Keskustelua liikenteestä

<< < (2801/3034) > >>

oh2dw:

Jotenkin en ihmettele, että siellä tapahtuu moista. Kuitenkin kyse on maasta, jossa pitää erikseen käyttöohjeisiin kirjoittaa, mitä saa ja mitä ei saa tehdä tai varoittaa, että kahvi saattaa olla kuumaa Eikä niitä tuossa lainauksessasikaan kauheast tapahtunut väkilukuun verrattuna.

Edelleen, turha sitä puhelinta on syyllistää. Kyllä kuka tahansa normaali ihminen pystyy ajamaan autoa yhdellä kädellä ja pitämään puhelinta toisella ja silti ajaa tasaista nopeutta seilaamatta kaistalla, käyttää vilkkua, tarkkailla liikennettä ympärillä jne. Ei siihen oikeasti tarvita kummoista aivotoimintaa. Ja ne ketkä ei pysty, heidät tunnistaa liikenteessä kyllä muutenkin

Niinpä niin...aika yksipuolista juttua Joonalta. Kuka on syyllistänyt puhelinta? Puhelimen käyttäjä kai tässä on aiheena. Kyllä minua ainakin askarruttaa, kun näen yhdistelmäkuskin ruuvaavan sitä kymmenien tonnien vehjettä kaupungin liikennevaloissa yhdellä kädellä ja pitelemässä kännykkää toisella kädellä. Se vaan on kumma juttu täällä Suomessa; monet eivät osaa/pysty/halua keskittyä olennaiseen, vaan kaikkea pitäisi voida tehdä joka hetki. Se ei vaan mene niin. Olisitko mieluusti lentokoneen kyydissä, kun kippari ja perämies kälättäisivät kännykkään laskua tehdessään huonoissa keleissä? 

erkki.pulkkinen:
Minä taas ihmettelen tuota kännykkäkieltoa, sitä ei saa pitää kädessä eikä siihen saa puhua. Kuitenkin korvanappi, jopa langallinen sellainen on hyväksyttävissä. Iäkäs sukulaiseni ajoi muutama viikko sitten keskisuomessa nokkakolarin, syynä tähän oli langallisen hf-korvanapin piuhoihin sotkeutuminen. Jos hän olisi sen sijaan puhunut laittomasti pelkällä kännykällä, ei mitään olisi tapahtunut.
Sitten on nämä bluetoothit, joita saa käyttää, kuinkahan moni malttaa olla koskematta tai tuijottamatta kännykkään puhelun tullessa.
Hyvänä esimerkkinä kännykän käytöstä monen vuoden takaa voin mainita minulle sattuneen tapauksen, jossa sivutieltä tuleva kaahari kääntyi suoraan eteeni puhuessani pelkällä luurilla, vaistonvaraisesti toinenkin käteni oli siirtynyt rattiin ja liittymästä ojan puolelle suoritettu hyppy ja sieltä nurmi pölisten takaisin tienpäälle onnistui, puhelin löytyi pienen etsinnän jälkeen vänkärin penkin alta.
Toisaalta ymmärrän kiellon, koska jotainhan piti kieltää kun onnettomuuksia tuli ja syyksi sanottiin kännykän käyttö, nykyään sitä ei enää käytetä syynä lisärangaistuksen pelossa.

Joona:

Niinpä niin...aika yksipuolista juttua Joonalta. Kuka on syyllistänyt puhelinta? Puhelimen käyttäjä kai tässä on aiheena. Kyllä minua ainakin askarruttaa, kun näen yhdistelmäkuskin ruuvaavan sitä kymmenien tonnien vehjettä kaupungin liikennevaloissa yhdellä kädellä ja pitelemässä kännykkää toisella kädellä. Se vaan on kumma juttu täällä Suomessa; monet eivät osaa/pysty/halua keskittyä olennaiseen, vaan kaikkea pitäisi voida tehdä joka hetki. Se ei vaan mene niin. Olisitko mieluusti lentokoneen kyydissä, kun kippari ja perämies kälättäisivät kännykkään laskua tehdessään huonoissa keleissä? 

Lentokoneen lentäjä tarvitsee laskeutuessaan kaksi kättä. Yhdistelmän kuljettaja ei tarvitse kaupungissa välttämättä kahta kättä auton ajamiseen. Kyllä se auto kääntyy ihan yhdelläkin kädellä. Sillä käsien määrällä ratissa ei ole merkitystä ellei ole todella ahdas paikka, jolloin rattia saa pyörittää enemmän ja se rasittaa olkapäitä vähemmän kahdella kädellä pyöritettäessä, etenkin kun on paljon kuormaa. Muuten on ihan sama, missä se toinen käsi on. En usko, että sinäkään ajat kahdella kädellä koko aikaa. Itse asiassa en usko kenenkään ajavan autoa aina kahdella kädellä.

Niin ja kyllä mäkin käytän bluetooth hf:ää puhelimen kanssa ajaessa, koska se on niin paljon helpompaa ja lastatessa/purkaessa yleensä tarvitsee kaksi kättä. Työpuhelimen kanssa en käytä. Puhelimeen puhun suunnilleen yhtä paljon kuin ajankin. Mun mielestä on vaan turha tehdä siitä kovin suurta numeroa, jos käyttää puhelinta ajaessa.

oh2dw:
Pointti olikin se, että keskitytään tekemään sitä, mitä pitäisi tehdä kullakin hetkellä, eikä muuta jonninjoutavaa.

pho201:
Liikennettä se on raideliikennekin. Vaikka junan ohjastamiseen ei ajoittain tarvita kumpaakaan kättä, niin puhelimeen puhuminen voi silti heikentää keskittymistä. Äskettäin Galiciassa Espanjassa sattui tuhoisa junaonnettomuus, jossa kuoli lähes sata ihmistä ja romua syntyi miljoonien eurojen edestä. Kuljettajan on todettu (mediassa esillä olleiden uutisten mukaan) puhuneen puhelimeen onnettomuuden tapahtumahetkellä.

http://www.france24.com/en/20130730-spanish-train-driver-phone-time-crash-garzon-amo

Pekka

Navigation

Up one level

Next page

Previous page