FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 01:29

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 684 685 [686] 687 688 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475604 times)
Topi Falkenberg

Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13700 on: 19.02.13, 08:15 »

Rekkakuskeille tiedoksi, että yleensä peräänajaja maksaa. Hidasteleville henkilöautokuskeille muistutukseksi, ettei korvauksista pääse välttämättä nauttimaan. Rekkakuskille kysymys: kun joku tulee eteen hidastelemaan niin miksi vakionopeudensäädintä ei voi vaan napsauttaa pois päältä ilman sen kummempaa vaahtoamista? Laskee hitaasti kymmeneen ennen sen uudelleen päälle kytkemistä, ja jatkaa sitten samaa nopeutta edelle kiilanneen kanssa.
Osku Leskinen

Date Registered: 08.06.07

« Reply #13701 on: 19.02.13, 08:39 »

Rekkakuskille kysymys: kun joku tulee eteen hidastelemaan niin miksi vakionopeudensäädintä ei voi vaan napsauttaa pois päältä ilman sen kummempaa vaahtoamista? Laskee hitaasti kymmeneen ennen sen uudelleen päälle kytkemistä, ja jatkaa sitten samaa nopeutta edelle kiilanneen kanssa.

Vaikken rekkakuski olekaan, niin henkilöautoilijoille vastakysymys: Mikä liikenteen mörkö se rekka on että sen eteen täytyy väkisin tunkea jos ei aio kumminkaan vauhdikkaammin ajella? Rekat kun monesti ajaa 80-alueella sitä lähemmäs 90km/h eikä moni henkilöauto siihen vauhtiin uskalla kun se mittarivirhe huomioiden vaikuttaa jo oleman lähemmäs 100km/h. Itse olen ainakin huomannut sen että kun ajaa oman auton mittariin sitä n. 85-90km/h niin monet rekat järjestään häviävät 80km/h alueella horisonttiin jos ei muuta liikennettä ole edessä junnaamassa.

Täytyy muuten suositella kaikille joilla mahdollisuus on, niin käväistä joskus "turistina" isomman auton mukana. Antaa hyvin perspektiiviä omaankin ajamiseen. Esimerkiksi: Jos se rekkamies siinä takana hiillostaa alamäessä perseessä kiinni kun itse ajat 80km/h mittariin niin se ei VÄLTTÄMÄTTÄ ole vittuilumielessä, vaan se rekka voi mahdollisesti yrittää kerätä vauhtia seuraavaan ylämäkeen jotta muu liikenne sujuisi vauhdikkaammin.

Sami Vesala

Date Registered: 05.10.05

« Reply #13702 on: 19.02.13, 08:53 »

Rekkakuskeille tiedoksi, että yleensä peräänajaja maksaa. Hidasteleville henkilöautokuskeille muistutukseksi, ettei korvauksista pääse välttämättä nauttimaan. Rekkakuskille kysymys: kun joku tulee eteen hidastelemaan niin miksi vakionopeudensäädintä ei voi vaan napsauttaa pois päältä ilman sen kummempaa vaahtoamista? Laskee hitaasti kymmeneen ennen sen uudelleen päälle kytkemistä, ja jatkaa sitten samaa nopeutta edelle kiilanneen kanssa.
Eikä se peräänajaja aina maksa. Työkaveri nimittäin joutui moisen "rekkaragen" kohteeksi kun edelläajava päätti kouluttaa 30 vuotta täysperää ammatikseen ajanutta. Märällä asfaltilla päätti keskellä maantietä kokeilla ja hidasti nopeuden 80 km/h -> 50 km/h ilman ennakkovaroitusta. Ei se täyteen lastattu SISU pysähtynyt ihan saman kaavan mukaisesti ja tuli sedanista aika tylppäperäinen sen jälkeen... Poliisi sekä hovioikeus katsoivat työkaverini syyttömäksi, henkilöautoilija sen sijaan joutui maksamaan oman autonsa korjauksen, sekä puskuriremontin meitin autoon.

