FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.10.17, 21:52

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 695 696 [697] 698 699 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1473505 times)
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13920 on: 27.04.13, 22:04 »

Kiitos kun jaksatte mulle tärkeetä ihmistä jatkuvasti vetää tähänkin mukaan, vois itekkin alkaa toimimaan samoin vaikkapa kuolleiden sukulaisten kanssa?  Smiley (Joo, huomasin mitä Joona sanoi, mutta silti...)

Tuo Focuksen ajotietokone on varsin simppeli ja tosiaan "ajaa" tankin tyhjäksi siten, että siellä on vielä ainetta. Ja se oletettavasti näkyy kulutuslukemassakin. Vai onko 8.1L/100km maantieajossa kohtuullista 1.6 litraselle bensalla? Tongue Kuitenkin -05 vuosmalli, että ei sen pitäis kauheen kovaa lukemaa olla... Ois meinaa ihan kiva ku tietäis sen tarkan kulutuksen... Itsele kun tuli sitä autoa käytettäessä aina kesken tankin tankattua sinne jtn että pääsi kotio asunnolta, kun tuli kavereita jne kyytsättyä, huono siis laskea käsin noita kulutuksia. Eikä Volvossakaan ole ollut varmaan 2 kuukauteen täyttä tankkia, jos ny ens viikolla vaikka sais ja vois mittailla...

Killerhangar
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13921 on: 28.04.13, 06:41 »

Vai onko 8.1L/100km maantieajossa kohtuullista 1.6 litraselle bensalla? Tongue Kuitenkin -05 vuosmalli, että ei sen pitäis kauheen kovaa lukemaa olla..
Ihan normimeno.

terv. -05 1.6 Corolla keskikulutus yli 9l/100km. Maantiellä 8l/100km molemmin puolin, riippuen nopeudesta.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13922 on: 28.04.13, 07:30 »

Ihan normimeno.

terv. -05 1.6 Corolla keskikulutus yli 9l/100km. Maantiellä 8l/100km molemmin puolin, riippuen nopeudesta.

Kuullostaa minusta nuo kasit kovalle lukemalle. Vai onko sulla automaatilla? Edellinen auto oli 2004 1.6 Corolla Wagon ja keskikulutus oli aika tarkkaan 7l/100km, aikavälillä 2004-2007. Ajoa pk-seudulla/maantietä 50/50. Motarilla kasin pinnassa, kasikympin alueella reilusti alle seiskalla kulki.  Nuo lukemat ovat ihan todelliseen tankkaukseen perustuvia ja joita pidin tankkaus.com -palvelussa.  Tietsikassa oli enmmän heittoa kuin nykyisessä autossa.
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13923 on: 28.04.13, 16:51 »

Kuullostaa minusta nuo kasit kovalle lukemalle. Vai onko sulla automaatilla? Edellinen auto oli 2004 1.6 Corolla Wagon ja keskikulutus oli aika tarkkaan 7l/100km, aikavälillä 2004-2007. Ajoa pk-seudulla/maantietä 50/50. Motarilla kasin pinnassa, kasikympin alueella reilusti alle seiskalla kulki.  Nuo lukemat ovat ihan todelliseen tankkaukseen perustuvia ja joita pidin tankkaus.com -palvelussa.  Tietsikassa oli enmmän heittoa kuin nykyisessä autossa.
Manuaali on. Kaupunkiajoa tulee paljon ja kylmällä on selkeästi paha vaikutus tuohon. Joulu-Helmikuussa keskikulutus on yli 10l/100km. Maantiellä tosiaan 80 vauhdeissa kulutus on aika kohtuullinen, mutta nousee siitä nopeasti sitten vauhdin noustessa. Mittarin mukaan 110 ajaessa 8l/100km tulee pidemmän päälle kyllä.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Joona Väisänen
Online Online

Posts: 6108
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13924 on: 28.04.13, 17:00 »

Mulla on ollut -01 Avensis 1.6 koneella ja -04 Avensis 1.8 koneella (farkku) enkä kyllä saanut kumpaakaan viemään 8l/100 kuin kovimmilla pakkasilla. 7l/100 oli farkulla normilukema ja vanhemmalla (sedan) 6l/100km.
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13925 on: 28.04.13, 17:24 »

Mulla oli -03 Primera p 12 Tekna ja se vei reilut 20 l/100 km kun oli lambda-anturi rikki. Hajut sen mukaset.... Cheesy
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13926 on: 28.04.13, 18:41 »

