Author
|
Topic: Keskustelua liikenteestä (Read 1502528 times)
|
Sami Virkkula
Offline
Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04
|
Välillä näin http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013030616752002_uu.shtmlOulussa kolarisuma - Nelostie poikki
Oulussa Nelostiellä on tapahtunut liikenneonnettomuus kahden maissa iltapäivällä.
Pelastuslaitoksen mukaan onnettomuus on tapahtunut Pohjantiellä lähellä Kaakkurin ja lentokentän liittymää.
Pelastuslaitos kehottaa käyttämään vaihtoehtoisia reittejä ja alentamaan ajonopeuksia Pohjantiellä. Ajokaistat etelään on suljettu liikenteeltä. Osallisena on useita ajoneuvoja. Lisäksi Pohjantiellä pohjoiseen suuntaavassa liikenteessä yksi ajokaista on suljettu liikenteeltä peräänajon vuoksi. Peräänajo on tapahtunut Laanilan liittymän lähettyvillä.
Liikennevirasto tiedottaa erittäin huonosta ajokelistä Pohjois-Pohjanmaalla. Runsas lumisade huonontaa näkyvyyttä. STT
|
|
|
|
Petri Lehtovirta
Offline
Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04
|
Ihan pikkasen kettuilua Ilta-Sanomien artikkelin kommenteissa kehä-3 ulkopuolisen alueen autoilijoille 
|
|
|
|
Jussi Koivukangas
Offline
Posts: 25
Date Registered: 21.01.06
|
Ihan odotettavissahan tää on ollut.. Etelän tauti levinnyt myös ouluun... 
|
|
|
|
Raimo Nordsten
Offline
Posts: 299
Date Registered: 09.03.07
|
Se minua tuossa liikenteessa ihmetyttää, miten itseään taitavina pitävät kuljettajat luottavat sokeasti muihin törppöihin tuolla liikenteessä? Esim. oli keli mikä tahansa, kaikki taitavat kuskit ajavat ruuhkaisella motarilla varmuuden vuoksi reilua ylinopeutta edellä ajavan törpön puskurissa. Luetetaan siihen, että edellä ajavien törppöjen letkassa ei tapahdu mitään yllättävää. En ymmärrä?
|
|
|
|
Jouko Holopainen
Offline
Posts: 692
Date Registered: 04.10.11
|
Ihan odotettavissahan tää on ollut.. Etelän tauti levinnyt myös ouluun...  Äää, kyllä täällä on aina osattu. Nyt kun turvavälien minimointia on harjoiteltu vuosia niin totta kait se johtaa haluttuun lopputukseen.
|
@jhol
En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
|
|
|
Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline
Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01
|
Olen ollut nastamiehiä mutta luultavasti seuraavaksi vaihtuu kitkat alle.
Täyttä asiaa koko viesti. Minä olin nastamiehiä, mutta myös mukavuushaluinen... 2007 hommattiin Passatti kesällä, mukana tuli setti nastarenkaita, syksyllä päätin että nyt kokeilen kitkoja, ostin vanteet ja renkaat ajatuksella että toinen talvirengassetti menee myyntiin... kitkat jäi, nastat myytiin. Vaikka asun länsirannikolla, jossa lienee kaikkein eniten näitä sulaa/jäätyy kelejä, niin kitkoilla pärjää hienosti. Päiviä, jolloin HYVÄT nastarenkaat olisi paremmat kuin kitkat, on noin kymmenkunta talvessa, muulloin kitkat on vähintään yhtä hyvät ja aina huomattavasti mukavammat. Ja työn takia ajan päivittäin 120 kilometriä, eli kelillä kuin kelillä on oltava liikkeellä. Kilometrejä tulee sen verran paljon, ettei renkaat ehdi ikääntymään, mutta kulumisen vaikutukset kyllä huomaa... alkuvuoden ajelin kitkoilla, joiden kulutuspinta oli alle 5 milliä, ne oli jäällä jo aikas huonot, eron huomasi hyvin kun auton vaihdon myötä alle tuli uudet kitkat. Mutta pointtina, noilla kuluneillakin kitkoilla ajeli helposti normaali nopeuksilla muun liikenteen mukana. Jos on vähänkään hajulla miten liukkaalla ajetaan, kitkat on mielestäni nastoja parempi vaihtoehto.
