Keskustelua liikenteestä

<< < (2709/3033) > >>

kume:

Taas yksi vähemmän. Meinasi päästä karkuun pirulainen

Miksi rekisterikilpeä ei pysty tunnistamaan kuvasta?

renaulttI:

Miksi rekisterikilpeä ei pysty tunnistamaan kuvasta?

Miksi sen pitäisi näkyä?

tslowman:
Tatu on skrapannut sen, koska hänellä on salassapitovelvollisuus. 

ilmailija:
Ilmailussa on tapana ilmaista huolensa jostakin epäkohdasta, joka tulee varmuudella aiheuttamaan vakavia vaaratilanteita. Ehkä se on sovellettavissa myös maantieliikenteeseen.

Viime vuosina on yleistynyt sellainen trendi, että jalankulkijat ja pyöräilijät eivät edes kauheasti varo autoja lähtiessään ylittämään katua suojatietä pitkin. Vain minun paniikkijarrutus pelasti suhteellisen reipasta vauhtia ajaneen pyöräilijän viikko sitten osumasta autooni. Onneksi oli kesäkeli ja jarrut pitivät. Tämä nuorukainen ei edes vilkaissut vasemmalle tullessaan oikealta eteeni suojatielle ehkä 20-30 km/h:n vauhtia. Minulla oli suunnilleen sama vauhti ja jos molemmat, minä ja pyöräilijä olemme noin 30 metrin päässä suojatiestä, ei autoilijalle ensimmäiseksi tule ajatus, että tämä pyöräilijä tunkee sieltä puistikosta ehdointahdoin eteeni. Oikeassahan hän juridisesti on, mutta ihmisiä ne ovat autoilijatkin eikä tuleva talvikeli ainakaan helpota tilannetta.

Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden joukossa on muutoinkin valitettavan paljon sellaisia, joilla ei ole minkäänlaista tilannetajua liikenteen sujuvuuden kokonaiskuvasta. Kun kerran laki sallii heille oikeassa olemisen, niin sitä oikeutta sitten käytetään viimeiseen saakka. Ei se oikeassa oleminen paljon lohduta lasaretissa, kun heikompana osapuolena on hölmöyttään tunkenut itsensä auton eteen kohtalokkain seurauksin.

Seppo    

reemu:
Käväisin tuossa jokin aika sitten viikon työreissun Saksassa ja vieläkin muistelen sitä liikennekäyttäytymistä. Aamulenkilläkin ollessani vielä kymmenen metrin päässä suojatiestä autot pysähtyivät antamaan tietä. Siinä oli mukava köpötellä tien yli, kun autoilijat huomioivat. Tuota tapaa olen sittemmin täällä kotimaassa yrittäny matkia, mutta kovin helposti tulee mentyä kun "komeesti kerkee". Ainoa murheen aihe oli se, kun kerrankin pääsi ajelemaan vailla nopeusrajoituksia, niin eiköhän mulla ollut alla 7-hengen tila-Seat. 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page