FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.07.17, 00:40

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 678 679 [680] 681 682 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465961 times)
Jouko Holopainen
Offline Offline

Posts: 692
Date Registered: 04.10.11

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13580 on: 06.11.12, 21:02 »

Jaha joo. Espoosta löytyy (tai ainakin löytyi) turunväylältä silta, jossa lukee 4,2. En ole ikinä nähnyt, että 4,2 korkea kaappiauto olisi siihen erityisemmin hiljentänyt... enkä ole kyllä itsekään, jos olen tiennyt varmasti, miten korkea auto, mahdolliset pakoputket huomioiden, on.

Eikö se ole varmaa, että auto ei ole yli 4,2 korkea - tuon sillan jälkeen?

Tää on tosi hauska keskustelu  Grin Grin Grin

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13581 on: 06.11.12, 21:12 »

Siksi tuo englanninkielinen lausahdus sopii mainiosti tuohon, kun Suomessahan taitaa olla vain parilliset desimaalit käytössä  Grin

Ja tuo Toninkin työkaveri on osittain oikeassa siinä että 4,15m korkean sillan rajoitusmerkki on 4,0. Mutta niin on kyllä 4,05m korkean sillankin. Typeräähän tuo olisi, jos noita pyöristeltäisiin ylöspäin.

Vaan kun niitä yli 4,3 metrin aukolla olevia siltojakin löytyy, joissa korkeusmerkissä lukee 4,0. Vastaavasti en myöskään suostu uskomaan siihen, että ainoassakaan tämän maan yleisellä tiellä olevassa 4,05 korkeassa sillassa tai tunnelissa lukisi 4 metriä, kyllä niissä on aina enemmän polanne- ja heilahteluvaraa. Esittämäsi 4,05 sillan merkitseminen 4,0:ksi tarkoittaisi, että siinä olisi heilahdusvaraa n. 1,1 astetta (auto on 2,6 metriä leveä, arcsin 0,05/2,6 = 1,1 deg) ja sen jälkeen ottaisi jo kiinni.

Niin, ja suomessa on käytössä myös parittomat desimaalit korkeusmerkinnöissä. http://goo.gl/maps/kGIkA
« Last Edit: 06.11.12, 21:37 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13582 on: 06.11.12, 21:42 »

Vaan kun niitä yli 4,3 metrin aukolla olevia siltojakin löytyy, joissa korkeusmerkissä lukee 4,0. Vastaavasti en myöskään suostu uskomaan siihen, että ainoassakaan tämän maan yleisellä tiellä olevassa 4,05 korkeassa sillassa tai tunnelissa lukisi 4 metriä, kyllä niissä on aina enemmän polanne- ja heilahteluvaraa.

Niin, ja suomessa on käytössä myös parittomat desimaalit korkeusmerkinnöissä. http://goo.gl/maps/kGIkA
Ei pitäisi vanhan koskaan luottaa muistiinsa vaan tarkistaa aina tiedot.

"Merkki 342. Ajoneuvon suurin sallittu korkeus

Merkkiä käytetään, mikäli tiellä tai sen osalla joudutaan rajoittamaan ajoneuvon suurinta sallittua korkeutta. Rajoituksen suuruutta määrättäessä pyöristetään vapaa alikulkukorkeus alaspäin lähimpään 0,1 metriin ja tästä vähennetään 0,1 metriä. Erityisistä syistä voidaan käyttää myös suurempaa turvallisuusvaraa. Suurin luku, joka merkissä voi esiintyä, on 4,4 metriä."

Lähde: Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista 16.3.1982/203 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820203

Kaksi turkkulaista tuli kieltomerkin kohdalle, jossa luki 3,8 metriä. Toinen pysäytti siltaa ennen ja totesi että ei voida mennä kun auto on neljä metriä korkea. Toinen kattoi ympärilleen ja tokaisi: Anna mennä vaan ei sitä kukaan näin yöllä huomaa  laugh
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13583 on: 06.11.12, 22:39 »

Eipä ole maailma muutenkaan LiikMP mukainen, yli 4,4 metrin korkeutta osoittavia merkkejä nro 342 nimittäin löytyy. Kaikista suurimmat, yli 5 metrin lukemat ovat kuitenkin löytyneet todellista vapaata korkeutta ilmaisevasta merkistä 822.
« Last Edit: 06.11.12, 22:51 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13584 on: 06.11.12, 22:50 »

