FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.05.17, 08:03

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 699 700 [701] 702 703 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1451380 times)
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6038
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14000 on: 08.08.13, 15:31 »

Niinpä niin...aika yksipuolista juttua Joonalta. Kuka on syyllistänyt puhelinta? Puhelimen käyttäjä kai tässä on aiheena. Kyllä minua ainakin askarruttaa, kun näen yhdistelmäkuskin ruuvaavan sitä kymmenien tonnien vehjettä kaupungin liikennevaloissa yhdellä kädellä ja pitelemässä kännykkää toisella kädellä. Se vaan on kumma juttu täällä Suomessa; monet eivät osaa/pysty/halua keskittyä olennaiseen, vaan kaikkea pitäisi voida tehdä joka hetki. Se ei vaan mene niin. Olisitko mieluusti lentokoneen kyydissä, kun kippari ja perämies kälättäisivät kännykkään laskua tehdessään huonoissa keleissä?  Sad

Lentokoneen lentäjä tarvitsee laskeutuessaan kaksi kättä. Yhdistelmän kuljettaja ei tarvitse kaupungissa välttämättä kahta kättä auton ajamiseen. Kyllä se auto kääntyy ihan yhdelläkin kädellä. Sillä käsien määrällä ratissa ei ole merkitystä ellei ole todella ahdas paikka, jolloin rattia saa pyörittää enemmän ja se rasittaa olkapäitä vähemmän kahdella kädellä pyöritettäessä, etenkin kun on paljon kuormaa. Muuten on ihan sama, missä se toinen käsi on. En usko, että sinäkään ajat kahdella kädellä koko aikaa. Itse asiassa en usko kenenkään ajavan autoa aina kahdella kädellä.

Niin ja kyllä mäkin käytän bluetooth hf:ää puhelimen kanssa ajaessa, koska se on niin paljon helpompaa ja lastatessa/purkaessa yleensä tarvitsee kaksi kättä. Työpuhelimen kanssa en käytä. Puhelimeen puhun suunnilleen yhtä paljon kuin ajankin. Mun mielestä on vaan turha tehdä siitä kovin suurta numeroa, jos käyttää puhelinta ajaessa.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14001 on: 08.08.13, 16:41 »

Pointti olikin se, että keskitytään tekemään sitä, mitä pitäisi tehdä kullakin hetkellä, eikä muuta jonninjoutavaa.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5211
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14002 on: 08.08.13, 16:49 »

Liikennettä se on raideliikennekin. Vaikka junan ohjastamiseen ei ajoittain tarvita kumpaakaan kättä, niin puhelimeen puhuminen voi silti heikentää keskittymistä. Äskettäin Galiciassa Espanjassa sattui tuhoisa junaonnettomuus, jossa kuoli lähes sata ihmistä ja romua syntyi miljoonien eurojen edestä. Kuljettajan on todettu (mediassa esillä olleiden uutisten mukaan) puhuneen puhelimeen onnettomuuden tapahtumahetkellä.

http://www.france24.com/en/20130730-spanish-train-driver-phone-time-crash-garzon-amo

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14003 on: 08.08.13, 17:05 »

Ihan vain helpoimmasta ja vaarattomimmasta päästä: Kaupan kassatyttö katsoi asiakseen juoruta kännykässä samalla kun siirteli ostoksiani laserin luettavaksi; ei ollut mikään työpuhelu. Koska häntä ei tuntunut työnsä, eli asiakaspalvelu, kiinnostavan, niin toivotin hyvää päivänjatkoa puhelimen parissa ja siihen jäivät tavarat...

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14004 on: 08.08.13, 17:21 »

Jotenkin en ihmettele, että siellä tapahtuu moista. Kuitenkin kyse on maasta, jossa pitää erikseen käyttöohjeisiin kirjoittaa, mitä saa ja mitä ei saa tehdä tai varoittaa, että kahvi saattaa olla kuumaa laugh Eikä niitä tuossa lainauksessasikaan kauheast tapahtunut väkilukuun verrattuna.

Edelleen, turha sitä puhelinta on syyllistää. Kyllä kuka tahansa normaali ihminen pystyy ajamaan autoa yhdellä kädellä ja pitämään puhelinta toisella ja silti ajaa tasaista nopeutta seilaamatta kaistalla, käyttää vilkkua, tarkkailla liikennettä ympärillä jne. Ei siihen oikeasti tarvita kummoista aivotoimintaa. Ja ne ketkä ei pysty, heidät tunnistaa liikenteessä kyllä muutenkin laugh

Tietolehti tietää asiasta näin: http://www.liikenneturva.fi/tietolehti/2010/ruskeat/matkapuhelimen_kaytto.php

Quote
Kahdeksan kymmenestä autoilijasta käyttää matkapuhelinta ajaessaan. Usein puhelinta ajon aikana käyttää joka kuudes. Järkeväänkin käyttöön liittyy myös riskejä; liikenteen seuraaminen yleensä herpaantuu, mikä lisää onnettomuusalttiutta.
Puhuminen ajon aikana lisää onnettomuusriskin nelinkertaiseksi. Vaaratilanteisiin joutuu puhelimen käytön takia Suomessa noin 40 prosenttia puhelinta ajon aikana käyttävistä kuljettajista.
Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, joissa matkapuhelin oli käytössä, on liikenneonnettomuuksia sattunut keskimäärin kolme tutkijalautakunnan mukaan.