Diisseleitä kun aina kehutaan niin täytyy vielä mainita kuinka tyytväinen olen että sotkaani valitsin silloin 2007 1.6 FSI bensakokoneen, "tavallisen" 1.6:n sijasta. Kumpaakin oli silloin tarjolla. Tein juuri reissun Hki-Kotka-Hki. Puolet matkasta motarilla, mittarissa 110 (105) ja toinen puolikas mittarissa 90 (85). Kummassakin päässä reilun viiden minuutin siivu kaupunkiajoa. 5.9l/100km  Smiley

Ollille vielä, että edelleen tuntuu kovalle kulutukselle, kuten Joonakin sanoi. Minulla oli myös kaupunkiajoa vähintään 2/3 ja ei se talvellakaan pompannut missään olosuhteissa yli kahdeksaan. Tuollaisia lukemia kohtasin kun alla oli -89 automaatti Accord, kahden litran koneella. VVT-i koneet ovat kyllä oman kokemuksen ja käsityksen mukaan taloudellisia.
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13927 on: 28.04.13, 21:04 »

Mulla viimeisen kuukauden ajalta keskikulutus 5.8l/100km, sisältäen niin maantie-, autobahn-, kuin kaupunkiajoakin. Kollega painoi lukeman alas 4.9l/100km vastaavalla 320d:llä.
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13928 on: 01.05.13, 08:34 »

Mun riisseli näyttää seka-ajossa 13 litraa ja silloin kun hiukkassuodattimen poltto alkaa, nousee lukemat 23 litraan. Autona on Silverado Duramax koneella.
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13929 on: 06.05.13, 07:32 »

Sarjassamme outoja tapauksia liikenteestä:

Quote
Miesautoilija ilmoitti lauantaina hätäkeskukseen edellään Kehä III:a pitkin ajavan autoilijan ajon olevan epävarmaa ja mutkittelevaa. Hän epäili kuljettajan olevan juovuksissa ja kertoi seuraavansa autoa.

Liikkuvan poliisin partiot olivat samaan aikaan puhallusratsiassa samalla tiellä. Kohta ilmoitettu auto tuli partioiden näkyviin, ja se pysäytettiin, kuten myös takana ajanut ilmoittaja, joka oli edelleen puhelinyhteydessä hätäkeskukseen.

Poliisien hämmästys olikin suuri, kun rattijuopoksi epäillyn auton kuljettaja olikin selvin päin ja puhalsi nollan, mutta sen sijaan ilmoittaja puhalsi alkometriin törkeän rattijuopumuksen rajan ylittävän lukeman 0,60 mg/l.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288562978884.html


Poliisi valvoo tehostetusti liikennettä taajamissa 6. - 12. 5. Valvontaa suunnataan etenkin nopeuksien ja suojatiesäännösten valvontaan.

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/79251FD1B9EE3810C2257B63001E7ABD?opendocument

Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13930 on: 09.05.13, 23:45 »

Noi jutut että ajotietokone kun näyttää nollaa niin auto seisahtuu jne on ihan kukkua.

Ajotietokone laskee kulutuksen nopeuden ja suuttimen aukioloajan funktiona. Paluulinjallisissa tätä korjataan vielä alipainetiedolla, jotta bensanpaineen heittely voidaan kompensoida. paluulinjattomissa kiskossa on yleensä vakiopaine, joten tätä ei tarvitse huomioida.

Ensinnäkin, suuttimissa on useiden prosenttien vaihteluita yksilökohtaisesti. Autotehtaat eivät käytä "matched set" suuttimia, ja ainakin Bosch muistaakseni sallii 5% heiton suuttimille speksatusta tuotosta. Suutinkärki koneistetaan tyyliin mikronien tarkkuudella, joten pienikin heitto näissä vaikuttaa heti mittauksen luotettavuuteen.
Samoin esim. rengastus vaikuttaa nopeustietoon, joten jos nopeustieto ei ole luotettava, se vaikuttaa heti kulutusmittarin näyttämään.

Eli parhaimmillaankin lukema on lähinnä valistunut arvaus. Mittatarkkuudeksi heittäisin n. 10%.

