FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.07.17, 19:00

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 667 668 [669] 670 671 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1466114 times)
Jouko Holopainen
Offline Offline

Posts: 692
Date Registered: 04.10.11

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13360 on: 15.07.12, 05:35 »

Terveisiä liikenteestä. Oli rajoitus 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 100, 120 niin suurin osa ajaa hiukan yli. Tai sanotaanko, että puolet ajaa hiukan yli ja puolet ajaa hiukan ali. Mittarinopeus 89 rekalla 80 alueella on yhtä paljon hiukan yli kuin henkilöautolla 110 mittarinopeus 100 alueella. Mitä mittari valehtelee, riippuu nopeudesta.

Tuon puolet yli, puolet alle menee jo lähemmäs mun kokemusta.

Miten ihmeessä mittarinopeudella 89 ajavat rekat saavuttavat GPS nopeutta 82 ajavat henkilöautot, jos mittarivirhe on sama? Siispä se ei ole.
Siksi minä puhun vain ja ainoastaan GPS nopeudesta. Ja taas, saa ottaa selville kuinka tarkka GPS nopeus on.

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13361 on: 15.07.12, 07:49 »

Ja taas, saa ottaa selville kuinka tarkka GPS nopeus on.
Kerro toki, jos olet ottanut selvää? Tuohan ei ole mikään yksiselitteinen fakta, vaan laitteissa on eroja ja nopeutta ei voi edes tarkasti mitata. Aina on kyse vähintään kahden havainnon välisestä ajasta ja kuljetusta matkasta. Mekaaniset nopeusmittarit sitten erikseen, jotka eivät itseasiassa ole nopeusmittareita vaan mittaavat usein pyörimisliikettä.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13362 on: 15.07.12, 08:32 »

Kerro toki, jos olet ottanut selvää? Tuohan ei ole mikään yksiselitteinen fakta, vaan laitteissa on eroja ja nopeutta ei voi edes tarkasti mitata. Aina on kyse vähintään kahden havainnon välisestä ajasta ja kuljetusta matkasta. Mekaaniset nopeusmittarit sitten erikseen, jotka eivät itseasiassa ole nopeusmittareita vaan mittaavat usein pyörimisliikettä.

Kyllä GPS-nopeus on varsin tarkka. Olen verrannut sitä tienvieressä oleviin nopeusnäyttöihin, ja molemmissa on kyllä näkynyt joka kerta samat numerot.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5225
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13363 on: 15.07.12, 08:35 »

...
Saatoin taas kerran todeta, että suuret nopeudet, suuret nopeuserot ja valottomuuden takia hitaasti havaittavat autot ovat hemmetin huono yhdistelmä, mutta provosoitumaton valppaus on valttia kaikkialla liikenteessä. thmbup

Kokemukseni Saksan liikenteestä ovat hyvin samankaltaiset. En missään ole myöskään nähnyt yhtä pieneksi rusinaksi kutistettua peltilehmää kuin eräällä autobaanalla sattuneen kolarin jäljiltä. Varmaan oli menty kahta sataa+ päin jotain. Harvoin sitä niin kallista peltiä näkee niin pienessä paketissa. Päivällä parhaaseen ajoaikaanhan siellä ei tiheän liikenteen takia hurjastella voikaan.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Aarno Kansikas
Offline Offline

Posts: 115
Date Registered: 13.12.11

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13364 on: 15.07.12, 09:45 »

Siirrytäänpä ohittelusta parkkeeramiseen, ehkäpä Räty oli oikeassa.... Saksaa on ____--maa: http://yle.fi/uutiset/saksassa_sorsitaan_miesautoilijoita_-_naisilla_leveammat_parkkiruudut/6217642

Kyllähän nuo ruudut voisivat olla leveämpiä täälläkin, tai sitten autot kapeampia -ainakin Malmin Prisman kellarissa kantavien tolppien sijoitus on mitoitettu sikafiiatin leveyden mukaisesti.

Osittainen kadunvarsipysäköinnin ratkaisu ainakin pituussuunnassa  Smiley



[ attachment removed / expired ]
Jouko Holopainen
Offline Offline

Posts: 692
Date Registered: 04.10.11

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13365 on: 15.07.12, 17:02 »

Tuohan ei ole mikään yksiselitteinen fakta, vaan laitteissa on eroja ja nopeutta ei voi edes tarkasti mitata. Aina on kyse vähintään kahden havainnon välisestä ajasta ja kuljetusta matkasta.

GPS mittaa nopeutta Doppler periaatteella, ei kahden paikan erotuksella. Tarkkuus on kertaluokkaa 0.5 km/h, hyvällä signaalilla kertaluokkaa 0.1 km/h.

