FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.11.17, 12:13

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 666 667 [668] 669 670 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475981 times)
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13340 on: 14.07.12, 11:03 »

Meillä ei Suomessa ole nelikaistaisia moottoriteitä. Meillä on kaksikaistaisia moottoriteitä, joilla on kaksi kaistaa suuntaansa. Meillä raskaan kaluston kuljettajilla on täysin samanlainen oikeus käyttää vasenta kaistaa kuin teillä henkilöautoilijoillakin. Jos jotkut siellä ohittaa pienillä nopeuseroilla, niin se on sinun henkilökohtainen kyynel, jolle minä en mahda mitään. Ota huomioon, että joskus lähdetään ohittamaan vasta kun peilissä ei näy 2km säteellä ketään tulossa. Sitten sieltä tulee se Topi 135kmh ratsullaan vilkuttelemaan pitkiä siihen perään.

Ohittaminen ei todellakaan osoita piittaamattomuutta muita tienkäyttäjiä kohtaan eikä täydellistä typeryyttä. Kaikki rekat eivät aja samalla kuormalla samaan paikkaan. On erilaisia autoja, erilaisia aikatauluja, erilaisia (eritoten eri painoisia)  kuormia, jotka kaikki vaikuttavat ohitustarpeeseen. Joku saattaa ajaa Helsingistä Lahteen ja aikaa on 3 tuntia. Takana saattaa tulla Helsingistä Kuusamoon matkalla oleva yhdistelmä, jolla ajoaika riittää juuri ja juuri rajoitinta vasten ajamalla. Sinnekin muuten on tunnin ero ajoajassa 80 <--> 89.

Mikäli ohituskielto tulisi, niin se tarkoittaa sitä, että me oltaisiin täysin muiden armoilla. Sinne kun Topi päättää tulla kouluttamaan ajamalla 70km/h, me ei saada ohittaa. On esim ihan normaalia, että 120 alueella moottoritiellä yhdistelmällä täytyy ohittaa henkilöauto 85km/h ajamalla. On suorastaan jopa päivittäistä.

Ei ole. Max 9km/h ylinopeudesta ei pääsääntöisesti kirjoiteta sakkoa.

Älä viitsi saivarrella Kotkan 4-kaistaisella motarilla on 2 kaistaa suuntaansa! niin kuin hyvin tiedät. Ohituskielto tarkoittaisi sitä, että liikenne olisi paljon nykyistä sujuvampaa. Kasselin mäessä rekat jyrää 20 km/h ja tavara liikkuu, miksi Suomessa pitäisi toimia toisin?
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13341 on: 14.07.12, 11:11 »

Älä viitsi saivarrella Kotkan 4-kaistaisella motarilla on 2 kaistaa suuntaansa! niin kuin hyvin tiedät. Ohituskielto tarkoittaisi sitä, että liikenne olisi paljon nykyistä sujuvampaa. Kasselin mäessä rekat jyrää 20 km/h ja tavara liikkuu, miksi Suomessa pitäisi toimia toisin?

2 kaistaa suuntaansa, kyseessä on siis kaksikaistainen moottoritie, jos siitä tuolla tavalla aletaan vääntämään. Joku voi muuten luulla että nelikaistaisella moottoritiellä on 4 kaistaa suuntaansa. Kun sellaisiakin on olemassa.  En ole ajanut 7-tietä Valkon liittymää pidemmälle. VT7 ei muuten ole moottoritie kuin 6-tien liittymästä vähän eteenpäin. En tiedä mitä pidemmällä, eikä kiinnosta.


Ohituskielto ei vaikuttaisi tilanteeseen millään lailla. Harvemmin kun moottoritiellä vasen kaista tökkii, siellä on rekka. Yleensä siellä on lauma tyhmiä henkilöautoilijoita. Kyllä, minäkin ajan henkilöautolla. Ja mua ****ttaa suunnattomasti, kun suurin osa henkilöautoilijoista ajaa alinopeutta, niin joudun kehäteillä ja motareilla ajamaan pysyvästi vasenta kaistaa rajoitusnopeutta ja aina on joku henkilöauto edessä. Rekat hyvin harvoin. Muutenkin, uskon olevani oikeassa siinä, että vietän liikenteessä aikaa huomattavasti enemmän kuin suurin osa suomalaisista. Näen kyllä aika hyvin, mitä siellä tapahtuu. Ja kyllä se vain niin on, että liikenteen sujuvuus paranee vain henkilöautoilijoiden toimesta. Ei siinä yksittäisten rekkojen ohituskielto moottoritiellä vaikuta kärpäsenpaskaa enempää.

