FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.07.17, 02:43

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 689 690 [691] 692 693 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465345 times)
Mikko Suomela

Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13800 on: 05.03.13, 21:52 »

Mistäs sää sitä jäätä tänne tekaset niin paljoa ettei sillä pysyis? Itse huomannu että liukkaammat paikat juuri siellä mihin se lumi on tamppautunut ja siitä on muodustunut kerros jäätä.  Tongue

Killerhangar
Henri Laitinen

Date Registered: 15.04.10

« Reply #13801 on: 06.03.13, 09:07 »

Olen ollut nastamiehiä mutta luultavasti seuraavaksi vaihtuu kitkat alle. Moni ystävä ja tuttu on tämän liikkeen jo tehnyt ja minut vakuutti mökkireissu kitkoilla tiellä joka oli plussa/pakkaskelin vaihtelun myötä jäätynyt liukkaaksi. Kyllä kitkoilla pärjää, hyvinkin myös jäisemmillä tienipinnoilla jos ajotapa ei ole sellainen jossa aina ulosmitataan auton rajoja renkaiden pidon ja turvavarusteiden suhteen. Toki nastat pitävät jäällä pintansa paremmin mutta kitkoillakin pärjää. Mielestäni tämä on enemmän asenneasia kuin rengasvertailujen mittaustulosten vertaamista.

Ja jokaisen kohdalla on tietysti kyse henkilökohtaisista painoituksista ja tarpeista. Omilla ajoilla siviilissä ottaisin nyt kitkat. Niitä oikeasti jäisiä kelejä ei talvessa satu kohdalle niin usein ja niistäkin selviää hyvin oikealla asenteella. Tilanne olisi ehkä toinen jos ajaisin autollani vuodessa paljon vaihtelevissa keliolosuhteissa esim. työn vuoksi. Työpelissä (koulubussi) onkin työanantajan puolesta laitettu nastat vaikkei laki velvottaisi siihen mutta niissä ne ovatkin aika ehdottomat. Ajoolosuhteet onkin toisenlaista kuin ns. kotioloissa.

Omassa autossa on muuten alla alkuperäiset nastarenkaat, vuodelta 2007. Hyvin noillakin edelleen pärjää ja kuskaan jälkipolvea mielestäni turvallisesti. Olen vahvasti sitä mieltä että ei se renkaan ikä vie turmioon vaan oma ajotapa ja asenne. Jotta saadaan esille kunnolla ne oleelliset erot kuusivuotiaan ja uuden nastarenkaan välillä niitä pitää hakea esiin ajotavalla joka ei mielestäni ole välttämättä sitä järkevintä talviolosuhteissa. Olennaisempaa on mielestäni yleisesti renkaan punto, kulutuspinta, onko nastat tallella, jne, kuin sen kumiseoksen ikääntyminen. Toki en ajaisi itsekkään enään mielelläni yli kymmenvuotiailla kumeilla, eli jossain senkin suhteen tulee varmasti raja vastaan. Tähänkään ei päde sama sääntö kaikille sillä niin eri tavalla renkaita kohtelemme.
Sami Virkkula

Date Registered: 19.04.04

« Reply #13802 on: 06.03.13, 13:59 »

Välillä näin Wink

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013030616752002_uu.shtml

Oulussa kolarisuma - Nelostie poikki

Oulussa Nelostiellä on tapahtunut liikenneonnettomuus kahden maissa iltapäivällä.

Pelastuslaitoksen mukaan onnettomuus on tapahtunut Pohjantiellä lähellä Kaakkurin ja lentokentän liittymää.

Pelastuslaitos kehottaa käyttämään vaihtoehtoisia reittejä ja alentamaan ajonopeuksia Pohjantiellä. Ajokaistat etelään on suljettu liikenteeltä. Osallisena on useita ajoneuvoja. Lisäksi Pohjantiellä pohjoiseen suuntaavassa liikenteessä yksi ajokaista on suljettu liikenteeltä peräänajon vuoksi. Peräänajo on tapahtunut Laanilan liittymän lähettyvillä.

