Keskustelua liikenteestä

<< < (2825/3019) > >>

kume:
Venäläis- ja suomalaiskuskeista huolimatta Suomi taitaa kuulua EU-maiden kärkikaartiin liikenneturvallisuudessa? Kokemusta itäkuskeista mulla on ainoastaan 7-tieltä, nykyisin siellä on mielestäni aika hyvin sisäistetty viikonlopun jonoissa etenemisen mielekkyys. Yli- tai alilyöntejä nopeuksien suhteen ei enää ole läheskään niin paljon kuin aikaisemmin.

Jk. Eilen osui 7-tiellä omalle kohdalle yksi törppö ohittajaryssä, ja yksi motarilla pujotellut kotimainen micrakuski (rekisterin perusteella). Muuten pieni jonon pätkä kulki sujuvasti omaa nopeuttaan.

pho201:
Kävin tuossa kesäkuussa taas Espanjassa enkä voinut olla huomaamatta erästä hyvin selkeää eroa Suomen liikenteeseen. Täällä Joensuussa (taitaa olla muuallakin Suomessa) autoilijat eivät anna herkästi tietä suojatiellä kulkeville. Päälle ei toki yleensä ajeta, mutta sinne joukon väliin tungetaan heti, kun vähänkin aukkoa syntyy. Jos odotat ylitystä, saat odottaa hamaan ... asti ellet röyhkeästi uskalikkona astu viivoille. Espanjassa ei tarvitse kuin lähestyä suojatietä, niin jokainen (ainakaan kohdalleni ei sattunut poikkeusta) auto pysähtyy antamaan vapaan kulun.

Tuossa menneellä viikolla sitten yllätyin kaupungilla (Joensuussa) kävellessäni, kun eräs autoilija pysäytti kohteliaasti jo ennen kuin olin astunut suojatielle. Ihan piti katsoa tarkemmin. Ja kuinkas ollakaan rekisteri oli venäläinen. 

Pekka

jamann51:
  Tuon saman olen huomannut kuin Pekkakin,ero meikäläiseen ihan silmiinpistävä. Mutta ikäviä uutisia koto-suomesta taas  Näihin ei vissiin pure asennekasvatus eikä mikään. Ilkka tänään: http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/ekaluokkalainen-kuoli-liikenneonnettomuudessa-1.1456421

oh2dw:
Tallinnassa aina vaan sama havainto: Autoilijat kunnioittavat jalankulkijoita suojateillä.

kume:
Suojatiekäytännöstä huolimatta "yleisliikennekulttuuri" Suomessa taitaa olla kuitenkin piirun verran turvallisempaa kuin em. maissa. Mukavaltahan se kuitenkin tuntuu, kun (ja Suomessa joskus) autoilijat huomioivat jalankulkijan.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page