Eipä ole maailma muutenkaan LiikMP mukainen, yli 4,4 metrin korkeutta osoittavia merkkejä nro 342 nimittäin löytyy.
Laiton merkki, ei tarvitse noudattaa  Grin
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13585 on: 06.11.12, 22:53 »

Laiton merkki, ei tarvitse noudattaa  Grin

Joo Smiley

Jos noudattamatta haluamistaan haluaa lisätä, niin mainitsemasi päätöksen 12 § tarjoaa siihen oivan mahdollisuuden. Ruskeaan sähkötolppaan ruuvattu kyltti kun ei ole pätevä, koska paperissa kerrotaan, että liikennemerkit on ripustettu harmaisiin tai keltaisiin pylväisiin. Ne ruskeissa tolpissa olevat on sitten jotain muita tauluja.

Ehkä vielä olennaisempi mainitsemisen arvoinen asia olisi kuitenkin nuo toteemipaalut. Yhdessä tolpassa ei saa useampaa kuin kahta liikennemerkkiä (ei koske opastusmerkkejä) + niiden lisäkilpiä. Jossain oli sellanen pylväs, jossa esitettiin siltaa varten suurin sallittu akselimassa, telimassa, kokonaismassa, yhdistelmämassa ja väistämisvelvollisuus kohdatessa. Niin, ja jokunen lisäkilpi, joilla vapautettiin linja-autot osasta painorajoja...
« Last Edit: 06.11.12, 22:59 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13586 on: 06.11.12, 23:11 »

Joo Smiley

Jos noudattamatta haluamistaan haluaa lisätä, niin mainitsemasi päätöksen 12 § tarjoaa siihen oivan mahdollisuuden. Ruskeaan sähkötolppaan ruuvattu kyltti kun ei ole pätevä, koska paperissa kerrotaan, että liikennemerkit on ripustettu harmaisiin tai keltaisiin pylväisiin. Ne ruskeissa tolpissa olevat on sitten jotain muita tauluja.

Ehkä vielä olennaisempi mainitsemisen arvoinen asia olisi kuitenkin nuo toteemipaalut. Yhdessä tolpassa ei saa useampaa kuin kahta liikennemerkkiä (ei koske opastusmerkkejä) + niiden lisäkilpiä. Jossain oli sellanen pylväs, jossa esitettiin siltaa varten suurin sallittu akselimassa, telimassa, kokonaismassa, yhdistelmämassa ja väistämisvelvollisuus kohdatessa. Niin, ja jokunen lisäkilpi, joilla vapautettiin linja-autot osasta painorajoja...
Ainakin Pirkanmaalla näytetään tuota harmaa pylväs sääntöä kierrettävän niin että tolpassa on harmaa lauta johon liikennemerkki on kiinitetty.

Ja tuossa säännössä kahdesta merkistä samassa tolpassa on myös sana "yleensä" joka muuttaa merkityksen aivan toiseksi.

Ei ole kotona kuin kaksi tieliikennelait kirjaa. Taitavat olla vuosilta 94 ja 97. Pyysin työnantajalta joululahjaksi perinteisen taksikuskille annettavan alkoholipullon sijaan Wink Molemmat luettu kyllä kannesta kanteen, painopaikkaa en muista Wink
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13587 on: 07.11.12, 06:04 »

80km/h vauhdissa rupeat leikkimään tasosäädön kanssa? Ei ihme, että kaikki jakeluautot on runnottu niin rikki ja kolhittu joka paikasta, kun tällä mentaliteetillä ajetaan thmbdn

PS. Jos et tiennyt, ei ole kovin tervettä ajaa 80km/h alusta ala-asennossa.

