FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.10.17, 15:34

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1473742 times)
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1400 on: 23.02.07, 18:36 »

Kyllä se niin on, että kun näitä Samin "tarinoita elävästä elämästä" tällä palstalla on lueskellut, niin melkein käy kateeksi hänen tosi jännittävä elämänsä. Kaverille tuntuu tapahtuvan joka päivä vaikka mitä jo pelkästään liikenteessä.

Itsellä tuo autoilu on sellaista rutiinia, että välillä on ihan pakko mennä kehäteiden rampit nelipyöräluisussa ihan vain sen puuduttuvan rutiinin katkaisemiseksi  Shocked

Aivan joo, se on sitä kun tuola viettää 12 tuntia päivästä........ Roll Eyes Olis mun mielestä kyllä ihme, jos ei mitään tapahtuis... tai no en mä tiedä sitten jos henkilöautolla ajelee, tuppaa nää raskaat ajoneuvot olemaan asennevammaesteitä aika monelle. Mutta eipä tätä täällä kannata spekuloida kun täällä on monta monta paljon parempaa ja nuorempaa kuljettajaakin.  Tongue

Niin hmmm jos haluat vaihtelua elämään ja päätyä samalla tavalla mettään kuten se yks Nissan Primera tossa Turunmotarin liittymässä Turkuunpäin mentäessä Kehä 1:Seltä, niin siitä vaan. Voi käydä kyllä kalliiks.

No joo provohan tämä suoraan oli melkeenpä, kutitellaas vähän nauruista, joskos se Aaltosen poika erehtyy vastaamaan niih.  Roll Eyes
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #1401 on: 23.02.07, 18:48 »

No siis ei se ihan mene, mutta vanha "sananlasku" on ainakin omalla kohdalla pätenyt 100%:sesti kun kortin sain. Joka päivä oppi sillon uutta ja oppii vieläkin. Ja kun juuri luulee osaavansa, että "hei näinhän tää menee, kyllähän mä tän osaan" niin tulee joku täysin erilainen tilanne, joka saa taas takasin maanpinalle.

Kyllä ajamaan opitaan (suurimmassa osassa tapauksista ainakin Tongue) autokoulussa. Sen jälkeen hyvin paljon on kiinni omasta asenteesta. Toiset ei koskaan pääse siitä pelostaan irti, että kohta jotain tapahtuu. Ja se valitettavasti näkyy tuolla liikenteessä. Harvinaisen usein ne on nämä hissukat ja hyssyttelijät, jotka sitten sillä omalla ylivarovaisuudellaan aiheuttaa niitä vaaratilanteita. Uskoisivat omiin kykyihinsä (järkevissä rajoissa), niin homma olisi paljon helpompaa...

Miksi siitä ajamisesta pitää luoda noin valtavia paineita itselleen? Kun ei mieti liikoja, vaan antaa mennä muun liikenteen tahdissa, niin siellä ei ole mitään hätää tuoreellakaan kuskilla. Ei minulla ainakaan ollut. Ja kilometrien myötä se kokemus karttuu. Mutta kokemustakaan ei pidä sotkea ajotaitoon...

Koska kun tässä ei vajaa 10 vuoden aikana vieläkään oikeen hommaa osaa henkilöautollakaan.

Sori nyt, olen yrittänyt pysyä poissa tästä väittelystä, mutta onkohan mies, joka sanoo noin, oikealla alalla töissä linjurin ratissa?  Embarrassed

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Aaltonen
Former member
« Reply #1402 on: 23.02.07, 18:59 »

Kyllä ajamaan opitaan (suurimmassa osassa tapauksista ainakin Tongue) autokoulussa. Sen jälkeen hyvin paljon on kiinni omasta asenteesta. Toiset ei koskaan pääse siitä pelostaan irti, että kohta jotain tapahtuu. Ja se valitettavasti näkyy tuolla liikenteessä. Harvinaisen usein ne on nämä hissukat ja hyssyttelijät, jotka sitten sillä omalla ylivarovaisuudellaan aiheuttaa niitä vaaratilanteita. Uskoisivat omiin kykyihinsä (järkevissä rajoissa), niin homma olisi paljon helpompaa...

