FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.07.17, 14:59

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 693 694 [695] 696 697 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1466069 times)
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13880 on: 25.04.13, 05:17 »

Tuskin Mikon lukemat passatin osalta pahasti heittää. Viikonloppuna ajoin Kuopiosta Hesaan ja takas 1.6 bluemotion passatilla, kolme aikuista kyydiä. Mennessä 100 alueella vakkarissa 105, lusi-helsinki, vakkarissa 110. Keskikulutus 5,2l/100. Toiseen suuntaan kolmisensataakiloa painavampana, koko matka 100 vakkarissa ja 5,3l/100.

Välitykset tosiaan on sitä luokkaa, että tolla meidän mopokoneversiolla ei 6 vaihdetta kannata ennen 85km/h vauhtia tarjotakkaan.

Edit: lukemat sisältää myös kaupunkiajon Helsingissä (länsisatama-moottoritie) sekä vähän Kuopiossa.

E2: hieman kapeammilla, matalan vierintävastuksen kitkoilla päässyt parhaillaan tuon välin 4,4:lläkin, joskin talvirajoituksilla
« Last Edit: 25.04.13, 08:20 by Osku Leskinen »

Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13881 on: 25.04.13, 06:43 »

Kuten kerroin, kesällä ajelin viikon verran Citigolla ja motarilla mentiin mittarin viisari 125-135km/h kohdalla, väli Kehä III-Lusin suora,  kulutus 4,6l/100km. Ei hullummin litraiselta perusbensakinneriltäkään.

Vaikuttavaa rahansäästöä!  thmbup Ajelin talven Faijan Rellulla ja kulutus oli pahimmillaan näytön mukaan 7.2 l/100 km/h, kyyti on ranskanpullassa jousituksen sekä suoraan ohjautuvuuden puolesta mukavaa ja ohjaamossa on hiljaista - mikä mahtaa olla ajonautinto tässä Skodan pikkumallissa em. parametreillä?
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13882 on: 25.04.13, 11:19 »

Mitä tehdä 350 hepalla kun 140 riittää? Grin Mutta onhan sitä kiva provota R32 GT-T Skylliä oharilla menemällä Volvolla ohitte (se meni 90, itellä joku 105 vauhtia, rajotus 100) ja kattella ku se lähtee nii maa perkeleesti painamaan Grin Mahtoko syynä olla itsellä tuo kauniimman sukupuolen edustajien runsas lukumäärä tai mitä. Ja kylhä noita on välillä iha hupaisiaa yritellä vaikka tietää ettei pysty mitenkään, jos toinen ees vähän tietää miten saa auton kulkemaan. Terveisin 1.6L Auris vs Audi Q7 motarilla. Cheesy

Oliko tämä 140hp vertailulukema jota olen mielenkiinnolla seurannut ns. hihasta vedetty vai perustuuko jonkun olemassaolevan auton teholukemiin? Ei kai vaan sen Volvon?  Cool

Cheers!

Orvo

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13883 on: 25.04.13, 13:13 »

Ihan siihen mitä tossa nyt on kaks viimisintä isoa ollu pihalla. Molemmissa se 140hp tuntuu riittävän. Tänään tuli ajettua Poriin ja takas Säkylän kautta. Ka 7.0L/100km. 2.0 Tdci ja Powershift. Mondeo tosin painaa sen 700kg enemmän kuin Volvo tyhjänä ja Volvo taitaapi vaa liikahtaa ripeemmin sillä 110 hepalla, mitä Mondeo 140lla. Molemmissa tosiaan automaatti.

Tänää meinas olla pientä kolarin tynkää Lieto As - Säkylä välillä. Siinä ajelin joku 90km/h mutkasta sisään, toisella puolella sitten oli samalla kaistalla tulossa vastaan joku mummo jollain Nissanillaan... Eks ihmiset osaa vaan kattoa noita ohituspaikkoja? Itellä menee monta paikkaa ohitte kun on liian varovainen...