Mitä ihmettä se puhuu? Sanoin vaan että alustaa voi laskea/nostaa. En mielestäni antanut edes ymmärtää että ajaisin 80 km/h muuten kun ajoasennossa. Alusta ei edes säädy jos nopeutta on yli 15 km/h. Joskus kun on ollu appari kyydissä niin on menty sillan ali mummon kävelyvauhtia niin että toinen on ulkona kattomassa ettei osu ja minä ajan alusta alhaalla ali. "Jos et tiedä"... No ehkä jotain tiedän kun kortti on ollu 15 vuotta.
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13588 on: 07.11.12, 08:52 »

Eikös epävarmassa tilanteessa kannata ottaa kunnon vauhti ja juuri ennen sillan alitusta survaista kovaa jarrua - auton etupää niiaa hieman matalammaksi - menee ainakin etupää sillan alta  Grin

Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2329
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13589 on: 07.11.12, 09:34 »

Eikös epävarmassa tilanteessa kannata ottaa kunnon vauhti ja juuri ennen sillan alitusta survaista kovaa jarrua - auton etupää niiaa hieman matalammaksi - menee ainakin etupää sillan alta  Grin
Tai sitten parit ristinmerkit ja silmät kiinni.  Cheesy
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13590 on: 07.11.12, 09:51 »

Tai sitten parit ristinmerkit ja silmät kiinni.  Cheesy
Siltä se noiden rekkasankareiden meno vähän näyttääkin välillä... Tongue
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13591 on: 07.11.12, 10:46 »

Alusta ei edes säädy jos nopeutta on yli 15 km/h.

Riippuu autosta. Scaniassa säätyy tarvittaessa vaikka ajaisi rajoitinta vasten.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13592 on: 07.11.12, 12:29 »

Kaksi turkkulaista tuli kieltomerkin kohdalle, jossa luki 3,8 metriä. Toinen pysäytti siltaa ennen ja totesi että ei voida mennä kun auto on neljä metriä korkea. Toinen kattoi ympärilleen ja tokaisi: Anna mennä vaan ei sitä kukaan näin yöllä huomaa  laugh

Turun suunnalla ollaan tässäkin asiassa edistyksellisempiä.

[ attachment removed / expired ]
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13593 on: 08.11.12, 13:32 »

Eniten jäi harmittamaan kuskit jotka lämpimällä alueella menettää ilmastointilaitteen, toisaalta tuossahan on oivallinen laite millä rekkakuski poistaa jäät kopilta, tuostahan keskusteltiin jokunen vuosi sitten. Grin
Tuota videota kun katseli, uskoisin että ei pelkästään koske, voi oikeesti sattua, tuo hidastuvuus oli melkomoista jopa Turkulaisille.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13594 on: 08.11.12, 14:01 »

Voisitko selventää Vantaalaiselle tuon "Menettää ilmastointilaitteen"? En tajua mitä tarkoitat...
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13595 on: 08.11.12, 14:07 »

Onhan noita ylimääräsiä AC-mötiköitä kuorkkien ja rekkojen katoille ihan mantereellakin...

Killerhangar
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13596 on: 08.11.12, 14:11 »

Jos tarkoitat sitä mikä on kontin etuosassa niin se on kontin lämpölaite, jolla saadaan tarvittaessa -22c:n pakkanen konttiin. En sanois niitä ilmastointilaitteiksi.
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13597 on: 08.11.12, 14:13 »

Kylmälaite on asia erikseen, tuota mötikkää tossa keskellä kattoa varmaan meinattiin: http://www.topcooling.com/images/15.jpg On varmaan varsin yleinen lisälaite lämpimissä maissa missä auton oma ilmastointi ei ole tarpeeksi tehokas.

Killerhangar
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13598 on: 08.11.12, 14:17 »

Kylmälaite on asia erikseen, tuota mötikkää tossa keskellä kattoa varmaan meinattiin: http://www.topcooling.com/images/15.jpg On varmaan varsin yleinen lisälaite lämpimissä maissa missä auton oma ilmastointi ei ole tarpeeksi tehokas.

Ei kyse ole auton oman ilmastoinnin tehokkuudesta, vaan siitä, että hyttiä saadaan jäähdytettyä myös silloin kun auton moottori ei käy.

http://www.raskaspari.fi/images/esitteet/waecotaukoilmastointi.pdf

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13599 on: 08.11.12, 14:24 »

Aivan, ois pitäny tajuta, mutta sama mötikkä kyseessä.

Killerhangar
Pages: 1 ... 678 679 [680] 681 682 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1