FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.06.17, 00:03

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 681 682 [683] 684 685 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462384 times)
Kalle Keihänen
Offline Offline

Posts: 1537
Date Registered: 31.12.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13640 on: 31.12.12, 18:14 »

Toisesta ketjusta lainattua:

Ylen sivuilla yleisjuttua kunnossapidosta:

http://yle.fi/uutiset/kiitotien_turvallisuudesta_ei_tingita/6414211

Quote
Ennen lentokenttien kiitotiet pidettiin talvisin polanteella, nykyään ne puhdistetaan kesäkuntoon talvellakin. Kunnossapidon kannalta pahinta on alijäähtynyt vesisade pakkassäällä.


Liikenteeseen liittyen, lähinnä tosin jalankulkijana: Miksi ketussa jalkakäytäviä hoidetaan niin huonosti? Tuo ylläoleva taipuukin nykyään muotoon:

Quote
Ennen jalkakäytävät ja pihat puhdistettiin kesäkuntoon talvellakin, nykyään ne pidetään polanteella. Kunnossapidon kannalta pahinta on alijäähtynyt vesisade pakkassäällä.

Ja esimerkiksi juuri nyt, kun se polanne on sulanut jääksi ja sen päällä lilluvaksi vedeksi, se olisi helpointa poistaa. Vaan näkyykö tuolla yhtään huoltomiestä jäähakku kourassa? Hiekkaa ja suolaa vaan, ja niitäkin vain näön vuoksi, että voidaan sanoa että "mummon kaatuminen ja lonkkamurtuma ei johdu jalkakäytävän kunnossapidon laiminlyönnistä." Puhutaan juridisesta minimistä.

Vielä 1980-luvulla joka talossa oli talkkari, jonka töihin (joskus meidän pikkupoikien avustuksella) kuului noiden polanteiden poisto. Jos sen jätti tekemättä, seuraava lumisade ja jäätyminen aiheuttivat paksumman ja sitkeämmän (hiekan ja suolankin vaikutuksesta) polanteen, jota sitten saikin ihmetellä pitkälle kevääseen.

Ei hyvä  Angry

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13641 on: 01.01.13, 08:06 »

Oletko koskaan käynyt kehäykkösen ulkopuolella? Käy katsomassa ja kerro sitten liikkuuko siellä autot..

Meinaatko, etten tiedä, mistä puhun? Olen jo vuosia asunutkin täällä korvessa, n. 50 metriä kehä 1:n ulkopuolella.
« Last Edit: 01.01.13, 08:14 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13642 on: 01.01.13, 08:50 »

Kehä ykkösellä ei liiku autot jos yrittää kulkea sitä pitkin Länteen klo 0730. Fillarilla meinisi nopeammin esim. Tuusulan- ja Hämeenlinnanväylän välin.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Kolmiodraama
« Reply #13643 on: 09.02.13, 16:30 »

Nykyaikainen suomalainen kolmiodraama: Kolmion takaa motarille tuleva yrittää väkisin tunkea motarilla ajavan oikeasta kyljestä sisään. Syypäitä tähän ovat nämä kohteliaat lainrikkojat, jotka armollisesti antavat tilaa siirtyen ohituskaistalle liittymän kohdalla. Sielläkään ei ole aina tilaa, mutta siitäkös motarille tulija vähät välittää. Oppi on mennyt perille. thmbdn

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Kolmiodraama
« Reply #13644 on: 10.02.13, 16:32 »

Nykyaikainen suomalainen kolmiodraama: Kolmion takaa motarille tuleva yrittää väkisin tunkea motarilla ajavan oikeasta kyljestä sisään. Syypäitä tähän ovat nämä kohteliaat lainrikkojat, jotka armollisesti antavat tilaa siirtyen ohituskaistalle liittymän kohdalla. Sielläkään ei ole aina tilaa, mutta siitäkös motarille tulija vähät välittää. Oppi on mennyt perille. thmbdn

Tuota, mihinkäs sen sisään tulevan pitäisi sitten mennä kun ramppi loppuu ja nämä lainkuuliaiset "***kele-tähän-väliin-et-tule" kansalaiset estävät kaistalle pääsemisen ohimosuoni pullottaen? Pitäisikö sen kenties pysähtyä siihen onnettoman lyhyen rampin päähän odottelemaan tyhjää väliä?


