Keskustelua liikenteestä

<< < (2765/3019) > >>

tslowman:

Jos on vähänkään hajulla miten liukkaalla ajetaan, kitkat on mielestäni nastoja parempi vaihtoehto.

Siinäpä se.... tai no, täytyy ihan oikeasti olla hajulla.

sauli76:

Joissain uskonnoissahan ne kumartaakin johonkin suuntaan, mutta se ei tee piikittömästä pyörästä parempaa.

Eikai nyt niin tyhmiä otuksia ( ihmisiä? ) olekaan, ketkä kumartelevat johonkin tiettyyn suuntaan, ihan lämpimikseen?? No..se siitä. Tässä nyt kymmenkuntavuotta kitkalla ajaneena täytyy todeta se, miten valmistusmenetelmät ovat kehittyneet sinä aikana. Muistan vielä aikaa, kun kitkalla ei päässyt puusta pitkään. Vähänkin jäätä tai kovettunutta pintaa, niin siihen loppui meno kuin täi tervaan. Nykyisillä kumiseoksilla ja valmistusmenetelmillä on päästy jo mielestäni siihen tilaan, että ainakin täällä hyvin suolatussa etelä-suomessa nastarenkaan todellinen hyöty jää aika marginaaliseksi normaalien talviolosuhteiden vallitessa. Kitkoilla olen siis ajellut sen kymmenen vuotta ja nelisensataatuhattakilsaa. Olen toki nastoja kokeillut välissä jossain muussa, kuin omassa autossa - mutta ei sitä vollotusta jaksa oikeasti kuunnella pidemmän päälle.

Ja ei, minulla ei ole se ihan kaikista halvin potkukelkka, jossa nastamelu huumaa pään jo sisään astuessa.

Puhumattakaan tienpintojen kulumisesta, mutta sehän onkin jo ihan toinen juttu se...

kille:
Minä ajan nastoilla. Oli niitä päiviä talvessa sitten yksi, viisi tai kolmekymmentä kun ne ovat paremmat, minä olen paremmassa asemassa kuin kitkoilla ajavat myös noina vähinä päivinä. Voi se ääritilanne sattua eteen silloinkin. Muina päivinä en huomaa mitään eroa kitkoihin. Melut eivät haittaa pätkääkään.

Mutta kuten sanottu, saa ajaa millä haluaa, niin kauan kunnes jommatkummat lailla kielletään.

Miksu:

Minä ajan nastoilla. Oli niitä päiviä talvessa sitten yksi, viisi tai kolmekymmentä kun ne ovat paremmat, minä olen paremmassa asemassa kuin kitkoilla ajavat myös noina vähinä päivinä. Voi se ääritilanne sattua eteen silloinkin. Muina päivinä en huomaa mitään eroa kitkoihin. Melut eivät haittaa pätkääkään.

Mutta kuten sanottu, saa ajaa millä haluaa, niin kauan kunnes jommatkummat lailla kielletään.

Ja todennäkösempää on että nastat kielletään. Ainakin jos katsoo miten mantereella on toimittu. 

Joona:

Ja todennäkösempää on että nastat kielletään. Ainakin jos katsoo miten mantereella on toimittu. 

Kuten jo bussipysäkkiviittaus mainittiinkin, nastoilla ne tienpinnat karhennetaan. Raskas kalustokin liikkuu jäällä paljon huonommin, jos ei siellä ole nastoilla ajettu. Ts. lisää suolaa ja hiekkaa teille. Kitkarengas ei peilikirkkaalla ja sileällä jäällä pidä, kuvitteli mitä hyvänsä.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page