FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.08.17, 22:16

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 698 699 [700] 701 702 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1467925 times)
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6091
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13980 on: 25.07.13, 17:56 »

En ole ainakaan itse törmännyt suositeltuun käyttöikään minkään raskaan ajoneuvon kohdalla.

Ilmeisesti nykyään on joku suositeltu km/ikärajoitus, jonka jälkeen täytyy luonnollisesti ostaa uusi auto
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13981 on: 25.07.13, 18:07 »

Ei ainakaan täällä päin näytä haittaavan kun paikallinen pistää edelleen menemään vanhalla kunnon 143lla.  Cool

Killerhangar
Jan Augustsson
Offline Offline

Posts: 371
Date Registered: 08.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13982 on: 06.08.13, 07:22 »

Istuin äsken parvekkeellani ja ohi ajoi tunninsisään kolme autoa joissa oli nastarenkaat, onkohan ilmat viilentyneet joidenkin mielestä? Grin

Koskelantie/Käpyläntie kulma  havaintopaikkana.
Lari Nylund
Offline Offline

Posts: 806
Date Registered: 05.11.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13983 on: 06.08.13, 08:12 »

Istuin äsken parvekkeellani ja ohi ajoi tunninsisään kolme autoa joissa oli nastarenkaat, onkohan ilmat viilentyneet joidenkin mielestä? Grin

Koskelantie/Käpyläntie kulma  havaintopaikkana.

Kesälomat lusittu, talvi tekee jo tuloaan...
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13984 on: 06.08.13, 19:16 »

Parempi vaihtaa hyvissä ajoin, ettei pääse liukkaat yllättämään teitä pääkaupunkiseutulaisia. Noo, on meillä täällä (ainakin) yksi virolainen, joka vetää nastoilla kesät talvet...  Grin

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13985 on: 07.08.13, 03:14 »

  täälläpäin ihan kansalaisuudesta riippumatta.... ja tuota,oikeastaan,haitta nastoista juuri sama kesää-talvea,koska talvella tekevät kesäkelin kemiallisesti.

There are no atheists in dropping airplane.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13986 on: 07.08.13, 05:46 »

Istuin äsken parvekkeellani ja ohi ajoi tunninsisään kolme autoa joissa oli nastarenkaat, onkohan ilmat viilentyneet joidenkin mielestä? Grin

Koskelantie/Käpyläntie kulma  havaintopaikkana.

Hmmm...montakohan kansalaistottelematonta kuskia puhuu ajaessaan kännykkään tunnin kuluessa? Taitavat laskimesta loppua numerot kesken... Sad

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Jan Augustsson
Offline Offline

Posts: 371
Date Registered: 08.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13987 on: 07.08.13, 06:32 »

Puhumattakaan näkemiäni Jopolla ja muilla fillareilla  puhelin naamanedessä ajajia
ja tietysti pimeällä ilman valoja...

tai no katsotaanko valoksi naamaan puhelimesta heijastuvaa kajoa?

Taidan olla kyylä Grin
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6091
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13988 on: 07.08.13, 07:57 »

Hmmm...montakohan kansalaistottelematonta kuskia puhuu ajaessaan kännykkään tunnin kuluessa? Taitavat laskimesta loppua numerot kesken... Sad

Monta ja tulee aina olemaan monta. Onnettomuusmäärät eivät kuitenkaan kasva yhtään sen takia.
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13989 on: 07.08.13, 10:44 »

Monta ja tulee aina olemaan monta. Onnettomuusmäärät eivät kuitenkaan kasva yhtään sen takia.


