Keskustelua liikenteestä

<< < (2765/3034) > >>

juksii:
Quote

Alppi-alueilla pitää olla ketjut mukana ainakin raskaalla kalustolla. (meillä ei h-autossa koskaan ole ollut, kaipa se olisi hyvä olla mukana, ainakin AL taisi joskus suositella) ja


Ketjut eivät ole pakollinen varuste. Joillain alppiteillä käsketään liikennemerkillä käyttämään ketjuja ja lisäski poliisi voi määrätä ketjut käyttöön joillekin tieosuuksille jos keli niin vaatii.

Quote

Saksassahan ainakin on nastat kielletty.


Juu, Sveitsissä nastat sallittu jos auton perässä on niistä varoitusmerkki. Silloin maksimi nopeus muistaakseni 80 km/h
Itävallassa on nykyään talvella talvirengaspakko (tai ketjut) mutta nastoista ei osaa sanoa.

tslowman:
Vähän aikaa sitten oli haastateltu eräässä lehdessä muutamien suurimpien rengasliikkeiden päällystöä ja kyselty minkälaisilla renkailla he itse ajelisivat talviaikaan. Tulos oli, että kuudesta yksi harkitsi kitkojen kokeilemista päivittäisessä ajossa. Toki kaikki olivat kokeilleet molempia "tyylejä" jo työnsä puolesta. Muut olivat nastojen puolella yksimielisesti. Lehti ilmestyy täällä Savossa.

Kun työssäni en voi valita keliä sen paremmin kuin tiestöäkään jolla joudun ajelemaan, on ainoa vaihtoehto nastarengas.

jhol:
Quote

Paikat kun on kiillotettu, eikä karhennettu nastoilla.


Tämä urbaani legenda tuskin pitää paikkaansa, sillä ehdottomasti ne liukkaimmat paikat ovat ne joissa nastat ovat "karhentaneet", eli risteykset.

tuma:
Quote

Tämä urbaani legenda tuskin pitää paikkaansa, sillä ehdottomasti ne liukkaimmat paikat ovat ne joissa nastat ovat "karhentaneet", eli risteykset.

Et ole koskaan nähnyt itse omin silmin liukasta linja-autopysäkkiä? Minä olen.
Se täytyy myöntää etten tiedä kuinka hyviä nykyaikaisissa linja-autoissa ABS ja luistonestojärjestelmät ovat. Viimeksi Suomessa mennyt julkisen liikenteen linja-autolla 1997, viime kesänä koitin Kööpenhaminassa ja saa taas 15 vuotta jäädä väliin ennen seuraavaa kokeilua. Ei edelleenkään ollut mieltä ylentävä kokemus.

Loogistahan tuo on että tavalliselle autoilijalle liukkaimmat paikat ovat risteykset. Varsinkin nykyään kun niihin liukastellaan kitkoilla ja suditellaan siitä liikkeelle 
Nastat karhentaa tienpintaa myös muualla kuin risteyksissä.

kille:
Quote

Tämä urbaani legenda tuskin pitää paikkaansa, sillä ehdottomasti ne liukkaimmat paikat ovat ne joissa nastat ovat "karhentaneet", eli risteykset.


Sillä nyt ei ole pashan väliä hangataanko sitä jäätä nastoilla, kitkoilla tai vaikka juustohöylällä. Liukkaaksi se tulee joka tapauksessa.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page