Eikä se nopeus paljoa kerkiä tippumaan siinä kymmeneen laskemisen aikana. Rullaa nimittäin yllättävän pitkän matkaa pienellä nopeushävikillä tuollanen 60 ja rapiat tuhatta kiloa tasaisella. Itse kyllä jätän suosiolla sitä väliä ilman sen kummempia vaahtoamisia, mutta meitä rekkaspedejäkin on, kuten hölöautoilijoita, moneen junaan...
« Last Edit: 19.02.13, 09:03 by Sami Vesala »
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #13703 on: 19.02.13, 08:57 »

Vaikken rekkakuski olekaan, niin henkilöautoilijoille vastakysymys: Mikä liikenteen mörkö se rekka on että sen eteen täytyy väkisin tunkea jos ei aio kumminkaan vauhdikkaammin ajella?
Rekan edessä on huomattavasti mukavampi ajella kuin takana, varsinkin jos jostain syystä ajautuu liian lähelle sitä rekkaa. Märällä se suihkuttaa sen verran sitä kurapaskaa naamalle, ja kuivallakin (kesällä) pöllyttää kaikki pikkukivet ja hiekat yms, eikä sekään kovin kivaa ole. Varsinkaan kun ne täysperät eivät joillain tunnu pysyvän siinä kaistalla, vaan välillä käydään pientareen puoleltakin pölläyttämässä nätisti yms... Ja sitäpaitsi, jos se rekka tulee perse edellä vastaan, miksei siitä voisi mennä ohi, ja jatkaa samaa nopeutta sen edessäkin, millä se on saavutettukin? Tämän jälkeen ilmeisesti se rekkaspede näkee punaista ja nilkka suorenee entisestään ja sitten hinataan edellä ajavan takakontissa "koska se tuli eteen"...

Mikä ongelma niillä rekkakuskeilla on, että pitää väkisin hinata sitä rajoitinta vasten jonkun takakontissa kiinni? Tuskin esim. joku 70v pappa on ensin tykittänyt sen rekan ohi miljoonaa, ja sitten jäänyt siihen eteen ajelemaan alinopeutta? Tongue En ole itse nähnyt koskaan, että joku olisi ensin ohittanut rekan ja sitten jäänyt tahallaan hidastelemaan eteen. Kyllä se rekka on valmiiksi roikkunut siinä jonkun takakontissa. Monesti on tehnyt mieli ottaa kuvia noista tilanteista ja postata tänne, kun turvaväli (tai miksikä sitä nyt kukakin haluaa kutsua) on sen 1-2 metriä Tongue

Ja monta kertaa on sattunut allekirjoittaneelle, että jossain 80km/h alueella on lähtenyt tuota ohittamaan vielä ohituksen alussa suurellakin nopeuserolla, mutta kun kohdalle pääset niin sieltä rekastakin löytyy taas vähän lisäpotkua ja se yrittääkin lähteä sieltä oikelta puskemaan ohi. Kun ei pääse niin se taas hyytyy ja jää taakse. Mikä lie kramppi kuskin jalassa tuokin ilmiö on? Tätä tapahtuu enemmänkin noiden isompien kuorma-autojen kanssa.

Mutta kuten Sami sanoi, meitä on moneen junaan, ja osa jää jo Korsossa pois... Grin
Sami Vesala

« Reply #13704 on: 19.02.13, 09:06 »

Kyllä. Moottoritiellä kyllä huomaa tuon rajoitinta vasten ajelun hyvin. Mulla on vakkarissa 81km/h. AINA. En vain näe tarvetta ajaa kovempaa. Lähes poikkeuksetta, jokainen kuorma- ja rekka-auto menee mun ohi, ja maantiellä ajellessa tullaan kans perseessä kiinni. Kyllä yksi jopa kerran väläytteli mulle pitkiä, että pitäisi kovempaa mennä. Mutta kuten sanoin, mulla ei ole tarvetta ajaa kovempaa kuin sitä sallittua nopeutta. Ja jos vedotaan kiireeseen, ajojärjestelijällä tuntuu olevan se kiire, ei mulla.  Tongue Että onneksi itse on sen verran hyvä ja paras kuski että on varaa arvostella muita.  Cool

Ja uskallan Petri väittää, että osa ei ole edes sinne Korsoon asti päässyt, vaan on tipahtanut sinne raiteiden väliin.  Grin
Osku Leskinen

« Reply #13705 on: 19.02.13, 09:14 »

Märällä se suihkuttaa sen verran sitä kurapaskaa naamalle, ja kuivallakin (kesällä) pöllyttää kaikki pikkukivet ja hiekat yms, eikä sekään kovin kivaa ole.

