FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.05.17, 07:57

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 662 663 [664] 665 666 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1451367 times)
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13260 on: 29.06.12, 20:16 »

Siis tuosta väistämisestä nyt tarkotin, että ylipäätänsä oli kolmio autoilijalla tai ei.

Öh, siis nyt en taida ymmärtää? Vai meinaatko, että tulet rampilta moottoritielle pärrällä, ja autoilijoiden pitäisi sinua väistää/tehdä sulle tilaa?

Quote
Mutta tuo taxi juttu niin tässä olisi selittävä kuva.

Homma bueno. Sai kuvan, että oli vähän toisinpäin...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4411
Date Registered: 13.04.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13261 on: 29.06.12, 20:22 »

Öh, siis nyt en taida ymmärtää? Vai meinaatko, että tulet rampilta moottoritielle pärrällä, ja autoilijoiden pitäisi sinua väistää/tehdä sulle tilaa?

Homma bueno. Sai kuvan, että oli vähän toisinpäin...

Siis meinaan että vaikka ajaisi kaupungissa niin autoilijat eivät aina tunnu väistävän vaikka heillä olisi kolmio.

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13262 on: 29.06.12, 20:29 »

Siis meinaan että vaikka ajaisi kaupungissa niin autoilijat eivät aina tunnu väistävän vaikka heillä olisi kolmio.

Olisit sanonut. Kun puhe oli kuitenkin moottoriteistä ja rampeista  Roll Eyes

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Petri Lehtovirta
Online Online

Posts: 4617
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13263 on: 29.06.12, 21:24 »

Toinen päivän havainto:
Helsingin Kehä I:llä ajeli iltapäivällä mopoauto itäänpäin. Aiheutti aikamoista ruuhkaa tiellä, jolle sillä ei olisi ollut mitään asiaa - vai?  thmbdn  


Ei sinne ole mitään esteitä. Siniset kyltit - normaali tie - joskin monikaistainen. Ajeleepa kehää pitkin välillä aamuruuhkassa kaivureita ja trukkeja....

maps.google.fi

Samoin esimerkiksi Hämeenlinnanväylä - Kehä III:lle saakka. Ja Kehä III on tavallista monikaistaista tietä/katua....

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13264 on: 29.06.12, 22:14 »

Kaikille kolmelle kehälle saisi laittaa mopo/traktorikiellot ruuhka-aikojen päälle, tai oikeastaan mopokiellon koko ajalle... Kehä 2:lla on traktorikiellot nykyäänkin jos oikein muistan...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1684
Date Registered: 25.10.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13265 on: 29.06.12, 22:40 »

Ei sinne ole mitään esteitä. Siniset kyltit - normaali tie - joskin monikaistainen. Ajeleepa kehää pitkin välillä aamuruuhkassa kaivureita ja trukkeja....

maps.google.fi

Samoin esimerkiksi Hämeenlinnanväylä - Kehä III:lle saakka. Ja Kehä III on tavallista monikaistaista tietä/katua....


Kyllä minusta aikamonella rampilla on merkki 324 joka kieltää jalankulun, pyöräilyn sekä mopoilun joka koskee myös kevyitä neilipyöriä...

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13266 on: 30.06.12, 06:02 »

Ei sinne ole mitään esteitä. Siniset kyltit - normaali tie - joskin monikaistainen. Ajeleepa kehää pitkin välillä aamuruuhkassa kaivureita ja trukkeja....

maps.google.fi

Samoin esimerkiksi Hämeenlinnanväylä - Kehä III:lle saakka. Ja Kehä III on tavallista monikaistaista tietä/katua....

Ok, ajattelin vain, kun ei siellä mopojakaan näy. Moottoritie ja moottoriliikennetie ovat kuitenkin kiellettyjä paikkoja.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13267 on: 30.06.12, 06:55 »

Suomen kansan lempilapsi kännykkä:

Päivän Hesarissa oli juttua kännykkään kälättävistä bussikuskeista. Matkustajat tekevät valituksia. Bussiyhtiön johtaja pitää lakia huonona, kun sitä on vaikea valvoa. Bussiyhtiöissä satsataan koulutukseen.
Niin tai näin, bussiyhtiöillä kait olisi itsellään helppo puuttua asiaan. Kahdesta ensimmäisestä valituksesta varoitus, ja kolmannesta lopputili, laskenta vaikka per kalenterivuosi. Taitaisi ongelma ratketa aika helposti heidän kohdallaan.
Ennenvanhaan (siis vanhaan hyvään aikaan) bussin ohjaamon yläosassa oli kilpi "Keskustelu kuljettajan kanssa kielletty". Tarkoituksena sama asia.