Ammattiajokorttiuudistus toivottavasti lisää tietämystä koulutusvaatimusten kasvun myötä, toisaalta kuljettajapula voi myös pahentaa tilannetta asennevammaisuuden suhteen? Aika näyttää...
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3579
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14005 on: 08.08.13, 19:18 »

Paljon jo vuosia autoilevilla tuo kännykkään puhuminen ajon aikana sujuu luontevammin (=turvallisemmin) kuin vähäisen ajokokemuksen omaavilla, joilla se perstuntuma jo pelkkään liikenteeseen keskittymiseen ja ajoneuvon hallintaan on vielä hakusessaan. Silloin kuljettajan aivoissa tappelee kaksi toisiaan syövää elementtiä, joista mielenkiintoisen/tärkeän puhelun vallitessa se ajamiseen keskittyminen jää väistämättä toiseksi. HF saattaa siinä tapauksessa hiukan auttaa, mutta kun se ajatus on siellä puhelun aiheessa eikä liikenteessä. 

Jakomielitautisella tämä saattaa olla helppoa.  Wink

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14006 on: 08.08.13, 20:17 »

Auton audioon sisäänrakennettu BT HF for the win. Mitään muuta handsfreetä en ees ajattelis käyttäväni. Se "perus" bt eli kuuloke korvalla langatomana, ei kiitos. Mielummin sen vähän aikaa pidän luuria siinä...

Killerhangar
Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14007 on: 08.08.13, 21:14 »

Ei tässä pidä mennä yleistämään.

Nuorena miehenä otin taksissa tilauksia vastaan puhelin olkapään varassa, tupakki toisessa kädessä ja toisella kädellä hoideltiin sitten ratti ja vaihteet. Ei yhtään kolaria ja kilometrejä tuli kuitenkin jokunen kaupunkiliikenteessä. Ainiin kalenteri oli ratin päällä ja siihen kirjoitettiin samalla tilaus ylös ettei unohdu. Jos oli paha paikka niin kertoi asiakkaalle että soitan hetken päästä takaisin. Järkeäkin saa käyttää. Kavereitten kanssa ei yleensä juteltu kun poka päällä.

Nykyään käytän yksityisajoissani BT korvakuuloketta.
Autoon liitettävää BT:tä en huolisi, kun ei kaikki asiani kuulu matkustajille.

Kahdessa kolarissa olen elämäni aikana ollut. Onneksi molemmat todella hitaassa vauhdissa tapahtuneita kylkikolareita. Molemmissa syyllisenä nainen. En puhunut silloin puhelimeen, eikä tainneet naisetkaan puhua.
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14008 on: 08.08.13, 21:34 »

Tietty taksi asia erikseen. Ite taas haluan pitää mahdollisimman vähän kaikkea roinaa päässä. Peltorit menee töissä just ja just, mutta bt-mötikkä korvassa 8h/päivä ei oikein iske. :/ Ja niin, kuka pitää sitä koko ajan korvalla. Mutta sittenkun se täytyy virittää sinne korvalle niin eikös siinä liikenneturvallisuus kärsi?

Killerhangar
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2329
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14009 on: 09.08.13, 04:37 »

Tietty taksi asia erikseen. Ite taas haluan pitää mahdollisimman vähän kaikkea roinaa päässä. Peltorit menee töissä just ja just, mutta bt-mötikkä korvassa 8h/päivä ei oikein iske. :/ Ja niin, kuka pitää sitä koko ajan korvalla. Mutta sittenkun se täytyy virittää sinne korvalle niin eikös siinä liikenneturvallisuus kärsi?
Siitä tuollainen pääsetti. Ei tarvitse pitää kuin puhelun ajan korvalla. Ei varmaankaan kaikkien korvalle moinen sovi, mutta itse viimeisen työvuoteni rekan ratissa käytin moista kapulaa (vaikka olihan Polarissa myön audioon liittämismahtollisuus). Tuon saa kätevästi kiinni paidan kaulukseen, rintataskuun, henkilökorttiin, navigaattorin johtoon (jossa itse pidin) jne.. Aina käden ulottuvilla!  thmbup

http://www.thenokiagallery.com/2011/07/nokia-j-bluetooth-stereo-headset.html

P.S Ei maksettu mainos!  Tongue
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14010 on: 09.08.13, 07:48 »