Ei ole ollut kyllä suuremmissa määrin ongelmana ainakaan omalla kohdallani. Eipä tosin tule ajettuakaan ihan muiden  perseessä kiinni em. syystä.

Ja sitäpaitsi, jos se rekka tulee perse edellä vastaan, miksei siitä voisi mennä ohi, ja jatkaa samaa nopeutta sen edessäkin, millä se on saavutettukin? Tämän jälkeen ilmeisesti se rekkaspede näkee punaista ja nilkka suorenee entisestään ja sitten hinataan edellä ajavan takakontissa "koska se tuli eteen"...

Tässä olikin nyt kyse tapauksista, joissa ajetaan ohi ja hidastetaan eteen. Ei se, että saavutetaan, ohitetaan ja hävitään horisonttiin.

Mikä ongelma niillä rekkakuskeilla on, että pitää väkisin hinata sitä rajoitinta vasten?

Otin tuon takakontissa kiinni tuosta pois, koska pidän sitä itsekkin järjettömänä. Tohon rajoitinta vasten ajamiseen taas voi olla syynä se, että haluaa keretä työajan puutteissa keikkansa heittää. Viimeksi, kun tutun rekkamiehen mukana olin, niin jotta pysyi sallituissa työajoissa välin Siilinjärvi-Helsinki-Siilinjärvi täytyi keskinopeuden olla yli 80km/h. Sitten kun tuolla maantiellä tulee noita idiootteja eteen mitkä ajaa 70-80km/h henkilöauton mittariin (mikä valehtelee sen 5-10km/h) niin jossain kohti se on otettava kiinni jos ei meinaa matkan varrelle jäädä. Tämä tuskin on ongelmana noilla lyhyillä matkoilla mutta pidemmillä kyllä.

Mutta kuten tässä on jo moneen kertaan todettu, niin kaikenlaista väkeä mahtuu vaikka minkälaisen kulkineen rattiin  Grin
« Last Edit: 19.02.13, 09:18 by Osku Leskinen »

Timo Koski

Date Registered: 11.02.04

« Reply #13706 on: 19.02.13, 10:43 »

Rekan edessä on huomattavasti mukavampi ajella kuin takana, varsinkin jos jostain syystä ajautuu liian lähelle sitä rekkaa.
Miten sitä "ajautuu" lähelle? Silmät päässä ja kaasupoljin, edes jarrua ei normaalisti kaipaa ja väli pysyy riittävänä Wink. Ainakin mun autossa toimii ihan noin tuo homma.

Tohon rajoitinta vasten ajamiseen taas voi olla syynä se, että haluaa keretä työajan puutteissa keikkansa heittää. Viimeksi, kun tutun rekkamiehen mukana olin, niin jotta pysyi sallituissa työajoissa välin Siilinjärvi-Helsinki-Siilinjärvi täytyi keskinopeuden olla yli 80km/h.
Jos tilanne on tuo, niin jotain on pirusti pielessä. Itse ei edes kesäkelillä välillä koti-HeVa =160km tasan, meinaa päästä helpolla alle 2h ajoaikaan hlöautolla(=80km/h). Ja sentään saa(jos pääsee) ajella satastakin isohkot pätkät(ja toivottavasti nyt taas entiseen malliin enemmän kun Loukku-Karkkila väliä VT2:lla on korjattu). Miten sitten rekalla tuollainen yli 80km/h on laillista aikatauluttaakaan?  Ja miten siihen edes laittomasti pääsee jos rajoitin on 88km/h eikä koko matkaa varmaan ole motaria jossa nyt voisi olettaa sitä nopeutta lähelle pääsevän suht. tod. näk. aina.
Sami Vesala