Miksi siitä ajamisesta pitää luoda noin valtavia paineita itselleen? Kun ei mieti liikoja, vaan antaa mennä muun liikenteen tahdissa, niin siellä ei ole mitään hätää tuoreellakaan kuskilla. Ei minulla ainakaan ollut. Ja kilometrien myötä se kokemus karttuu. Mutta kokemustakaan ei pidä sotkea ajotaitoon...

Sori nyt, olen yrittänyt pysyä poissa tästä väittelystä, mutta onkohan mies, joka sanoo noin, oikealla alalla töissä linjurin ratissa?  Embarrassed

Aivan näinhän se juuri on!

Ja siis ööö tarkoitin tolla "etten ajaa osaa" sitä, että kun itseäni vertaan 40 vuotta autolla ajaneisiin, voin suoraan sanoa, että alkeet tässä osaa.
Aaltonen
Former member
« Reply #1403 on: 23.02.07, 19:17 »

Anteeksi vaan, mutta tunnut olevan aina samaa mieltä kuin viimeksi sanonut..? Miksi? Äsken puhelit muuta, nyt olet taas jotain muuta mieltä. Ei anna hirveesti uskottavuutta puheillesi, valitettavasti.

Kyllä siellä liikenteessä aina jotenkin pärjää, vaikka olisi minkä tahansa ajoneuvon ohjaimissa..

No siis Mikko tossa sano asiat toisella näkökulmalla ja näinhän se on mitä Mikko asioista sanoi.
Ja pärjää pärjää...arghg taas ois pitänyt pitää vaan hiljais eloa tosta osaamisesta. Tarkotin vaan, että kokemusta ei saa muuten kuin ajamalla ja vaikka miten paljon ois rattia vääntäny radalla niin liikenne on ihan eri juttu.

Ja oikeasti siis, kun miettii näitä jotka on ajaneet 40 vuotta autoa, sanotaan vaikkapa 50 000- 100 000km vuodessa, niin meikäläinen ei osaa ajaa ollenkaan. Kokemusta puuttuu muutama tuhat kilometriä. Sitä tässä tarkotin.
Ja mulle on ihan kasvotusten muutama 20-30 vuotta linja-autoa PK seudun liikenteessä ajanut sanonut suoraan, että eivät hekään oikein vielä "ajaa osaa".

Joten jos tosiaan joku nuorena vaikkapa 6kk kortin saamisesta luulee, että nyt tässä osataan ajaa kun auto pysyy kahvassa menteässä kädessä ja pystyy känkällä leikkimään ja kiihdyttelemään ja näyttämään kavereille, niin se ei kyllä ihan niin mene. Helpostihan sitä voi niin luulla, kunnes......
Sellasta päivää ei tule, että omat tekemiset ei ihan niin menneet kun oli rattia kääntäessä miettinyt.

Tyyliin että  "sielä olikin ihan hitusen verran sitä jäätä ja ajolinja leveni sen verran että hetken kävi jo mielessä, että kääntyykö..." Tätä minä meinasin.
« Last Edit: 23.02.07, 19:26 by Sami Aaltonen »
Janne Andersson

Date Registered: 16.10.03

« Reply #1404 on: 23.02.07, 19:37 »

On myös niitä, jotka ovat ajaneet sen 40 vuotta, mutta ovat aivan paskoja kuskeja. Tai sitten oppiminen on pysähtynyt ekan 10 vuoden aikana ja 30 vuotta on ajettu saman kaavan mukaan.

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #1405 on: 23.02.07, 20:26 »

Ja oikeasti siis, kun miettii näitä jotka on ajaneet 40 vuotta autoa, sanotaan vaikkapa 50 000- 100 000km vuodessa, niin meikäläinen ei osaa ajaa ollenkaan. Kokemusta puuttuu muutama tuhat kilometriä. Sitä tässä tarkotin.
Ja mulle on ihan kasvotusten muutama 20-30 vuotta linja-autoa PK seudun liikenteessä ajanut sanonut suoraan, että eivät hekään oikein vielä "ajaa osaa".