PS. Ajan muuten Hki - Lapinjärvi - Hki melkein viikottain omalla autolla. VT7 on siis tuttu
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13342 on: 14.07.12, 11:22 »

Olen eri mieltä asiasta, noihin ohitteleviin rekkoihin törmää kyseisellä 7-tielä toistuvasti. Tiä viä Venäjälle, ehkä se korostaa ongelmaa.
Matias Hurtta
Offline Offline

Posts: 1133
Date Registered: 10.01.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13343 on: 14.07.12, 11:28 »

Olen tässä kokoajan puhunut neljäkaistaisesta moottoritiestä, mielestäni sinne vasemalle kaistalle ei ole mitään asiaa kuorma-autolla, nyt se on salittua, mutta sinne siirtyminen osoittaa kuljettajalta piittaamattomuutta muista tien käyttäjistä, sekä myös hänen täydellisen typeryyden. Ajan säästö esim. välillä Hki-Vaalimaa on mitätön, olet rekkajonossa  2 tunnin rupeaman jälkeen ehkä 5 autoa ennen muita.

No, olen ainakin rehellinen -sitä vauhtia se henkilöautojono vasemmalla kaistalla kulki ennen tätä 95 km/h sessiota. Etkö Sinäkään ymmärrä, ettei sinne vasemalle kaistalle kannata tunkea rekalla, jos edellä ajava ajaa 80 km/h? Vai voitko perustella miksi kannattaa tehdä tällainen ohitus välillä Kotka-Helsinki.

Siis jos siellä sattuu olemaan joku idäniigori, jonka auto ei kulje yli 70km/h, niin kaikkien kuorma-autojen pitäisi ajaa sen takana Helsingistä Vaalimaalle? Pelkästään kehäIII:n liittymästä 7-tietä Sköldvikin liittymään on n. 25 km. Nopeudella 80km/h matkaan kuluu n. 19 minuuttia ja nopeudella 70km/h n. 22 minuuttia. Metsälästä Kotkaan on n. 130 km. Eli 80km/h 1h38min ja 70km/h 1h52min. En puolustele sitä, että rekalla tungetaan väkisin vasemalle kaistalle ja ohitetaan sitten toista rekkaa minuuttikaupalla. Valtaosa kuskeista osaa kyllä ohittaa (tai olla ohittamatta) järkevästi ilman mitään piittaamattomuutta. Pointtina mulla on se, että millään ohituskiellolla ei saavuteta mitään järkevää.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13344 on: 14.07.12, 11:29 »

Siirrytäänpä ohittelusta parkkeeramiseen, ehkäpä Räty oli oikeassa.... Saksaa on ____--maa: http://yle.fi/uutiset/saksassa_sorsitaan_miesautoilijoita_-_naisilla_leveammat_parkkiruudut/6217642

Kyllähän nuo ruudut voisivat olla leveämpiä täälläkin, tai sitten autot kapeampia -ainakin Malmin Prisman kellarissa kantavien tolppien sijoitus on mitoitettu sikafiiatin leveyden mukaisesti.
Matias Hurtta
Offline Offline

Posts: 1133
Date Registered: 10.01.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13345 on: 14.07.12, 11:30 »

Olen eri mieltä asiasta, noihin ohitteleviin rekkoihin törmää kyseisellä 7-tielä toistuvasti. Tiä viä Venäjälle, ehkä se korostaa ongelmaa.

Mutta paljon on liikennettä myös mm. Porvoon öljysatamaan ja Kotkan satamiin.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13346 on: 14.07.12, 12:35 »

Olen eri mieltä asiasta, noihin ohitteleviin rekkoihin törmää kyseisellä 7-tielä toistuvasti. Tiä viä Venäjälle, ehkä se korostaa ongelmaa.

