FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.11.17, 04:32

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 636 637 [638] 639 640 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475908 times)
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12740 on: 18.02.12, 15:11 »

Tuo turvavälihomma on vähän turhaa vouhotusta ja jeesustelua isoilta osin.

...kun oikeastaan merkitsevä asia on nopeuden yms. olosuhteiden perusteella laskettava yksilöllinen turva-aika. Wink

Meillä on ollut pari "porokeisaria" Espoossa kylässä tässä talvella. Totesivat avoimesti, että pääkaupunkiseudun liikennekaruselli on heidän perspektiivistään kauhistuttava.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12741 on: 18.02.12, 16:20 »

Teoria ja käytäntö ovat eri asioita. Riskillä voidaan aina pelata. Toisena esimerkkinä vaikkapa ajaminen hirvivaroitusmerkin vaikutusalueella. Kesäaikana motareilla painellaan huoleti hämärässä ja pimeässäkin 120+ km/h, ja luotetaan tuuriin. Jos on huono tuuri, hirvi osuu kohdalle, useimmiten ei. Siitäkin huolimatta, että maalaisjärkiohjeena on max 80 km/h, jolla nopeudella on vielä mahdollisuus selvitä hengissä hirven yllättäessä. Vaan eipä tunnu moniakaan moinen mahdollisuus kiinnostavan, kiire kun on, useimmilla ei minnekään.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Markku Koponen
Offline Offline

Posts: 354
Date Registered: 05.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12742 on: 18.02.12, 16:31 »

Niille jotka epäilevät, etteivät nykypolven sivarit pysty siihen mihin Talvisodan veteraanit, niin katsokaa, olette väärässä. 
Kyllä vaan pystyvät    laugh



[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 18.02.12, 16:41 by Markku Koponen »

---  ....  ---..  ...-  --.-
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12743 on: 18.02.12, 16:41 »

Tuo turvavälihomma on vähän turhaa vouhotusta ja jeesustelua isoilta osin. 

"Ajoneuvo on voitava pysäyttää tien näkyvällä osalla." Tätä sovelletaan; jos tuiskussa ei näy tietä ollenkaan, niin anti mennä vaan...

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12744 on: 18.02.12, 17:08 »

Riskillä voidaan aina pelata.
Näitä idiootteja riittää aina joilla on joku "v*tun hyvä" selitys asiaan kuin asiaan. Sehän se vituttaakin, että vaikka itse ajaisit kuinka hyvin tahansa, niin aina voi joku tyhjäpää tulla päälle.
"Isolta osin" tuo turvaväli tai -aika, miksikä sitä nyt haluaa kukin kutsua, on "joillekin" aivan tuntematon asia.

Oli keli miten huono tahansa niin noita hanurissa roikkujia näkee aina. Niin ammatti- kuin sunnuntaikuskejakin. Kai se on vaan typerä tapa luottaa siihen, ettei mitään kuitenkaan käy. Ei se hirvi sieltä kuitenkaan tule. Se ihmetyttää vaan niin suunnattomasti, että miten aivoton idiootti pitää olla, että noin toimii.
Johan sen nyt pitäisi ***kele vaistonkin sanoa, että jos ei nokkaansa pitemmälle näe, niin ei silloin voi painaa 120 lasissa menemään... jos siis mitään elämää siellä korvien välissä on.
 
No, ehkä siinä vaiheessa sitten ruvetaan miettimään, kun jotain oikeasti sattuu, että mitä tuli tehtyä... ja niinhän se usein onkin. Sitten vasta kun se kaveri kuolee siinä pelkääjän paikalla niin aletaan miettimään, että hitto... Tongue
Matias Hurtta
Offline Offline

Posts: 1133
Date Registered: 10.01.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12745 on: 18.02.12, 19:10 »

Aika moni porokeisari on itse täysin kyvytön ajamaan sujuvasti pääkaupunkiseudun liikenteessä, koska liikennemäärät ja liikenteenohjauslaitteet aiheuttavat kumpikin liikaa stressiä

Ja ne samat porokeisarit, jotka suu vaahdoten mesoaa ettei etelänvetelät osaa ajaa talvella, saavat kyllä hekin onnettomuuksia aikaiseksi paikoissa, missä on kaksi tietä ristissä ja muutaman kerran vuorokaudessa sattuu kaksi autoa samaan aikaan risteykseen.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12746 on: 18.02.12, 19:23 »

Ja ne samat porokeisarit, jotka suu vaahdoten mesoaa ettei etelänvetelät osaa ajaa talvella, saavat kyllä hekin onnettomuuksia aikaiseksi paikoissa, missä on kaksi tietä ristissä ja muutaman kerran vuorokaudessa sattuu kaksi autoa samaan aikaan risteykseen.