« Reply #13707 on: 19.02.13, 10:53 »

Kyllähän noita on mahdollista aikatauluttaa, eri asia on, onko mahdollista toteuttaa. Mullekin ajojärjestelijä monasti sanonut, että Google mapsin mukaan olet siellä täällä ja tuolla silloin ja silloin. Tai että kyllä nyt keskinopeuden mukaan tuohon matkaan menee x määrä aikaa. Olen itse useasti sanonut että saavat laittaa noihin goolgemap-aikatauluihinsa vähintään 20 min. lisää aikaa että päästään edes lähelle realistisuutta.

Myös toinen pomoni antoi minulle kerran erittäin kovaäänistä palautetta ns. hitaasta työtahdistani (Turku-Parainen-Turku) päivän mittaan. Kovin sanoi ajavansa vähintään kahdeksan kuormaa päivän aikana, kun minä ajoin neljä, ja tietokonekin sanoo sen olevan mahdollista. Totesin hänen olevan aikamoinen fakiiri siihen pystyessään.

Osku Leskinen

« Reply #13708 on: 19.02.13, 12:05 »

Jos tilanne on tuo, niin jotain on pirusti pielessä. Itse ei edes kesäkelillä välillä koti-HeVa =160km tasan, meinaa päästä helpolla alle 2h ajoaikaan hlöautolla(=80km/h). Ja sentään saa(jos pääsee) ajella satastakin isohkot pätkät(ja toivottavasti nyt taas entiseen malliin enemmän kun Loukku-Karkkila väliä VT2:lla on korjattu). Miten sitten rekalla tuollainen yli 80km/h on laillista aikatauluttaakaan?  Ja miten siihen edes laittomasti pääsee jos rajoitin on 88km/h eikä koko matkaa varmaan ole motaria jossa nyt voisi olettaa sitä nopeutta lähelle pääsevän suht. tod. näk. aina.

Kyseinen ajopeli oli rajoitettu 90km/h jota vakkarilla ajettiin Lahden moottoritie kokonaan molempiin suuntiin. Ihan tarkkaa tietoa ja säädöksiä työajoista en tiedä, kun en ole perehtynyt, mutta käsittääkseni kaksi kertaa viikossa ajoaikaa voi korottaa 10-tuntiin päivässä. Matkaa oli google mapsin mukaan 799km yhteensä, eli jotta kerkeää tuon 10h sisään takaisinkin niin 79,9km/h olisi saatava keskivauhdiksi. Mikäänhän ei tietysti käske ajamaan tullessa pidempään kuin mitä aika antaa periksi, mutta luultavasti kovin moni ei ole kiinnostunut jäämään ylimääräiseksi yöksi kiven heiton päähän kotoa. Edellisenä päivänä laillinen ajoaika oli ilmeisesti loppunut 30km Kuopiosta mutta kotia asti oli tultu. Tällä keikalla ehdittiin tosin sallituissa puitteissa, kun menomatkaan kului 5:02 ja takas päästiin aikaan 4:53.  Grin

Petri Koivisto

« Reply #13709 on: 19.02.13, 12:14 »

Miten sitä "ajautuu" lähelle?
Ajamalla kovempaa kuin rekka. Tongue
Timo Koski

Date Registered: 11.02.04

« Reply #13710 on: 19.02.13, 13:07 »

Ajamalla kovempaa kuin rekka. Tongue
Kannattaa, jos sitä ei osaa tehdä 50m aikaisemmin, ainakin noin 50cm ennen rekan perävaloja hellittää kaasusta Wink.
Petri Koivisto

« Reply #13711 on: 19.02.13, 13:26 »

Kannattaa, jos sitä ei osaa tehdä 50m aikaisemmin, ainakin noin 50cm ennen rekan perävaloja hellittää kaasusta Wink.
Tai mennä vaan ohi siitä? Cool
Jouko Holopainen

Date Registered: 04.10.11

« Reply #13712 on: 19.02.13, 18:03 »

Jos henkilöauto pimeällä maantiellä ohittaa yhdistelmän reilusti nopeammalla vauhdilla mutta heti ohituksen jälkeen palaa siihen 10 metrin päähän eteen ja hidastaa saman tien samaan nopeuteen [...]