Sami, sä et nyt vain taida haluta ymmärtää sitä, että kokemus ja taitavuus ei välttämättä kulje käsi kädessä. Kokemusta saa ajamalla, taitoa saa harjoittelemalla, mutta kokemus ei välttämättä tarkoita samaa, kuin taito. Sehän on nähty liiankin usein, että se omasta mielestään kovan kokemustason omaava tekee niitä päättömimpiä ratkaisuja tien päällä, ja ovat myös pahimpia niistä leukailemaan...

Joten jos tosiaan joku nuorena vaikkapa 6kk kortin saamisesta luulee, että nyt tässä osataan ajaa kun auto pysyy kahvassa menteässä kädessä ja pystyy känkällä leikkimään ja kiihdyttelemään ja näyttämään kavereille, niin se ei kyllä ihan niin mene. Helpostihan sitä voi niin luulla, kunnes......

Tyyliin että  "sielä olikin ihan hitusen verran sitä jäätä ja ajolinja leveni sen verran että hetken kävi jo mielessä, että kääntyykö..." Tätä minä meinasin.

Ja noitako tilanteita ei enää satu, kun on ajanut 40 vuotta autolla? Että ne osaa ennakoida silloin? Höpö höpö, takuulla sattuu kokeneimmillekin ja parhaimmillekin kuskeille tilanteita, joissa tehdään virhearvioita. Kokemuksen myötä niitä voi ehkäistä, mutta ei estää. Mutta taas päästään tuohon, mitä olen jo toitottanut. Se ei se kokemuskaan välttämättä pelasta sitten siinä tilanteessa, kun on virhearvio tehty. Silloin vaaditaan sitä taitoa, ja sitä monesti joltakin aiemmin mainitsemaltasi "radalla treenanneelta" voi löytyä siinä tilanteessa enemmän, kuin siltä "vuosikymmenet kokemuksella kertaakaan liiraamatta ajanut"...

OK, menee vähän turhan nysväämiseksi taas. Mutta mua ottaa aina päähän, kun ruvetaan latelemaan jotain asioita ehdottomina totuuksina, vaikka asia riippuu niin monesta tekijästä...

Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #1406 on: 24.02.07, 08:17 »

HEHHEH, tää on nyt provo, mutta toi ylläoleva on kyllä ihan totta. Sen näkee ulkopuolelta ja kyydistä.

Joten jos tosiaan joku nuorena vaikkapa 6kk kortin saamisesta luulee, että nyt tässä osataan ajaa kun auto pysyy kahvassa menteässä kädessä ja pystyy känkällä leikkimään ja kiihdyttelemään ja näyttämään kavereille, niin se ei kyllä ihan niin mene.

Toi on kyllä täysin totta. Vaarallisimpiahan ovat juuri kortin saaneet teinit, joilla se usko omaan ajotaitoon on äärimmäisen kova, ja osataan päteä erilaisilla autokouluista opituilla hienoilla termeillä "Saavuin valo-ohjattuun risteykseen" jne, mutta siihen se sitten jääkin. Ei se, että osaa Tikkurilassa Heurekan parkkipaikalla ajaa donitsia käsijarrulla, vielä kerro ajotaidosta mitään. Tai kun kuvitellaan, että liukkaan kelin radalla on sen tunnin aikana opittu se liukkaalla ajamisen ja ennakoimisen taito, niin kaikki ne luulot kyllä kariutuu viimeistään siinä vaiheessa, kun ensimmäisen kerran lähtee lapasesta tai jollain muulla tavalla tilanne yllättää yhtäkkiä liikenteessä. Huomasin asian henkilöautolla, kuorma-autolla ja vielä yhdistelmälläkin. Vaikka kehtaankin sanoa, että hallitsen auton suht hyvin liukkaalla. Mutta silti....
« Last Edit: 24.02.07, 08:22 by Joona Vaisanen »
Jari Mikkilä
Säätäjä

Date Registered: 04.07.01

« Reply #1407 on: 24.02.07, 09:40 »

Suurin osa suomalaisista autoilijoista (miehistä) olettavat olevansa keskivertoa parempia kuskeja. Yhtälöhän ei oikein täsmää, jos suurin osa on keskivertoa parempi. Itse tunnen olevani keskikastin alapuolella. Ja sen mukaan yritän liikkua tuolla liikenneviidakossa. Ajokokemustahan minulla ei ole kuin reilu 16 vuotta. Hiukan ammattiautoilusta (kuorma-mallisella kulkineella) sekä suurin osa ihan siviilinä ajellessa.