Cheers!

Orvo


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Kolmiodraama
« Reply #13645 on: 10.02.13, 17:35 »

Tuota, mihinkäs sen sisään tulevan pitäisi sitten mennä kun ramppi loppuu ja nämä lainkuuliaiset "***kele-tähän-väliin-et-tule" kansalaiset estävät kaistalle pääsemisen ohimosuoni pullottaen? Pitäisikö sen kenties pysähtyä siihen onnettoman lyhyen rampin päähän odottelemaan tyhjää väliä?

Harvemmin on tällaista käynyt. Yleensä vika on kyllä juurikin siinä liittyjässä, joka ei osaa sopeuttaa nopeuttaan moottoritien nopeuteen, laittaa vilkkua päälle tai sijoittaa itseään tyhjän välin kohdalle vaan pääsääntöisesti tullaan aina sitä omaa vauhtia (yleensä huomattavasti hiljempaa), vilkku menee päälle kun ollaan jo kaistaviivan päällä ja ei osata edes siihen tyhjään väliin mennä vaan, jos edessäsi ja takana on vaikka 10m väli, niin se liittyjä yrittää tulla juuri kylkeesi eikä eteesi tai taaksesi.

Lisäystä: Tai sitten itse moottoritiellä hiljennät vähän vauhtia, jotta liittyjä pääsee eteesi, mutta tämä taas hidastaa yhtä paljon ja lopulta ajatte huomattavasti hitaammin rinnakkain. Olen ratkaissut ongelman niin, että ajan suurinta sallittua nopeutta hidastamatta tai kiihdyttämättä ja vaihtamatta kaistaa. Jääkööt liittyjä sinne rampille ihmettelemään, jos ei kykene tulemaan. Usein näkee, kuinka se liittyjä jopa kääntää päätään ensimmäistä kertaa katsoessaan rinnalle siinä vaiheessa, kun on jo vaihtamassa kaistaa.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Kolmiodraama
« Reply #13646 on: 10.02.13, 17:57 »

Tuota, mihinkäs sen sisään tulevan pitäisi sitten mennä kun ramppi loppuu ja nämä lainkuuliaiset "***kele-tähän-väliin-et-tule" kansalaiset estävät kaistalle pääsemisen ohimosuoni pullottaen? Pitäisikö sen kenties pysähtyä siihen onnettoman lyhyen rampin päähän odottelemaan tyhjää väliä?


Cheers!

Orvo



Vetoketjuperiaate on ihan ok. Mutta vetoketju ei toimi, jos eri puolilla olevat liittimet yrittävät tunkea samaan paikkaan. Malliristeys, jossa homma toimii, on Kehä 1 ja Lahden motari pohjoiseen ruuhka-aikana. Siinä ymmärretään, miten vetoketju toimii. Pitää kuitenkin muistaa, että kolmion takaa tuleva on lopultakin väistämisvelvollinen, jos tilanne menee sellaiseksi.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13647 on: 11.02.13, 00:28 »

Moottoritielle liittyessä on kysymys kaistanvaihdosta (ei niinkään kolmiosta) ja typerintä siellä on vaihtaa ohituskaistalle tilaa antaakseen. Joskus aikoinaan betonia kuskaava kuorma-auto vaihtoi sinne vasemmalle kaistalle ja sille tuli ongelma kun olisi halunnu takaisin oikealle kaistalle liittymään siirtyäkseen, mutta minä olin rinnalla. Oikealta ei saa kuitenkaan ohittaa ja toivottavasti oppi meni kuorma-auton kuljettajan päähän.