|
|
|
|
Jouko Holopainen
Offline
Posts: 692
Date Registered: 04.10.11
|
Päiviä, jolloin HYVÄT nastarenkaat olisi paremmat kuin kitkat, on noin kymmenkunta talvessa, muulloin kitkat on vähintään yhtä hyvät ja aina huomattavasti mukavammat.
Olen työkaverini kanssa samaa mieltä, että talvessa on yksi päivä jolloin nastoista on aitoa (selvää) hyötyä kitkoihin verrattuna. Eli melko tarkkaan samaa mieltä kuin sinä. Nastarenkaat pitäisi kieltää vieressä ajavilta - ne meluavat niin pirusti 
|
@jhol
En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
|
|
|
Tuomo Matilainen
Offline
Posts: 316
Date Registered: 11.03.12
|
Olen työkaverini kanssa samaa mieltä, että talvessa on yksi päivä jolloin nastoista on aitoa (selvää) hyötyä kitkoihin verrattuna. Eli melko tarkkaan samaa mieltä kuin sinä. Nastarenkaat pitäisi kieltää vieressä ajavilta - ne meluavat niin pirusti  Joissain uskonnoissahan ne kumartaakin johonkin suuntaan, mutta se ei tee piikittömästä pyörästä parempaa. Piikilliset kun on nykyään melkolailla samaa tavaraa. Ja jos niitä piikillisiä ei olisi ollenkaan niin kävisi kuten linja-autoilla bussipysäkeillä eli kuljettajan tarvitsee ennakoida todella pitkältä etukäteen milloin pitää alkaa jarruttamaan. Paikat kun on kiillotettu, eikä karhennettu nastoilla. Turha näistä toisaalta on kinastella. Ostakaa kunnollisia autoja, ettei rengasmelu haittaa 
|
|
|
|
Tumi Hämäläinen
Offline
Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06
|
Jos on vähänkään hajulla miten liukkaalla ajetaan, kitkat on mielestäni nastoja parempi vaihtoehto.
Siinäpä se.... tai no, täytyy ihan oikeasti olla hajulla.
|
"Pää pilvissä, jalat maassa."
|
|
|
Sauli Vuori
Offline
Posts: 906
Date Registered: 05.09.08
|
Joissain uskonnoissahan ne kumartaakin johonkin suuntaan, mutta se ei tee piikittömästä pyörästä parempaa.
Eikai nyt niin tyhmiä otuksia ( ihmisiä? ) olekaan, ketkä kumartelevat johonkin tiettyyn suuntaan, ihan lämpimikseen?? No..se siitä. Tässä nyt kymmenkuntavuotta kitkalla ajaneena täytyy todeta se, miten valmistusmenetelmät ovat kehittyneet sinä aikana. Muistan vielä aikaa, kun kitkalla ei päässyt puusta pitkään. Vähänkin jäätä tai kovettunutta pintaa, niin siihen loppui meno kuin täi tervaan. Nykyisillä kumiseoksilla ja valmistusmenetelmillä on päästy jo mielestäni siihen tilaan, että ainakin täällä hyvin suolatussa etelä-suomessa nastarenkaan todellinen hyöty jää aika marginaaliseksi normaalien talviolosuhteiden vallitessa. Kitkoilla olen siis ajellut sen kymmenen vuotta ja nelisensataatuhattakilsaa. Olen toki nastoja kokeillut välissä jossain muussa, kuin omassa autossa - mutta ei sitä vollotusta jaksa oikeasti kuunnella pidemmän päälle. Ja ei, minulla ei ole se ihan kaikista halvin potkukelkka, jossa nastamelu huumaa pään jo sisään astuessa. Puhumattakaan tienpintojen kulumisesta, mutta sehän onkin jo ihan toinen juttu se...
|
- Meine Ehre heisst Treue -
|
|
|
Kimmo Kyle
Offline
Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02
|
Minä ajan nastoilla. Oli niitä päiviä talvessa sitten yksi, viisi tai kolmekymmentä kun ne ovat paremmat, minä olen paremmassa asemassa kuin kitkoilla ajavat myös noina vähinä päivinä. Voi se ääritilanne sattua eteen silloinkin. Muina päivinä en huomaa mitään eroa kitkoihin. Melut eivät haittaa pätkääkään.
