Keskustelua liikenteestä

<< < (2669/3034) > >>

kume:

Meuhkaat täällä nopeusrajoitusten noudattamisesta ja muutama viesti ylöspäin mainitsit itse ajaneesi 15km/h yli rajoituksen. Fiksua? Sillä kuljettajan asenteella voi ehkä ollakin jotain tekemistä sen kanssa, että omasta mielestään kuljettaja voi itse ajaa 15 km/h ylinopeutta tekemättä mitään väärää, mutta kukaan muu ei saa niin tehdä, ainakaan rekkakuski. Vähemmän kuljettajan asenteesta on kiinni se, että isännät, huolintaliikkeet, asiakkaat, ym tahot järjestää liian tiukat aikataulut tai maksavat kuljettajalle vain ajetuista kilometreistä. Toki kuljettajan asenteesta on kiinni suostuuko rikollisiin menettelyihin.

No, olen ainakin rehellinen -sitä vauhtia se henkilöautojono vasemmalla kaistalla kulki ennen tätä 95 km/h sessiota. Etkö Sinäkään ymmärrä, ettei sinne vasemalle kaistalle kannata tunkea rekalla, jos edellä ajava ajaa 80 km/h? Vai voitko perustella miksi kannattaa tehdä tällainen ohitus välillä Kotka-Helsinki.

Joona:

Olen tässä kokoajan puhunut neljäkaistaisesta moottoritiestä, mielestäni sinne vasemalle kaistalle ei ole mitään asiaa kuorma-autolla, nyt se on salittua, mutta sinne siirtyminen osoittaa kuljettajalta piittaamattomuutta muista tien käyttäjistä, sekä myös hänen täydellisen typeryyden. Ajan säästö esim. välillä Hki-Vaalimaa on mitätön, olet rekkajonossa  2 tunnin rupeaman jälkeen ehkä 5 autoa ennen muita.

Meillä ei Suomessa ole nelikaistaisia moottoriteitä. Meillä on kaksikaistaisia moottoriteitä, joilla on kaksi kaistaa suuntaansa. Meillä raskaan kaluston kuljettajilla on täysin samanlainen oikeus käyttää vasenta kaistaa kuin teillä henkilöautoilijoillakin. Jos jotkut siellä ohittaa pienillä nopeuseroilla, niin se on sinun henkilökohtainen kyynel, jolle minä en mahda mitään. Ota huomioon, että joskus lähdetään ohittamaan vasta kun peilissä ei näy 2km säteellä ketään tulossa. Sitten sieltä tulee se Topi 135kmh ratsullaan vilkuttelemaan pitkiä siihen perään.

Ohittaminen ei todellakaan osoita piittaamattomuutta muita tienkäyttäjiä kohtaan eikä täydellistä typeryyttä. Kaikki rekat eivät aja samalla kuormalla samaan paikkaan. On erilaisia autoja, erilaisia aikatauluja, erilaisia (eritoten eri painoisia)  kuormia, jotka kaikki vaikuttavat ohitustarpeeseen. Joku saattaa ajaa Helsingistä Lahteen ja aikaa on 3 tuntia. Takana saattaa tulla Helsingistä Kuusamoon matkalla oleva yhdistelmä, jolla ajoaika riittää juuri ja juuri rajoitinta vasten ajamalla. Sinnekin muuten on tunnin ero ajoajassa 80 <--> 89.

Mikäli ohituskielto tulisi, niin se tarkoittaa sitä, että me oltaisiin täysin muiden armoilla. Sinne kun Topi päättää tulla kouluttamaan ajamalla 70km/h, me ei saada ohittaa. On esim ihan normaalia, että 120 alueella moottoritiellä yhdistelmällä täytyy ohittaa henkilöauto 85km/h ajamalla. On suorastaan jopa päivittäistä.

Niin, tiedätkö onko kukaan kollegasi saanut rekalla ylinopeussakkoa motarilla?

Ei ole. Max 9km/h ylinopeudesta ei pääsääntöisesti kirjoiteta sakkoa.

kume:

Ketuttaa ketuttaa. Se vaan on niin, että ohittamiselle ei ole määrätty miniminopeutta. Maksiminopeus kyllä, ja se on tuo 120. Ja sillä kun ohittaa, niin usein on joku takapuskurissa kiinni vaatimassa latua.

Se on totta, kyllä puskurissa roikkujatkin ketuttavat. Nämäkin jonnet vaan lisääntyvät vuosi vuodelta valvonnan puuttuessa.

Joona:

No, olen ainakin rehellinen -sitä vauhtia se henkilöautojono vasemmalla kaistalla kulki ennen tätä 95 km/h sessiota.

Koska rekat ei edelleenkään kulje kuin max 89 niin uskon, että sun nopeusmittari heittää jonkin verran ja sä puhut nyt sun mittarinopeudesta. Ne ei kulje 95. Ellei kyseessä ole joku ikivanha romu, jossa rajoittimen voi poistaa käytöstä.

kume:

Meillä ei Suomessa ole nelikaistaisia moottoriteitä. Meillä on kaksikaistaisia moottoriteitä, joilla on kaksi kaistaa suuntaansa. Meillä raskaan kaluston kuljettajilla on täysin samanlainen oikeus käyttää vasenta kaistaa kuin teillä henkilöautoilijoillakin. Jos jotkut siellä ohittaa pienillä nopeuseroilla, niin se on sinun henkilökohtainen kyynel, jolle minä en mahda mitään. Ota huomioon, että joskus lähdetään ohittamaan vasta kun peilissä ei näy 2km säteellä ketään tulossa. Sitten sieltä tulee se Topi 135kmh ratsullaan vilkuttelemaan pitkiä siihen perään.

Ohittaminen ei todellakaan osoita piittaamattomuutta muita tienkäyttäjiä kohtaan eikä täydellistä typeryyttä. Kaikki rekat eivät aja samalla kuormalla samaan paikkaan. On erilaisia autoja, erilaisia aikatauluja, erilaisia (eritoten eri painoisia)  kuormia, jotka kaikki vaikuttavat ohitustarpeeseen. Joku saattaa ajaa Helsingistä Lahteen ja aikaa on 3 tuntia. Takana saattaa tulla Helsingistä Kuusamoon matkalla oleva yhdistelmä, jolla ajoaika riittää juuri ja juuri rajoitinta vasten ajamalla. Sinnekin muuten on tunnin ero ajoajassa 80 <--> 89.

Mikäli ohituskielto tulisi, niin se tarkoittaa sitä, että me oltaisiin täysin muiden armoilla. Sinne kun Topi päättää tulla kouluttamaan ajamalla 70km/h, me ei saada ohittaa. On esim ihan normaalia, että 120 alueella moottoritiellä yhdistelmällä täytyy ohittaa henkilöauto 85km/h ajamalla. On suorastaan jopa päivittäistä.

Ei ole. Max 9km/h ylinopeudesta ei pääsääntöisesti kirjoiteta sakkoa.

Älä viitsi saivarrella Kotkan 4-kaistaisella motarilla on 2 kaistaa suuntaansa! niin kuin hyvin tiedät. Ohituskielto tarkoittaisi sitä, että liikenne olisi paljon nykyistä sujuvampaa. Kasselin mäessä rekat jyrää 20 km/h ja tavara liikkuu, miksi Suomessa pitäisi toimia toisin?

Navigation

Up one level

Next page

Previous page