Ryssät ei kulje kuin 70km/h. Itse asiassa, ne kulkee nopeudella 40-80km/h moottoritiellä. Nopeudenmuutos saattaa tapahtua ihan ykskaks. Missään tapauksessa ne ei kulje 80km/h tai enemmän yli kilometriä.

Paras oli viime talvena kun yks polakki ajoi 4-tiellä Lahden kohdalla pohjoiseen päin yöllä ilman valoja (siis pelkät ajovalot päällä) 30km/h. Päästelin luonnollisesti 85 kaverista ohi ja siitähän se sitten kiihtyi ja tuli pitkän matkaa vähän matkan päässä samaa vauhtia ja sitten taas hävisi. Pysähdyin stop cafeen kahville ja vartin päästä kaveri ajoi 30km/h ohi.

Noista ryssistä ei ikinä tiedä mitä ne tekee.
Johannes Kaikkonen
Offline Offline

Posts: 1960
Date Registered: 08.03.03

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13347 on: 14.07.12, 13:29 »

Rajoitin on säädetty enimmillään 89. Meillä ne on autoissa säädetty 85. Mittareissakin on heittoa. Mittarinopeus 89 voi rekassakin olla todellinen 84-86. 95 rekka ei kulje kuin alamäessä. Siellä on menty jopa 110. Mutta ei ikinä tasaisella.

EDIT: Lisätään vielä sen verran, että kun nopeus pidetään siellä 82-86 välillä, tulee keskinopeudeksi maantiellä yleensä aika pitkälti 70 ellei sitten täysin tasaista motaria aja. Henkilöautolla se on 80. Ottakaa huomioon, että 80 alueella henkilöauto kiipeää mäen 80km/h. Se rekka siinä takana saattaa hidastua sinne 60km/h asti.  Siinä onkin yksi syy, miksi mäkiin yleensä otetaan vauhtia. Sillä saattaa jopa selvitä vähemmällä pykältämisellä. Ja myös yksi syy, miksi tekisi mieli ajaa jokaisesta henkilöautosta läpi, jotka rupeavat hidastelemaan siinä mäessä.

Kiitos huomautuksesta. Hieman arvelinkin, etteikö kuorma-auto lähtökohtaisesti kulje "vain" noin 90 km/h - tässä tapauksessa 95 km/h kuulosti jo sangen huikealta lukemalta. En kuitenkaan kyseenalaistanut tätä viestissäni, koska olihan Topi itse ollut kyseisessä tilanteessa osapuolena.

Viihdyttävän keskustelun määrästä päätellen Topin rölli näköjään upposi kuin kuuma veitsi voihin. Jatkakaa.

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13348 on: 14.07.12, 15:26 »


Viihdyttävän keskustelun määrästä päätellen Topin rölli näköjään upposi kuin kuuma veitsi voihin. Jatkakaa.

Valitettavasti kaveri taitaa röllittämisen sijaan olla tosissaan. Ainakin siitä päätellen että on samaan tyyliin kirjoittanut joka aiheessa alusta saakka.
Sami Vainionpää
Offline Offline

Posts: 1039
Date Registered: 30.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13349 on: 14.07.12, 16:50 »

Kyllä se ketuttaa kun ajaa esim. kotkanmotarilla 120:n aluella 135:ä (just niin kuin minä tänään)
.....
Viisaammat voivat laskea paljonko [rekat] voitaa ajassa ajamalla Kyminjoen sillalta Koskenkylään -15 km/h hitaammin.
Hetkinen.

Siis sulla ottaa noin pahasti kupoliin se että rekat ajaa (liioitelluksi osoitettua) ylinopeutta voittaakseen kolme minuuttia, mutta jos sinä joudut olemaan ohittavan ja liikkumaan sen 135kmh sijasta 80kmh noin minuutin verran (häviät 35 sekuntia matka-ajassa) niin se on maailman loppu?