Mutta kuten sanottu, saa ajaa millä haluaa, niin kauan kunnes jommatkummat lailla kielletään.
|
|
|
|
Mikko Suomela
Offline
Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06
|
Minä ajan nastoilla. Oli niitä päiviä talvessa sitten yksi, viisi tai kolmekymmentä kun ne ovat paremmat, minä olen paremmassa asemassa kuin kitkoilla ajavat myös noina vähinä päivinä. Voi se ääritilanne sattua eteen silloinkin. Muina päivinä en huomaa mitään eroa kitkoihin. Melut eivät haittaa pätkääkään.
Mutta kuten sanottu, saa ajaa millä haluaa, niin kauan kunnes jommatkummat lailla kielletään.
Ja todennäkösempää on että nastat kielletään. Ainakin jos katsoo miten mantereella on toimittu. 
|
Killerhangar
|
|
|
Joona Väisänen
Offline
Posts: 6188
Date Registered: 27.10.01
|
Ja todennäkösempää on että nastat kielletään. Ainakin jos katsoo miten mantereella on toimittu.  Kuten jo bussipysäkkiviittaus mainittiinkin, nastoilla ne tienpinnat karhennetaan. Raskas kalustokin liikkuu jäällä paljon huonommin, jos ei siellä ole nastoilla ajettu. Ts. lisää suolaa ja hiekkaa teille. Kitkarengas ei peilikirkkaalla ja sileällä jäällä pidä, kuvitteli mitä hyvänsä.
|
|
|
|
Tuomo Matilainen
Offline
Posts: 316
Date Registered: 11.03.12
|
Ja todennäkösempää on että nastat kielletään. Ainakin jos katsoo miten mantereella on toimittu.  Eikös mantereella ainakin joissain maissa ole lumiketjut pakolliset autossa mukana ja joillain tieosuuksilla pakko käyttää? En nyt jaksanut tarkistaa, mutta näin oli ainakin joskus. Mielummin otan piikit pyöriin kuin alan lumisateessa laittamaan ketjuja. Tuskin nuo ketjut ainakaan ajo-ominaisuuksia parantavat. Raskas liikenne: Kitkavoimahan menee myös peruskaavan mukaan F=ma, jolloin suuremmalla massalla kitkakin on suurempi. Totta tietenkin sekin että sitä kitkaa tarvitaankin enemmän. Linja-autoissa ainakin jokunen vuosi takaperin Eskelinen käytti isoissa busseissaankin nastoja. Kai ne tyhmyyttään ostivat piikkipyöriä, jotka luultavasti ovat melko hinnakkaita isoon linja-autoon. Tienpintojen kulumisesta: Miksiköhän nastojen pistovoimaa on kokoajan pienennetty? Olisiko teiden kulumisen minimoimiseksi? Ja kuten aiemmin olen todennut on nastarenkaatkin nykyään lamellein varustettuja, kuten kitkatkin. Molemmissa on menty kehityksessä eteenpäin. Ei ne nastatkaan enää ole NR09 tyylisiä "palakumeja". Jos ajaisin pääsääntöisesti PKS, niin saattaisin minäkin kitkoja harkita. Liikennöinti kuitenkin tapahtuu pääsääntöisesti muualla, niin nastat ovat valintani tällä hetkellä.