Kyllähän tuolla liikenteessä pärjää ja on huomannut vuosien varrella että ajotaito on kehittynyt valtavasti, mutta ei ole vielääkään sellaista, jotta voisi rehellisesti sanoa olevansa hyvä kuski. Pystyisi huomioimaan kaiken ja ajamaan turvallisesti tilanteessa kuin tilanteessa. Joka päivä opitaan jotain uutta.

Sami kertoilee kuinka liikenteessä sattuu ja tapahtuu. Itsellä tuo liikkuminen on varsin tapahtumaköyhää. Toki, on siellä sattunut, ja sattumuksista on otettu opiksi. Kuten että punainen valo ei ole punainen kaikille. Tämäkin tuli opittua kantapään kautta kun uskoi, jotta vihreällä on turvallista ajella ristreyksestä läpi. Henki oli lähteä. Tästäkin opittiin, seurataan tiiviimmin näiden muiden kanssa-autoilijoiden edesottamuksia.

Ei se ole välttämättä itsestä kiinni, jos liikenteessä sattuu jotain.

Ja yhtään Marttia mollaamatta tai masentamatta. Autokoulussa opitaan perusteet. Ajamaan opitaan ajamalla. Ihan kuin ilmailussa. Opettajan kanssa opitaan perusteet. Hyväksi lentäjäksi opitaan lentämällä. Harjoittelu tekee mestarin. Ja muistaa ettei liikenne ole oikea paikka harjoitella mitä sattuu.

Nykyään on hiukka hankalaa kun vihreät kielsivät jäärata-ajon. Siis tämän tyylin, jossa jäärata on näin talvella tehty järven tai meren jäälle ja tuolla pääsi harjoittelemaan ajotaitoja. Itse olen viimeisiä ikäluokkia, jotka tuota pääsivät edes hetken kokeilemaan. Talvi on kuitenkin suomalaisen autoilijan pahin haaste. Liukkaus tekee temppuja. Kun yhtenä päivänä voi olla melkein kuivaa ja seuraavana päivänä ei tiellä pysy pystyssä ilman rollaattoria. Liukkaalla ajoa pitäisi päästä harjoittelemaan ihan kunnolla. Miten toimia kun auto puskee tai huomataan takarattaiden menevän edellä. Saada selkäytimeen oikeat toimenpiteet kuinka tilanne  voidaan pelastaa. Tätä ei voi liikenteessä harjoittaa. Mutta ei myöskään enää jäällä...

Martille onnittelut kortin saamisesta, ajelehan turvallisesti

- J

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #1408 on: 24.02.07, 11:05 »

Nykyään on hiukka hankalaa kun vihreät kielsivät jäärata-ajon. Siis tämän tyylin, jossa jäärata on näin talvella tehty järven tai meren jäälle ja tuolla pääsi harjoittelemaan ajotaitoja.

Mistäs moinen? Onhan noita jääratoja vähän jokapuolella maata edelleenkin joka talvi  Huh

Jari Mikkilä
Säätäjä

« Reply #1409 on: 24.02.07, 11:29 »

Mistäs moinen? Onhan noita jääratoja vähän jokapuolella maata edelleenkin joka talvi  Huh

Hyvin vähän vanhaan malliin verrattuna.

Täällä Oulun alueellakaan ei ole ollut yhtään yli 10 vuoteen. Se talvinen rällääminen kuulemma saastuttaa meret ja järvet kamalaan kuntoon.