Liikennevirasto tiedottaa erittäin huonosta ajokelistä Pohjois-Pohjanmaalla. Runsas lumisade huonontaa näkyvyyttä.
STT
Petri Lehtovirta

Date Registered: 05.04.04

« Reply #13803 on: 06.03.13, 15:24 »

Ihan pikkasen kettuilua Ilta-Sanomien artikkelin kommenteissa  kehä-3 ulkopuolisen alueen autoilijoille  Grin

Jussi Koivukangas

Date Registered: 21.01.06

« Reply #13804 on: 06.03.13, 15:31 »

Ihan odotettavissahan tää on ollut.. Etelän tauti levinnyt myös ouluun... thmbdn
Raimo Nordsten

Date Registered: 09.03.07

« Reply #13805 on: 06.03.13, 15:48 »

Se minua tuossa liikenteessa ihmetyttää, miten itseään taitavina pitävät kuljettajat luottavat sokeasti muihin törppöihin tuolla liikenteessä? Esim. oli keli mikä tahansa, kaikki taitavat kuskit ajavat ruuhkaisella motarilla varmuuden vuoksi reilua ylinopeutta edellä ajavan törpön puskurissa. Luetetaan siihen, että edellä ajavien törppöjen letkassa ei tapahdu mitään yllättävää. En ymmärrä?
Jouko Holopainen

Date Registered: 04.10.11

« Reply #13806 on: 06.03.13, 17:22 »

Ihan odotettavissahan tää on ollut.. Etelän tauti levinnyt myös ouluun... thmbdn

Äää, kyllä täällä on aina osattu. Nyt kun turvavälien minimointia on harjoiteltu vuosia niin totta kait se johtaa haluttuun lopputukseen.

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Kari Virtanen
Jari Pozz

Date Registered: 05.07.01

« Reply #13807 on: 08.03.13, 16:40 »

Olen ollut nastamiehiä mutta luultavasti seuraavaksi vaihtuu kitkat alle. 

Täyttä asiaa koko viesti. Minä olin nastamiehiä, mutta myös mukavuushaluinen... 2007 hommattiin Passatti kesällä, mukana tuli setti nastarenkaita, syksyllä päätin että nyt kokeilen kitkoja, ostin vanteet ja renkaat ajatuksella että toinen talvirengassetti menee myyntiin... kitkat jäi, nastat myytiin. Vaikka asun länsirannikolla, jossa lienee kaikkein eniten näitä sulaa/jäätyy kelejä, niin kitkoilla pärjää hienosti. Päiviä, jolloin HYVÄT nastarenkaat olisi paremmat kuin kitkat, on noin kymmenkunta talvessa, muulloin kitkat on vähintään yhtä hyvät ja aina huomattavasti mukavammat. Ja työn takia ajan päivittäin 120 kilometriä, eli kelillä kuin kelillä on oltava liikkeellä.

Kilometrejä tulee sen verran paljon, ettei renkaat ehdi ikääntymään, mutta kulumisen vaikutukset kyllä huomaa... alkuvuoden ajelin kitkoilla, joiden kulutuspinta oli alle 5 milliä, ne oli jäällä jo aikas huonot, eron huomasi hyvin kun auton vaihdon myötä alle tuli uudet kitkat. Mutta pointtina, noilla kuluneillakin kitkoilla ajeli helposti normaali nopeuksilla muun liikenteen mukana. Jos on vähänkään hajulla miten liukkaalla ajetaan, kitkat on mielestäni nastoja parempi vaihtoehto.
Jouko Holopainen

« Reply #13808 on: 08.03.13, 18:14 »

Päiviä, jolloin HYVÄT nastarenkaat olisi paremmat kuin kitkat, on noin kymmenkunta talvessa, muulloin kitkat on vähintään yhtä hyvät ja aina huomattavasti mukavammat.

Olen työkaverini kanssa samaa mieltä, että talvessa on yksi päivä jolloin nastoista on aitoa (selvää) hyötyä kitkoihin verrattuna.
Eli melko tarkkaan samaa mieltä kuin sinä.

Nastarenkaat pitäisi kieltää vieressä ajavilta - ne meluavat niin pirusti  Grin

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Tuomo Matilainen

Date Registered: 11.03.12

« Reply #13809 on: 08.03.13, 21:43 »

Olen työkaverini kanssa samaa mieltä, että talvessa on yksi päivä jolloin nastoista on aitoa (selvää) hyötyä kitkoihin verrattuna.
Eli melko tarkkaan samaa mieltä kuin sinä.