|
|
|
|
Mikko Suomela
Offline
Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06
|
Mutta jos jompikumpi pitäisi nyt pakolla kieltää se olisi oletettavasti nastat. Alppi-alueilla pitää olla ketjut mukana ainakin raskaalla kalustolla. (meillä ei h-autossa koskaan ole ollut, kaipa se olisi hyvä olla mukana, ainakin AL taisi joskus suositella) ja Saksassahan ainakin on nastat kielletty.
|
Killerhangar
|
|
|
Jukka Siirilä
Offline
Posts: 6025
Date Registered: 17.04.02
|
Alppi-alueilla pitää olla ketjut mukana ainakin raskaalla kalustolla. (meillä ei h-autossa koskaan ole ollut, kaipa se olisi hyvä olla mukana, ainakin AL taisi joskus suositella) ja
Ketjut eivät ole pakollinen varuste. Joillain alppiteillä käsketään liikennemerkillä käyttämään ketjuja ja lisäski poliisi voi määrätä ketjut käyttöön joillekin tieosuuksille jos keli niin vaatii. Saksassahan ainakin on nastat kielletty.
Juu, Sveitsissä nastat sallittu jos auton perässä on niistä varoitusmerkki. Silloin maksimi nopeus muistaakseni 80 km/h Itävallassa on nykyään talvella talvirengaspakko (tai ketjut) mutta nastoista ei osaa sanoa.
|
-JukSii-
|
|
|
Tumi Hämäläinen
Offline
Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06
|
Vähän aikaa sitten oli haastateltu eräässä lehdessä muutamien suurimpien rengasliikkeiden päällystöä ja kyselty minkälaisilla renkailla he itse ajelisivat talviaikaan. Tulos oli, että kuudesta yksi harkitsi kitkojen kokeilemista päivittäisessä ajossa. Toki kaikki olivat kokeilleet molempia "tyylejä" jo työnsä puolesta. Muut olivat nastojen puolella yksimielisesti. Lehti ilmestyy täällä Savossa.
Kun työssäni en voi valita keliä sen paremmin kuin tiestöäkään jolla joudun ajelemaan, on ainoa vaihtoehto nastarengas.
|
"Pää pilvissä, jalat maassa."
|
|
|
Jouko Holopainen
Offline
Posts: 692
Date Registered: 04.10.11
|
Paikat kun on kiillotettu, eikä karhennettu nastoilla.
Tämä urbaani legenda tuskin pitää paikkaansa, sillä ehdottomasti ne liukkaimmat paikat ovat ne joissa nastat ovat "karhentaneet", eli risteykset.
|
@jhol
En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
|
|
|
Tuomo Matilainen
Offline
Posts: 316
Date Registered: 11.03.12
|
Tämä urbaani legenda tuskin pitää paikkaansa, sillä ehdottomasti ne liukkaimmat paikat ovat ne joissa nastat ovat "karhentaneet", eli risteykset.
Et ole koskaan nähnyt itse omin silmin liukasta linja-autopysäkkiä? Minä olen. Se täytyy myöntää etten tiedä kuinka hyviä nykyaikaisissa linja-autoissa ABS ja luistonestojärjestelmät ovat. Viimeksi Suomessa mennyt julkisen liikenteen linja-autolla 1997, viime kesänä koitin Kööpenhaminassa ja saa taas 15 vuotta jäädä väliin ennen seuraavaa kokeilua. Ei edelleenkään ollut mieltä ylentävä kokemus. Loogistahan tuo on että tavalliselle autoilijalle liukkaimmat paikat ovat risteykset. Varsinkin nykyään kun niihin liukastellaan kitkoilla ja suditellaan siitä liikkeelle  Nastat karhentaa tienpintaa myös muualla kuin risteyksissä.
|
|
|
|
Kimmo Kyle
Offline
Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02
|
Tämä urbaani legenda tuskin pitää paikkaansa, sillä ehdottomasti ne liukkaimmat paikat ovat ne joissa nastat ovat "karhentaneet", eli risteykset.
Sillä nyt ei ole pashan väliä hangataanko sitä jäätä nastoilla, kitkoilla tai vaikka juustohöylällä. Liukkaaksi se tulee joka tapauksessa.
|
|
|
|
|
|
|
|