- J

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams
Henkka
Former member
« Reply #1410 on: 24.02.07, 11:45 »

Eikös se jäällä ajelu ole nykyään luvan varaista. Jokin "leima" pitää olla, jos jäärata on pystyssä?
Jokin ympäristötekijä tuon vapaan jäällä ajelun tosiaan torpedoi. Tarkemmin en muista syitä.

Ja liikenteessä ei pelkkä kertynyt kokemus, itsevarmuus ja taito riitä. Lopullisen silauksen antaa se asenne, millä tuonne sekaan lähtee. Ja se ei suinkaan ole kytköksissä edellämainittuihin tekijöihin.
Muillehan ei voi mitään, mutta kun koittaa pitää oman "suorituksen" kunnossa tuolla, niin pääsee mielestäni jo aika pitkälle. On mukavampaa, jos fiilikset ovat ajon jälkeen yhtä hyvät, kuin ennen liikkelle lähtöä.

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #1411 on: 24.02.07, 12:05 »

Eikös se jäällä ajelu ole nykyään luvan varaista. Jokin "leima" pitää olla, jos jäärata on pystyssä?

Niin just, eli se on luvanvaraista, ei kiellettyä Smiley

Ihmettelin vain, että jopas niitä lainrikkojia meillä riittää Tongue

Aaltonen
Former member
« Reply #1412 on: 24.02.07, 18:01 »

Joooh tuotaaa pakko kyllä korjata vieläkin noita eilisiä kirjotuksia, tottahan toki samaa mieltä olen, ettei taito ja kokemus käsikädessä mene. Toi "ei osaa ajaa vaikka kortti on" ilmasu on sellanen hyvin karkea ilmasu. Itse noudatin sitä aikoinaan 18 vuotiaana kun kortin sain. Tottahan toki se pelotti tonne lähteä kun yhtäkkiä ei kukaan olekaan vieressä neuvomassa, ratkasut piti itse tehdä. Ja sitä tässä ajoin alunperin takaa, että kun hetken ajaa ilman ongelmia, voi helposti tulla tunne, että tämän osaakin ja samantien ollaan kriisitilanteessa. Itselle pari sellasta tilannetta ekana talvena tuli, että mittasi vauhdin täysin ulos mutkiin mentäessä siinä harhaluulossa, että kyllä se tästä menee ja eipäs se mennytkään. Ja taas oli paluu maanpinnalle, että mites tämä homma tehtiinkään.

Eli siis hyvin karkea yksinkertasta asiaa tarkotin, joka on ihan ite koettu joskus sillon 18 vuotiaana. Että vaikka kortti on, niin ei pidä luulla, että homman osaa. Tästä on kyllä turha ainakin meikäläisen enää jatkaa, koska Mikko tossa puhu täyttä asiaa. Näkökulmia on monia.  Smiley

Joonakselle, niin no joo en tiedä sitten miten onnistut nää kaikki ihme tilanteet välttämään, kait ne sitten jotenkin pystyy. Tänään, vaikka oli lauantai ja hiljasta kaikinpuolin, noita kolmiontakaa alle katsomatta (Turuntien liittymä Kehä 1), löytyi muutama tapaus. Pelottavaa ajaa sitä bussikaistaa ja katsoa kun liittymästä tullaan ilman huolen häivää suoraan alle. No se Turuntien liittymä/Kehä 1 Leppävaara-Perkkaa osasto on joka ikinen päivä jollain tavalla tukossa ja joka toinen päivä siinä vähintään kolisee. Joten paikka on kyllä sellanen, että yleensä siinä noita näkkee.
Mutta se siittä.  Smiley
Aaltonen
Former member
« Reply #1413 on: 24.02.07, 18:04 »

HEHHEH, tää on nyt provo, mutta toi ylläoleva on kyllä ihan totta. Sen näkee ulkopuolelta ja kyydistä.

