Keskustelua liikenteestä

<< < (2713/3019) > >>

hynkel:
Quote

Minun mielestäni lakeja voisi muuttaa niin, että pyöräilijä rinnastettaisiin jalankulkijaan. Niinhän suuri osa autoilijoista nytkin tekee. Ongelma nykyään on syyllisyys onnettomuuden sattuessa. Kun paljastuu ettei sillä pyöräilijällä ollutkaan etuajo-oikeutta. Jostain lehdestäkin luin juuri pari päivää sitten, kun auto ajoi pyöräilijän päälle suojatiellä. Ja tuossa paikassa ei ollut ns. pyörätien jatketta. Pyörilijä ei siis olisi edes saanut ajaa ko. kohdassa vaan olisi pitänyt taluttaa. Lehden otsikointi oli kuitenkin suoraan autoilijan syyllistävä.

Polkupyörien väistämisessä on ongelmana niiden nopeus. Jalankulkija ja perushölkkääjä eivät pääse yleensä pahasti yllättämään, mutta 40 km/h (tai edes 20 km/h) puskasta tuleva pyöräilijä on aika haastava väistettävä.

kume:
Quote

Ei mulla sellasta ole, mutta ajattelin olla laittamatta sitä näkyville, sikäli kun kuljettaja oli ilmeisesti muu henkilö kuin ajoneuvorekisteriin merkitty omistaja/haltija, ja kuljettajaakin vasta vain epäillään rikoksesta, ketään ei ole vielä tuomittu.


Juu, en minäkään ollut ketään tuomitsemassa, mutta ajattelin onko näissä rekisterikilvissä nykymääräysten mukaan jotakin salattavaa? kun niitä sotataan joskus piiloon myös televisiossa.

horo2533:
Quote

Polkupyörien väistämisessä on ongelmana niiden nopeus. Jalankulkija ja perushölkkääjä eivät pääse yleensä pahasti yllättämään, mutta 40 km/h (tai edes 20 km/h) puskasta tuleva pyöräilijä on aika haastava väistettävä.


Puskat voinee kaataa, mutta totisesti ongelmaksi jää kaupunkirakenteessa talot. Sieltä kun joku tulee kulman takaa kovaa niin onhan siinä voimakas jarrutus autoilijalle. Pitäisikö tehdä  pyörätielle hidastuskorotuksia kuten autojen ajokaistoillekin on tehty. Tai sitten sellaisia mutkitteluesteitä, joita ainakin pohjoisessa käytetään moottorikelkkareiteillä tien ylityskohdissa.

jhol:
Quote

Tämä on minusta varsin erikoinen näkemys, kevyt liikenne kun joutuu tinkimään oikeuksistaan aivan koko ajan pysyäkseen edes hengissä. Eivätköhän autoilijat pidä esim tasa-arvoisissa risteyksissä oikeuksistaan huomattavasti tiukemmin kiinni kuin jalankulkijat suojatiellä.


Jalankulkija != pyöräilijä. Pyöräilijät ovat se ehdottomasti sikamaisin ryhmä liikenteessä. He ajavat jalkakäytävillä (iästään huolimatta), väärään suuntaan yksisuuntaisia, yli suojateiden väistämättä ketään ja kävelykaduilla väistämättä jalankulkijoitakaan ("oho", "sori", ...).

Erittäin inhottavaa on, että kun minä ajan (pyörällä) sääntöjen mukaan autotiellä niin sieltä jalkakäytävältä saattaa ihan hyvin pyöräilijä kurvata suojatielle eteen (olipa se pyörätien jatke tai ei) lainkaan katsomatta tai välittämättä mitä muut tekee.

karantan:
Quote

Jalankulkija != pyöräilijä. Pyöräilijät ovat se ehdottomasti sikamaisin ryhmä liikenteessä. He ajavat jalkakäytävillä (iästään huolimatta), väärään suuntaan yksisuuntaisia, yli suojateiden väistämättä ketään ja kävelykaduilla väistämättä jalankulkijoitakaan ("oho", "sori", ...).


Joo, jalankulkija != pyöräilijä, ei kai tässä kukaan mitään muuta olekaan väittänyt. Mitä sikamaisuuteen tulee, niin ihmisten liikennesääntöjen kunnioittaminen on kääntäen verrannollista heidän liikkumistapansa nopeuteen. Tarkoittaa siis käytännössä, että jalankulkijat poukkoilevat kaikkein päättömimmin, heidän tapauksessaan siitä ei vaan yleensä ole suurta haittaa kuin heille itselleen. Pyöräilijöiden liikennekäyttäytymisessä on kyllä kieltämättä ärsyttäviä piirteitä, mutta tästä voi kyllä syyttää osaltaan myös lapsenkengissä olevaa pyöräilykulttuuria ja toisaalta liikennesuunnittelua, jossa pyöräilijät on perinteisesti työnnetty ennemmin jalankulkijoiden kuin autojen sekaan. Toivon, että tilanne paranee ajan myötä.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page