Keskustelua liikenteestä

<< < (269/3019) > >>

niksu99:
Sami, olin juuri vastaamassa samoilla sanoilla kuin itse vastasit. Ja sama on autoilijat joilta rattaat porsii niin jättävät ne pysäkin alkuun tai keskelle ajattelematta ollenkaan purkavat linjurin matkustajia, yleensä et saa perää kanteille ja kantturat joutuvat pomppimaan ajoradan kautta jalkakäytävälle.

Sinänsä jännä seurata tätä keskustelua jossa raskaankaluston kuljettajat keskenään "kinaavat" luulisi äkkiseltään että ammatikokemuksen mukanaan tuoneen  ymmärrystä toista raskasta kohtaan.  Tällä tarkoitan sitä että jos ei ole raskasta ajanut, ei ehkä niin helposti ymmärrä raskaiden käyttäytymistä / ongelmia.

ps. Toki on niitäkin "ammattiautoilijoita" jotka räppäävät menemään, mutta voiko häntä nimittää AMMATTILAISEKSI ?

Joona:

Nyt pitää kysästä, että ajatko sinä itse työksesi linja-autoa?
Tiietkö mistä puhut nyt?

Tottakai ulkopuolelta kun seuraa niin asiat voi nähdä kyllä aika monella tapaa.

Luojan kiitos, en aja linja-autoa työkseni. Vuosi intissä riittiä. Olen nyt neljän vuoden aikana ajanut 3 vuotta nuppia, vuoden linja-autoa ja nyt intin jälkeen täysperää. Uskoisin, että pystyn jo tässä vaiheessa kuvittelemaan eri syitä, miksi jokin asia liikenteessä tehdään jollakin tavalla.

Ne takana kuskit varmaan tykkää paljon siitä, että pysäkki tässäkin mainitsemassasi tapauksessa oli pitkä, ja sen tukkii yksi bussi pelkästään sen takia, että pysähtyy pysäkin eteen. Ja näitten bussien takana olevat autoilijat tykkää vielä enemmän.

Vihdintiellä Helsinkiin päin ajettaessa Konalan/Malminkartanon liikennevalojen jälkeen. Kaista jatkuu suoraan pysäkille, ja päättyy jonkin matkaa pysäkin jälkeen. Pysäkki on jonkin matkaa valoista eteenpäin. Tuskin olisi tarvinnut ihan sinne päähän ajaa niiden kahden MAHDOLLISESTI silmänräpäyksessä ilmestyvän bussin takia. Siihen olis jo 25,25m moduuliyhdistelmä mahtunut ja vielä pari farmaria perään.

Ja sitten jos otetaan puheeksi pysäkiltä lähteminen. Oli mulla sitä vauhtia sitten 30km/h tai 80km/h 60km/h alueella niin mikä ***tu siinä on että sillä bussilla pitää aina koittaa lähteä pysäkiltä suoraan KÄRRYN kylkeen. Siinä sit selitellään, kun veturi on jo 15 metriä ajanut bussista ohi ja kärryn puolessa välissä on osuma. Harva se päivä saa soittaa torvea ja vilkutella pitkiä busseille Vihdintiellä ja Hämeenlinnanväylällä. Etenkin nyt kun on liukasta, niin ei pahemmin auta jarruttaminen yhtäkkiä eteen hyökkäävän bussin takia, vaikka matkaa olisikin. Viime torstaina Vihdintiellä mulla oli matkaa valoihin 300 metriä, vauhtia 55. Valot vaihtuivat keltaiseksi ja aloin jarruttamaan. Kärry kampes samantien poikittain ja ottei kisaa nupin kanssa kumpi on ensin valoissa. Just sain pysähtymään metrin ennen valoja ja vein siitä sit lopulta 3,5 kaistaa. Kita kääntyi ja aisa rikkoi perälaudan kallistussylinterin venttiilin ja päivä piteni 5 tuntia. Yhden jarrutuksen takia. Ala siinä sit jarruttelemaan 80 vauhdista, kun rallikuskit lähtevät pysäkiltä suoraan eteen.

Aaltonen:
Itseasiassa kuvauksen peruusteella aavistin tuon pysäkin mistä oli kyse äsken esimerkissäsi. Kuskeja on moneen lähtöön ja yleistäminen on siksi erittäin helppoa. Itse kyllä pyrin antamaan yhdistelmille tietä, vaikka olisi rajotus 50kmh tai jotain. Kuitenkin järkeä pitää käyttää ja itse kyllä tohon pyrin, että päästän sen rekan tai yhdistelmän ohi, ettei sen tartte saada slaagia sielä ohjaamossa. Muista sitten on vaikea mennä sanomaan, että miten he toimivat.

Ja tosiaan voin sanoa samaa tästä asiasta, että luojan kiitos en aja yhdistelmää. Syykin siihen kerroit juuri itse, juuri tämä kaikki 1000 kertanen ennakointi ja siltikin voi mennä asiat pieleen.

On tosin tilanteita ollut, joissa yhdistelmän tai rekan kuljettaja on antanut selvän merkin meikäläiselle, että antaa mennä vaan. Juuri siitä syystä myös sitten tulee annettua rekoille ja yhdistelmille tietä, koska tiedän varsin hyvin miten ihanaa tollasta on lähteä esimerkiksi kiihdytyskaistan lopusta uudelleen kiihdyttämään, jos sattuu joku yhteistyökyvytön, joustamaton olemaan vierellä.

Liikenne on tätä näin, tätä se on tätä itteään ja kun osuu huono päivä kohdalle, niin sillon se on juuri sitä.

Aaltonen:

ps. Toki on niitäkin "ammattiautoilijoita" jotka räppäävät menemään, mutta voiko häntä nimittää AMMATTILAISEKSI ?

Suoraan vastaan tohon, ei voi. Jos ei sitä vastuuta ymmärrä mikä tällästen autojen kanssa on kyseessä niin ei voi.

MasterBaziz:

Jaa sie meinasit tota hommaa. No joo itellä ei oo kyllä koskaan ollu tota ongelmaa bussin takana ajellessa henkilöautolla, 2m+ peräylitys ja roiskeläpät estää kyllä mun mielestä hyvin ton kaikenlaisen shitin lentämisen konepellille. En tiie sitten miten muualla Suomessa asia on. Mutta PK seudulla en oo kyllä kertaakaan bussilta saanu konepellille shittiä sen takia, että se ois sutinut.

Kun se bussi on sopivasti kääntyneenä niin, että keula on jo ajoradalla mutta perä pysäkin puolella, takarenkaat ovat juuri optimaalisessa asemassa eikä roiskeläpät tai peränylitykset pelasta mitään.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page