FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.09.17, 20:31

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 67 68 [69] 70 71 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1470735 times)
Janne Andersson
Offline Offline

Posts: 2166
Date Registered: 16.10.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1360 on: 15.02.07, 19:41 »

No ainakin näkee eteenpäin pimeällä.

Viper
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1361 on: 15.02.07, 20:21 »

Todella piittaamatonta menoa tässä risteyksessä Undecided. Onneksi en ole Suomessa nähnyt vastaavaa paikkaa, ainakaan vielä.
http://www.metacafe.com/watch/429215/mad_intersection/
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1362 on: 15.02.07, 21:36 »

Joo ne tosiaan tunnistaa KAUKAA. Tuli se sitten vastaan tai oli se sitten takana. Mikä ihmeen uusi tekniikka noissa sitten on kun pimeellä ei meinaa oikeesti nähdä mitään kun tollanen tulee vastaan. Sama jos se on vähän etuviistosti, häikäsee ihan tarpeeksi ilkeesti.
Ei se ehkä liikaa, mutta huomattavan kirkkaat nuo on. Missän Bemarissa tai Mersussa tai Volkkarissa tai Audissa ei tollasia aurinkolamppuja ole, joista jää melkeen silmiin pallot pyörimään.

Noissa xenoneissakin lienee EU:n toimestakin aika tarkat luvut, mitä ne eivät saa ylittää kirkkaudessa. Ja xenoneissa on oltava automaattinen korkeudensäätökin, joten siitäkään ei voi kiikastaa. Jostain varmasti saisi ongittua noita autojen valomittauksia, mutta tuskin on eroja niissäkään?
Olisiko käynyt niin että kun on kerran nuo xenonit näyttäneet kirkkaille, niin nyt niitä alitajuisesti katsoo suoraan "silmiin" kohtaustilannteessa ja toki ne näyttäisi sitten erittäin kirkkaille? Lähinna kun mainitsit, että ne jäävät silmiin pyörimään silmiin, tuli mieleen mahdollisuus, että kohtaustilanteessa katse sattuu jotenkin alitajuisesti valoihin, eikä niiden ohitse tiehen.
Ja sitten on öögat täynnä xenonia pienen tovin.

Sikäli kyllä kiinnostava juttu ja kun ystävä toimii Skodan maahantuojan teknisellä puolella, niin on pakko kysyä häneltä, että mitä noille lampuille on syötetty?  Grin
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1363 on: 15.02.07, 22:11 »

Joo ja se on jännä kuinka se on mennyt ainakin allekirjoittaneella DNA:an, että sininen välähdys tarkoittaa hälytysajoneuvoa.
Ja sitten kun näitä xenoneita koko ajan tulee lisää, jopa niihin "naapurin sierroihinkin", puhumattakaan kaikista Blue Performance Biltema-valoista, joita on niissä 80-luvun entry level-romuissa, niin välillä tuntuu, että on isompikin operaatio meneillään kun sinistä välkkyy siellä ja täällä.
Monenkaan vuoden jälkeen ei ole tottunut Embarrassed
AvS_MotorSports
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1364 on: 16.02.07, 09:23 »

Joo ja se on jännä kuinka se on mennyt ainakin allekirjoittaneella DNA:an, että sininen välähdys tarkoittaa hälytysajoneuvoa.
Ja sitten kun näitä xenoneita koko ajan tulee lisää, jopa niihin "naapurin sierroihinkin", puhumattakaan kaikista Blue Performance Biltema-valoista, joita on niissä 80-luvun entry level-romuissa, niin välillä tuntuu, että on isompikin operaatio meneillään kun sinistä välkkyy siellä ja täällä.
Monenkaan vuoden jälkeen ei ole tottunut Embarrassed

Tätä samaa katselen kanssa usein. Aina kun letkassa ajaa ja takana jostain välähtää hieman sinistä niin ihan pakko on aina alkaa tiirailemaan että tuleeko hälytysajoneuvo takaa, mutta xenonithan ne vaan olikin. Kohta kun tähän tottuu niin ei enää kiinnitä huomiota takana vilkkuvaan siniseen ja tottakai se sitten on oikeasti hälytysajoneuvo.