Jäljelläoleva ajomäärä puolestaan lasketaan viimeaikaisen kulutustrendin, ja jäljellä olevan polttoaineen funktiona. Automerkistä riippuen se trendi on yleensä viimeiset 5-50km. Polttoainemäärä mitataan tankkianturissa olevalla koholla, joka liikuttaa vaimennettua potentiometriä. Tähän vaikuttaa auton jatkuva liikkuminen jne, eli parhaimmillaankin tämä on vain valistunut arvio. Polttoainemittarikaan ei nykyautoissa ole täysin lineaarinen, ja nollakohta voi olla kalibroitu miten sattuu, yleensä kun mittari näyttää tasan nollaa, on jäljellä 4-8 litraa. Autoissakin toki, varsinkin satulatankillisissa, on "unusable fuel", jota voi jäädä tankinpohjalle lillumaan.
Uusimmat VAGithan esimerkiksi sopeuttavat bensamittarin lukemaa ajotavan mukaan. Paskamainen keksintö, sanoisin.

Lisäksi kun vedätte sen tankin piripiripintaan, niin täyttöputkeenhan mahtuu muutama litra menovettä. Eli jos 60l tankkiin menikin 58l, niin kirassia oli jäljellä, taas mallista riippuen, jotain 2-6 litran väliltä.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13931 on: 10.05.13, 07:34 »

Omalla Vaginallani tuo ajotietokoneen kulutusmittari näyttää systemaattisesti 0,3-1,0 litraa liian pieniä keskiarvolukemia. Ja vastaavasti olen ajanut sen jälkeen, kun ajotietokone on sanonut jäljellä olevien kilometrien olevan nolla, yli sata kilometriä. Tosin silloin 55:n litran tankkiin menikin 54 litraa löpöä Tongue Normaalisti sen jälkeen, kun tuo jäljellä olevien kilometrien näyttö näyttää nollaa, olen ajellut noin aika yleisesti sen 30-50km vielä ja tankkiin menee siinä vaiheessa yleensä 50-53 litraa. Eli aika isoa hajontaa tosiaan on, ja kaimapa se tuossa syitä selvittikin...

Ja polttoainemittarin näyttämä tosiaan tuntuu olevan aika tuulesta temmattu. Täydessä päässä tippuminen on huomattavan hidasta verrattuna jälkimmäiseen puolikkaaseen. Ensimmäisen 150-200km aikana viisari ei heilahdakaan tapista. Sitten alkaa hidas hiipuminen siten, että 3/4 viivan kohdalla ajettuja kilometrejä on yleensä n. 350. Vielä viisarin näyttäessä puolta tankkia kulutus vaikuttaa suhteellisen lineaariselta ajotietokoneen jäljellä olevien kilometrien näyttämään, näyttäen tässä vaiheessa 450-500km ajettuja ja jäljellä olevia molempia. Mutta sen jälkeen alkaa kuin taikaiskusta tankin nopeampi vajoaminen. Ensimmäisellä puolella tankilla jos on ajanut vaikka 500km, niin jälkimmäisellä puolikkaallapa ei enää ajakaan kuin sen about 350km. Talvirenkailla, -keleillä ja -rajoituksilla ekalla puolikkaalla saattaa mennä 600km, ja jälkimmäisellä puolikkaalla enää 350-400km... Niin ja viimeinen 100km ajotietokoneen jäljellä olevien kilsojen näyttämästä häviää aina järjestelmällisesti jopa 40km matkalla Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13932 on: 10.05.13, 07:35 »

Niin sopeutuu mulla Volvossakin. Ajelee vähänkin sellasta pätkää missä tulee "pumpattua" kaasua. (Joku kiva mutkapätkä reippaasti ajettuna) niin polttoainemittari tippuu ja hetikun pääsee tasaselle maantielle niin yhtäkkiä on taas puoltankkia jäljellä... Veemäistä sinänsä että tämmötti persaukisena ja aina lähes tyhjällä tankilla ajavana, tulee aina vähän panikoitua siitä bensan määrästä...

Killerhangar
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13933 on: 10.05.13, 09:19 »

Niin sopeutuu mulla Volvossakin. Ajelee vähänkin sellasta pätkää missä tulee "pumpattua" kaasua. (Joku kiva mutkapätkä reippaasti ajettuna) niin polttoainemittari tippuu ja hetikun pääsee tasaselle maantielle niin yhtäkkiä on taas puoltankkia jäljellä... Veemäistä sinänsä että tämmötti persaukisena ja aina lähes tyhjällä tankilla ajavana, tulee aina vähän panikoitua siitä bensan määrästä...