Minä soitan ja vastaan puheluihin ajon aikana. Mutta täysin laillisesti. Puhelin on kokoajan taskussa, enkä koske siihen.
Näpelöin sen sijaan ratin nappuloita, ja katson auton näyttöä. Puheellakin saisi soitettua, kun juttelee auton kanssa. Auto ei ymmärrä tosin kovin hyvin tankeroa  Grin

Tuskin on paljon turvallisempaa. Epäilen.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6091
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13990 on: 07.08.13, 10:54 »

Minä soitan ja vastaan puheluihin ajon aikana. Mutta täysin laillisesti. Puhelin on kokoajan taskussa, enkä koske siihen.
Näpelöin sen sijaan ratin nappuloita, ja katson auton näyttöä. Puheellakin saisi soitettua, kun juttelee auton kanssa. Auto ei ymmärrä tosin kovin hyvin tankeroa  Grin

Tuskin on paljon turvallisempaa. Epäilen.

Pitäisi asentaa autosarja ja johdollinen luuri siihen, niin voisi ajaessa toisella kädellä pitää luuria korvalla ja se metrin mittainen spiraalijohto rullaisi ympäri rattia risteyksissä pyöriteltäessä ja olisi muutenkin tiellä koko ajan mutta sehän olisi lain mukaan kuitenkin täysin sallittua ja  turvallista verrattuna johdottomaan kännykkään, kun kuitenkin ainoastaan ei-kiinteästi asennettu puhelin ilman hands freetä on riski ja aiheuttaa onnettomuuksia Cheesy
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13991 on: 08.08.13, 08:24 »

Monta ja tulee aina olemaan monta. Onnettomuusmäärät eivät kuitenkaan kasva yhtään sen takia.


Onko Sinulla esittää jotakin lähdettä väiteesi tueksi? vai tarkoittaako esittämäsi tosiasia sitä, ettei kännykän räpläys liikenteessä enää kasva ja onnettomuuksien määrä on asettunut saavutetulle tasolle?
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6091
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13992 on: 08.08.13, 10:40 »

Onko Sinulla esittää jotakin lähdettä väiteesi tueksi? vai tarkoittaako esittämäsi tosiasia sitä, ettei kännykän räpläys liikenteessä enää kasva ja onnettomuuksien määrä on asettunut saavutetulle tasolle?

Eipä niitä onnettomuuksia tunnu tapahtuvan, vaikk ilmeisesti 9/10 käyttää puhelinta. Jotenkin niitä onnettomuuksia pitäisi sattua ja tapahtua koko ajan, kerta se puhelimen käyttö niitä aiheuttaa ja niin moni käyttää mutta aika hiljaista piteleepi.Lakimuutoksen ansiosta ne sählääjät, jotka sähläsi jo ilman puhelintakin, lopetti sen käytön. Olkoot se radion käyttö tai puhelin, joka heillä aiheutti keskittymisvaikeuksia.  Tämä nimenomaan oli se ryhmä, joka aiheutti ongelmia. Sama porukka ei kykene keskittymään edes siihen pelkkään ajamiseen ja jos jotain muuta sattui samalla tekemään, pelti alkoi rytistä. En kuitenkaan näe, että nimenomaan se puhelimen käyttö oli se ongelma vaan yleensäkin jokin oheistoiminta ja kyvyttömyys vaadittavaan liikennekäyttäytymiseen ja auton hallintaan.

Kuten myös jo mainitsin, lain mukaan johdollinen kädessä pidettävä luuri ei ole riski. Ja tuntuuhan nuo poliisitkin ajavan puhelin korvalla siinä missä kaikki muutkin laugh
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13993 on: 08.08.13, 11:54 »

Onkohan Suomessa edes tilastoitu kännykän räpläämisen aiheuttamista onnettomuuksista? en löytänyt yhtään käppyrää, mutta törmäsin HS:n juttuun kävelemisen ja kännykän yhteiskäytön aiheuttamiin ensiapukäynteihin Yhdysvalloissa: http://www.hs.fi/ulkomaat/a1375493614126

Quote
Vuonna 2011 1 152 jalankulkijaa hoidettiin ensiapuasemilla kännykän tai muun kannettavan laitteen käytön aikana sattuneen onnettomuuden takia.
Vertailukohtana mainitaan puhelimen käyttö autossa. Tieliikenneviraston mukaan ainakin 408 autoilijan kuolema vuoden 2012 aikana johtui yhden tai usean ajajan kännykänkäytöstä.