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Ari Siltavuori
Offline Offline

Posts: 610
Date Registered: 06.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13366 on: 15.07.12, 17:44 »

GPS mittaa nopeutta Doppler periaatteella, ei kahden paikan erotuksella.

GPS - Doppler   Huh

"the first step in avoiding a trap, is knowing of its existence" Thufir Hawat
Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13367 on: 15.07.12, 19:34 »

GPS mittaa nopeutta Doppler periaatteella, ei kahden paikan erotuksella. Tarkkuus on kertaluokkaa 0.5 km/h, hyvällä signaalilla kertaluokkaa 0.1 km/h.

Seison jälleen kerran korjattuna. Doppler periaate siis kertoo yhdellä mittaustuloksella oikean nopeuden  Huh
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13368 on: 16.07.12, 01:27 »

Kyllä GPS-nopeus on varsin tarkka. Olen verrannut sitä tienvieressä oleviin nopeusnäyttöihin, ja molemmissa on kyllä näkynyt joka kerta samat numerot.

Hieno homma. Paitsi että en tienvarsien nopeusnäytöt näyttävät n. 80 km/h nopeudessa systemaattisesti kaikkea väliltä 79-84 eli aivan päin persettä. Väittäisin että kymmeniä kertoja suoritettu ajaminen saman auton samalla vakionopeudensäätimen asetuksella riittää todistamaan, että näyttöjen näyttämä ei ole luotettava.

En myöskään ole saanut ko. näyttöjä näyttämään GPS:n kanssa samoja lukemia yleisesti, toki joku näyttö saattaa olla kohdallaankin...

GPS mittaa nopeutta Doppler periaatteella, ei kahden paikan erotuksella. Tarkkuus on kertaluokkaa 0.5 km/h, hyvällä signaalilla kertaluokkaa 0.1 km/h.

Onkohan käsitteet ja tekniikka kertaluokan verran pielessä? Vai enemmän.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Sami Launonen
Offline Offline

Posts: 309
Date Registered: 08.01.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13369 on: 16.07.12, 04:07 »

Onkohan käsitteet ja tekniikka kertaluokan verran pielessä? Vai enemmän.

Pikaisella googlettamisella...

From the NAVSTAR GPS User Equipment Introduction document Section 3.7:

GPS receivers typically calculate velocity by measuring the frequency shift (Doppler shift) of the GPS D-band carrier(s). Velocity accuracy can be scenario dependent, (multipath, obstructed sky view from the dash of a car,  mountains,  city canyons,  bad DOP) but 0.2 m/sec per axis (95%) is achievable for PPS  and  SPS velocity accuracy is the same as PPS when SA is off.

Velocity measured by a GPS is inherently 3 dimension,  but consumer GPS receivers only report 2D (horizontal) speed on their readout.  Garmin's specifications quote 0.1mph accuracy but due to  signal degredation problems noted above,  perhaps 0.5mph accuracy in typical automobile applications would be what you can count on.

Tästä www.gpsinformation.net/main/gpsspeed.htm mutta näyttäisi tarkempaa tietoa löytyvän kyllä myös helposti...

S
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13370 on: 16.07.12, 06:06 »

Velocity measured by a GPS is inherently 3 dimension,  but consumer GPS receivers only report 2D (horizontal) speed on their readout.  Garmin's specifications quote 0.1mph accuracy but due to  signal degredation problems noted above,  perhaps 0.5mph accuracy in typical automobile applications would be what you can count on.

Tästä www.gpsinformation.net/main/gpsspeed.htm mutta näyttäisi tarkempaa tietoa löytyvän kyllä myös helposti...

S

Ylläolevasta voidaan kait tulkita, että GPS:n nopeustieto on tarkkuudeltaan luokassa +/- 1 km/h nopeuden ollessa tasainen. Riittänee tavalliselle sakkolapun välttelijälle. GPS:n etu on myös se, että se on tunteeton rengaspaineille, renkaan koolle jne.
Auton nopeuden muuttuessa, näytössä on hetkellisesti suurempi virhe. Jotain pientä virhelisää aiheutuu myös ylä/alamäestä.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Ari Siltavuori
Offline Offline

Posts: 610
Date Registered: 06.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13371 on: 16.07.12, 09:10 »

Pikaisella googlettamisella...

From the NAVSTAR GPS User Equipment Introduction document Section 3.7:

Vaikka kaikki interwebistä löytyvä tieto onkin totta  Smiley, niin edes vähän lähdekritiikkiä voisi käyttää. Vaikka jonkun valmistajan jonkun laiteitteen esitteessä jotain sanotaankin, niin kaikki on lukijan vastuulla. Huuhaa tiedon eteenpäin julistaminen on julistajan ...
 