Olin viikon Ranskassa. Osan kaupungeissa, osan tien päällä. Havaintona oli peräti kolme autoa, joissa kuljettaja puhui kännykkään ajaessaan. Suomessa, viikon kuluessa loppuisivat laskimesta numerot kesken...

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5211
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13268 on: 30.06.12, 07:24 »

...
Ennenvanhaan (siis vanhaan hyvään aikaan) bussin ohjaamon yläosassa oli kilpi "Keskustelu kuljettajan kanssa kielletty". Tarkoituksena sama asia.
...

Niinhän siinä oli, mutta siitä välitettiin yhtä vähän kuin kännykkäkiellosta - ainakin jotkut välittivät. Ennen wanhaan busseissa oli myös rahastajat (yleensä neitoja) ja ne saattoivat flirttailla kuskin kanssa koko matkan ajan istuessaan siinä heille varatulla etuistuimellaan. Kyltithäm koskivat tietenkin vain matkustajia - ei henkilökuntaa. Siihen aikaan tiet olivat myös sorapäällysteisiä (ainakin maaseudulla). Kerran kelirikkoaikaan kuskilla oli niin paljon "muuta huomioitavaa", että ajoi savikuoppaan ja siihen jäi. Meillä koululaisilla oli hauskaa. Myöhästyimme koulusta ja ihan pätevällä syyllä.

 Grin

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2581
Date Registered: 11.02.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13269 on: 30.06.12, 08:37 »

Tuosta savikuopasta tuli mieleen, kun joskus keskikouluaikana(35v sitten) odotin bussia aamulla tienpäässä ja oli vähän he...tin liukasta, ihan vesijääkeli. Bussi tuli hiljaa ja 200m ennen minua on loivahko kurvi mutta suuri kallistus. Siinähän bussin perä lähti luisumaan sisäkurvaan ja sinne se pössähti ojaan, ensin meni perä ja sitten veti keulan mukanaan. Siellä oli bussi 45 ast. kallellaan lumisessa ojassa, mitään ei kellekään sattunut, bussikin taisi selvitä hyvin vähällä, kun oli vähän vauhtia ja lumi vaimensi loput. Sitten kuski tuli meiltä soittamaan varikolle, kun ei mitään kännyjä ollut tietenkään. Joskus tunnin-parin kuluttua tuli uusi bussi jatkamaan matkaa.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13270 on: 30.06.12, 09:42 »

Päivän Hesarissa oli juttua kännykkään kälättävistä bussikuskeista. Matkustajat tekevät valituksia. Bussiyhtiön johtaja pitää lakia huonona, kun sitä on vaikea valvoa. Bussiyhtiöissä satsataan koulutukseen.
Niin tai näin, bussiyhtiöillä kait olisi itsellään helppo puuttua asiaan. Kahdesta ensimmäisestä valituksesta varoitus, ja kolmannesta lopputili, laskenta vaikka per kalenterivuosi. Taitaisi ongelma ratketa aika helposti heidän kohdallaan.

Meinaatko, että kumipyöräalalla vallitsee työnantajan markkinat ja että työnantajan kannattaisi potkia ihmisiä pois tuollaisten syiden takia?

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13271 on: 30.06.12, 11:21 »

Meinaatko, että kumipyöräalalla vallitsee työnantajan markkinat ja että työnantajan kannattaisi potkia ihmisiä pois tuollaisten syiden takia?

En toki! Rikkokoot lakia ja vaarantakoot liikennettä ihan vapaasti. Se on sitä vastuunottamista...vaan onhan tässä maassa työttömiä vaikka kuinka paljon. Ehkä joku jopa haluaisi ajaa linja-autoa kännykkään kälättämättä.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13272 on: 30.06.12, 11:26 »

En toki! Rikkokoot lakia ja vaarantakoot liikennettä ihan vapaasti. Se on sitä vastuunottamista...vaan onhan tässä maassa työttömiä vaikka kuinka paljon. Ehkä joku jopa haluaisi ajaa linja-autoa kännykkään kälättämättä.

