Keskustelua liikenteestä

<< < (2797/3031) > >>

hynkel:
Quote

Erilaisia uutisia teiden kunnosta tihkuu:

Nastat syövät urat asvalttiin...Asvalttiin syöpyneet urat syövät kesärenkaat... Syöpyneisiin uriin kertyvä vesi aiheuttaa vesiliirto-ongelman...Teiden kunnostusmäärärahat eivät riitä tarvittaviin urapaikkauksiin...

Näitä uutisia riittää, eivätkä varmaan ole tuulesta temmattuja. Lisäksi, nastarenkaiden kannattajissa on paljon niitä, jotka puhuvat turvallisuudesta. Turvallisuus taas ei ole sitä, että ajetaan kuin kesäkelillä, ja tietysti ilman turvaväliä. Mutta, meitä on moneksi. Kitkarengas on kuitenkin luontoystävällinen, eikä saa aikaan hiukkaspölyä, joka on haitallista hengityselimille.

Omia havaintoja ovat mm. ne teiden kunnostustyömaat, joihin nyt sitten rahaa on löytynyt: On se kiva, että on taas kesä. Urapaikkaustyömailla on kesänopeuksien asemesta "talvinopeusrajoitukset", tai alemmatkin. Kas, siinä tätä elämänviisautta. Nastarenkaat siis julistettakoon pannaan!


Miksi ne urien päälle levitettävät paikat ovat juuri samalla kohtaa kuin raskaassa kalustossa paripyörät? Harvassa rekassa on nastat (toki joissain on).

oh2dw:
Quote

Miksi ne urien päälle levitettävät paikat ovat juuri samalla kohtaa kuin raskaassa kalustossa paripyörät? Harvassa rekassa on nastat (toki joissain on).


Tätä asiaa puitiin jo yli 20v sitten. Eiväthän kaikki henkilö/pakettiautot aja tiellä täsmälleen samassa kohdassa, vaan hajontaa on. Siksi myös raskaan liikenteen pyörien väli mahtuu tähän samaan toleranssiin. Kyllä tuota nastojen kulumisen aiheuttamaa hienopölyä ja tien pinnan karhenemista on jo tutkittu sen verran, että nastat ne tienpintaa syövät.

Toinen asia on Suomen siltojen surkea kunto, ja korjaustarve. Rahaa ei ole siihenkään riittävästi, ja silti Suomen teille hyväksytään entistä raskaampia yhdistelmiä. Tuntuu siltä, kuin koko looginen ajattelu olisi kadonnut näistä asioista. Jäljellä on vain omanedun lobbarit, jotka vähät välittävät kokonaisuuksista.

susiluoto:
Väittäisin myös että nykyteillä on pohjat senverta heikot, kuin myös päällyste että rekat jo painollaan tekevät osan näistä urista.
Sitähän kukaan ei myönnä muttaa säästö syö.

oh2dw:
Quote

Väittäisin myös että nykyteillä on pohjat senverta heikot, kuin myös päällyste että rekat jo painollaan tekevät osan näistä urista.
Sitähän kukaan ei myönnä muttaa säästö syö.


Näillä nurkilla on sellaisia paikallisteitä, joilla ei juurikaan ole raskasta liikennettä, mutta sitäkin enemmän henkilö/pakuliikennettä. Uria löytyy vaikka kuinka, ja syvimmillään ne ovat mutkissa, tietenkin.

PeteL:
Quote

Nastat syövät urat asvalttiin...Asvalttiin syöpyneet urat syövät kesärenkaat... Syöpyneisiin uriin kertyvä vesi aiheuttaa vesiliirto-ongelman...Teiden kunnostusmäärärahat eivät riitä tarvittaviin urapaikkauksiin...


Tähän liittyen, käytännön esimerkki kuinka kinneri lähtee lapasesta sateella urissa...

http://www.liveleak.com/view?i=753_1368974333

Navigation

Up one level

Next page

Previous page