Vaikuttaa siltä että liikenteessä on tosiaan kiva raivota thmbdn
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13350 on: 14.07.12, 17:30 »

Ihan tuntuu siltä, että kuuma-kallejen kannattaisi mennä jenkkilään vähän jäähtymään, ja opettelemaan ajamista. Siellä osataan ajaa ihmisiksi, ja ymmärretään yhteispeli. Herkullista siellä on mm. jos freewayllä yrität edetä muita nopeammin poukkoilemalla kaistalta toiselle, niin Highway Patrol tulee viimeistään toisesta liittymästä ja pyydystää sinut. Opettaa tavoille antamalla maksumääräyksen.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Jouko Holopainen
Offline Offline

Posts: 692
Date Registered: 04.10.11

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13351 on: 14.07.12, 18:56 »

Ja muutenkin 99% henkilöautoilijoista ajaa aina rajoituksen yli. Onko siis kovinkaan fiksua alkaa jeesustelemaan, jos raskas kalusto pyrkii ajamaan hiukan yli 80?

Ei ja on. Suurin osa autoilijoista ei aja 89 olipa rajoitus 50, 60 tai 80. Tai 100. Suurin osa autoilijoista ajaa pikkasen alle 80 80 aluella, btw. Niin ja 89 ei ole "hiukan" yli.

Edit: diisseli on aivan liian halpaa. Kerrotaan kolmella niin eiköhän nuo syöpää aiheuttavat (WHOkin on tullut päätelmään että diisseli aiheuttaa syöpää) savuttajat ajaisi hitaampaa.
« Last Edit: 14.07.12, 19:06 by Jouko Holopainen »

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4443
Date Registered: 13.04.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13352 on: 14.07.12, 19:55 »

Hieman on tuo Topin ajatus että minä, minä, minä ja vielä kerran minä ainoastaan liikenteessä. Rekat pois eestä kun mä tuun 135 teiän 95 kulkevista.
Aijai mitkä naurut tästäkin taas sai  laugh
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13353 on: 14.07.12, 20:26 »

Terveisiä Saksanmaalta, jossa rekkaliikennettä piisaa autobahneille. Oli kiintoisaa seurata muutamalla vapaiden nopeuksien tieosuudella, millaista valppautta vaaditaan, kun edessä on rekka ja takana on tyhjää. Kun on sujuvasti sujahtanut rekan rinnalle, huomaa takapeilistä, ettei siellä enää olekaan ihan niin tyhjää, vaan ajovaloton isoa kovaa liikkuva auto. Nooooo, siellä päin ohittaja ei vedä "Erbseä" nenään, vaan hidastaa ja odottaa, että edellä ollut teiden tukko ehtii taas oikealle kaistalle - näin siis, vaikka auton nokka olisi koristeltu "jalankulkijatähtäimellä", "vaakatöpselillä" tai "vajailla olympiarenkailla".

...silti oli aika mielenkiintoista, kun useamman kerran ohittaja oli toinen rekka, joka päin rajoitinta puskien pääsi ohitettavaansa nähden parin tuntikilometrin nopeuseroon (kerran jo mietin, riittääkö Lyypekin ja Rostockin välinen baana tuolle ohitukselle Roll Eyes ) Näiden kinnausten motiiveja oli vaikea tulkita, mutta hetkessä kertyvien jonojen dramatiikka sitäkin helpompaa.

Saatoin taas kerran todeta, että suuret nopeudet, suuret nopeuserot ja valottomuuden takia hitaasti havaittavat autot ovat hemmetin huono yhdistelmä, mutta provosoitumaton valppaus on valttia kaikkialla liikenteessä. thmbup
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13354 on: 14.07.12, 20:39 »

Ei ja on. Suurin osa autoilijoista ei aja 89 olipa rajoitus 50, 60 tai 80. Tai 100. Suurin osa autoilijoista ajaa pikkasen alle 80 80 aluella, btw. Niin ja 89 ei ole "hiukan" yli.

Edit: diisseli on aivan liian halpaa. Kerrotaan kolmella niin eiköhän nuo syöpää aiheuttavat (WHOkin on tullut päätelmään että diisseli aiheuttaa syöpää) savuttajat ajaisi hitaampaa.