Ja niistä sumuvaloista vielä: Itse en käytä sumuvaloja kuin silloin kun on äärimmäinen pakko ja näitä olosuhteita ei kovin usein ole. En ymmärrä mitä hienoa on ajaa kaupungissa/maantiellä parkit päällä ja sumuvalot päällä, kai se on "cool". Varsinkin talvella kaupunkialueella nuo lumipenkat tahtovat hieman kasvaa niin eipä tuollaisesta sumuvaloautosta oikein osaa sanoa äkkiseltään että onko se parkissa vai liikkuuko se kun ei niitä sumuvaloja näe penkkojen takaa.
Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1365 on: 16.02.07, 14:47 »

Xenon tai sumuvalo, pahinta ovat silmäpuolet eli puolipimeät autot. Niistä kun ei näe onko se auto vai moottoripyörä, eikä näe lähestyykö se ja kuinka kovaa.

Laskin syksyllä, kun pimeät aamut alkoivat, paljonko näitä yksisilmäisiä tuli aamun työhönmenomatkalla vastaan. Noin 25 minuutin reissun aikana saattoi tulla 25-30 yksisilmäistä vastaan. Se on paljon se  thmbdn

tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1366 on: 16.02.07, 15:46 »

Todella piittaamatonta menoa tässä risteyksessä Undecided. Onneksi en ole Suomessa nähnyt vastaavaa paikkaa, ainakaan vielä.
http://www.metacafe.com/watch/429215/mad_intersection/

No joo...

Ei hjole hjuva mjatkakjohde,njet

-J

Ps.Vähän vastaavan näin joskus Moskovalaisesta tunnelista jossa rytisi aivan tajuttomasti.Hullu meininki!
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1367 on: 17.02.07, 11:49 »

Käyttävätkö palstan kirjoittelijat paljon sumuvaloja? Muissakin kuin erityisen huonoissa keliolosuhteissa?

Ite en etusumareita käytä koskaan, koska kertaakaan en ole nähnyt hyötyä niistä, missään keleissä. Takasumuvalon olen kaksi kertaa laittanut päälle, kun näkyvyys oli niin huono, että jopa minä ajoin 30km/h 40km/h alueella. Näkyvyys oli n. puolet yhdesta lampputolppa välistä. Joskus on saavuttanut parhaimman näkyvyyden sillä, ettei käytä ajovaloja ollenkaan, kun lunta on tullut niin paljon ja suurikokoisina hiutaleina. (Tosin tätä ei uskalla paljoa soveltaa kun muiden on vähän vaikea nähdä sinut sattuneista syistä..)

Onhan se typerää turhaan niitä käyttää.Häikäisee vaan vastaantulijoita...Ja aiheuttaa joissakin myös agressioita...

En kyllä ymmärrä, miten sumuvalot voi häikäistä? Niinkun ihan tosissaan, ne on siellä alhaalla ja verrattain pienet esim. ajovaloihin. Ja agressiosta sen verran, että yleensä saa vaan paremman fiiliksen kun voi naureskella tällä sumuvalokulttuurille, kun niiden pitäjät on niin coool Cool Grin

Tulikin sumuvaloista mieleen, että oottekos te muut pistäneet merkille uuden Skoda Octavian kaasupurkausvalojen kirkkauden?

Niinkuin joku muukin jo sanoi, niin varmaan tästäkin suurin osa ongelmaa on siellä pään sisällä. Ja sitäpaitsi, miksi niihin valoihin pitää katsoa suoraan? Jos katseen pitää omalla kaistalla ja suoraan edessä niin ei ole sattunut vielä valoja jotka häikäsee. No joo, jonkun rekan tai bussin valopatteririvistö katolla voi jo häikäistä jos ei ole keskivallia.

Toinen asia on se, että mikä ihmisiä vaivaa kun esim ajaa Tampereen motaria (tai mitä tahansa missä on kaistojen välissä keskivalli ja matkaa toiseen autoon useita metrejä) niin kun ajat pitkät päällä niin pitää sieltä keskivallin toiselta puolelta vilkutella niitä valoja että älä aja pitkät päällä? Miten se voi ketään häikäistä? Edes nämä rekan valopatteristot ei ole niin kirkkaita, että ne häikäisevät sen keskivallin toiselta puolelta. Tai no, varmasti häikäsee jos niitä suoraan toljottaa, mutta se nyt on ihan omaa tyhmyyttä. Ei vaan voi oikein käsittää. Sitä paitsi, ko. toiminta (pitkien pitäminen päällä ko. teillä) on täysin laillista. Pitää varmaan asentaa itselle iso patteristo ja kun joku vilkuttelee normaaleista pitkistä valoista niin sitten voi heittää vielä sen patteriston päälle, että tässä sedälle pitkiä valoja Tongue

Jani Vänskä
Offline Offline

Posts: 81
Date Registered: 10.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1368 on: 17.02.07, 13:34 »