Quote
Tästä www.gpsinformation.net/main/gpsspeed.htm mutta näyttäisi tarkempaa tietoa löytyvän kyllä myös helposti...

Vaikka en wikiä itse totena pidäkään, niin usein siellä on jotain oikeaakin (enkä jaksa hakea tieteellisempää aineistoa) http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System

GPS mittaa nopeutta Doppler periaatteella, ei kahden paikan erotuksella.
GPS - Doppler  thmbdn   Jos lupakirja on taskussa, pitäisi tieto olla hallussa.
« Last Edit: 16.07.12, 09:39 by Ari Siltavuori »

"the first step in avoiding a trap, is knowing of its existence" Thufir Hawat
Sami Launonen
Offline Offline

Posts: 309
Date Registered: 08.01.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13372 on: 16.07.12, 09:43 »

Vaikka kaikki interwebistä löytyvä tieto onkin totta  Smiley, niin edes vähän lähdekritiikkiä voisi käyttää. Vaikka jonkun valmistajan jonkun laiteitteen esitteessä jotain sanotaankin, niin kaikki on lukijan vastuulla. Huuhaa tiedon eteenpäin julistaminen on julistajan ...

GPS - Doppler  thmbdn   Jos lupakirja on taskussa, pitäisi tieto olla hallussa.

Juu, kuten sanottu on tuo pikaisesti aamusella googlattu...

Mutta näyttää ko. dokumentti löytyvän paikasta joiden pitäisi jotain asiasta tietää

https://gps.afspc.af.mil/gpsoc/  - General Info / GPS documentation

tai minä en ainakaan pysty siihen suuntaan antamaan kritiikkiä.

Mielellään kuulisin miten se sitten oikeasti menee ?

Sami
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13373 on: 16.07.12, 12:15 »

Eiköhän se perustu radiosingnaalin kulkunopeuteen. Ja mittaukseen käy silloin ikivanha kolmiomittaus.
Eli GPS satelliitit ovat varsin korkealla. Ja vaikka radiosingnaali tulee "alas" valon nopeudella, on eri satelliiteista samaan aikaan lähetetyssä datassa eroja. Toisesta tulee aikaisemmin kuin vaikka kuudennesta. Ja aikaerot ovat varsin suuria. Onhan etäisyyttäkin yli 20000 km.

Nykyiset laseretäisyysmittarit toimivat samalla periaattella . Eli ne laskevat valonsäteen kulkuajan . Nykyään eloktroniikka on jo niin nopeaa, että jopa 5 senttimetrin kulkumatka on todella helppo laskea. Vaikka siihen menee vain sekunnin miljoonasosia.  Cool

 Esimerkiksi Bosch: http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=164643331.

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13374 on: 16.07.12, 14:20 »

Eiköhän se perustu radiosingnaalin kulkunopeuteen. Ja mittaukseen käy silloin ikivanha kolmiomittaus.
Eli GPS satelliitit ovat varsin korkealla. Ja vaikka radiosingnaali tulee "alas" valon nopeudella, on eri satelliiteista samaan aikaan lähetetyssä datassa eroja. Toisesta tulee aikaisemmin kuin vaikka kuudennesta. Ja aikaerot ovat varsin suuria. Onhan etäisyyttäkin yli 20000 km.

Siis, paikannukseen GPS käyttää kyllä kulkuaikamittausta. Tai itseasiassa GPS-viestissä on viestin lähtetysaika ja vastaanotin tietää koska se on saanut viestin. Tästä voidaan sitten laskea kulkuaika. Kun on riittävästi sateliitteja (4) ei tarvita vastaanottimessa huipputarkkaa kelloa.

En jaksa uskoa että autokäyttään tarkoitetut halvat GPS-vastaanottimet laskisivat signaalin taajuusmuutoksesta omaa nopeuttaan satelliittiin nähden. Kyllä halvat vastaanottimet laskevat sen paikkatietojen erotuksesta. Kalliimmat voivat kyllä mitata taajuusmuutosta, mutta ei ne kyllä mitään kuluttajalaitteita ole.

-JukSii-
Jouko Holopainen
Offline Offline

Posts: 692
Date Registered: 04.10.11

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13375 on: 19.07.12, 17:14 »

En jaksa uskoa että autokäyttään tarkoitetut halvat GPS-vastaanottimet laskisivat signaalin taajuusmuutoksesta omaa nopeuttaan satelliittiin nähden. Kyllä halvat vastaanottimet laskevat sen paikkatietojen erotuksesta. Kalliimmat voivat kyllä mitata taajuusmuutosta, mutta ei ne kyllä mitään kuluttajalaitteita ole.