Ja kaverillahan tuli sen Pioneerin soititmen mukana BT-handsfree. Kyllähän noita löytyy ja eiköhän joskus iteltäkin tommonen löydy. Ite vaan niin nuorta sukupolvea että tulee tekstareilla jne hoidettua tuo kommunikointipuoli autolla ajaessa. Tongue Harmittaa vaan että vanhoilla "perinteisillä" puhelimilla pysty kirjottamaa vaikka silmät ummessa selkeästi mutta nää kosketusnäytöt vaatii jo sinnepäin kattelua vähän.  Undecided

Killerhangar
Matias Hurtta
Offline Offline

Posts: 1133
Date Registered: 10.01.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14011 on: 09.08.13, 09:29 »

Peltorit menee töissä just ja just, mutta bt-mötikkä korvassa 8h/päivä ei oikein iske. :/ Ja niin, kuka pitää sitä koko ajan korvalla. Mutta sittenkun se täytyy virittää sinne korvalle niin eikös siinä liikenneturvallisuus kärsi?

Ei mulla ainakaan tullut langattoman HF:n päivittäisestä 8-15h käyttämisestä mitään oireita. Peltoreita en ole kyllä kokeillut pitää niin pitkään putkeen päässä, mutta kuvittelisin, että enemmän ne pidemmän päälle hiertää.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14012 on: 09.08.13, 09:47 »

Ite vaan niin nuorta sukupolvea että tulee tekstareilla jne hoidettua tuo kommunikointipuoli autolla ajaessa. Tongue

Kehoitan ymmärtämään vastuun liikenteessä, ja sulkemaan puhelimen aina kun lähdet ajamaan niin ei tarvitse kommunikoida. Tai sitten laitat sen tavarakonttiin ajon ajaksi! Sano Mikko yksikin hyvä syy tai asia, miksi juuri Sinun pitää kommunikoida ajaessa?
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14013 on: 09.08.13, 10:31 »

Sellaiset ihmiset, jotka eivät tule hetkeäkään toimeen ilman kännykkää/tabloidia/läppäriä jne, kannattaa ilmoittautua sellaiselle kurssille, joka opettaa olemaan ilman riippuvuuksia; olipa sitten kysymys viinasta, tupakasta, somesta tms. Todellinen vapaus on sitä, ettei ole riippuvainen. Roll Eyes

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14014 on: 09.08.13, 11:35 »

Lisäksi, jos viestintähimo on hillitön, ellei jopa suoranainen mania, kannattaa huolella tutustua edesmenneen Osmo A. Wiion viestintälakeihin, joista eräs tärkeimpiä on: "Viestintä epäonnistuu aina, paitsi satunnaisesti." Grin

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3579
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14015 on: 09.08.13, 12:26 »

Tiedättekö mikä on nykyisin armeijan cooperin testi? 12 minuuttia ilman kännykkää. Siinä on jo monella tekemistä.  Grin

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Kari Kyheröinen
Offline Offline

Posts: 1462
Date Registered: 04.02.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14016 on: 09.08.13, 14:48 »

Ite vaan niin nuorta sukupolvea että tulee tekstareilla jne hoidettua tuo kommunikointipuoli autolla ajaessa. Harmittaa vaan että vanhoilla "perinteisillä" puhelimilla pysty kirjottamaa vaikka silmät ummessa selkeästi mutta nää kosketusnäytöt vaatii jo sinnepäin kattelua vähän.

Niin nythän on mahdollista hoitaa textauskin puhumalla. Siri Voice Text Message/Dictation Demo. Jatkossa puheella voi ohjata myös muita kännykän toimintoja, ja ihan suomeksi. Siri Car Demo at WWDC 2013. Googlen puheentunnistus osaa jo nyt suomea mutta tekstin ymmärryksen taso vaihtelee vielä paljon. Aikuisen yleiskielinen puhe kääntyy kyllä mutta nuorison teinikielen hienouksia konekaan ei ymmärrä. Ohjelmistot ovat oppivaisia joten ehkä tähänkin pulmaan keksitään vielä ratkaisu…
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14017 on: 09.08.13, 17:20 »

Käsi ylös kuka tunnustaa kolaritilanteessa puhuneensa tai tekstailleensa kännykällä? Sitä minäkin... Wink
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14018 on: 09.08.13, 17:54 »

  Ei todellakaan millään pahalla,mutta pakko kyllä todeta:jos edelläsi auto harhailee kaistoilla,ei käytä vilkkua ja unohtaa itsensä vihreisiin valoihin,niin että torvet soi..... siellä tod.näk. ohjastaa nuorehko naishenkilö ja kikattaa kännykkään! Pyydän nyt anteeksi jo etukäteen  Embarrassed

There are no atheists in dropping airplane.
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3579
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14019 on: 09.08.13, 18:51 »

Käsi ylös kuka tunnustaa kolaritilanteessa puhuneensa tai tekstailleensa kännykällä? Sitä minäkin... Wink

Eihän tällä foorumilla sellaisia ole. Ne on ihan muualla, ja tiedän montakin tapausta.

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Pages: 1 ... 699 700 [701] 702 703 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1