Toi on kyllä täysin totta. Vaarallisimpiahan ovat juuri kortin saaneet teinit, joilla se usko omaan ajotaitoon on äärimmäisen kova, ja osataan päteä erilaisilla autokouluista opituilla hienoilla termeillä "Saavuin valo-ohjattuun risteykseen" jne, mutta siihen se sitten jääkin. Ei se, että osaa Tikkurilassa Heurekan parkkipaikalla ajaa donitsia käsijarrulla, vielä kerro ajotaidosta mitään. Tai kun kuvitellaan, että liukkaan kelin radalla on sen tunnin aikana opittu se liukkaalla ajamisen ja ennakoimisen taito, niin kaikki ne luulot kyllä kariutuu viimeistään siinä vaiheessa, kun ensimmäisen kerran lähtee lapasesta tai jollain muulla tavalla tilanne yllättää yhtäkkiä liikenteessä. Huomasin asian henkilöautolla, kuorma-autolla ja vielä yhdistelmälläkin. Vaikka kehtaankin sanoa, että hallitsen auton suht hyvin liukkaalla. Mutta silti....

Ei ollut provo, en tiedä sitten mitä mietit, mutta itse en kyllä koskaan usko, että ihminen jonkun 15m linja-auton tai 25m yhdistelmän hallitsee 100%:sesti juuri niin kun haluaa. Sitä tossa tarkotin, että "joka päivä oppii lisää, joten on turha luulla, että kaiken osaa".
Ja kyllä sun kanssa oon niin 100%:sesti samaa mieltä kun olla voi tässä sun toisessa kappaleessa. Näin se on ja tota nyt tossa yritin muutaman viestin sanoa, eri sanoin.
Aaltonen
Former member
« Reply #1414 on: 24.02.07, 18:19 »

Suurin osa suomalaisista autoilijoista (miehistä) olettavat olevansa keskivertoa parempia kuskeja. Yhtälöhän ei oikein täsmää, jos suurin osa on keskivertoa parempi. Itse tunnen olevani keskikastin alapuolella. Ja sen mukaan yritän liikkua tuolla liikenneviidakossa. Ajokokemustahan minulla ei ole kuin reilu 16 vuotta. Hiukan ammattiautoilusta (kuorma-mallisella kulkineella) sekä suurin osa ihan siviilinä ajellessa.

Kyllähän tuolla liikenteessä pärjää ja on huomannut vuosien varrella että ajotaito on kehittynyt valtavasti, mutta ei ole vielääkään sellaista, jotta voisi rehellisesti sanoa olevansa hyvä kuski. Pystyisi huomioimaan kaiken ja ajamaan turvallisesti tilanteessa kuin tilanteessa. Joka päivä opitaan jotain uutta.

Sami kertoilee kuinka liikenteessä sattuu ja tapahtuu. Itsellä tuo liikkuminen on varsin tapahtumaköyhää. Toki, on siellä sattunut, ja sattumuksista on otettu opiksi. Kuten että punainen valo ei ole punainen kaikille. Tämäkin tuli opittua kantapään kautta kun uskoi, jotta vihreällä on turvallista ajella ristreyksestä läpi. Henki oli lähteä. Tästäkin opittiin, seurataan tiiviimmin näiden muiden kanssa-autoilijoiden edesottamuksia.

Ei se ole välttämättä itsestä kiinni, jos liikenteessä sattuu jotain.

Ja yhtään Marttia mollaamatta tai masentamatta. Autokoulussa opitaan perusteet. Ajamaan opitaan ajamalla. Ihan kuin ilmailussa. Opettajan kanssa opitaan perusteet. Hyväksi lentäjäksi opitaan lentämällä. Harjoittelu tekee mestarin. Ja muistaa ettei liikenne ole oikea paikka harjoitella mitä sattuu.

Nykyään on hiukka hankalaa kun vihreät kielsivät jäärata-ajon. Siis tämän tyylin, jossa jäärata on näin talvella tehty järven tai meren jäälle ja tuolla pääsi harjoittelemaan ajotaitoja. Itse olen viimeisiä ikäluokkia, jotka tuota pääsivät edes hetken kokeilemaan. Talvi on kuitenkin suomalaisen autoilijan pahin haaste. Liukkaus tekee temppuja. Kun yhtenä päivänä voi olla melkein kuivaa ja seuraavana päivänä ei tiellä pysy pystyssä ilman rollaattoria. Liukkaalla ajoa pitäisi päästä harjoittelemaan ihan kunnolla. Miten toimia kun auto puskee tai huomataan takarattaiden menevän edellä. Saada selkäytimeen oikeat toimenpiteet kuinka tilanne  voidaan pelastaa. Tätä ei voi liikenteessä harjoittaa. Mutta ei myöskään enää jäällä...