Terveisiä liikenteestä. Oli rajoitus 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 100, 120 niin suurin osa ajaa hiukan yli. Tai sanotaanko, että puolet ajaa hiukan yli ja puolet ajaa hiukan ali. Mittarinopeus 89 rekalla 80 alueella on yhtä paljon hiukan yli kuin henkilöautolla 110 mittarinopeus 100 alueella. Mitä mittari valehtelee, riippuu nopeudesta.
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13355 on: 14.07.12, 21:56 »

Ryssät ei kulje kuin 70km/h. Itse asiassa, ne kulkee nopeudella 40-80km/h moottoritiellä. Nopeudenmuutos saattaa tapahtua ihan ykskaks. Missään tapauksessa ne ei kulje 80km/h tai enemmän yli kilometriä.

Paras oli viime talvena kun yks polakki ajoi 4-tiellä Lahden kohdalla pohjoiseen päin yöllä ilman valoja (siis pelkät ajovalot päällä) 30km/h. Päästelin luonnollisesti 85 kaverista ohi ja siitähän se sitten kiihtyi ja tuli pitkän matkaa vähän matkan päässä samaa vauhtia ja sitten taas hävisi. Pysähdyin stop cafeen kahville ja vartin päästä kaveri ajoi 30km/h ohi.

Noista ryssistä ei ikinä tiedä mitä ne tekee.



Nyt Joona ihmettelen, ajelin tuossa lainakuormaautolla Kuusankoskelle parinakin päivänä, ainoat rekat jotka ohittelivat oliovat itänaapurin laitteita, autorekkopja siis.
Ajelemassani laitteessa rajoitin pysäytti menon siinä hiukka päälle 80 ja nämä ryssäpojat menivät lähes heittämällä  ohi.En tiedä tuon lainalaitteen mittarin kalibroinnista mitään mutta vauhdilla ohittivat.Noh, eihän tuo moottoritie ollutkaan, ehkä nuo vain silloin hidastelevat.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13356 on: 15.07.12, 00:15 »

Nyt Joona ihmettelen, ajelin tuossa lainakuormaautolla Kuusankoskelle parinakin päivänä, ainoat rekat jotka ohittelivat oliovat itänaapurin laitteita, autorekkopja siis.

Venäläiset matelevat autonkuljetusautot ovat suunnilleen jokapäiväinen riesa esimerkiksi valtatiellä 25 hangosta karjaalle, ja kantatiellä 51 karjaalta kirkkonummelle.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jan Augustsson
Offline Offline

Posts: 371
Date Registered: 08.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13357 on: 15.07.12, 00:31 »

Ryssät ei käytä enää nimeksikään Hangon autosatamaa , vaan heillä ihan oma uusi satama johon vievät autot.
Jouko Holopainen
Offline Offline

Posts: 692
Date Registered: 04.10.11

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13358 on: 15.07.12, 05:35 »

Terveisiä liikenteestä. Oli rajoitus 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 100, 120 niin suurin osa ajaa hiukan yli. Tai sanotaanko, että puolet ajaa hiukan yli ja puolet ajaa hiukan ali. Mittarinopeus 89 rekalla 80 alueella on yhtä paljon hiukan yli kuin henkilöautolla 110 mittarinopeus 100 alueella. Mitä mittari valehtelee, riippuu nopeudesta.

Tuon puolet yli, puolet alle menee jo lähemmäs mun kokemusta.

Miten ihmeessä mittarinopeudella 89 ajavat rekat saavuttavat GPS nopeutta 82 ajavat henkilöautot, jos mittarivirhe on sama? Siispä se ei ole.
Siksi minä puhun vain ja ainoastaan GPS nopeudesta. Ja taas, saa ottaa selville kuinka tarkka GPS nopeus on.

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13359 on: 15.07.12, 07:49 »

Ja taas, saa ottaa selville kuinka tarkka GPS nopeus on.
Kerro toki, jos olet ottanut selvää? Tuohan ei ole mikään yksiselitteinen fakta, vaan laitteissa on eroja ja nopeutta ei voi edes tarkasti mitata. Aina on kyse vähintään kahden havainnon välisestä ajasta ja kuljetusta matkasta. Mekaaniset nopeusmittarit sitten erikseen, jotka eivät itseasiassa ole nopeusmittareita vaan mittaavat usein pyörimisliikettä.
Pages: 1 ... 666 667 [668] 669 670 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1