Killerhangar
Matti Averio
WALL-E
Offline Offline

Posts: 1744
Date Registered: 05.10.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13884 on: 25.04.13, 13:25 »

Eks ihmiset osaa vaan kattoa noita ohituspaikkoja? Itellä menee monta paikkaa ohitte kun on liian varovainen...
Eikö sillä 140/110 hevosvoimalla enää selviäkkään?  Huh

Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13885 on: 25.04.13, 14:34 »

Ei ne ohitukset oo nyt niin must, vaikka kyllä kerkiää... Lähinnä mutkat jne esteet on se ongelma. Vaikka ois pitkä mutka minkä toiseen päähän näkis niin ei välttämättä uskalla lähteä... No sitte ootellaan suoraa ja päästellään ohitte. Ei nyt niin h-autojen kanssa ongelmaa mutta yhdistelmien...

Killerhangar
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13886 on: 25.04.13, 15:25 »

Ei ne ohitukset oo nyt niin must, vaikka kyllä kerkiää...
Tuollaisessa ohitustilanteessahan sillä teholla on just eniten merkitystä ja hyötyä. Huh Tietty jos ei autossa potku riitä nopeaan ohitukseen niin sitten katellaan parempi paikka missä varmasti ehtii turvallisesti ohi.
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13887 on: 25.04.13, 15:34 »

Niin on, mutta harvoin on sellasta paikkaa mistä en ehtisi turvallisesti ohi 140 hepalla. Tietty jos pystyy sen täysperän ohittamaan 100 metrin sisällä, lähtönopeuden ollessa 85km/h niin mikäs siinä Tongue

Killerhangar
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13888 on: 25.04.13, 15:45 »

Niin on, mutta harvoin on sellasta paikkaa mistä en ehtisi turvallisesti ohi 140 hepalla. Tietty jos pystyy sen täysperän ohittamaan 100 metrin sisällä, lähtönopeuden ollessa 85km/h niin mikäs siinä Tongue
Toisaalta turvalliseen ohitukseen riittää vaikka se 70 heppaakin, kunhan kuskin päässä on riittävästi järkeä ja malttia. On noita sankareita jotka vetää täysin sokkona lähestulkoon missä ja mistä vaan ohi sen enempää ajattelematta, oli sitten ohitettavana rekkaa tai henkilöautoa tai letkaa edellämainituista. Roll Eyes Eikä muuten ole vaikea arvata minkä automerkin edustajia nuo yleensä ovat. Noiden kohdalle välillä toivoisi sitä tukkirekkaa sieltä mutkan takaa.... kyllä sellaisesta tyhmyydestä, välinpitämättömyydestä ja uhkarohkeudesta sietäisi vähän rankaista... Tongue
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13889 on: 25.04.13, 15:57 »

Noiden kohdalle välillä toivoisi sitä tukkirekkaa sieltä mutkan takaa.... kyllä sellaisesta tyhmyydestä, välinpitämättömyydestä ja uhkarohkeudesta sietäisi vähän rankaista... Tongue

Näin raskaan liikenteen parissa olevana en juurikaan yhdy tuollaisiin toiveisiin. Aika perseestä toivoa millään tavoin hölmöilyyn osallistumattomille tuollaista kolaria, jossa pahimmassa tapauksessa lähtee henki.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13890 on: 25.04.13, 16:44 »

Vaikuttavaa rahansäästöä!  thmbup Ajelin talven Faijan Rellulla ja kulutus oli pahimmillaan näytön mukaan 7.2 l/100 km/h, kyyti on ranskanpullassa jousituksen sekä suoraan ohjautuvuuden puolesta mukavaa ja ohjaamossa on hiljaista - mikä mahtaa olla ajonautinto tässä Skodan pikkumallissa em. parametreillä?