Olisin osannut liittyä moottoritielle ilman että väistetään Wink

Kalevi Leppanen
Offline Offline

Posts: 554
Date Registered: 02.04.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13648 on: 11.02.13, 02:30 »

Suomessa ollaan tuossa motariasiassa kovin tiukkapipoisia, ainakin verrattuna tähän Orvon ja minun asuttamaan valtakuntaan. Täällä kyllä melkein aina siirrytään vasemmalle antaen liittyjälle tilaa - vaikka rampeissa pituutta riittäisikin. Samoin ei taida olla olemassa mitään pykälää, joka kieltäisi oikealta ohittamisen, tai jos on, niin ei sellaista kukaan noudata. Eri asia sitten on, että niitä vasemmalla kaistalla (hitaammin) matkaajiakin sitten kyllä löytyy....

"There are two kinds of people in the world, those who believe there are two kinds of people in the world and those who don't."

Robert Benchley, Benchley's Law of Distinction
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13649 on: 11.02.13, 07:27 »

Suomessa ollaan tuossa motariasiassa kovin tiukkapipoisia, ainakin verrattuna tähän Orvon ja minun asuttamaan valtakuntaan. Täällä kyllä melkein aina siirrytään vasemmalle antaen liittyjälle tilaa - vaikka rampeissa pituutta riittäisikin. Samoin ei taida olla olemassa mitään pykälää, joka kieltäisi oikealta ohittamisen, tai jos on, niin ei sellaista kukaan noudata. Eri asia sitten on, että niitä vasemmalla kaistalla (hitaammin) matkaajiakin sitten kyllä löytyy....

Suosittelen lukemaan Tieliikenneasetuksesta 182/1982 2. luvusta (Liikenne moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä) erityisesti pykälät 5 ja 7, jotka kertovat jotain pelisäännöistä. Siellä puhutaan mm. oikealta ohittamisestakin, josta ylläoleva ei taida olla tietoinen.  Shocked

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Niko Leppänen
Offline Offline

Posts: 846
Date Registered: 01.02.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13650 on: 11.02.13, 08:37 »

Suosittelen lukemaan Tieliikenneasetuksesta 182/1982 2. luvusta (Liikenne moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä) erityisesti pykälät 5 ja 7, jotka kertovat jotain pelisäännöistä. Siellä puhutaan mm. oikealta ohittamisestakin, josta ylläoleva ei taida olla tietoinen.  Shocked
Suomen tieliikenneasetukset tuskin ovat voimassa USA:ssa.  Wink
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13651 on: 11.02.13, 12:20 »

Olen varsin hyvin tietoinen pykälistä ja jopa siitä kärkikolmiostakin..... tarkoituksena olikin lähinnä kysellä taas sen kuuluistan terveen järjen käytön perään niin liittyjän kuin moottoritiellä ajavankin osalta. Tottakai liittymästä sisään tuleva on väistämisvelvollinen ja tottakai sen liittyjän vastuulla on sovittaa nopeutensa muun liikenteen mukaan niin että turvallinen liikennevirtaan liittyminen on mahdollista. Mutta eihän se kolmen sekunnin ajaksi kaasun nostaminen ole ihan niin vaikeaa eihän? Tai jopa herra nähköön se kauhistuttava kaistan vaihtaminen silloin kun se ei aiheuta muuta haittaa kautta vaivaa?

Ai niin mutta mihinkäs me sitä tervettä järkeä kaivattaisiin...... meillähän on pykälät  Undecided


Cheers!


Orvo


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13652 on: 11.02.13, 14:46 »

Suomen tieliikenneasetukset tuskin ovat voimassa USA:ssa.  Wink

Just, vaan mistä minä tiedän, missä eri henkilöt asuvat. No, jenkkilässä motarikulttuuri onkin paljon terveempi. Kaliforniassa ainakin. Siellä on tärkeää kaistalla pysyminen. Jos joku yrittää ahkeralla kaistanvaihdolla päästä nopeammin etenemään, viimeistään toisesta liittymästä tulee sheriffi ja pyydystää tuon kiilarin tiesivuun. Valvonta pelaa helikopterilla. Lappu tulee. Vaan siellä ei ajetakaan äärivasenta kaistaa, ja vilkutella valoja torvea soittaen latua vaatien. Autoja on paljon, ja jokainen pääsee vuorollaan.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13653 on: 11.02.13, 16:35 »

