Keskustelua liikenteestä

<< < (2789/3031) > >>

erkki.pulkkinen:
Mun riisseli näyttää seka-ajossa 13 litraa ja silloin kun hiukkassuodattimen poltto alkaa, nousee lukemat 23 litraan. Autona on Silverado Duramax koneella.

PeteL:
Sarjassamme outoja tapauksia liikenteestä:

Quote

Miesautoilija ilmoitti lauantaina hätäkeskukseen edellään Kehä III:a pitkin ajavan autoilijan ajon olevan epävarmaa ja mutkittelevaa. Hän epäili kuljettajan olevan juovuksissa ja kertoi seuraavansa autoa.

Liikkuvan poliisin partiot olivat samaan aikaan puhallusratsiassa samalla tiellä. Kohta ilmoitettu auto tuli partioiden näkyviin, ja se pysäytettiin, kuten myös takana ajanut ilmoittaja, joka oli edelleen puhelinyhteydessä hätäkeskukseen.

Poliisien hämmästys olikin suuri, kun rattijuopoksi epäillyn auton kuljettaja olikin selvin päin ja puhalsi nollan, mutta sen sijaan ilmoittaja puhalsi alkometriin törkeän rattijuopumuksen rajan ylittävän lukeman 0,60 mg/l.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288562978884.html


Poliisi valvoo tehostetusti liikennettä taajamissa 6. - 12. 5. Valvontaa suunnataan etenkin nopeuksien ja suojatiesäännösten valvontaan.

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/79251FD1B9EE3810C2257B63001E7ABD?opendocument

dera:
Noi jutut että ajotietokone kun näyttää nollaa niin auto seisahtuu jne on ihan kukkua.

Ajotietokone laskee kulutuksen nopeuden ja suuttimen aukioloajan funktiona. Paluulinjallisissa tätä korjataan vielä alipainetiedolla, jotta bensanpaineen heittely voidaan kompensoida. paluulinjattomissa kiskossa on yleensä vakiopaine, joten tätä ei tarvitse huomioida.

Ensinnäkin, suuttimissa on useiden prosenttien vaihteluita yksilökohtaisesti. Autotehtaat eivät käytä "matched set" suuttimia, ja ainakin Bosch muistaakseni sallii 5% heiton suuttimille speksatusta tuotosta. Suutinkärki koneistetaan tyyliin mikronien tarkkuudella, joten pienikin heitto näissä vaikuttaa heti mittauksen luotettavuuteen.
Samoin esim. rengastus vaikuttaa nopeustietoon, joten jos nopeustieto ei ole luotettava, se vaikuttaa heti kulutusmittarin näyttämään.

Eli parhaimmillaankin lukema on lähinnä valistunut arvaus. Mittatarkkuudeksi heittäisin n. 10%.

Jäljelläoleva ajomäärä puolestaan lasketaan viimeaikaisen kulutustrendin, ja jäljellä olevan polttoaineen funktiona. Automerkistä riippuen se trendi on yleensä viimeiset 5-50km. Polttoainemäärä mitataan tankkianturissa olevalla koholla, joka liikuttaa vaimennettua potentiometriä. Tähän vaikuttaa auton jatkuva liikkuminen jne, eli parhaimmillaankin tämä on vain valistunut arvio. Polttoainemittarikaan ei nykyautoissa ole täysin lineaarinen, ja nollakohta voi olla kalibroitu miten sattuu, yleensä kun mittari näyttää tasan nollaa, on jäljellä 4-8 litraa. Autoissakin toki, varsinkin satulatankillisissa, on "unusable fuel", jota voi jäädä tankinpohjalle lillumaan.
Uusimmat VAGithan esimerkiksi sopeuttavat bensamittarin lukemaa ajotavan mukaan. Paskamainen keksintö, sanoisin.

Lisäksi kun vedätte sen tankin piripiripintaan, niin täyttöputkeenhan mahtuu muutama litra menovettä. Eli jos 60l tankkiin menikin 58l, niin kirassia oli jäljellä, taas mallista riippuen, jotain 2-6 litran väliltä.

mmniemi:
Omalla Vaginallani tuo ajotietokoneen kulutusmittari näyttää systemaattisesti 0,3-1,0 litraa liian pieniä keskiarvolukemia. Ja vastaavasti olen ajanut sen jälkeen, kun ajotietokone on sanonut jäljellä olevien kilometrien olevan nolla, yli sata kilometriä. Tosin silloin 55:n litran tankkiin menikin 54 litraa löpöä Normaalisti sen jälkeen, kun tuo jäljellä olevien kilometrien näyttö näyttää nollaa, olen ajellut noin aika yleisesti sen 30-50km vielä ja tankkiin menee siinä vaiheessa yleensä 50-53 litraa. Eli aika isoa hajontaa tosiaan on, ja kaimapa se tuossa syitä selvittikin...

Ja polttoainemittarin näyttämä tosiaan tuntuu olevan aika tuulesta temmattu. Täydessä päässä tippuminen on huomattavan hidasta verrattuna jälkimmäiseen puolikkaaseen. Ensimmäisen 150-200km aikana viisari ei heilahdakaan tapista. Sitten alkaa hidas hiipuminen siten, että 3/4 viivan kohdalla ajettuja kilometrejä on yleensä n. 350. Vielä viisarin näyttäessä puolta tankkia kulutus vaikuttaa suhteellisen lineaariselta ajotietokoneen jäljellä olevien kilometrien näyttämään, näyttäen tässä vaiheessa 450-500km ajettuja ja jäljellä olevia molempia. Mutta sen jälkeen alkaa kuin taikaiskusta tankin nopeampi vajoaminen. Ensimmäisellä puolella tankilla jos on ajanut vaikka 500km, niin jälkimmäisellä puolikkaallapa ei enää ajakaan kuin sen about 350km. Talvirenkailla, -keleillä ja -rajoituksilla ekalla puolikkaalla saattaa mennä 600km, ja jälkimmäisellä puolikkaalla enää 350-400km... Niin ja viimeinen 100km ajotietokoneen jäljellä olevien kilsojen näyttämästä häviää aina järjestelmällisesti jopa 40km matkalla

Miksu:
Niin sopeutuu mulla Volvossakin. Ajelee vähänkin sellasta pätkää missä tulee "pumpattua" kaasua. (Joku kiva mutkapätkä reippaasti ajettuna) niin polttoainemittari tippuu ja hetikun pääsee tasaselle maantielle niin yhtäkkiä on taas puoltankkia jäljellä... Veemäistä sinänsä että tämmötti persaukisena ja aina lähes tyhjällä tankilla ajavana, tulee aina vähän panikoitua siitä bensan määrästä...

Navigation

Up one level

Next page

Previous page