Kyllä ne laskee. Olettaisin, että tarvitsevat sen taajuusmuutoksen joka tapauksessa. Homman huomaa esimerkiksi tutkimalla paikkatietoja offline, paikat hyppelee aika lailla. Oma halpis GPS kertoo paikkatarkkuuden joka tyypillisesti on kertaluokkaa 10 metriä. Ei tuolla tarkkuudella voi laskea nopeutta. Ei kävellessä, ei pyöräillessä eikä autoillessa - kuitenkin nopeus täsmää "empiiristä kokemusta".

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13376 on: 19.07.12, 20:32 »

Kyllä ne laskee. Olettaisin, että tarvitsevat sen taajuusmuutoksen joka tapauksessa. Homman huomaa esimerkiksi tutkimalla paikkatietoja offline, paikat hyppelee aika lailla. Oma halpis GPS kertoo paikkatarkkuuden joka tyypillisesti on kertaluokkaa 10 metriä. Ei tuolla tarkkuudella voi laskea nopeutta. Ei kävellessä, ei pyöräillessä eikä autoillessa - kuitenkin nopeus täsmää "empiiristä kokemusta".

Eivät tarvitse taajuusmuutosta mihinkään. Paikkatieto lasketaan signaalien kulkuajasta ei taajuusmuutoksesta.

-JukSii-
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13377 on: 19.07.12, 20:44 »

Oma halpis GPS kertoo paikkatarkkuuden joka tyypillisesti on kertaluokkaa 10 metriä. Ei tuolla tarkkuudella voi laskea nopeutta. Ei kävellessä, ei pyöräillessä eikä autoillessa - kuitenkin nopeus täsmää "empiiristä kokemusta".

Siis GPS:säsi ilmoittaman kahden peräkkäisen mittauksen välillä on aina 10 metrin kertaluokkaa oleva hyppy, kun laite on paikallaan?

Jos ja kun, niinkun omassa GPS:ssäni, virhe on sinänsä lyhyellä aikavälillä tarkasteltuna varsin systemaattinen, ei nopeudenmittaukselle koordinaatistoon nojautuen ole estettä.

Kotitehtäväksi jää laskea, paljon GPS-signaalin vaihekulma-ero on (verrattuna signaalin lähetystaajuuteen), jos kävelee suoraa kohti satelliittia 5 km/h nopeudella (ja tehdään oletus, että satelliitti itsessään olisi jostain syystä geostationaarisella radalla). Vastaus radiaaneina.
« Last Edit: 19.07.12, 20:52 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jouko Holopainen
Offline Offline

Posts: 692
Date Registered: 04.10.11

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13378 on: 20.07.12, 02:16 »

Siis GPS:säsi ilmoittaman kahden peräkkäisen mittauksen välillä on aina 10 metrin kertaluokkaa oleva hyppy, kun laite on paikallaan?

Paikallaan ei ole kuin kertaluokkaa metrin. Joka riittäisi tuhoamaan nopeustiedon täysin. Herranen aika, kymmenen sentin virhe riittää tuhoamaan kävelynopeuden mittauksen.

Kotitehtäväksi jää laskea, paljon GPS-signaalin vaihekulma-ero on (verrattuna signaalin lähetystaajuuteen), jos kävelee suoraa kohti satelliittia 5 km/h nopeudella (ja tehdään oletus, että satelliitti itsessään olisi jostain syystä geostationaarisella radalla). Vastaus radiaaneina.

Olkaa hyvät ja käykää ne GPS FAQ:n asiat läpi. Voitte sitten väitellä sen FAQ:n tekijän kanssa ja sanoa hänelle kuinka hän on väärässä jos huvittaa. Minulle riitti, heihei tämän asian osalta.

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Sami Launonen
Offline Offline

Posts: 309
Date Registered: 08.01.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13379 on: 20.07.12, 17:40 »

Onkohan käsitteet ja tekniikka kertaluokan verran pielessä? Vai enemmän.

Vaikka kaikki interwebistä löytyvä tieto onkin totta  Smiley, niin edes vähän lähdekritiikkiä voisi käyttää. Vaikka jonkun valmistajan jonkun laiteitteen esitteessä jotain sanotaankin, niin kaikki on lukijan vastuulla. Huuhaa tiedon eteenpäin julistaminen on julistajan ...
 
GPS - Doppler  thmbdn   Jos lupakirja on taskussa, pitäisi tieto olla hallussa.


Mielellään kuulisin miten se sitten oikeasti menee ?

Sami

Jos ja kun, niinkun omassa GPS:ssäni, virhe on sinänsä lyhyellä aikavälillä tarkasteltuna varsin systemaattinen, ei nopeudenmittaukselle koordinaatistoon nojautuen ole estettä.

Mutta....  Huh

Missä se oikea tieto luuraa ?

S
Pages: 1 ... 667 668 [669] 670 671 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1