Keskustelua liikenteestä

<< < (2737/3031) > >>

leppäkeihäs:
Quote

Kipu kasvattaisi hyvään liikennekäyttäytymiseen, (wannabe)bombereita lukuunottamatta. Ihminen oppii kävelemään, kun huomaa kaatuilemisen olevan kivuliasta. Samoin pyöräilyn kanssa. Mutta ihmisen mennessä airbagein pehmustettuun autoon, jossa on vielä luistonestoa, ajonvakautusta jne. oppimistarve vähenee liikaa ja ihmisestä tulee ajattelematon jopa itseään kohtaan.

Jos autoissa olisi kipua tuttava laite pakollisena hölmöilystä rankaisemassa, niin todennäköisesti liikenne sujuisi turvallisemmin. Ehkä tehokkain turvallisuuustekijä olisi ratin keskiössä oleva puukko?

Hölmöilyllä tässä tarkoittanet tahallista ja täysin tiedostettua toimintaa?

nrostedt:
Quote

Ohittajan havainnointi oikealta puolelta ei ole sen haastavampaa kuin vasemmaltakaan.

Tästä joudumme olemaan eri mieltä, jo geometrian johdosta.

Toki kenelläkään flightforumilaisellahan ei ole tässä mitään ongelmaa  .

Kannattaa ehkä kuitenkin hieman miettiä miksi se edellä ajava vasemmalle kaistalle jämähtänyt ajoneuvo on jäänyt sinne. Harva ohjaaja jättäytyy sinne ihan tieten tahtoen, vaan eiköhän yleensä syynä ole jokin häiriö joka on saanut hänet unohtamaan paluun oikealle kaistalle.

Minusta on silloin kohteliasta antaa pieni vinkki "olisiko paikallaan siirtyä taas oikealle kaistalle" ja myös antaa toiselle tilaisuus siirtyä sinne. Usein saankin tästä palautteena iloisen kädenvilkutuksen "kiitos herätyksestä". Valitettavasti Suomessa liian usein näkee päinvastaisen ajotavan, eli vasemmalle kaistalle jämähtänyttä ajoneuvoa aletaan ohittamaan oikealta ihan urakalla eikä se parka tahdo löytää yhtään väliä mistä palata turvallisesti oikealle kaistalle.

hynkel:
Quote

eikä se parka tahdo löytää yhtään väliä mistä palata turvallisesti oikealle kaistalle.


No ei kai se löydä, kun se ei tajua laittaa vilkkua päällä; tai jos tajuaakin; niin se ei ainakaan tajua vaihtaa kaistaa kun joku yrittää antaa tilaa.

Itse olen kovasti tykästynyt tähän Thaimaan liikenteeseen. Täällä ei tuollaisia ajatuksissaan olevia urpoja juurikaan ole, koska liikennekulttuuri ei oikein ole yhteensopiva sellaisten kanssa. Ihmiset ovat vähän valppaampana liikenteessä, kun turvaväli on 2 metriä.

Joona:
Quote

Kannattaa ehkä kuitenkin hieman miettiä miksi se edellä ajava vasemmalle kaistalle jämähtänyt ajoneuvo on jäänyt sinne.

Niin, en tiedä. Monesti noita näkee täysin tyhjällä moottoritiellä jopa ajamassa alinopeutta.


Alinopeudesta tulikin mieleeni kuinka poliisit usein hidastelevat liikenteessä. Esim Kehä 1:llä normaalia, että 80 alueella ajetaan 60-70, vaikka edessä ei ole ketään tai moottoritiellä mennään 80 100:n alueella. Näitä ei sitten yksikään urpo uskalla lähteä ohittamaan. Ajan ohi aina suurinta sallittua nopeutta + mittarin 10km/h päälle. Kertaakaan ei ole pysäytetty. Ei edes silloin, kun moottoritiellä ohitin yhdistelmällä vasenta kaistaa käyttäen 85km/h LP:n auton, joka ajoi 70km/h.

mmniemi:
Quote

Alinopeudesta tulikin mieleeni kuinka poliisit usein hidastelevat liikenteessä.


Tai roikkuvat siiviilikyttäautolla hanurissa ja yrittävät provosoida ylinopeuteen 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page