Nastarenkaat pitäisi kieltää vieressä ajavilta - ne meluavat niin pirusti  Grin

Joissain uskonnoissahan ne kumartaakin johonkin suuntaan, mutta se ei tee piikittömästä pyörästä parempaa. Piikilliset kun on nykyään melkolailla samaa tavaraa. Ja jos niitä piikillisiä ei olisi ollenkaan niin kävisi kuten linja-autoilla bussipysäkeillä eli kuljettajan tarvitsee ennakoida todella pitkältä etukäteen milloin pitää alkaa jarruttamaan. Paikat kun on kiillotettu, eikä karhennettu nastoilla.

Turha näistä toisaalta on kinastella. Ostakaa kunnollisia autoja, ettei rengasmelu haittaa  Grin
Tumi Hämäläinen

Date Registered: 28.07.06

« Reply #13810 on: 08.03.13, 21:56 »

Jos on vähänkään hajulla miten liukkaalla ajetaan, kitkat on mielestäni nastoja parempi vaihtoehto.

Siinäpä se.... tai no, täytyy ihan oikeasti olla hajulla.

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Sauli Vuori

Date Registered: 05.09.08

« Reply #13811 on: 08.03.13, 23:01 »

Joissain uskonnoissahan ne kumartaakin johonkin suuntaan, mutta se ei tee piikittömästä pyörästä parempaa.

Eikai nyt niin tyhmiä otuksia ( ihmisiä? ) olekaan, ketkä kumartelevat johonkin tiettyyn suuntaan, ihan lämpimikseen?? No..se siitä. Tässä nyt kymmenkuntavuotta kitkalla ajaneena täytyy todeta se, miten valmistusmenetelmät ovat kehittyneet sinä aikana. Muistan vielä aikaa, kun kitkalla ei päässyt puusta pitkään. Vähänkin jäätä tai kovettunutta pintaa, niin siihen loppui meno kuin täi tervaan. Nykyisillä kumiseoksilla ja valmistusmenetelmillä on päästy jo mielestäni siihen tilaan, että ainakin täällä hyvin suolatussa etelä-suomessa nastarenkaan todellinen hyöty jää aika marginaaliseksi normaalien talviolosuhteiden vallitessa. Kitkoilla olen siis ajellut sen kymmenen vuotta ja nelisensataatuhattakilsaa. Olen toki nastoja kokeillut välissä jossain muussa, kuin omassa autossa - mutta ei sitä vollotusta jaksa oikeasti kuunnella pidemmän päälle.

Ja ei, minulla ei ole se ihan kaikista halvin potkukelkka, jossa nastamelu huumaa pään jo sisään astuessa.

Puhumattakaan tienpintojen kulumisesta, mutta sehän onkin jo ihan toinen juttu se...

- Meine Ehre heisst Treue -
Kimmo Kyle

Date Registered: 12.09.02

« Reply #13812 on: 09.03.13, 10:13 »

Minä ajan nastoilla. Oli niitä päiviä talvessa sitten yksi, viisi tai kolmekymmentä kun ne ovat paremmat, minä olen paremmassa asemassa kuin kitkoilla ajavat myös noina vähinä päivinä. Voi se ääritilanne sattua eteen silloinkin. Muina päivinä en huomaa mitään eroa kitkoihin. Melut eivät haittaa pätkääkään.

Mutta kuten sanottu, saa ajaa millä haluaa, niin kauan kunnes jommatkummat lailla kielletään.

Mikko Suomela

« Reply #13813 on: 09.03.13, 10:36 »

Minä ajan nastoilla. Oli niitä päiviä talvessa sitten yksi, viisi tai kolmekymmentä kun ne ovat paremmat, minä olen paremmassa asemassa kuin kitkoilla ajavat myös noina vähinä päivinä. Voi se ääritilanne sattua eteen silloinkin. Muina päivinä en huomaa mitään eroa kitkoihin. Melut eivät haittaa pätkääkään.

Mutta kuten sanottu, saa ajaa millä haluaa, niin kauan kunnes jommatkummat lailla kielletään.