Martille onnittelut kortin saamisesta, ajelehan turvallisesti

- J

Ihan ekaksi haluan vielä kyllä sanoa, että en missään nimessä tarkottanut Marttia mollata millään tavalla!
En todellakaan, jos joku sen niin otti, niin pyydän anteeksi kyllä todella!

Joo siis oon samaa mieltä tässä, että monella, todella monella on itsestään turhan isot kuvitelmat, miten hyviä kuskeja ovat. Jossain liikenneohjelmassa kouluttaja kysyi kuljettajalta, että oletko mielestäsi hyvä kuljettaja? Johon tämä vastasi, että olen. Tämän kuskin ajotapa oli erittäin agressiivinen ja hän yleensä aina uskoi olevansa oikeassa ja oikeutettu kouluttamaan muita ajamalla kuin idiootti. Näitä löytyy, kukaan ei vaan sitä myönnä itselleen.

Se Liikenneturvan kamppanja, "Minä en koskaan..." oli ihan mielettömän hyvä mainos, lisää tollasia!  Cheesy

Ja tosiaan itse olen samaa mieltä, että vaikka tässä on noin 10 vuotta kohta ajettu, niin ei tässä vielä oikeastaan hyvä kuljettaja ole. Joka päivä on tilanteita, joissa heti tilanteen tapahduttua miettii, että olis pitäny taas vähän miettiä ja vähän harkita, ettei vaan tööttää menemään. Autokoulussa todella opitaan perusteet, mistä on kyse, mitä liikenne on ja mitä vaaditaan, että sielä pärjää.

Sehän se tässä liikenteessä pelottaakin toisinaan, kun on säännöt, joita pitäisi noudattaa, mutta mitäs jos niitä ei noudateta. Jokaisen painajainen on varmaan se, että lähdet valoista ja keulan edestä suhahtaa vielä joku reilulla ylinopeudella punasia päin ajaen. Sehän se on, koska se oma tarkkaavaisuus riittää? Voiko olettaa, että muutkin noudattavat, jos sinä noudatat? Sitähän se on, sitten kun tulee joku idiootti, jolla on omat lait ja kiireet, niin......
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #1415 on: 24.02.07, 21:02 »

Ei ollut provo, en tiedä sitten mitä mietit, mutta itse en kyllä koskaan usko, että ihminen jonkun 15m linja-auton tai 25m yhdistelmän hallitsee 100%:sesti juuri niin kun haluaa.

Tarkoitin lähinnä sitä, että oli osuvasti sanottu. Aika harvoin nimittäin olen nähnyt tai kuullut tai ollut sellaisen bussikuskin kyydissä joka todellakin osaisi ajaa. Tai edes hallitsisi autonsa mitat. En nyt jaksa enempää selventää, koska makaan sängyssä ja kirjoittelen puhelimella Grin
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #1416 on: 25.02.07, 08:40 »

Nykyään on hiukka hankalaa kun vihreät kielsivät jäärata-ajon. Siis tämän tyylin, jossa jäärata on näin talvella tehty järven tai meren jäälle ja tuolla pääsi harjoittelemaan ajotaitoja.

Piti oikein tarkistaa laista kuinka asia menee.

Jäällä saa ajaa autolla samoissa paikoissa missä saa ajaa moottoriveneelläkin. Sinne voi edelleen mennä harjoittelemaan ilman mitään lupia.

Jos järjestetään jääratakilpailuja tai harjotuksia, niin tarvitaan lupa.