Nämä ovat juuri niitä asenteita, joista olisi hyvä päästä eroon. Jo ennenkuin edes harkitaan ajokortin myöntämistä. Kallonkutistajan kautta vaan kaikki, jotka kuvittelevat saavansa ajo-oikeuden. Kaikenlaisia kuskeja löytyy niin Kehä 3:n sisä- kuin ulkopuoleltakin, ja kaikilla pitäisi olla oikeus liikkumiseen. Menisikö millään kaaliin, että ihmiset ovat erilaisia, jopa tien päälläkin, ratin takana. Onko vaikeaa olla kohtelias, vaikka toinen ei olisikaan aina oikeassa. Mitä sitten, jos hänen antaa mennä vaan, hyvillä mielin? Onko ihan ylivoimaista? Jos tuntuu vaikealta, katso peiliin...kotona!

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12747 on: 18.02.12, 20:36 »

Onko vaikeaa olla kohtelias, vaikka toinen ei olisikaan aina oikeassa. Mitä sitten, jos hänen antaa mennä vaan, hyvillä mielin? Onko ihan ylivoimaista?
Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin! Hulluko olet? Grin Ylpeys ja omahyväisyys on kova juttu!
Matias Hurtta
Offline Offline

Posts: 1133
Date Registered: 10.01.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12748 on: 18.02.12, 21:03 »

Nämä ovat juuri niitä asenteita, joista olisi hyvä päästä eroon. Jo ennenkuin edes harkitaan ajokortin myöntämistä. Kallonkutistajan kautta vaan kaikki, jotka kuvittelevat saavansa ajo-oikeuden. Kaikenlaisia kuskeja löytyy niin Kehä 3:n sisä- kuin ulkopuoleltakin, ja kaikilla pitäisi olla oikeus liikkumiseen. Menisikö millään kaaliin, että ihmiset ovat erilaisia, jopa tien päälläkin, ratin takana. Onko vaikeaa olla kohtelias, vaikka toinen ei olisikaan aina oikeassa. Mitä sitten, jos hänen antaa mennä vaan, hyvillä mielin? Onko ihan ylivoimaista? Jos tuntuu vaikealta, katso peiliin...kotona!

Nyt meni kyllä vähän ohi tuo, että miten esittämäni huomio siitä että myös muualla suomessa sattuu onnettomuuksia liittyy mihinkään asenteeseen? Tuon Tatun hyvän kirjoituksen innostamana minun oli tarkoitus (hieman kärjistäen) kyseenalaistaa väite "kyllä lapissa osataan ajaa". Ja en todellakaan ymmärrä miten päädyit tuollaiseen johtopäätökseen minun asenteestani liikenteessä yhden lauseen perusteella. Minulla ei ole mitään erilaisia kuljettajia vastaan, kaikki on joskus aloittelijoita, vieraassa paikassa ja kaikki mokailee joskus. En sitten tiedä minkälaisen kuvan joidenkin henkilöiden asenteesta antaa nuo "milloinkohan ne hesalaisetkin oppii ajamaan" -kommentit, tai se että tehdään diagnoosi täysin tuntemattoman henkilön asennevammasta yhden lauseen perusteella.

Quote
Kaikenlaisia kuskeja löytyy niin Kehä 3:n sisä- kuin ulkopuoleltakin

Nimenomaan näin. Juurikin tätä tuolla kirjoituksellanikin oli tarkoitus sanoa. Että mielestäni vähän turha sieltä pohjois-Suomesta huudella, kun niitä vahinkoja sattuu yhtälailla sielläkin.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12749 on: 19.02.12, 01:02 »

...kun oikeastaan merkitsevä asia on nopeuden yms. olosuhteiden perusteella laskettava yksilöllinen turva-aika. Wink

