Keskustelua liikenteestä

<< < (2733/3033) > >>

0510:
Quote

Entä jos ei anna tilaa rampilta tulev(a/i)lle, vaan siirtyy ohituskaistalle ohittaakseen rampilta tulevat hitaammat autot?


Näinhän sitä on monesti käytännössä tehtävä, jotta ei ole eteen tulevien perässä kiinni. Kun ei se nopeudensäätely sieltä rampilta tullessa aina pelaa ja kolmiotakaan ei kunnioiteta kun on näihin "väistelijöihin" totuttu.

Pe7e:
Quote

Tuo nyt on ihan eri asia.

On on, sehän se ero siinä on, että tuo ei ole lainvastaista, kun se "väistäminen" taas on.

nrostedt:
Quote

Ei mikään laki kiellä sinua ajamasta oikeaa kaistaa pitkin nopeammin, kuin vasemmalla kaistalla oleva auto ajaa. Eli voit kyllä ajaa oikeaa kaistaa pitkin vasenta kaistaa ajavan auton ohi ilman, että rikot mitään lakia, kunhan siihen ei sisälly kaistanvaihtoa. Eli sillä oikealta ohittamisella tarkoitetaan kyllä sitä, että ajaisit vasemmalla kaistalla toisen auton perässä ja vaihtaisit kaistaa oikealle suorittaaksesi ohituksen. Se on lainvastaista... Olet siis toiminut kutakuinkin yhtä hassusti, kuin se betonikuskikin...


Löytyisikö lakiviite tälle tulkinnalle? Siis moottoritiellä?

Poliisin UKK sanoo nimittäin hieman toisin:
Quote

Tieliikenneasetuksen 7 pykälän mukaan moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu. Em. pykälä kieltää ainoastaan oikealta ohittamisen moottoritiellä. Muilla nelikaistaisilla teillä saa ohittaa oikeaa ajokaistaa käyttäen vasemmalla ajokaistalla kulkevan ajoneuvon.

Eli edellytyksenä oikealla ohittamiselle on myös, että ajoneuvot etenevät jonossa.  Yksittäistä vasenta ajokaistaa ajavaa ajoneuvoa ei siis tämän mukaan saa ohittaa oikealta.


HS tarkentaa vielä tällä tavalla:

Quote

Eli jos ohituskaistalla on jonoa, on kiellettyä ohittaa ohituskaistalla ajavia autoja oikealta ja hitaan auton tullessa eteen änkeä ohituskaistalle jonon keskelle. Tällöin kyseessä on kaistan vaihtaminen ja ohittaminen asetuksessa mainitun ohi ajamisen sijaan. Lisäksi tällaisessa tilanteessa ohituskaistalla autojen täytyy hidastaa ja jonoefektin takia jonon perällä voi tulla vaaratilanteita.

sauli76:
Mistähän muuten johtuu se, että suomalaiset eivät oikein osaa ajaa moottoritiellä? Tarkoitan lähinnä asioita, joita on mainittu edellä ja niihin vielä muutamia lisäten. Esimerkkinä ohitustilanne. Usein, hyvin usein - ohituksen jälkeen on tautinen kiire oikealle kaistalle ja heittää suolanpaskat ohitettavan tuulilasiin. Hyvänä kakkosena tulee perässäroikkuminen muutaman metrin päässä takapuskurista, eli ei tietoakaan turvavälistä. Kolmantena nopeuden sovitus ajo-olosuhteisiin ( pätee myös muualla kuin moottoritiellä ). Muutama vuosi takaperin Tuusulan moottoritiellä oli paha ketjukolari - TV haastattelija kysyi eräältä osalliselta, että miten siinä nyt näin kävi - johon nainen vastasi: no, ajoin perään, kun en nähnyt mitään 

Raskas liikenne käyttää aktiivisesti moottoriteitä. Ei ole kerta, eikä ensimmäinen, kun kaksi kuorma-autoa ajaa rintarinnan, joskus pitkiä matkoja, eikä toinen voi höllätä pedaalia edes sen verran, että toinen pääsisi ohi. Todellinen riskipaikka pimeässä huonon näkyvyyden vallitessa.

Ajelin aikani täältä maalta Helsinkiin töihin. Hermo kesti kymmenen vuotta ja viisisataatuhatta kilometriä, sitten pinna katkesi. En vielä tänä päivänäkään voi käsittää, miten muutamalla hassulla autolla saadaan tie numero kolme niin tukkoon loppupäästään. Voi niitä lukemattomia töistä myöhästymisiä, kun joku liisinkilate oli vetänyt osari-audin pitkin kaiteita, ja siihen joku onneton törmännyt perään turvavälin puuttuessa ja soppa oli valmis. Homma seisoi joskus Nurmijärven liittymään asti.

Onneksi enää ei tarvitse paljoa ajella, kun työmatka on 8km rauhallista ja suolaamatonta maalaistietä, jossa ei tarvitse kiristellä hermoja.

Juontaakohan moottoritieajokulttuuri ja käytös autokoulun pakeille. Muistan kyllä kun autokoulun kävin 90-luvulla. Ajokertoja moottoritiellä ja siihen liittyvää koulutusta oli tasan 10 minuuttia. En tiedä onko tämä muuttunut nykyään?

jarkkok:
Quote

ja heittää suolanpaskat ohitettavan tuulilasiin
Onneksi Lapissa ei käytetä suolaa tiellä 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page