En tiedä mihin relluun vertaat. Minulla oli reissulla suoraan vertailupohjana Pösön 206. Itse ajelen 2007 farkkuoculla (1.6 FSI)

Tein itse asiassa tuosta koeajosta artikkelin ja sitä kaivamatta muistiin jäi selvästi ns. luokkaa ja isomman auton tuntu. Ei ollenkaan mikään rimpula. Oikeastaan eka ajamani pienimmän luokan auto, jonka suunnittelussa on selvästi ajateltu myös ajo-ominaisuuksia maantiellä. Tuo motarilla ajo sujui ihan rennosti, autoa rääkkäämättä ja paimentamatta. Ja sorateilläkään ei ollut monissa tuttua ilmiötä eli hirveää kivien ropinaa lokasuojissa. Jämäkkää menoa sielläkän. Tilaihmeeksi kokoluokassaan myös haukuin. Korista on otettu irti joka sentti ajatuksella. Selvää on että nyt vertaan autoa etenkin oman kokoluokkansa kulkineisiin. Melutaso oli myös siihen nähden hyvä, myös sekin kokoluokkaa paremmalla tasolla. Tuon monitoimilaitteen avulla käytettiin myös puhelinta ja handsfreen / mikrofonin kautta pystyi puheluita huutamatta hoitaa motarinopeuksissakin. Selvää on että neljä sisällä alkaa litraisen moottorin koko näkymään ohituksissa ja jyrkemmissä mäissä. Mutta kaksi päällä + kamat oli ihan kelvollinen matkakumppani. Jopa ihan kiva. Tätä en osannut odottaa etukäteen. Samat kommentit pätevät varmasti myös VW Up!/Seat Mio suhteen. Kolmikko onkin pärjännyt erinomaisesti luokkansa vertailutesteissä. Myös VagArenalla käyttäjiltä on tullut hyviä kommenntteja myös maantieltä/motarilta. Ainakin Aygo/106/C1 -suhteen (joita olen ajanut) ollaan aivan eri "levelillä".

Omalla Octavialla ajelen 100-110km/h keskinopeudella noin 6,4-6,7l/100km kulutuksella motarilla. 110-120km/h jälkeen nousee selvästi yli seiskaan.  Vuoden keskikulutus on ollut karvan alle seiskan luokkaa. Asun kehäteiden sisäpuolella.
« Last Edit: 25.04.13, 16:48 by Henri Laitinen »
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13891 on: 25.04.13, 17:26 »

Ihan siihen mitä tossa nyt on kaks viimisintä isoa ollu pihalla. Molemmissa se 140hp tuntuu riittävän. Tänään tuli ajettua Poriin ja takas Säkylän kautta. Ka 7.0L/100km. 2.0 Tdci ja Powershift. Mondeo tosin painaa sen 700kg enemmän kuin Volvo tyhjänä ja Volvo taitaapi vaa liikahtaa ripeemmin sillä 110 hepalla, mitä Mondeo 140lla. Molemmissa tosiaan automaatti.

Tänää meinas olla pientä kolarin tynkää Lieto As - Säkylä välillä. Siinä ajelin joku 90km/h mutkasta sisään, toisella puolella sitten oli samalla kaistalla tulossa vastaan joku mummo jollain Nissanillaan... Eks ihmiset osaa vaan kattoa noita ohituspaikkoja? Itellä menee monta paikkaa ohitte kun on liian varovainen...


Tuo mummo Nissanilla on varmaankin se kuuluissa Säkylän kätilö.Ennenmuinoin sanottiin nimittäin että sitä ei tiedä kun luoja ja Säkylän kätilö. Grin

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Matti Averio
WALL-E
Offline Offline

Posts: 1744
Date Registered: 05.10.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13892 on: 25.04.13, 20:41 »

http://goo.gl/maps/HIG18

Pysäköin tänään kyseisen linkin paikassa, Kirjastokadun risteyksen jälkeen kadun varteen. Pysäköinnin maksullisuutta ei ole osoitettu lainkaan liikennemerkein, mutta maalattujen parkkiruutujen ohessa olevien parkkimittareiden kyljessä on tarralla ilmoitettu maksulliset ajankohdat. Onko kyseiset tarrat ja maalatut ruudut riittävät osoittamaan maksullisuutta vai pitäisikö se olla liikennemerkillä osoitettu?

ps. Pysäköin tarralla ilmoitetun maksullisen ajan ulkopuolella.

Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13893 on: 25.04.13, 21:53 »

Voi jumalavita, mikä noissa on vaikea uskoa? Passatin välit sellaiset että kun ajo 130km/h niin kiekat olivat 2000rpm ja kesänakit alla. En sitten tiedä onko Italian markkinoilla eri välitykset kuin Suomessa vai mikä on. Astran lukemat kateltiin jostain omasta laitteestansa, mikä siinä autokoulun autossa oli...
Noi kiekat kun ei suoraan kerro kulutusta.

Ja en kyllä uskoisi sitä ajotietokonettakaan, jonka tehdas on asentanut.

Mutta hyvä, jos olet noin taloudellisen ajotavan oppinut. Minä en vieläkään osaa.
Sami Myllymaa
Offline Offline

Posts: 157
Date Registered: 17.02.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13894 on: 26.04.13, 05:04 »

Voi jumalavita, mikä noissa on vaikea uskoa? Passatin välit sellaiset että kun ajo 130km/h niin kiekat olivat 2000rpm ja kesänakit alla. En sitten tiedä onko Italian markkinoilla eri välitykset kuin Suomessa vai mikä on. Astran lukemat kateltiin jostain omasta laitteestansa, mikä siinä autokoulun autossa oli...


Tarkoittaa että suurimmalla vaihteella mentäisiin 65 km/h @ 1000rpm. Tuskin pitää paikkaansa.
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13895 on: 26.04.13, 07:14 »

Tosiaan kun ilman autokouluopettajan ohjausta ajelin saman lenkin niin kulutus 7.6l/100km Astralla. Mikä siinä on niin vaikeeta? Pitäiskö suurimmalla vaihteella kierroksien olla 5000 kun ajetaan 100km/h??? JA juu, onhan noi ajotietokoneet aina vähä tommosia, iskä oli eile laskeskellu että edellisen Mondeon tankin kulutus olis ollu 7.6l/100km, kun taas ajotietokone näytti 8.2l/100km... Tongue

Eihän ne kiekat suoraan, mutta antaa osviittaa, olihan se vielä Bluemotion-Passat, että varmaan sekin vaikuttaa.  Tongue

Killerhangar
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13896 on: 26.04.13, 07:50 »

Tarkoittaa että suurimmalla vaihteella mentäisiin 65 km/h @ 1000rpm. Tuskin pitää paikkaansa.

Kyllä se noissa melkolailla noissa kierroksissa pyörii, kun maantieajossa on 90km/h ja 1400rpm.  Mitään järkeä tai tarvetta en kyllä suurimmalle vaihteelle 65km/h vauhdissa ole huomannut. Kutonen alkaa olla tolla 1.6 TDIllä järkevä vaihtoehto vasta 80-85km/h nopeuden jälkeen jos meinaa mennä mäet pykältämättä pienemmälle.

Voin kyllä tarvittaessa käydä illalla ottamassa kuvan kierrosluvusta 6vaihteella @ 65km/h jos tarvetta on  Grin

Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13897 on: 26.04.13, 10:01 »

Minun autossa paras vääntö tulee kierroksilla 1750. On bensaturbo. Ja automaatti.
Riippuu laatikon nappulan asetuksista, niin 6 vaihteella 50 km/h auto kulkee melkein tyhjäkäyntikierroksilla. Silti on vääntöä.
« Last Edit: 26.04.13, 10:33 by Tarmo Kallio »
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13898 on: 26.04.13, 10:04 »

Minun autossa paras vääntö tulee kierroksilla 1850. On bensaturbo. Ja automaatti.
Riippuu laatikon nappulan asetuksista, niin 6 vaihteella 50 km/h auto kulkee melkein tyhjäkäyntikierroksilla. Silti on vääntöä.

Mun autossa paras vääntö tulee, kun lyö kaasun pohjaan ja odottaa hetken aikaa Cheesy
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13899 on: 26.04.13, 10:36 »

Maksimi vääntö tuleekin kierroksilla 1750.
Pages: 1 ... 693 694 [695] 696 697 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1