Njoo.. ja siis, kyllähän tollanen lyhyehkö turvaväli yleensä riittää, koska yleensä se edellä ajava ei pysähdy kuin seinään, mutta jos se ajaa lumipenkkaan niin kyllä se lähestulkoon seinään pysähtyy, ja tälläinen tilanne on se TLL:ssä tarkoitettu "ennakoitavissa oleva", johon on tosiasiassa aivan mahdotonta varautua näillä liikennetiheyksillä. Riittävän turvavälin saa kun pudottaa oman nopeuden kahteenkymppiin, mutta silloin joku ajaa perään.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12750 on: 19.02.12, 17:11 »

Kantatie 51 Kirkkonummen länsipuolella tänään iltapäivällä. Näkyvyys oli kohtuullisen hyvä lumisateesta huolimatta, mutta edellä kulkeva aura-auto nostatti lumipöllyä sen verran reilusti, että näkyvyys sen kohdalla oli heikoimmillaan kymmenen metrin luokkaa. Siinä sitten ajeltiin letkassa noin viittäkymppiä, niin eikös takaa syöksykin joku valopää 80:ä koko jonon ohi vastaantulevien kaistaa täysin sokkona. Suorastaan käsittämätön ihme, ettei kyseinen ohitus päättynyt nokkakolariin.

Aura-autojen kuskithan tuollaisia idiootteja varmaan näkevät joka päivä, joten ei paljoa käy kateeksi.

Toinen ihmetyksen aihe oli, se että jossain Inkoon-Siuntion paikkeilla näkyi satasen nopeusrajoituskyltti, vaikka talvinopeusrajoituskarttaan mitään sellaista ei ole merkitty. Eli joko tuossa kartassa on virhe tai sitten joku sankari on käynyt kääntelemässä merkkejä omin lupineen jo hieman etukäteen. Roll Eyes
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12751 on: 19.02.12, 17:21 »

Toinen ihmetyksen aihe oli, se että jossain Inkoon-Siuntion paikkeilla näkyi satasen nopeusrajoituskyltti, vaikka talvinopeusrajoituskarttaan mitään sellaista ei ole merkitty. Eli joko tuossa kartassa on virhe tai sitten joku sankari on käynyt kääntelemässä merkkejä omin lupineen jo hieman etukäteen. Roll Eyes

Ei niitä käännellä, ne vaihdetaan. Todennäköisesti vaan unohtunut. Lähetä palautetta.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12752 on: 19.02.12, 17:25 »

Ei niitä käännellä, ne vaihdetaan. Todennäköisesti vaan unohtunut. Lähetä palautetta.

Ainakin täällä pohjoisessa ne merkit on sellaisia mallia "kirja". Käännetään vaan "sivu", niin tulee uusi nopeus...

EDIT: Tällainen: http://www.radio957.fi/files/article_fullsize/2010_10_14_4cb67e7f0760a.jpg

Ja sitten on myös näitä "kokonaan käännettäviä": http://www.savonsanomat.fi/multimedia/dynamic/00160/rajoitus_160388a1.jpg

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12753 on: 19.02.12, 17:27 »

Ainakin täällä pohjoisessa ne merkit on sellaisia mallia "kirja". Käännetään vaan "sivu", niin tulee uusi nopeus...

EDIT: Tällainen: http://www.radio957.fi/files/article_fullsize/2010_10_14_4cb67e7f0760a.jpg

Oho, enpä ollut ennen nähnyt. Tuo on fiksu, paitsi siinä mielessä että noita lienee helppo käännellä itsekin..
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12754 on: 19.02.12, 17:31 »

Oho, enpä ollut ennen nähnyt. Tuo on fiksu, paitsi siinä mielessä että noita lienee helppo käännellä itsekin..

Joo, ei sitä ajaessa huomaa, että siinähän on saranat, ellei osaa vartavasten katsoa. Joskus vain satuin näkemään, kun ukko oli just vaihtamassa rajoitusta...

