Keskustelua liikenteestä

<< < (2817/3031) > >>

Unzki:

Eihän kännyköitä ole kielletty, vaan kielletty kuljettajalta niiden pitäminen kädessä.

Mutta jos siinä puhelimessa olisi johto, se olisikin laillinen, todella fiksua eikö..  (Viittaan siis autopuhelimeen)

jamann51:

Mun mielestä tuon kännykkään puhumiskiellon sijasta, olisi pitänyt kieltää autossa tupakointi jos autossa on muita.
Joka päivä näkee auton, jossa on lapsia kyydissä ja savuke palaa aikuisella.

Joo,jos joku haluaa ehdoin tahdoin tiputtaa autonsa arvoa radikaalisti,niin mun puolesta saa vapaasti myrkyttaa autonsa ja samalla myos itsensa ,tai niin yhteiskuntahan ne kulut lopulta maksaa  mutta joo,jos tupakoijalla lapsia kyydissa,tulisi saattaa rangaistavaksi,ihan kuten on tuo kannykan kaytto!

kume:

Eihän kännyköitä ole kielletty, vaan kielletty kuljettajalta niiden pitäminen kädessä. Telineessä saa olla ja HF:llä saa käyttää ja tekstareita naputtaa.
Puhuminen ei niin haittaa, kun kohteeseen ei tarvitse pitää katseyhteyttä, tekstareita voi naputella vaikka liikennevaloissa. Kokeneet kuskit osaa käyttää aivojaan, tuoreilla kortin saanneilla voi olla pientä ongelmaa tuon suhteen. Pitäisi tehdä "80-lätkästä" uusi versio, jolla ilmoitettaisiin poliisille että tämä kuljettaja ei saa käyttää edes HF:ää Tosin monissa autoissa on nykyään jo radiossa BT joten vahtiminen olisi mahdotonta.

Navia kai saa naputella edelleen ajon aikana? Itse en tuohon ryhtyisi ja viimeviikkoisella lomamatkallakin etenimme mielummin paperikartan kanssa, kun tarkoitus ei ollut mennä nopeinta reittiä, vaan maisemia katsellen. Oli navi välillä käytössä, mutta kuljettaja ei sitä käyttänyt.

Ei pidä jättää aivoja narikkaan!

Liikenneturvan tulkinta on hieman erilainen viestintälaitteiden käytöstä ajon aikana: http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvatieto/saantopakki/kannykan_kaytto.php Ehkä joku tietää miten poliisi lakia on tulkinnut liikenteen valvonassa, ja onko tulkintoja päästy koettelemaan tuomioistuimissa? Hallituksen lakiesityksessä tarkoituksena oli kieltää lailla sellainen viestintälaitteiden käyttö ajon aikana, mikä voi haitata ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöä tai muuten häiritä kuljettajan keskittymistä liikenteeseen. Pitkät numero- ja kirjainsarjat menevät varmasti tähän häirintäkategoriaa riippumatta näpyteltävän laitteen sijainnista.

Radio- tai televisiovastaanotinta, muuta äänen- tai kuvantoistolaitetta taikka viestintälaitetta ei saa ajon aikana käyttää siten, että laitteen käyttö voi haitata ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöä tai muuten häiritä kuljettajan keskittymistä liikenteeseen.
Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta siten, että pitää sitä kädessään.
Kaikenlaisten viestintälaitteiden häiritsevä käyttö on kielletty kaikkien ajoneuvojen kuljettajilta. Tämä koskee myös polkupyöräilijöitä. Tällaisia laitteita ovat esim. radio, CD-soitin, videokamera ja matkapuhelin. Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajaa kielletään yksilöidysti käyttämästä ajon aikana matkapuhelinta ilman hands free -laitetta.
Telineessä olevaa matkapuhelintakaan ei saa ajon aikana käyttää häiritsevästi. Ei saa naputella pitkiä numerosarjoja eikä kirjoitella tekstiviestejä.

Wanhis:
Mielenkiintoista keskustelua kännykän käytöstä liikenteessä. itse olen lähinnä Visionääri enkä tuotekehittelijä mutta suonette myös hieman keskeneräisen idean julkituonnin.

Mitenkäs olisi automaattisakotus! Eli mikäli puhelu tai tekstiviesti lähetetään kävelyvauhtia nopeammin liikkuvasta matkapuhelimesta, niin siitä lähtisi matkaan automaattisesti rikesakko! Tieto sakosta tulisi liittymän omistajalle  tekstiviestinä kun puhelimen liike olisi hidastunut kävelyvauhtiin tai sen alle.

Hätäpuheluita saisi kuitenkin soitaa sakotta puhelimen liikkuessakin. Handsfree, prepaid, ammattiautoilijat, joukkoliikenne, ja tekniikka yleensä, siinä muutamia säätöjä vaativia kohteita mahdolliseen toteutumiseen liittyen.
Minua ko. systeemi ei ainakaan haittaisi. meikäläisen ajoneuvot saa ainakin pysäytettyä mikäli matkaviestintä pitää käyttää. Ennevanhaan oli hankalampaa, piti etsiä jostain puhelinkioski.

jope95:
Miten pyöräily?  Ei kait pyöräillessä ole kiellettyä puhelimen käyttö? Tai entäpä jos on kyytiläisenä autossa?

Navigation

Up one level

Next page

Previous page