Jossain määrin henkilöliikennepuolta seuranneena ja tavaraliikenteessä työskennelleenä minulle on muodostunut varsin erilainen käsitys siitä, miten alalle on saatavissa pätevää, motivoitunutta ja suomenkielentaitoista työvoimaa töihin. Tilanne tulee vaikeutumaan entisestään tulevaisuudessa, kun CAP tulee linja-autopuolella täyteen voimaansa 2013 ja tavaraliikennepuoli seuraa vuotta myöhemmin perässä. Tämän jälkeen alalle ilman lisäkoulutusta soveltuvien henkilöiden määrä putoaa entisestään.

Oma käsitykseni tilanteesta on se, että työnantajilla ei ole varaa potkia pois työvoimaa. Erityisesti pääkaupunkiseudulla uudelleentyöllistyminen on helppoa tällä alalla, jos on yhtään ajokokemusta pohjalla.

Ehkä joku jopa haluaisi ajaa linja-autoa kännykkään kälättämättä.

Finnairin tekniikassakaan ei saa kirjallista varoitusta, vaikka rikkoisi työturvallisuuslakia ja vaarantaisi omaa tai muiden turvallisuutta. Pitäisikö sielläkin laittaa henkilöstö vaihtoon? Sama pätee toki moneen muuhunkin työpaikkaan. Esimerkiksi henkilönostimia käytetään pääsääntöisesti ilman että niitä asianmukaisesti tarkistetaan ennen käyttöä. Joku vuosittainen tarkastus on yleensä hoidettu, mutta päivittäinen...viikottainen jää suorittamatta.
« Last Edit: 30.06.12, 11:32 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13273 on: 30.06.12, 11:34 »

Oma käsitykseni tilanteesta on se, että työnantajilla ei ole varaa potkia pois työvoimaa. Erityisesti pääkaupunkiseudulla uudelleentyöllistyminen on helppoa tällä alalla, jos on yhtään ajokokemusta pohjalla.


Kylläkai ns. normaali ihminen, joka haluaa säilyttää työpaikkansa, ottaa varoituksesta onkeensa, ja muuttaa tapojaan. Jos taas on hälläväliä-tyyppi, joutaa mennäkin.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13274 on: 30.06.12, 11:36 »

Kylläkai ns. normaali ihminen, joka haluaa säilyttää työpaikkansa, ottaa varoituksesta onkeensa, ja muuttaa tapojaan. Jos taas on hälläväliä-tyyppi, joutaa mennäkin.

Näin varmasti, jos työpaikka tuntuu "hyvältä" työpaikalta, ilmapiiri ja esimiehet on ok, jne, eli työntekijällä on selkeä motiivi säilyttää työpaikkansa. Mutta jos (kun) näin ei ole, niin kynnys vaihtaa firmaa, ihan vaikka potkujen kautta, on monelle aika matala.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13275 on: 30.06.12, 17:02 »

Tilanne tulee vaikeutumaan entisestään tulevaisuudessa, kun CAP tulee linja-autopuolella täyteen voimaansa 2013 ja tavaraliikennepuoli seuraa vuotta myöhemmin perässä. Tämän jälkeen alalle ilman lisäkoulutusta soveltuvien henkilöiden määrä putoaa entisestään.


Jos vihdoin päästäisiin erityisesti tilausajopuolella näistä eläkeläisvaareista eroon. Onhan se tilausajo halpa toki kun kuljettajana on 70vee eläkeläinen jolla sairauskertomus pidempi kuin ajokorttiote trafilta ja bussina 20 vuotta wanha romu. Otaksun, että jos ja kun poliisi alkaa valvomaan ajokortteja ahkerammin, pysähtyy ensi vuonna melko moni tilausmatka tienpäälle...

Mikko Palosvirta
Offline Offline

Posts: 845
Date Registered: 08.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13276 on: 30.06.12, 17:36 »

Tilanne tulee vaikeutumaan entisestään tulevaisuudessa, kun CAP tulee linja-autopuolella täyteen voimaansa 2013 ja tavaraliikennepuoli seuraa vuotta myöhemmin perässä. Tämän jälkeen alalle ilman lisäkoulutusta soveltuvien henkilöiden määrä putoaa entisestään.


