti hämärässä ja pimeässäkin 120+ km/h, ja luotetaan tuuriin. Jos on huono tuuri, hirvi osuu kohdalle, useimmiten ei. Siitäkin huolimatta, että maalaisjärkiohjeena on max 80 km/h, jolla nopeudella on vielä mahdollisuus selvitä hengissä hirven yllättäessä. Vaan eipä tunnu moniakaan moinen mahdollisuus kiinnostavan, kiire kun on, useimmilla ei minnekään.

MBK:
Niille jotka epäilevät, etteivät nykypolven sivarit pysty siihen mihin Talvisodan veteraanit, niin katsokaa, olette väärässä. 
Kyllä vaan pystyvät   



[ Attachment not found - or removed ]

Navigation

Up one level

Next page

Previous page