Minun on vaikea uskoa, että tuollaista tapahtuisi useammin kuin kerran pari vuodessa. Ainakaan minut, henkilöauto tosin, ohittaneista vain yksi kerran parissa vuodessa hidastelee. Syy on aina ollut poistuminen motarilta (piti vielä päästä minusta ohi).

Ainoa mitä voin kuvitella on se, että satasen alueella vihdoin pääsee sen 90km/h ajavan rekan ohi ja 80 rajoitusalueella kaikilla ei vaan ole vara ottaa sakkoja => se rekka tulee ruotsalaistuntumalle kohtuu pian. Varmaan juuri ajatellen just täsmälleen kuten sinä. Tuo on muuten sanoinkuvaamattoman kivaa, etenkin kun tietää että tutkaan ajettaessa poliisi mitä todennäköisimmin sakottaa mua ja paskat välittää rekan ylinopeudesta.

Edit: kuuden kympin rajoitusalueella ei muuten pysy rekan perässä (esim tiellä 86).

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #13713 on: 19.02.13, 19:11 »

Minun on vaikea uskoa, että tuollaista tapahtuisi useammin kuin kerran pari vuodessa. Ainakaan minut, henkilöauto tosin, ohittaneista vain yksi kerran parissa vuodessa hidastelee. Syy on aina ollut poistuminen motarilta (piti vielä päästä minusta ohi).

Edit: kuuden kympin rajoitusalueella ei muuten pysy rekan perässä (esim tiellä 86).

Tuollaista ohittelua ja eteen jäämistä näkee kymmeniä kertoja pääkaupunkiseudulla joka ikinen työpäivä. Samaten näen sitä yövuorossa joka kerta ajaessani Vantaa - Varkaus väliä 5-tiellä. Täysperä tuntuu olevan monille punainen lakana, jonka ohi on mentävä, vaikka se oma henkilöauto olisi hitaampi ajoneuvo. Sillä ei ole merkitystä mitä sinä uskot ja mitä et. On muuten yhtä lailla paikkoja, jossa ei 60 alueella pysy edes 80 henkilöautojen perässä. Mikä väitteesi idea oli? Turha yrittää vetää tähän nyt mitään henkilöautot vs. raskas kalusto kuppikuntaväittelyä.

Edellisellä sivulla oli jotain viestejä joihin piti vastata mutta nyt olen kyllä liian väsynyt siihen.
Joona Väisänen

« Reply #13714 on: 19.02.13, 19:12 »

Tämä muuten tuntuu olevan 99 prosentille autoilijoista ylivoimaisen vaikeaa, vaan se väli täytyy ensin ajaa kiinni ja sitten jarrutetaan viime hetkeillä ja ajetaan takavaloissa kiinni. Ehkä se on se sopuli-ilmiö. On paljon turvallisempaa ajaa muiden kanssa tiiviisti kiinni toisissa. Kaikenlainen ennakointi on täysin mahdotonta.
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #13715 on: 20.02.13, 02:28 »

Kyllä sitä tapahtuu, ja aivan helv**** paljon tapahtuukin. Käy kokeilemassa rekalla ajamista vaikka kehä1:llä, jos ajat sen päästä päähän, niin eiköhän siinäkin välissä ainakin pari urpoa tee tuollaisen ohituksen. Yksi suosikkipaikka on se leppävaaran tunneli, jonka alkupäässä mennään ohi kun on loiva alamäki, vaihdetaan kaistaa eteen ja sen jälkeen se ***tun henkilöauto hyytyykin yllättäen siihen ylämäkeen.

Toimii muuten molempiin suuntiin ajaessa ihan samalla tavalla tuossa tunnelissa, vaikka länteen päin ajaessa ei edes kummoista ylämäkeä tule.

