FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.10.17, 15:12

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 677 678 [679] 680 681 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1472949 times)
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13560 on: 04.11.12, 20:23 »

Sarjassamme lukutaidottomia ammattilaisia (...noh näyte on toki Yhdysvalloista..)

http://www.snotr.com/video/10119/The_TOUGHEST_Bridge_In_The_World

Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13561 on: 04.11.12, 21:26 »

Sarjassamme lukutaidottomia ammattilaisia (...noh näyte on toki Yhdysvalloista..)

http://www.snotr.com/video/10119/The_TOUGHEST_Bridge_In_The_World

Ihan vihjeenä, noita vuokrafirmojen kuorma-autoja kuten Penske tai Ryder saa kyllä vuokrata jota kuinkin kuka tahansa tallaaja joten aivan täysin ammattilaisvoimin tuossa ei taidettu olla liikkeellä.....  Cool


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13562 on: 05.11.12, 13:18 »

Sarjassamme lukutaidottomia ammattilaisia (...noh näyte on toki Yhdysvalloista..)

Missäs se auton korkeus lukee?-)

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13563 on: 05.11.12, 17:24 »

Missäs se auton korkeus lukee?-)
Usein olen noissa korkeammissa autoissa nähnyt Suomessa kojetaulussa tarran, jossa on korkeus. En tiedä onko lakisääteinen.
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13564 on: 05.11.12, 17:32 »

Usein olen noissa korkeammissa autoissa nähnyt Suomessa kojetaulussa tarran, jossa on korkeus. En tiedä onko lakisääteinen.

Ei se ole lakisääteinen. Edes rekisteriotteessa sitä ei ole ilmoitettu joten se on jokaisen firman/kuljettajan tehtävä ottaa selvää mikä on auton korkeus. Mulla on työauto 3.9m, eli sen kanssa saa olla pääkaupunkiseudulla tarkkana koska ei mahdu läheskään jokaisen sillan alta.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13565 on: 05.11.12, 17:44 »

Ei kait ole ihan noin helppoa. Oma kokemukseni noin 20v sitten: Kaverini asuntoauto oli talvehtimassa tontillamme Mäntsälässä; suksiboksi katollaan. Tuli sitten toukokuu, ja kaverini halusi tilata laivapaikan autolleen. Pyysi mittaamaan autonsa korkeuden ilman suksiboksia: 2,10 m. Tuli sitten se aamu, kun piti tuoda auto omistajalleen. Olin samana päivänä reissuun lähdössä, ja päätin ajella lentoaseman terminaalin kautta hoitamassa lähtömuodollisuudet. Siihen aikaan oli sopivasti lyhytaikaista pysäköintitilaa terminaalin alakerrassa.
Lukihan siellä jossain kilvessä joku korkeus, olisiko ollut 2,30 m vapaata korkeutta. No, olinhan juuri mitannut 2,10, joten sinne vaan...ja samalla tavalla - räiskis!!!
Hitto, niin, 2,10 ilman suksiboksia. Se oli mennyt päreiksi. Kun tulin autosta ulos, joku kaveri oli siinä tupakalla, ja ilmoitti: "Taisi mennä suksiboksi rikki". Sen verran nyppi, että totesin kaverin havaintokyvyn olevan aivan huippuluokkaa.... Angry
« Last Edit: 05.11.12, 17:49 by Olavi Uotila »

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13566 on: 05.11.12, 23:46 »

Just tuossa kuukaus sitten yks asuntoauto oli katostaan "jumissa" noissa korkeuspuomeissa lentokentällä. Kuski pakittelee siinä hissukseen poispäin puomin raapiessa kattoa ja paikallinen lentokenttäpoliisi räyhää ja yrittää ohjata sitä asuntoautoa eteenpäin pikaparkkiin.. bussikaistaa ajaminen on nimittäin hyi hyi-juttu!

Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13567 on: 06.11.12, 13:48 »

En ole koskaan mittaillu siltojen korkeuksia, mutta työkaveri vaan sanoi että niissä on about 15 senttiä varaa, eli jos liikennemerkki näyttää 4.0 m. niin oikea korkeus on 4.15 m. mutten lähtis luottamaan ihan heti...
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6108
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13568 on: 06.11.12, 14:59 »

En ole koskaan mittaillu siltojen korkeuksia, mutta työkaveri vaan sanoi että niissä on about 15 senttiä varaa, eli jos liikennemerkki näyttää 4.0 m. niin oikea korkeus on 4.15 m. mutten lähtis luottamaan ihan heti...

Totta kai. Vai meinasitko, että 4,0m auto osuu 4,0m siltaan? 4,0m silta saattaa todellisuudessa olla jopa 4,5m.
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13569 on: 06.11.12, 16:59 »

No ei se osu, mutta en tiedä tiedätkö sitä tunnetta jos ajat 3.9m autolla 80 km/h siltaa kohti jossa merkki 3.9m???

Kyllä mun "decision height" on noissa se +10cm
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6108
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13570 on: 06.11.12, 17:51 »

No ei se osu, mutta en tiedä tiedätkö sitä tunnetta jos ajat 3.9m autolla 80 km/h siltaa kohti jossa merkki 3.9m???

Ei, en todellakaan tiedä. Tuollaisessa tilanteessa hidastaisin kyllä reilusti. Täysi vatipää täytyy olla, jos ajaisi tollasella turvamarginaalilla 80km/h. Sopiva niiaus, etenkin jos alustassa on täysilmajousitus niin osuu siltaan,
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13571 on: 06.11.12, 18:03 »

Ei, en todellakaan tiedä. Tuollaisessa tilanteessa hidastaisin kyllä reilusti. Täysi vatipää täytyy olla, jos ajaisi tollasella turvamarginaalilla 80km/h. Sopiva niiaus, etenkin jos alustassa on täysilmajousitus niin osuu siltaan,

Alustaa voi nostaa/laskea +- 20 cm, että siitä autosta saa 3.7 - 4.1 m. korkean tarvittaessa.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6108
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13572 on: 06.11.12, 18:22 »

Alustaa voi nostaa/laskea +- 20 cm, että siitä autosta saa 3.7 - 4.1 m. korkean tarvittaessa.

80km/h vauhdissa rupeat leikkimään tasosäädön kanssa? Ei ihme, että kaikki jakeluautot on runnottu niin rikki ja kolhittu joka paikasta, kun tällä mentaliteetillä ajetaan thmbdn

PS. Jos et tiennyt, ei ole kovin tervettä ajaa 80km/h alusta ala-asennossa.
Jouko Holopainen
Offline Offline

Posts: 692
Date Registered: 04.10.11

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13573 on: 06.11.12, 19:19 »

PS. Jos et tiennyt, ei ole kovin tervettä ajaa 80km/h alusta ala-asennossa.

En tiedä yhtään mitään tästä "ala-asennosta" tai rekoista muutenkaan, mutta silti väittäisin että kun on senteistä kiinni niin ala-asennossa on "terveempää" ajaa sillan alta kuin yläaasennossa, nopeudesta riippumatta. Väitteeni perustuu pelkästään noihin videoihin ...   Grin

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13574 on: 06.11.12, 19:46 »

Ei, en todellakaan tiedä. Tuollaisessa tilanteessa hidastaisin kyllä reilusti. Täysi vatipää täytyy olla, jos ajaisi tollasella turvamarginaalilla 80km/h. Sopiva niiaus, etenkin jos alustassa on täysilmajousitus niin osuu siltaan,

Jaha joo. Espoosta löytyy (tai ainakin löytyi) turunväylältä silta, jossa lukee 4,2. En ole ikinä nähnyt, että 4,2 korkea kaappiauto olisi siihen erityisemmin hiljentänyt... enkä ole kyllä itsekään, jos olen tiennyt varmasti, miten korkea auto, mahdolliset pakoputket huomioiden, on.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6108
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13575 on: 06.11.12, 20:44 »

Jaha joo. Espoosta löytyy (tai ainakin löytyi) turunväylältä silta, jossa lukee 4,2. En ole ikinä nähnyt, että 4,2 korkea kaappiauto olisi siihen erityisemmin hiljentänyt... enkä ole kyllä itsekään, jos olen tiennyt varmasti, miten korkea auto, mahdolliset pakoputket huomioiden, on.