Se nyt kuitenkin on varmaa, että mobiililaitteen käyttäminen heikentää tarkkaavaisuutta liikenteessä, oli sitten liikkeellä kävellen tai autolla. Luin kerran Yhdysvalloissa tehdystä simulaattoriajolaitteessa tehdystä tutkimuksesta, jossa 0,8 promillen humalassa olleet koehenkilöt selvisivät testistä paremmin kuin kännykkää käyttäneet verrokkikuskit.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6091
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13994 on: 08.08.13, 14:06 »

Jotenkin en ihmettele, että siellä tapahtuu moista. Kuitenkin kyse on maasta, jossa pitää erikseen käyttöohjeisiin kirjoittaa, mitä saa ja mitä ei saa tehdä tai varoittaa, että kahvi saattaa olla kuumaa laugh Eikä niitä tuossa lainauksessasikaan kauheast tapahtunut väkilukuun verrattuna.

Edelleen, turha sitä puhelinta on syyllistää. Kyllä kuka tahansa normaali ihminen pystyy ajamaan autoa yhdellä kädellä ja pitämään puhelinta toisella ja silti ajaa tasaista nopeutta seilaamatta kaistalla, käyttää vilkkua, tarkkailla liikennettä ympärillä jne. Ei siihen oikeasti tarvita kummoista aivotoimintaa. Ja ne ketkä ei pysty, heidät tunnistaa liikenteessä kyllä muutenkin laugh
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13995 on: 08.08.13, 14:18 »

Jotenkin en ihmettele, että siellä tapahtuu moista. Kuitenkin kyse on maasta, jossa pitää erikseen käyttöohjeisiin kirjoittaa, mitä saa ja mitä ei saa tehdä tai varoittaa, että kahvi saattaa olla kuumaa laugh Eikä niitä tuossa lainauksessasikaan kauheast tapahtunut väkilukuun verrattuna.

Edelleen, turha sitä puhelinta on syyllistää. Kyllä kuka tahansa normaali ihminen pystyy ajamaan autoa yhdellä kädellä ja pitämään puhelinta toisella ja silti ajaa tasaista nopeutta seilaamatta kaistalla, käyttää vilkkua, tarkkailla liikennettä ympärillä jne. Ei siihen oikeasti tarvita kummoista aivotoimintaa. Ja ne ketkä ei pysty, heidät tunnistaa liikenteessä kyllä muutenkin laugh

Niinpä niin...aika yksipuolista juttua Joonalta. Kuka on syyllistänyt puhelinta? Puhelimen käyttäjä kai tässä on aiheena. Kyllä minua ainakin askarruttaa, kun näen yhdistelmäkuskin ruuvaavan sitä kymmenien tonnien vehjettä kaupungin liikennevaloissa yhdellä kädellä ja pitelemässä kännykkää toisella kädellä. Se vaan on kumma juttu täällä Suomessa; monet eivät osaa/pysty/halua keskittyä olennaiseen, vaan kaikkea pitäisi voida tehdä joka hetki. Se ei vaan mene niin. Olisitko mieluusti lentokoneen kyydissä, kun kippari ja perämies kälättäisivät kännykkään laskua tehdessään huonoissa keleissä?  Sad

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13996 on: 08.08.13, 15:14 »