Itse en ole joutunut käyttämään etusumuvaloja koko aikana kun kortti on ollut. (noin 7vuotta) Ilmeisesti olen älynnyt pysyä kotona sumuisella kelillä. Grin
Mutta noista xenon valoista sen verran, että minulla ne näyttivät aivan liian ylös, oli aivan sama ajoiko pitkillä vai lyhkäisillä näytti melkein yhtä pitkälle.(mukamas säädetty huollossa) Angry
Näköjään kaikki pitäis itte tehä. Wink
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1369 on: 17.02.07, 15:22 »

Ai, mulla on siis ongelma pään sisällä, kun 3-4kk aikana (lue etenkin talven aikana) kaikki kaasulampuilla kohdatut Skoda Octaaviat ottaa silmiin sen takia, että ne lamput häiritsevän kirkkaat, tuli ne vastaan tai ajo ne takana ja en todellakaan katso suoraan niihin lamppuihin vaan yritän pitää katseen pois niistä lampuista. Mutta silti se kirkkaus ottaa silmiin.

Eli enpä nyt sanois, että mulla ongelma on. Ne vaan yksinkertasesti ottaa silmiin ne lamput. Se joka ei usko, niin ei muuta kun Kehän laidalle oottamaan illalla pimeen tullen. Aina kun tulee Octavia kaasulampuilla niin katsoppa tarkemmin miten ne lamput häikäsee. Ei missään muussa merkissä ota tolleen silmiin. Kyseessä ei todellakaan ole yksittäistapaukset!  Angry
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1370 on: 17.02.07, 16:38 »

Ai, mulla on siis ongelma pään sisällä, kun 3-4kk aikana (lue etenkin talven aikana) kaikki kaasulampuilla kohdatut Skoda Octaaviat ottaa silmiin sen takia, että ne lamput häiritsevän kirkkaat, tuli ne vastaan tai ajo ne takana ja en todellakaan katso suoraan niihin lamppuihin vaan yritän pitää katseen pois niistä lampuista. Mutta silti se kirkkaus ottaa silmiin.

Eli enpä nyt sanois, että mulla ongelma on. Ne vaan yksinkertasesti ottaa silmiin ne lamput. Se joka ei usko, niin ei muuta kun Kehän laidalle oottamaan illalla pimeen tullen. Aina kun tulee Octavia kaasulampuilla niin katsoppa tarkemmin miten ne lamput häikäsee. Ei missään muussa merkissä ota tolleen silmiin. Kyseessä ei todellakaan ole yksittäistapaukset!  Angry

Älä nyt ota itseesi noin pahasti, sanoin, että varmaan osa siitä ongelmasta on "henkistä". Ja mitä koko häikäistymiseen tulee, niin varmasti jokaisella yksilöllä on omat "normit" sille, mikä luximäärä häikäisee ja mikä ei. Eli varmasti tottumuksesta kiinni hyvin pitkälti. Ja tosiaan voihan se olla, että niissä Skodissa on muita joitakin prosentteja tehokkaammat lamput, mutta itse en ainakaan eroa huomaa. Mee vaikka seuraavaks jääkaapille, ota bisse ja laita Top Gear pyörimään ja relaa niin tulee vähän mukavampaa tekstiä seuraavaan mahdolliseen replyyn Grin
Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15342
Date Registered: 03.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1371 on: 18.02.07, 06:37 »

Etusumareissa on volkkarissa (ja myös tossa Seatissa, ja olisiko sitten samalla logiikalla myös Skodassa ja Audissa) tyhmä ominaisuus.. Jos haluaa takasumuvalon päälle, niin myös etusumut on pakko olla päällä.

Mutta joo, oikeasti noista nykyisten autojen etusumuvaloista ei taida olla minkäänlaista hyötyä. Muistan lukeneeni että vauhtia pitäisi olla max. 20-30 kmh jotta ne edes teoreettisesti auttaisivat mitään. Mutta varmaan kaikkien on ne pakko asentaa lähes-vakiovarusteena nykyään, kun kaikilla muillakin on... Ja ei siinäkään kyllä ole mitään järkeä että pidetään niitä päällä 24h, jotta auto on tosi "cool"...  Tongue


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1372 on: 18.02.07, 08:31 »

Taitaa olla saksalaisissa autoissa normaali systeemi. Ideana lienee se että varmistetaan että takasumuvaloa käytettäisiin vain olosuhteissa, joissa näkyvyys on huono.