Käyn juuri itseni kanssa painia, että istuisiko nuo koulutuspäivät omaan laskuun pois ja pitäisi ammattiluvat voimassa ihan "varmuuden vuoksi", vaikka tämän hetken tiedon mukaan en ammattikuljettajaksi ole enää ryhtymässä. Tosin osa noista hyväksyttävistä koulutuksista on sellaisia, mistä voi olla muuallakin hyötyä...

Digipiirturikorttikin on menossa kohta vanhaksi, eikä ole kertaakaan piirturissa käynyt Cheesy Piti alkaa vapaapäivinä ajamaan tutulle irtoperiä, mutta sitten iski kohtalo peliin ja se homma meni puihin. Mutta eihän sitä koskaan tiiä, jos vaikka....

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13277 on: 30.06.12, 18:19 »

Jos vihdoin päästäisiin erityisesti tilausajopuolella näistä eläkeläisvaareista eroon. Onhan se tilausajo halpa toki kun kuljettajana on 70vee eläkeläinen jolla sairauskertomus pidempi kuin ajokorttiote trafilta ja bussina 20 vuotta wanha romu. Otaksun, että jos ja kun poliisi alkaa valvomaan ajokortteja ahkerammin, pysähtyy ensi vuonna melko moni tilausmatka tienpäälle...
Muutenkin koko ala on tuhoontuomittu, vaikea päästä pienenä toimijana ja pelkästään tilausajoliikenteestä omilleen... Ja Suomessa taitaa edelleen olla Euroopan vanhin kaluston keski-ikä. Monet uudelta näyttävät autotkin ovat niitä Carrus 502sia mihin on Puolassa lätkästy 9700 keula ja perä... Tai Setra S215 mihin on Puolassa tms Baltiassa (joskus jopa Turkissa) lyötyö S415 keula ja perä. Tervetuloo Suomee (Y) Mutta onhan noi vanhat tasan yhtä turvallisia kuin uudetkin, jos niistä pidetään huolta...

Killerhangar
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13278 on: 30.06.12, 18:32 »

Muutenkin koko ala on tuhoontuomittu, vaikea päästä pienenä toimijana ja pelkästään tilausajoliikenteestä omilleen... Ja Suomessa taitaa edelleen olla Euroopan vanhin kaluston keski-ikä. Monet uudelta näyttävät autotkin ovat niitä Carrus 502sia mihin on Puolassa lätkästy 9700 keula ja perä... Tai Setra S215 mihin on Puolassa tms Baltiassa (joskus jopa Turkissa) lyötyö S415 keula ja perä. Tervetuloo Suomee (Y) Mutta onhan noi vanhat tasan yhtä turvallisia kuin uudetkin, jos niistä pidetään huolta...

Niinpä niin. Mutta tässä maassa kilpailutus hoitaa kyllä liikenneongelmat, niin lentämisen kuin maantienliikenteenkin osalta, nurin menee yksi toisensa jälkeen. Suuri osa laivoista on liputettu ulos, ja rautateillekin jotkut haluavat kisat pystyyn. Eläköön globalisaatio, ja kaiken mahdollisen alasajo!

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13279 on: 30.06.12, 18:57 »

Jos vihdoin päästäisiin erityisesti tilausajopuolella näistä eläkeläisvaareista eroon. Onhan se tilausajo halpa toki kun kuljettajana on 70vee eläkeläinen jolla sairauskertomus pidempi kuin ajokorttiote trafilta ja bussina 20 vuotta wanha romu.

Kerran ollut juuri tuollaisen kuskin kyydissä. Oli kyllä hieman pelottava matka. Varsinkin kun paluumatkalla oli tankki kuiva ja kuski ei osannut käyttää tankkauskorttia eikä oikein saanut tankkiakaan auki ilman apua. Lopputuloksena tunnusluku riittävän monta kertaa väärin ja tankkaus jäi siihen ja sitten jännitettiin että riittääkö löpö loppumatkalle. Riittihän se, mutta ei tainnut paljoa jäädä.

Auto oli onneksi kohtuullisen uusi.

-JukSii-
Pages: 1 ... 662 663 [664] 665 666 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1