Keskustelua liikenteestä

<< < (2753/3033) > >>

kille:
Quote

Ihan varmasti se on ajoneuvo. Ja tuossa em. tapauksessa tämä ajoneuvo ei ollut jäänyt tien laitaan, vaan se oli jätetty...


On se. Hinattava ajoneuvo.

Stumppi:
Quote

On se. Hinattava ajoneuvo.

Kylläkyllä. O1-O4 luokan hinattava ajoneuvo.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/ajoneuvoluokat#Peravaunu

hynkel:
Quote

No sieltä lakikirjasta se tuli vastaus:
Ehkä se oli unohtunut tällä(kin) kertaa?


No olipa taas hienosti lainattu lakitekstiä. Jospa minä hieman täydennän tuota vastausta silti.

Tieliikennelain 61 § 1 momentissa, jota et lainannut, nimittäin on säädetty varoituskolmion käyttövelvollisuudesta, joka on melko olennainen asia tämän tarkastelun kannalta: kolmiota on käytettävä kuvaamallasi tavalla, kun kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät:

1) ajoneuvo on ajoradalla
2) ajoneuvo on taajaman ulkopuolella
3) ajoneuvo voi riittämättömän näkyvyyden vuoksi tai muusta syystä olla vaarana liikenteelle
4) ajoneuvon pakollisiin varusteisiin kuuluu varoituskolmio

Perävaunun varoituskolmio on joissain vaunuissa pakollinen, mutta kaikissa sitä ei kuitenkaan vaadita.

Quote

Hmmm... vaatisiko tämä  pimeänä "hylätty" perävaunu sitten varoituskolmion asettamisen ennakkovaroitukseksi?


Eli kuten yllä olevasta voidaan päätellä, "hylätty" perävaunu saattaa vaatia joissain tilanteissa varoituskolmiota, mutta mikään automaatio se ei ole. Siinä lehtijutussa, johon täällä linkattiin ja josta tämä keskustelu alkoi, oli maininta, että onnettomuus tapahtui "Saveenkylän suoralla", eli ilmeisesti suunnilleen tälläisessä paikassa: http://goo.gl/maps/hTZUI

Todennäköistä on tietysti, että siellä jotain lunta on ollut valaisimissa ja heijastimissa, mutta ei se varoituskolmiokaan mitään auta jos se on lumen alla.

Ja vaikka kuinka onkin pakollinen varuste monessa vaunussa, niin ikinä en ole nähnyt vetämissäni perävaunuissa sitä kolmiota. Jossain, jota joudutaan jättämään jatkuvasti hankaliin paikkoihin, saattaisi sellainen ollakin jossain laatikossa mukana..

Joona:
Quote

Ja vaikka kuinka onkin pakollinen varuste monessa vaunussa, niin ikinä en ole nähnyt vetämissäni perävaunuissa sitä kolmiota.

Enpä ole minäkään nähnyt yhdessäkään perävaunussa kolmiota. Monia on, joissa on 12v akku kylki- ja takavaloille, jotta voi jättää parkit päälle, kun jätetään vaunu tien varteen. Se onkin ihan järkevä ratkaisu eikä varmasti olisi ongelma liittää valoja esim kylmäkoneellisissa perävaunuissa kylmäkoneen akkuun jat katkaisijalla kytkeä valot päälle tai pois päältä.

hynkel:
Paitsi et se kylmäkone ei sen jälkeen käynnisty (tai ainakin käynnistymättömyyden riski kasvaa)

Toki sellaiset vaunut, joissa on perälauta ja niille omat akut (vaikka ne ladattaisiinkin kylmäkoneella) on helpompia caseja, kun valot voi kytkeä siihen laudan akustoon. Ehkä sellaisia vaunuja muutenkin täytyy jättää useammin teiden varsille, kuin laudattomia...

Navigation

Up one level

Next page

Previous page