Itse käytän sumuvaloja esim. mutkaisella metsätiellä kun on tarpeen nähdä paremmin sivuillekin. Silloin ne todella auttavat. Totta on että koska valokeila on niin lyhyt, yli 30 km/h nopeudessa hyöty vähenee, myös senkin takia että ohjaajan näkökenttä kapenee nopeuden kasvaessa. Ja ne on hyvät pitää päällä myös jos toisen päävalon polttimo on palanut, jotta muille näkyisi kunnon valo myös auton sillä puolella.

Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1373 on: 18.02.07, 16:40 »

En kyllä ymmärrä, miten sumuvalot voi häikäistä? Niinkun ihan tosissaan, ne on siellä alhaalla ja verrattain pienet esim. ajovaloihin. Ja agressiosta sen verran, että yleensä saa vaan paremman fiiliksen kun voi naureskella tällä sumuvalokulttuurille, kun niiden pitäjät on niin coool Cool Grin

Sumarithan tuottavat käsittääkseni hajavaloa, eikä niinkään kohdistettua kuviota, kuten ajovalot.
Joskus valaisemattomalla tiellä, pimeällä ja märällä keliilä sumarit voivat tuoda ärsyttävää häikäisyä, kun peilaantuvat vielä märästä tiestä. Ei siitä nyt sokeaksi tule, mutta ei se helpota näkemään sen vastaantulijankaan ohitse siihen pimeään aukkoon, minne itse pitäisi mennä. Mielestäni tämä häiriiö korostuu etenkin näiden  vanhanmallisten tarvikesumareiden kohdalla.

En tiedä onko tämä etusumari vimma jotenkin paikallinen ilmiö. Espanjassa ajoin kerran vuoristossa pilveen, jonka sisällä oli toisiaan tiputettava valot parkille ja laitettava sumarit päälle, jotta näki jotain.
No, ne sumarit unohtu päälle kun tultiin vuorilta alas ja ei mennyt pitkään kun paikallinen "policia" huomautti asiasta. Siellähän nyt soi torvet muutenkin päivällä jos ajaa valot päällä, mutta tämä siis jo pimeään aikaan. Eikä ne muutkaan ajelleet sumarit päällä turhaan, vaikka siellä voi olla olosuhteita ,että niistä on oikeaa hyötyäkin.

Etusumarit ovat tosiaan mielestäni ehkä turhin varuste uusissa autoissa meidän teillä. Mä sanonkin noita itsekseni MMN -valoiksi (miltä-mä-näytän). Kai se vain joistain on siistiä ajella etusumarit päällä. Sanotaan näin niistä ajelijoista, että itse tuntisin moisen harrastuksen hieman noloksi  Grin

Mutta nyt ovat keksineet jo sumareille uutta käyttöä. Mm. uudessa  Ford Galaxyssä sumareiden ohella palaa parkit ja tulevaisuudessa niiden tilaan ympätään jotain päiväajovaloja, jotka vievät vähemmän virtaa. Eli meikäläisittäin on kai huomiovaloista  kyse, mutta vain tehdasasenteisina sumareiden paikalla/ohessa. Näin tästä juttua jossain autoalan julkaisussa, jossa kerrottin mitä on tulolla valojen kehityksessä. LED-ajovalot taitavat muuten olla xenoneista seuraava askel eteenpäin, jos noita uutisia on uskominen.

Niin, kyllähän noita sumareita voi käyttää jonkinlaisina kääntymisvaloina tai saattovaloina kotiin, mihin tehtäviin niitä onkin jo valjastettu joillain merkeillä. Mutta ajovaloina ne vain haittavat näkemistä normaalilla  pimeällä, luomalla auton eteen kirkkaan alueen, mikä "syö" silmän kykyä nähdä  sen valon taakse, pidemmälle.

80-luvun saabeissa ja volvoissa muuten noita parkkivaloja jo käytettiin ajovalojen korvikkeena, huomiovaloina. Meillä se ei ollut sallittua, mutta ruotsissa ajeltiin yleisesti näin päiväsaikaan. Silloin siis oli jo ns. valopakko, anakin taajamien ulkopuolella. Pikkupoikana täälläkin arvasi tästä jo kaukaa, milloin tulee naapurimaan kilvissä oleva Saab tai Volvo.
Eli kai ne ruotsalaiset ovat tuonkin "innovaation" jo tehdasasenteisina keksineet...