Eikä sopeudu. Se sopeutuminen tarkoittaa tarkoituksenmukaista tankkimittarin lukeman muutosta, tuo kuvailemasi ilmiö johtuu vain ja ainoastaan siitä, että siinä mittarissa on viive, eli kun auto heiluu niin se näyttää omiaan. Volvossasi huomaat, jos ajat reilusti oikealle niin mittari nousee ja vasemmalle, niin mittari laskee (tai päinvastoin, en muista missä kohdin tankkia noissa on anturi)
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13934 on: 10.05.13, 09:44 »

Jännä sikäli että se mittari itsessään on niin hidas ettei uskoisi tuon johtuvan auton asennon muutoksesta...

Killerhangar
Kari J. Ansamaa
Offline Offline

Posts: 90
Date Registered: 15.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13935 on: 10.05.13, 10:14 »

Kulutuksesta puheenollen, 1508 km matkalla tankattu yhteensä 78 litraa 98e5 täydestä täyteen samalla asemalla samassa paikassa alussa ja lopussa. Kottero M99 Daihatsu sirion, joka käy vain kolmella sylinterillä. Ajot on mitä sattuu viimeisen kolmen viikon ajalta. Matkamittarivirhe on +- 1% tarkastettuna gps alla olevilla kesärenkailla. Toi tekniikka päätynee suurella todennäköisyydellä vielä saman painoiseen aerodynamisempaan Saab 96 koriin, jahka saa sen ruostevauriot hitsattua loppuun. Peltiä niihin menee alle 0,5 neliötä ja hiilidioksidia jonkin verran langan lisäksi.
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13936 on: 10.05.13, 11:06 »

Toi tekniikka päätynee suurella todennäköisyydellä vielä saman painoiseen aerodynamisempaan Saab 96 koriin, jahka saa sen ruostevauriot hitsattua loppuun. Peltiä niihin menee alle 0,5 neliötä ja hiilidioksidia jonkin verran langan lisäksi.

Tästä projektista näkisi mielellään lisääkin kuvakertomusta.....

Cheers!

Orvo

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kari J. Ansamaa
Offline Offline

Posts: 90
Date Registered: 15.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13937 on: 10.05.13, 16:07 »

Mitäs mielenkiintoista tuossa, määräysten mukaan mennään ja tehdään hieman koneenkorvakkeita ja vaihdevivunmuutoksia sekä vetoakseleihin uusia pooreja. Pari iltaa koplataan sähköjä sekä letkuja ja mennään katsastuskonttorille muutoskatsastukseeen, jossa katsastusinssi toteaa homman asialliseksi ja veloittaa listan mukaisen hinnan, joka on alle 1/10 osa jonkin lentokoneinssin veloittamasta lujuustarkastelusta lentokoneen moottoripukille..
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13938 on: 10.05.13, 20:38 »

Eikä sopeudu. Se sopeutuminen tarkoittaa tarkoituksenmukaista tankkimittarin lukeman muutosta, tuo kuvailemasi ilmiö johtuu vain ja ainoastaan siitä, että siinä mittarissa on viive, eli kun auto heiluu niin se näyttää omiaan.

Virman Transvaattorin tankkimittari näytti Kangasniemeltä Mikkeliin lähtiessä ajomatkaa 100 km. Karkialammen kohdalla (viitisen kilsaa Kaapuntiin) näytössä oli vielä 20 km. Noh, Kangasniemeltä Mikkeliin on se viitisenkymmentä km. Pääsin rullaamaan Johtokadun Teboilille. Pihaan sammui teknopeli. Työnnettiin tankille, ja matka jatkui.  Grin

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13939 on: 11.05.13, 01:05 »

Virman Transvaattorin tankkimittari näytti Kangasniemeltä Mikkeliin lähtiessä ajomatkaa 100 km. Karkialammen kohdalla (viitisen kilsaa Kaapuntiin) näytössä oli vielä 20 km. Noh, Kangasniemeltä Mikkeliin on se viitisenkymmentä km. Pääsin rullaamaan Johtokadun Teboilille. Pihaan sammui teknopeli. Työnnettiin tankille, ja matka jatkui.  Grin
Eihän nuo ajotietokoneet täydellisiä ole ja mielestäni kannattaa sitä trippimittaria käyttää. Se on viisarimittarin lisäksi luotettavin apuväline.
Kuten taisin aiemmin todeta, ei onneksi putoa korkealta  Roll Eyes
Pages: 1 ... 695 696 [697] 698 699 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1