Suoraan sanottuna en vieläkään ymmärrä, miksei tuo vasemmalle kaistalle vaihtaminen toimi Suomessa. K-Euroopassa, erityisesti Saksassa, se pelaa varsin nätisti. Aion jatkossakin vaihtaa Suomessa tilanteen salliessa vasemmalle kaistalle helpottaakseni rampilta tulevien liittymistä - en toki blokata ohittavia autoja.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13654 on: 11.02.13, 16:43 »

Suoraan sanottuna en vieläkään ymmärrä, miksei tuo vasemmalle kaistalle vaihtaminen toimi Suomessa. K-Euroopassa, erityisesti Saksassa, se pelaa varsin nätisti. Aion jatkossakin vaihtaa Suomessa tilanteen salliessa vasemmalle kaistalle helpottaakseni rampilta tulevien liittymistä - en toki blokata ohittavia autoja.

Kas, kun sen vasemman kaistan nimi onkin ohituskaista. Ja, jos kerran kohteliaisuutta riittää, niin miksi sitä tilaa ei tehdä nopeutta säätämällä, joka olisi paljon turvallisempi toimenpide?

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Mika Mononen
Wilco Pilot
Offline Offline

Posts: 1707
Date Registered: 18.01.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13655 on: 11.02.13, 16:47 »

Aion jatkossakin vaihtaa Suomessa tilanteen salliessa vasemmalle kaistalle helpottaakseni rampilta tulevien liittymistä - en toki blokata ohittavia autoja.

Selvä. Kannattaa tosin huomioida, että se(kin) on tieliikennelain vastaista.
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13656 on: 11.02.13, 16:53 »

Selvä. Kannattaa tosin huomioida, että se(kin) on tieliikennelain vastaista.
Jep. Tiedän näin tehdessäni rikkovani lakia, mutta järki ei vain anna myöten pysyä jääräpäisesti siellä oikealla. Odotan, milloin vastaan sattuu tulemaan poliisipartio, joka sakottaa tyhjälle, vasemmalle kaistalle siirtymisestä.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13657 on: 11.02.13, 17:01 »

sille tuli ongelma kun olisi halunnu takaisin oikealle kaistalle liittymään siirtyäkseen, mutta minä olin rinnalla. Oikealta ei saa kuitenkaan ohittaa ja toivottavasti oppi meni kuorma-auton kuljettajan päähän.

Ihan samalla tavalla sinä sietäisit tuossa tilanteessa opetuksen. Ei mikään laki kiellä sinua ajamasta oikeaa kaistaa pitkin nopeammin, kuin vasemmalla kaistalla oleva auto ajaa. Eli voit kyllä ajaa oikeaa kaistaa pitkin vasenta kaistaa ajavan auton ohi ilman, että rikot mitään lakia, kunhan siihen ei sisälly kaistanvaihtoa. Eli sillä oikealta ohittamisella tarkoitetaan kyllä sitä, että ajaisit vasemmalla kaistalla toisen auton perässä ja vaihtaisit kaistaa oikealle suorittaaksesi ohituksen. Se on lainvastaista... Olet siis toiminut kutakuinkin yhtä hassusti, kuin se betonikuskikin...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13658 on: 11.02.13, 17:26 »

Selvä. Kannattaa tosin huomioida, että se(kin) on tieliikennelain vastaista.
Entä jos ei anna tilaa rampilta tulev(a/i)lle, vaan siirtyy ohituskaistalle ohittaakseen rampilta tulevat hitaammat autot? Tongue
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13659 on: 11.02.13, 17:57 »

Entä jos ei anna tilaa rampilta tulev(a/i)lle, vaan siirtyy ohituskaistalle ohittaakseen rampilta tulevat hitaammat autot? Tongue

Tuo nyt on ihan eri asia.

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pages: 1 ... 681 682 [683] 684 685 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1