Keskustelua liikenteestä

<< < (257/3031) > >>

mmniemi:
Quote

Joku toinen kolostaan ryöminyt viisasteli, että jos takana tulee perälaudassa toinen auto, niin ei se estä lätäkön kohdalla jarruttamista. Ei se estäkään. Muista se kun seuraavan kerran olet siinä tilanteessa. Erityisesti kun peräänajaja on useimmiten ainakin osasyyllinen, ellei sitten ennalta-arvattavuusaspekti tule sillain voimakkaammin mukaan kuvaan.


Niinpä niin   

Aaltonen:
Tänään torstaina jos ei pelti Etelä-Suomen, pääasiassa PK seudulla rytissyt, niin olen ihmeissäni.
Kehällä kun kentälle menin, satoi pakkaslunta ja näkyvyys parin rekan takana noin 20-40m lumipöllyssä, silti jengi paahtaa vaan vasenta kaistaa ohi minkä kerkee, näkemättä siis mitään käytännössä. Itsellä 200m väli edellä ajavaan, jonka hädin tuskin siitä pöllystä erotti. Viereistä kaistaa vedettiin tosiaan ihan huoletta kuin selkeellä kelillä ohi. Etäisyyksiä edellä ajavaan suurin osa piti kuin kesäkelillä.
Onneksi oli vielä niin pitävä kelikin, että Aigon 68hv antoivat vielä pidon katoamista 3.vaihteella kiidytettäessä...

Ja sitten ihmetellään, että miksi kolisi?! 

Autopilot:
Quote

Tänään torstaina jos ei pelti Etelä-Suomen, pääasiassa PK seudulla rytissyt, niin olen ihmeissäni.
Kehällä kun kentälle menin, satoi pakkaslunta ja näkyvyys parin rekan takana noin 20-40m lumipöllyssä, silti jengi paahtaa vaan vasenta kaistaa ohi minkä kerkee, näkemättä siis mitään käytännössä. Itsellä 200m väli edellä ajavaan, jonka hädin tuskin siitä pöllystä erotti. Viereistä kaistaa vedettiin tosiaan ihan huoletta kuin selkeellä kelillä ohi. Etäisyyksiä edellä ajavaan suurin osa piti kuin kesäkelillä.
Onneksi oli vielä niin pitävä kelikin, että Aigon 68hv antoivat vielä pidon katoamista 3.vaihteella kiidytettäessä...

Ja sitten ihmetellään, että miksi kolisi?! 


Kyllä rytisi,

Olin ajotunnilla takavetoisella bajjerinraudalla, suht tiuhaan vilkkui ESP:n valo takavetoisella liukkailla. Risteykseen tultaessa opettaja vain huomautti ihan normalisti että nyt näin liukkaalla pitää olla risteyksissä erityisen varovainen. Noh, risteyksen toiselta puolelta alkoi valkoinen pikku Peugeot 205:onen ylittämään risteyttä kuin (hänen vasemmalta, minun oikealt) syöksyi virolainen Golffi farmari suoraan valkoisen Peugeotin kylkeen ja romua lensi. Peugeotti pyörähti 540astetta tieltä jalkakäytävälle sellaisella vaudilla että jos kadunkulmassa olisi joku seisonut olisi ruumiita tullut.

Noh ei kukaan kuitenkaan onneksi loukkaantunut ja käytiin viemässä käyntikortti jos todistajia tarvittaisiin ja sitten taas matkaan.

tornadof36:
Quote

Tänään torstaina jos ei pelti Etelä-Suomen, pääasiassa PK seudulla rytissyt, niin olen ihmeissäni.
Kehällä kun kentälle menin, satoi pakkaslunta ja näkyvyys parin rekan takana noin 20-40m lumipöllyssä, silti jengi paahtaa vaan vasenta kaistaa ohi minkä kerkee, näkemättä siis mitään käytännössä. Itsellä 200m väli edellä ajavaan, jonka hädin tuskin siitä pöllystä erotti. Viereistä kaistaa vedettiin tosiaan ihan huoletta kuin selkeellä kelillä ohi. Etäisyyksiä edellä ajavaan suurin osa piti kuin kesäkelillä.
Onneksi oli vielä niin pitävä kelikin, että Aigon 68hv antoivat vielä pidon katoamista 3.vaihteella kiidytettäessä...

Ja sitten ihmetellään, että miksi kolisi?! 


Nythän on niin,

että nuo kelikäsitteet ovat lieventyneet.Normaali talvikeli tarkoittaa normaalia kesäkeliä,ja sitten kun on vielä ESP,ABS etc,niin eihän keleistä tartte välittää...

Illalla kentältä palatessa oli tuossa Keimolan tienoossa sellaiset kisat että paremmasta väliä.Kun motari alkaa,niin kaikkien on pakko heti päästä sitä vasenta kaistaa jonosta ohitse ja mieluiten vaikkapa 120 km/t,olkoonkin että lumisade on mukavasti jäädyttänyt sen tienpinnan.Ja ajoetäisyydet näillä veijareilla sellaiset pari auton mittaa .

-Jukka

Henkka:
Quote

Tänään torstaina jos ei pelti Etelä-Suomen, pääasiassa PK seudulla rytissyt, niin olen ihmeissäni.
Kehällä kun kentälle menin, satoi pakkaslunta ja näkyvyys parin rekan takana noin 20-40m lumipöllyssä, silti jengi paahtaa vaan vasenta kaistaa ohi minkä kerkee, näkemättä siis mitään käytännössä. Itsellä 200m väli edellä ajavaan, jonka hädin tuskin siitä pöllystä erotti. Viereistä kaistaa vedettiin tosiaan ihan huoletta kuin selkeellä kelillä ohi. Etäisyyksiä edellä ajavaan suurin osa piti kuin kesäkelillä.
Onneksi oli vielä niin pitävä kelikin, että Aigon 68hv antoivat vielä pidon katoamista 3.vaihteella kiidytettäessä...

Ja sitten ihmetellään, että miksi kolisi?! 


Hämeenlinnanväylällä oli tänään samankaltaisia ajatuksia. Myönnän että itsekkin vanhasta tottumuksesta aivot (mitkä?) halusivat käskeä polkemaan vauhtia sinne "sallittuun plus toleranssit" nopeuteen, mutta tovin päästä onneksi ne aivot alkoivat tosiaan toimia ja piti suhteuttaa etenemistä kelin ehdoille

En muista ihan heti milloin täällä on ollut viimeksi näin liukkaat tiet. Kunnon pakkanen ja hötölunta, joka oikein "kiillottui" pintaan kiinni. Harvinaisempaa täälläpäin.

Kun vasenta kaistaa paahdettiin aika yleisesti samoilla vauhdeilla ja väleillä kuin aina, niin tuli mieleen toissavuotinen ketjukolarien suma, joka vaati raskaamminkin veroansa. Ja se että kyllä autoilevan pää on kovaa materiaalia. Kun johonkin ajotapaan on totuttu niin se on sitten helposti niin kesät ja talvet. Tänään sen huomasi omakohtaisestikkin.

Täällä pk-seudulla on vielä toututtu että tieverkostot ovat talvellakin yleisesti hyvin ylläpidettyjä. Se ehkä lisää oman vaaratekijänsä tähän soppaan, kun sitten tuleekin sellaista keliä, ettei aurat ja suolan siroittelu autakkaan totutusti.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page