No, tämä tästä... Smiley

edit: Kerpeleen langaton näppis! Aina saa korjata tekosiaan...
Torsten Kihlman
Offline Offline

Posts: 1830
Date Registered: 25.04.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1374 on: 18.02.07, 16:55 »

Onko suomessa kielletty parkit päällä ajaa? Muistan kerran, tosin yöllä kun oltiin tulossa kohtiin juhlista unohdimme autoon vahingossa angel-eyesit palamaan. Poliisiautosta joka tuli vastaan mulkoiltiin aika kovasti mutta eivät mitään sanoneent. (Siis huomasimm parkit vasta kotona). (Sumarit EIVÄT ollee päällä  Wink)

My photos on Airliners.net
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1375 on: 18.02.07, 17:26 »

Siis pelkillä parkeilla ei enään saisi ajaa ollenkaan.
Kun ajovalopakko vielä 90-luvulla koski vain taajama-alueen ulkopuolta, sai taajamassa vaikka vain parkeilla, tai kokonaan ilman valoja. Tämä tietysti siis vain valoisaan aikaan.

Pelkillä parkeilla siis vain paikallaan.
Joonas Häkkinen
Offline Offline

Posts: 3138
Date Registered: 16.09.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1376 on: 18.02.07, 21:09 »

Niin, kyllähän noita sumareita voi käyttää jonkinlaisina kääntymisvaloina tai saattovaloina kotiin, mihin tehtäviin niitä onkin jo valjastettu joillain merkeillä. Mutta ajovaloina ne vain haittavat näkemistä normaalilla pimeällä, luomalla auton eteen kirkkaan alueen, mikä "syö" silmän kykyä nähdä  sen valon taakse, pidemmälle.

Aivan. Sumuvalojen auton eteen aiheuttama kirkas alue siirtää tarkan näön aluetta lähemmäs autoa, kun sen päinvastoin matkanopeuksissa pitäisi olla keskittynyt havainnoimaan kauemmaksi. Tämä on myöskin aivan itsestä riippumaton muutos näössä, eli ei auta vaikka kuinka tiedostaisi tämän ja keskittyisi katselemaan kauemmaksi.

//b

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Manu Skyttä
Offline Offline

Posts: 430
Date Registered: 22.12.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1377 on: 18.02.07, 21:33 »

Enpä jaksa noista etusumareista kovin pahasti provosoitua. Tosin täytyy myöntää, että aina välillä kun takapuskuriin ilmestyy auto ko. valot päällä, niin ihan varmuuden vuoksi laitan takasumarit päälle. Eihän sitä koskaan tiedä, jos sillä on vaikka ihan oikeasti hankaluuksia nähdä kirkkaasta auringonpaisteesta huolimatta...  Wink
Heikki Kunttu
Offline Offline

Posts: 99
Date Registered: 13.04.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1378 on: 18.02.07, 23:46 »

Etusumareissa on volkkarissa (ja myös tossa Seatissa, ja olisiko sitten samalla logiikalla myös Skodassa ja Audissa) tyhmä ominaisuus.. Jos haluaa takasumuvalon päälle, niin myös etusumut on pakko olla päällä.


Itse olen miettinyt, että miksei suomessa myytävissä autoissa tehtäisi asia juuri päinvastoin, eli pitäisi ensin kytkeä takasumari päälle, jotta saisi etusumuvalot päälle. Tämän luulisi hieman karsivan tätä sumuvalojen turhaa käyttöä, sillä paljon harvemmin tiellä liikkuu näitä, joilla on takasumari turhaan päällä.

Toisinaan jopa tuntuu, ettei suomessa takasumuvaloa oikein osata edes käyttää. Varsinkin alkutalvesta oli usein sumuja joilloin takasumuvalon käyttö olisi ollut paikallaan, mutta hyvin harva sitä silti käytti.

...with enough power even a brick can fly...
Juha Hepokangas
Offline Offline

Posts: 2752
Date Registered: 04.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1379 on: 19.02.07, 00:08 »

pitäisi ensin kytkeä takasumari päälle, jotta saisi etusumuvalot päälle.
Miksi ne edes pitäisi olla erikseen kytkettävissä? Kai se huono näkyvyys vallitsee yhtä lailla auton etu- ja takapuolella.  Wink

Aika usein kyllä näkee päälle unohtuneita takasumuvalojakin. Mahtaako olla niin huonosti erottuva uusissa autoissa se niiden merkkivalo mittaristossa?

"There's a special place I'd like to fly
Right by the moon
In the velvet darkness of the sky"

"Why drive a car when you can pilot a Saab?"

Pages: 1 ... 67 68 [69] 70 71 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1