Keskustelua liikenteestä

<< < (2761/3033) > >>

tuma:
Quote

No eppäilen että niistä kitkoista ei niitä hiton nastoja lennä, jotka ainakin viime käsittämäni mukaan aiheuttaa nastarenkaassa sen pidon?

Mitenkäs se nasta pitää lumessa tai sohjossa? Oisko se kuitenkin nastarenkaissakin lamelleista kiinni? Joskus tilattiin kaverin kanssa samanlaiset uudet autot, kaveri kitkoilla ja minä nastoilla. Molemmille tuli agilikset, toiset ilman nastoja, mutta ihan samat gummit muuten ja samanlaisilla vanteillakin. Jäisellä tiellä nuo piikikkäät oli kyllä paremmin pitävät ja kaverikin ne kitkat laittoi aika nopeasti vaihtoon.

Miksu:
Eipä tuu jäisellä paljoa ajettua koska etelän "talvi" (tosin nyt sitä lunta on alkanut näkymäänkin  ) Joten mukavammathan noi kitkat on, etenkin kun suurin osa ajosta on valtateitä/motaria ja kaupunkia mitkä nyt aika pitkälti kuivaa tietä on.

Pe7e:
Quote

Eipä tuu jäisellä paljoa ajettua koska etelän "talvi" (tosin nyt sitä lunta on alkanut näkymäänkin  ) Joten mukavammathan noi kitkat on, etenkin kun suurin osa ajosta on valtateitä/motaria ja kaupunkia mitkä nyt aika pitkälti kuivaa tietä on.

Eikö täällä etelässä nimenomaan sitä jäätä enemmän ole, kun lumesta ei tietoakaan. Ja kitkathan toimivat tietääkseni lumella parhaiten, piikit taas jäällä.

Miksu:
Mistäs sää sitä jäätä tänne tekaset niin paljoa ettei sillä pysyis? Itse huomannu että liukkaammat paikat juuri siellä mihin se lumi on tamppautunut ja siitä on muodustunut kerros jäätä. 

ilmailukärpänen:
Olen ollut nastamiehiä mutta luultavasti seuraavaksi vaihtuu kitkat alle. Moni ystävä ja tuttu on tämän liikkeen jo tehnyt ja minut vakuutti mökkireissu kitkoilla tiellä joka oli plussa/pakkaskelin vaihtelun myötä jäätynyt liukkaaksi. Kyllä kitkoilla pärjää, hyvinkin myös jäisemmillä tienipinnoilla jos ajotapa ei ole sellainen jossa aina ulosmitataan auton rajoja renkaiden pidon ja turvavarusteiden suhteen. Toki nastat pitävät jäällä pintansa paremmin mutta kitkoillakin pärjää. Mielestäni tämä on enemmän asenneasia kuin rengasvertailujen mittaustulosten vertaamista.

Ja jokaisen kohdalla on tietysti kyse henkilökohtaisista painoituksista ja tarpeista. Omilla ajoilla siviilissä ottaisin nyt kitkat. Niitä oikeasti jäisiä kelejä ei talvessa satu kohdalle niin usein ja niistäkin selviää hyvin oikealla asenteella. Tilanne olisi ehkä toinen jos ajaisin autollani vuodessa paljon vaihtelevissa keliolosuhteissa esim. työn vuoksi. Työpelissä (koulubussi) onkin työanantajan puolesta laitettu nastat vaikkei laki velvottaisi siihen mutta niissä ne ovatkin aika ehdottomat. Ajoolosuhteet onkin toisenlaista kuin ns. kotioloissa.

Omassa autossa on muuten alla alkuperäiset nastarenkaat, vuodelta 2007. Hyvin noillakin edelleen pärjää ja kuskaan jälkipolvea mielestäni turvallisesti. Olen vahvasti sitä mieltä että ei se renkaan ikä vie turmioon vaan oma ajotapa ja asenne. Jotta saadaan esille kunnolla ne oleelliset erot kuusivuotiaan ja uuden nastarenkaan välillä niitä pitää hakea esiin ajotavalla joka ei mielestäni ole välttämättä sitä järkevintä talviolosuhteissa. Olennaisempaa on mielestäni yleisesti renkaan punto, kulutuspinta, onko nastat tallella, jne, kuin sen kumiseoksen ikääntyminen. Toki en ajaisi itsekkään enään mielelläni yli kymmenvuotiailla kumeilla, eli jossain senkin suhteen tulee varmasti raja vastaan. Tähänkään ei päde sama sääntö kaikille sillä niin eri tavalla renkaita kohtelemme.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page