Keskustelua liikenteestä

<< < (2657/3031) > >>

oh2dw:
Quote

Meinaatko, että kumipyöräalalla vallitsee työnantajan markkinat ja että työnantajan kannattaisi potkia ihmisiä pois tuollaisten syiden takia?


En toki! Rikkokoot lakia ja vaarantakoot liikennettä ihan vapaasti. Se on sitä vastuunottamista...vaan onhan tässä maassa työttömiä vaikka kuinka paljon. Ehkä joku jopa haluaisi ajaa linja-autoa kännykkään kälättämättä.

hynkel:
Quote

En toki! Rikkokoot lakia ja vaarantakoot liikennettä ihan vapaasti. Se on sitä vastuunottamista...vaan onhan tässä maassa työttömiä vaikka kuinka paljon. Ehkä joku jopa haluaisi ajaa linja-autoa kännykkään kälättämättä.

Jossain määrin henkilöliikennepuolta seuranneena ja tavaraliikenteessä työskennelleenä minulle on muodostunut varsin erilainen käsitys siitä, miten alalle on saatavissa pätevää, motivoitunutta ja suomenkielentaitoista työvoimaa töihin. Tilanne tulee vaikeutumaan entisestään tulevaisuudessa, kun CAP tulee linja-autopuolella täyteen voimaansa 2013 ja tavaraliikennepuoli seuraa vuotta myöhemmin perässä. Tämän jälkeen alalle ilman lisäkoulutusta soveltuvien henkilöiden määrä putoaa entisestään.

Oma käsitykseni tilanteesta on se, että työnantajilla ei ole varaa potkia pois työvoimaa. Erityisesti pääkaupunkiseudulla uudelleentyöllistyminen on helppoa tällä alalla, jos on yhtään ajokokemusta pohjalla.

Quote

Ehkä joku jopa haluaisi ajaa linja-autoa kännykkään kälättämättä.


Finnairin tekniikassakaan ei saa kirjallista varoitusta, vaikka rikkoisi työturvallisuuslakia ja vaarantaisi omaa tai muiden turvallisuutta. Pitäisikö sielläkin laittaa henkilöstö vaihtoon? Sama pätee toki moneen muuhunkin työpaikkaan. Esimerkiksi henkilönostimia käytetään pääsääntöisesti ilman että niitä asianmukaisesti tarkistetaan ennen käyttöä. Joku vuosittainen tarkastus on yleensä hoidettu, mutta päivittäinen...viikottainen jää suorittamatta.

oh2dw:
Quote

Oma käsitykseni tilanteesta on se, että työnantajilla ei ole varaa potkia pois työvoimaa. Erityisesti pääkaupunkiseudulla uudelleentyöllistyminen on helppoa tällä alalla, jos on yhtään ajokokemusta pohjalla.



Kylläkai ns. normaali ihminen, joka haluaa säilyttää työpaikkansa, ottaa varoituksesta onkeensa, ja muuttaa tapojaan. Jos taas on hälläväliä-tyyppi, joutaa mennäkin.

hynkel:
Quote

Kylläkai ns. normaali ihminen, joka haluaa säilyttää työpaikkansa, ottaa varoituksesta onkeensa, ja muuttaa tapojaan. Jos taas on hälläväliä-tyyppi, joutaa mennäkin.


Näin varmasti, jos työpaikka tuntuu "hyvältä" työpaikalta, ilmapiiri ja esimiehet on ok, jne, eli työntekijällä on selkeä motiivi säilyttää työpaikkansa. Mutta jos (kun) näin ei ole, niin kynnys vaihtaa firmaa, ihan vaikka potkujen kautta, on monelle aika matala.

Juha:
Quote

Tilanne tulee vaikeutumaan entisestään tulevaisuudessa, kun CAP tulee linja-autopuolella täyteen voimaansa 2013 ja tavaraliikennepuoli seuraa vuotta myöhemmin perässä. Tämän jälkeen alalle ilman lisäkoulutusta soveltuvien henkilöiden määrä putoaa entisestään.



Jos vihdoin päästäisiin erityisesti tilausajopuolella näistä eläkeläisvaareista eroon. Onhan se tilausajo halpa toki kun kuljettajana on 70vee eläkeläinen jolla sairauskertomus pidempi kuin ajokorttiote trafilta ja bussina 20 vuotta wanha romu. Otaksun, että jos ja kun poliisi alkaa valvomaan ajokortteja ahkerammin, pysähtyy ensi vuonna melko moni tilausmatka tienpäälle...

Navigation

Up one level

Next page

Previous page