Minä taas ihmettelen tuota kännykkäkieltoa, sitä ei saa pitää kädessä eikä siihen saa puhua. Kuitenkin korvanappi, jopa langallinen sellainen on hyväksyttävissä. Iäkäs sukulaiseni ajoi muutama viikko sitten keskisuomessa nokkakolarin, syynä tähän oli langallisen hf-korvanapin piuhoihin sotkeutuminen. Jos hän olisi sen sijaan puhunut laittomasti pelkällä kännykällä, ei mitään olisi tapahtunut.
Sitten on nämä bluetoothit, joita saa käyttää, kuinkahan moni malttaa olla koskematta tai tuijottamatta kännykkään puhelun tullessa.
Hyvänä esimerkkinä kännykän käytöstä monen vuoden takaa voin mainita minulle sattuneen tapauksen, jossa sivutieltä tuleva kaahari kääntyi suoraan eteeni puhuessani pelkällä luurilla, vaistonvaraisesti toinenkin käteni oli siirtynyt rattiin ja liittymästä ojan puolelle suoritettu hyppy ja sieltä nurmi pölisten takaisin tienpäälle onnistui, puhelin löytyi pienen etsinnän jälkeen vänkärin penkin alta.
Toisaalta ymmärrän kiellon, koska jotainhan piti kieltää kun onnettomuuksia tuli ja syyksi sanottiin kännykän käyttö, nykyään sitä ei enää käytetä syynä lisärangaistuksen pelossa.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6091
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13997 on: 08.08.13, 15:31 »

Niinpä niin...aika yksipuolista juttua Joonalta. Kuka on syyllistänyt puhelinta? Puhelimen käyttäjä kai tässä on aiheena. Kyllä minua ainakin askarruttaa, kun näen yhdistelmäkuskin ruuvaavan sitä kymmenien tonnien vehjettä kaupungin liikennevaloissa yhdellä kädellä ja pitelemässä kännykkää toisella kädellä. Se vaan on kumma juttu täällä Suomessa; monet eivät osaa/pysty/halua keskittyä olennaiseen, vaan kaikkea pitäisi voida tehdä joka hetki. Se ei vaan mene niin. Olisitko mieluusti lentokoneen kyydissä, kun kippari ja perämies kälättäisivät kännykkään laskua tehdessään huonoissa keleissä?  Sad

Lentokoneen lentäjä tarvitsee laskeutuessaan kaksi kättä. Yhdistelmän kuljettaja ei tarvitse kaupungissa välttämättä kahta kättä auton ajamiseen. Kyllä se auto kääntyy ihan yhdelläkin kädellä. Sillä käsien määrällä ratissa ei ole merkitystä ellei ole todella ahdas paikka, jolloin rattia saa pyörittää enemmän ja se rasittaa olkapäitä vähemmän kahdella kädellä pyöritettäessä, etenkin kun on paljon kuormaa. Muuten on ihan sama, missä se toinen käsi on. En usko, että sinäkään ajat kahdella kädellä koko aikaa. Itse asiassa en usko kenenkään ajavan autoa aina kahdella kädellä.

Niin ja kyllä mäkin käytän bluetooth hf:ää puhelimen kanssa ajaessa, koska se on niin paljon helpompaa ja lastatessa/purkaessa yleensä tarvitsee kaksi kättä. Työpuhelimen kanssa en käytä. Puhelimeen puhun suunnilleen yhtä paljon kuin ajankin. Mun mielestä on vaan turha tehdä siitä kovin suurta numeroa, jos käyttää puhelinta ajaessa.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13998 on: 08.08.13, 16:41 »

Pointti olikin se, että keskitytään tekemään sitä, mitä pitäisi tehdä kullakin hetkellä, eikä muuta jonninjoutavaa.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5231
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #13999 on: 08.08.13, 16:49 »

Liikennettä se on raideliikennekin. Vaikka junan ohjastamiseen ei ajoittain tarvita kumpaakaan kättä, niin puhelimeen puhuminen voi silti heikentää keskittymistä. Äskettäin Galiciassa Espanjassa sattui tuhoisa junaonnettomuus, jossa kuoli lähes sata ihmistä ja romua syntyi miljoonien eurojen edestä. Kuljettajan on todettu (mediassa esillä olleiden uutisten mukaan) puhuneen puhelimeen onnettomuuden tapahtumahetkellä.

http://www.france24.com/en/20130730-spanish-train-driver-phone-time-crash-garzon-amo

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pages: 1 ... 698 699 [700] 701 702 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1