Minä olen hiukan hiljentänyt juurikin Turunväylällä. Viime vuonna kilosta turkuun päin oikean kaistan päällä sillasta roikkui hiukan harjaterästä. Huomasin kun kuului jumalaton jysäys. Onneksi ei hajonnut mitään. Siis se jota muistaakseni nyt on rempattu viime aikoina.  Taitaa mennä kehä 2:lle johtava kaista siinä.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6108
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13576 on: 06.11.12, 20:45 »

En tiedä yhtään mitään tästä "ala-asennosta" tai rekoista muutenkaan, mutta silti väittäisin että kun on senteistä kiinni niin ala-asennossa on "terveempää" ajaa sillan alta kuin yläaasennossa, nopeudesta riippumatta. Väitteeni perustuu pelkästään noihin videoihin ...   Grin


Ilmajousitetun alustan tasoa voi säätää korkeussuunnassa.
Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13577 on: 06.11.12, 20:57 »

No ei se osu, mutta en tiedä tiedätkö sitä tunnetta jos ajat 3.9m autolla 80 km/h siltaa kohti jossa merkki 3.9m???

Kyllä mun "decision height" on noissa se +10cm
Siksi tuo englanninkielinen lausahdus sopii mainiosti tuohon, kun Suomessahan taitaa olla vain parilliset desimaalit käytössä  Grin

Ja tuo Toninkin työkaveri on osittain oikeassa siinä että 4,15m korkean sillan rajoitusmerkki on 4,0. Mutta niin on kyllä 4,05m korkean sillankin. Typeräähän tuo olisi, jos noita pyöristeltäisiin ylöspäin.
Jouko Holopainen
Offline Offline

Posts: 692
Date Registered: 04.10.11

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13578 on: 06.11.12, 21:02 »

Jaha joo. Espoosta löytyy (tai ainakin löytyi) turunväylältä silta, jossa lukee 4,2. En ole ikinä nähnyt, että 4,2 korkea kaappiauto olisi siihen erityisemmin hiljentänyt... enkä ole kyllä itsekään, jos olen tiennyt varmasti, miten korkea auto, mahdolliset pakoputket huomioiden, on.

Eikö se ole varmaa, että auto ei ole yli 4,2 korkea - tuon sillan jälkeen?

Tää on tosi hauska keskustelu  Grin Grin Grin

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13579 on: 06.11.12, 21:12 »

Siksi tuo englanninkielinen lausahdus sopii mainiosti tuohon, kun Suomessahan taitaa olla vain parilliset desimaalit käytössä  Grin

Ja tuo Toninkin työkaveri on osittain oikeassa siinä että 4,15m korkean sillan rajoitusmerkki on 4,0. Mutta niin on kyllä 4,05m korkean sillankin. Typeräähän tuo olisi, jos noita pyöristeltäisiin ylöspäin.

Vaan kun niitä yli 4,3 metrin aukolla olevia siltojakin löytyy, joissa korkeusmerkissä lukee 4,0. Vastaavasti en myöskään suostu uskomaan siihen, että ainoassakaan tämän maan yleisellä tiellä olevassa 4,05 korkeassa sillassa tai tunnelissa lukisi 4 metriä, kyllä niissä on aina enemmän polanne- ja heilahteluvaraa. Esittämäsi 4,05 sillan merkitseminen 4,0:ksi tarkoittaisi, että siinä olisi heilahdusvaraa n. 1,1 astetta (auto on 2,6 metriä leveä, arcsin 0,05/2,6 = 1,1 deg) ja sen jälkeen ottaisi jo kiinni.

Niin, ja suomessa on käytössä myös parittomat desimaalit korkeusmerkinnöissä. http://goo.gl/maps/kGIkA
« Last Edit: 06.11.12, 21:37 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pages: 1 ... 677 678 [679] 680 681 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1