Ja todennäkösempää on että nastat kielletään. Ainakin jos katsoo miten mantereella on toimittu.  Tongue

Killerhangar
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #13814 on: 09.03.13, 10:51 »

Ja todennäkösempää on että nastat kielletään. Ainakin jos katsoo miten mantereella on toimittu.  Tongue

Kuten jo bussipysäkkiviittaus mainittiinkin, nastoilla ne tienpinnat karhennetaan. Raskas kalustokin liikkuu jäällä paljon huonommin, jos ei siellä ole nastoilla ajettu. Ts. lisää suolaa ja hiekkaa teille. Kitkarengas ei peilikirkkaalla ja sileällä jäällä pidä, kuvitteli mitä hyvänsä.
Tuomo Matilainen

Date Registered: 11.03.12

« Reply #13815 on: 09.03.13, 11:08 »

Eikös mantereella ainakin joissain maissa ole lumiketjut pakolliset autossa mukana ja joillain tieosuuksilla pakko käyttää? En nyt jaksanut tarkistaa, mutta näin oli ainakin joskus. Mielummin otan piikit pyöriin kuin alan lumisateessa laittamaan ketjuja. Tuskin nuo ketjut ainakaan ajo-ominaisuuksia parantavat.

Raskas liikenne: Kitkavoimahan menee myös peruskaavan mukaan F=ma, jolloin suuremmalla massalla kitkakin on suurempi. Totta tietenkin sekin että sitä kitkaa tarvitaankin enemmän. Linja-autoissa ainakin jokunen vuosi takaperin Eskelinen käytti isoissa busseissaankin nastoja. Kai ne tyhmyyttään ostivat piikkipyöriä, jotka luultavasti ovat melko hinnakkaita isoon linja-autoon.

Tienpintojen kulumisesta: Miksiköhän nastojen pistovoimaa on kokoajan pienennetty? Olisiko teiden kulumisen minimoimiseksi?

Ja kuten aiemmin olen todennut on nastarenkaatkin nykyään lamellein varustettuja, kuten kitkatkin. Molemmissa on menty kehityksessä eteenpäin. Ei ne nastatkaan enää ole NR09 tyylisiä "palakumeja".
Jos ajaisin pääsääntöisesti PKS, niin saattaisin minäkin kitkoja harkita. Liikennöinti kuitenkin tapahtuu pääsääntöisesti muualla, niin nastat ovat valintani tällä hetkellä.
Mikko Suomela

« Reply #13816 on: 09.03.13, 14:06 »

Mutta jos jompikumpi pitäisi nyt pakolla kieltää se olisi oletettavasti nastat. Alppi-alueilla pitää olla ketjut mukana ainakin raskaalla kalustolla. (meillä ei h-autossa koskaan ole ollut, kaipa se olisi hyvä olla mukana, ainakin AL taisi joskus suositella) ja Saksassahan ainakin on nastat kielletty.

Killerhangar
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #13817 on: 09.03.13, 14:35 »

Alppi-alueilla pitää olla ketjut mukana ainakin raskaalla kalustolla. (meillä ei h-autossa koskaan ole ollut, kaipa se olisi hyvä olla mukana, ainakin AL taisi joskus suositella) ja

Ketjut eivät ole pakollinen varuste. Joillain alppiteillä käsketään liikennemerkillä käyttämään ketjuja ja lisäski poliisi voi määrätä ketjut käyttöön joillekin tieosuuksille jos keli niin vaatii.

Saksassahan ainakin on nastat kielletty.

Juu, Sveitsissä nastat sallittu jos auton perässä on niistä varoitusmerkki. Silloin maksimi nopeus muistaakseni 80 km/h
Itävallassa on nykyään talvella talvirengaspakko (tai ketjut) mutta nastoista ei osaa sanoa.

-JukSii-
Tumi Hämäläinen

Date Registered: 28.07.06

« Reply #13818 on: 09.03.13, 18:13 »

Vähän aikaa sitten oli haastateltu eräässä lehdessä muutamien suurimpien rengasliikkeiden päällystöä ja kyselty minkälaisilla renkailla he itse ajelisivat talviaikaan. Tulos oli, että kuudesta yksi harkitsi kitkojen kokeilemista päivittäisessä ajossa. Toki kaikki olivat kokeilleet molempia "tyylejä" jo työnsä puolesta. Muut olivat nastojen puolella yksimielisesti. Lehti ilmestyy täällä Savossa.

Kun työssäni en voi valita keliä sen paremmin kuin tiestöäkään jolla joudun ajelemaan, on ainoa vaihtoehto nastarengas.

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Jouko Holopainen

« Reply #13819 on: 09.03.13, 18:30 »

Paikat kun on kiillotettu, eikä karhennettu nastoilla.

Tämä urbaani legenda tuskin pitää paikkaansa, sillä ehdottomasti ne liukkaimmat paikat ovat ne joissa nastat ovat "karhentaneet", eli risteykset.

@jhol

Pages: 1 ... 689 690 [691] 692 693 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1