Kyllähän noita jääratoja näkee edelleen varsin paljon. Kävin tuossa itäsuomessa ja parikymmentä rataa näkyi järvillä. Näin siis isoilla teillä ajellessa. Varmaan pikkuteiden varsista olis löytynyt vieläkin enemmän.

Se miksi vihreät olivat jäärataajoja vastaan johtuu ihan puhtaasti itse kuskeista. Sinne raahattiin kaikki romut joilla ajettiin talvi ja sitten jätettiin uppoamaan järven pohjaan kun kevät tuli. Ei ihme että joku otti asiasta nokkiinsa.

-JukSii-
Jari Mikkilä
Säätäjä

« Reply #1417 on: 25.02.07, 10:34 »

Piti oikein tarkistaa laista kuinka asia menee.

Jäällä saa ajaa autolla samoissa paikoissa missä saa ajaa moottoriveneelläkin. Sinne voi edelleen mennä harjoittelemaan ilman mitään lupia.

Jos järjestetään jääratakilpailuja tai harjotuksia, niin tarvitaan lupa.

Kyllähän noita jääratoja näkee edelleen varsin paljon. Kävin tuossa itäsuomessa ja parikymmentä rataa näkyi järvillä. Näin siis isoilla teillä ajellessa. Varmaan pikkuteiden varsista olis löytynyt vieläkin enemmän.

Se miksi vihreät olivat jäärataajoja vastaan johtuu ihan puhtaasti itse kuskeista. Sinne raahattiin kaikki romut joilla ajettiin talvi ja sitten jätettiin uppoamaan järven pohjaan kun kevät tuli. Ei ihme että joku otti asiasta nokkiinsa.

Ahaa, kiitoksia selvennyksestä. Se kun täällä Oulussa oli aikanaan parikin jäärataa, jossa sai ajella ja harjoitella ihan rauhassa nuita liukkaan kelin taitoja. Kun ratoja sitten yksi talvi ei tehtykkään, niin perusteeksi sanottiin että laki kieltää. Tuolloin ei tullut tarkistettua kun ei ollut vielää lakikirjoja netissä. Ja ei sen puoleen, ei niitä ratoja täällä oulun suunnalla kyllä ole näkynyt. En yhtään tiedä missä on lähin. Kaukana se kyllä on.

Ja toisaalta, tässä pari talvea sitten Moottori-lehdessä puhuttiin samasta aiheesta, että mihin ovat jääradat kadonneet. Jäi kuva että tilanne on sama koko maassa.

Ja onhan tuo liikennekulttuuri muuttunut parissakymmenessä vuodessa jääratojen suhteen (kuten monen muunkin asian suhteen). Joskus muinoin käytiin ihan porukalla kokeilemassa jäällä niitä omia rajoja ja tutustuttiin miten auto käyttäytyy liukkaalla. Nyt Epsien ja hepsien aikakaudella luotetaan tekniikkaan ja ihmetellään kun lopulta tulee se fysiikan lait mukaan ja tempasee baijerilaisen puun ympäri...

- J

- Douglas Adams
Joonas Häkkinen

Date Registered: 16.09.02

« Reply #1418 on: 25.02.07, 10:56 »

Ja onhan tuo liikennekulttuuri muuttunut parissakymmenessä vuodessa jääratojen suhteen (kuten monen muunkin asian suhteen). Joskus muinoin käytiin ihan porukalla kokeilemassa jäällä niitä omia rajoja ja tutustuttiin miten auto käyttäytyy liukkaalla. Nyt Epsien ja hepsien aikakaudella luotetaan tekniikkaan ja ihmetellään kun lopulta tulee se fysiikan lait mukaan ja tempasee baijerilaisen puun ympäri...

Kyllä yllättävän moni baijerilaiskuski tuntuu ahkerasti hipelöivän sitä DSC-nappia ja koettelevan omia rajojaan..

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #1419 on: 25.02.07, 11:27 »

Kyllä yllättävän moni baijerilaiskuski tuntuu ahkerasti hipelöivän sitä DSC-nappia ja koettelevan omia rajojaan..

...jo löytää silti baijerilaisensa puun ympäriltä Grin

Pages: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1