Ilmeisesti noita ei sitten kuitenkaan hirveästi käännellä ilkivaltamielessä. Tai ainakaan moisesta ei ole uutisoitu. Onhan ne yleensä siellä about kolmen-neljän metrin korkeudessa, että välttämättä ihan hetken mielijohteesta niitä ei käännellä, ellei satu olemaan lentokonebongari, jolla on aina kätevästi tikkaat autossa Grin
« Last Edit: 19.02.12, 17:36 by Mikko Maliniemi »

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12755 on: 19.02.12, 18:09 »

Ne leditaulut on myös kovajuttu. Kehällä oli tuossa pari päivää sitten laskettu nopeus 80->60, vaikka keli oli mitä parhain. Shocked Merkin yhteydessä oli myös varoitus liukkaudesta. Vähän sama, kun kesällä lasketaan nopeus välittömästi 120->100, kun pari pisaraa sataa vettä... Tongue
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12756 on: 19.02.12, 18:41 »

Kantatie 51 Kirkkonummen länsipuolella tänään iltapäivällä. Näkyvyys oli kohtuullisen hyvä lumisateesta huolimatta, mutta edellä kulkeva aura-auto nostatti lumipöllyä sen verran reilusti, että näkyvyys sen kohdalla oli heikoimmillaan kymmenen metrin luokkaa. Siinä sitten ajeltiin letkassa noin viittäkymppiä, niin eikös takaa syöksykin joku valopää 80:ä koko jonon ohi vastaantulevien kaistaa täysin sokkona. Suorastaan käsittämätön ihme, ettei kyseinen ohitus päättynyt nokkakolariin.

Aura-autojen kuskithan tuollaisia idiootteja varmaan näkevät joka päivä, joten ei paljoa käy kateeksi.

Toinen ihmetyksen aihe oli, se että jossain Inkoon-Siuntion paikkeilla näkyi satasen nopeusrajoituskyltti, vaikka talvinopeusrajoituskarttaan mitään sellaista ei ole merkitty. Eli joko tuossa kartassa on virhe tai sitten joku sankari on käynyt kääntelemässä merkkejä omin lupineen jo hieman etukäteen. Roll Eyes

Oletkos muuten varma, että tuo ohittaja ei nähnyt että vastaan ei tule ketään ja on turvallisempaa ohittaa kuin ajaa siellä aura-auton perässä kiinni hirveässä lumipöllyssä. Monesti nuo ketkä valittavat huonosta näkyvyydestä eteen, ajavat itse aivan liian lähellä edellä menevän perää, josta se sokaiseva lumipölly nousee. Viereisellä kaistalla sekä n. sadan metrin päässä aura-autosta samalla kaistalla tilanne voi olla täysin toinen ja näkyvyys useita satoja metrejä, varsinkin aura-auton ajaessa edessä, koska sehän heittää lumipöllyä pääosin suoraan perään sekä penkan suuntaan!  Wink
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12757 on: 19.02.12, 22:41 »

Vaihteeksi taas vähän mallia siitä miten ajetaan. Tällä kertaa kehityksen kehdosta Intiasta! Cheesy

http://www.snotr.com/video/7504/Indian_Driving_Manners

(herranjumala!)

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12758 on: 20.02.12, 03:40 »

Toinen ihmetyksen aihe oli, se että jossain Inkoon-Siuntion paikkeilla näkyi satasen nopeusrajoituskyltti, vaikka talvinopeusrajoituskarttaan mitään sellaista ei ole merkitty. Eli joko tuossa kartassa on virhe tai sitten joku sankari on käynyt kääntelemässä merkkejä omin lupineen jo hieman etukäteen. Roll Eyes

Lienee kääntynyt läppä omia aikojaan, KT51:llä ei ole länsiväylän ulkopuolella talvisaikaan yli 80 km/h rajoitusta missään...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12759 on: 20.02.12, 05:26 »

Oletkos muuten varma, että tuo ohittaja ei nähnyt että vastaan ei tule ketään ja on turvallisempaa ohittaa kuin ajaa siellä aura-auton perässä kiinni hirveässä lumipöllyssä. Monesti nuo ketkä valittavat huonosta näkyvyydestä eteen, ajavat itse aivan liian lähellä edellä menevän perää, josta se sokaiseva lumipölly nousee. Viereisellä kaistalla sekä n. sadan metrin päässä aura-autosta samalla kaistalla tilanne voi olla täysin toinen ja näkyvyys useita satoja metrejä, varsinkin aura-auton ajaessa edessä, koska sehän heittää lumipöllyä pääosin suoraan perään sekä penkan suuntaan!  Wink

Kyllä se pahin lumipölly nimenomaan sivuille nousi ja takana ajettaessa ei ollut mitään ongelmaa näkyvyyden suhteen, vaikka itse olin jonossa kolmantena.
Pages: 1 ... 636 637 [638] 639 640 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1