Muita hidastelupaikkoja on vihdintien ylitys ja kolmostien ylitys. Kummassakin on mäki. Näissä mainituissa paikoissa tuollaiseen urpoon törmääminen on hyvin todennäköistä. Se, että mainitsin erityisesti nuo paikat, ei kuitenkaan tarkoita, etteikö tasaisella maalla onnistuttaisi ihan samassa asiassa.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Topi Falkenberg

Date Registered: 12.12.08

« Reply #13716 on: 20.02.13, 08:41 »

Kyllä sitä tapahtuu, ja aivan helv**** paljon tapahtuukin. Käy kokeilemassa rekalla ajamista vaikka kehä1:llä, jos ajat sen päästä päähän, niin eiköhän siinäkin välissä ainakin pari urpoa tee tuollaisen ohituksen. Yksi suosikkipaikka on se leppävaaran tunneli, jonka alkupäässä mennään ohi kun on loiva alamäki, vaihdetaan kaistaa eteen ja sen jälkeen se ***tun henkilöauto hyytyykin yllättäen siihen ylämäkeen.

Kehä I:n on tavallinen maantie, mutta kuitenkin omituinen sellainen. Harvoin sitä kai pystyy ajamaan päästä päähän ns. rajoitinta vastaan? Onko oikeastaan ketunkaan väliä pääseekö sen tunnelin lopun ylämäen päälle neljää- vai kuuttakymppiä? Jos jää sutimaan hidastelijan ja liukkauden takia puoleen väliin, niin vitutus on tietysti oikeutettua. Hidastelijat ja dynaamisesti etenemään pyrkivät kaistanvaihtajat ovat arkisin tällä tieosuudella molemmat samasta peräaukosta! Ajoneuvoluokalla ei näytä olevan väliä, moni siellä mokailee. Käsi ylös jos ei ole koskaan tuntenut liikenneraivoa tai kostonhimoa kehätiellä. Myönnään syyllistyneeni, ei vaan voi mitään vaikka kuinka yrittää olla provosoitumatta.
Joona Väisänen

« Reply #13717 on: 20.02.13, 10:09 »

miksi se pitäisi  ajaa päästä päähän rajoitinta vasten?
Henri Laitinen

Date Registered: 15.04.10

« Reply #13718 on: 20.02.13, 13:45 »

miksi se pitäisi  ajaa päästä päähän rajoitinta vasten?

En tiedä, sitä pitäisi ainakin kysyä niiltä maansiirtoajoneuvojen kuskeilta jotka ilmeisesti ajavat Espoon metrotymaan ajoja. Tyhjänä painavat usein Otaniemen (ehkä myös Larun) suuntaan juurikin vasenta kaistaa ja aivan puskurissa kiinni. Ja koukkien kaistoilla. Urakkahommissa varmaan ovat kun tätä näkee tämän tästä.
Joona Väisänen

« Reply #13719 on: 20.02.13, 16:24 »

En tiedä, sitä pitäisi ainakin kysyä niiltä maansiirtoajoneuvojen kuskeilta jotka ilmeisesti ajavat Espoon metrotymaan ajoja. Tyhjänä painavat usein Otaniemen (ehkä myös Larun) suuntaan juurikin vasenta kaistaa ja aivan puskurissa kiinni. Ja koukkien kaistoilla. Urakkahommissa varmaan ovat kun tätä näkee tämän tästä.

Pitää ehtiä kasalle ennen kaveria. Yksi kaveri aikanaan ajoi sora-autoa.  Kuulemma saman työmaan jätkät ei voi huoltoasemalla pysäköidä toisen taakse, koska toinen saattaa saada silloin kuorman ensin.  No, onhan ne ihan ***tun urpoa porukkaa. Kaverilta kyselivät, että miten se voi aina pysäköidä pihan perälle. Vastasi, että 8 tuntia kestää päivä, stressasi tai ei. Menivät sorakeisarit hiljaiseksi Grin
Pages: 1 ... 684 685 [686] 687 688 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1