FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.05.17, 19:21

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 706 707 [708] 709 710 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1450886 times)
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6037
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14140 on: 16.09.13, 17:07 »

Tietty jos ajaa sillä vakkarilla jalat koko ajan polkimilla (miksi käyttää silloin vakkaria??) niin riskit minimoituvat mutta silti...

Siksi, että voi lepuuttaa jalkoja.
Kalle Keihänen
Offline Offline

Posts: 1537
Date Registered: 31.12.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14141 on: 16.09.13, 18:36 »

... ja toinen missä tarvittaisiin jotain automaattituupparia, on liikennevaloista reippaasti ja ajallaan lähtö. Sekin tuntuu olevan niin vaikeaa erittäin monelle.

Tuo kai ei nyt ole enää mikään ihme. Jonon ensimmäinen kaivaa nenää ja ihmettelee niitä sieltä ilmestyviä "vaihtareita", toinen koittaa saada kättä ujutettua selän ja penkin väliin kun ryppynarua niin kutittaa. Kolmannella on aamun meikkaukset kesken ja taustapeili viritetty ripsarinlaittoa varten. Neljäs räplää kännykällä Feispuukkia kun sinne on kavereille ihan pakko laittaa päivitys että "Olen nyt liikennevaloissa."  Valoihin jarruttaessa on jo unohdettu minne ollaan menossa ja vasemmalle kääntyvä on ryhmittynyt kaistan oikeaan laitaan, oikealle kääntyvä vasempaan laitaan, eikä kummallakaan ole mitään hajua vilkun käytöstä.

Miksi muuten niissä kaikkein kalleimmissa autoissa on aina ne vilkut ja peilit juurikin se ylihintainen lisävaruste, jota ei ole varaa hankkia?  Tai sitten ne on aina rikki?
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14142 on: 16.09.13, 18:46 »

Siksi, että voi lepuuttaa jalkoja.
Lue uudestaan.  Wink Itelle ainakin jalat polkimilla ajaminen vakkarilla on sama kuin ajaisi ilman vakkaria.

Mitä yleensä tulee, juttuja kuullut aivan tarpeeksi mitä ongelmia vakkarin käyttö taajamassa on aiheuttanut... Itse käytän vain maanteillä ja motareilla ja niilläkin lähinnä lumen/jään loistaessa poissaolollaan.

Killerhangar
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14143 on: 16.09.13, 21:42 »

Itse käytän vain maanteillä ja motareilla ja niilläkin lähinnä lumen/jään loistaessa poissaolollaan.
Ite käytän sitä joka paikassa missä ajan samaa nopeutta pitkään, oli rajoitus sitten 120, 50, tai vaikka 30kmh. Huh Eikä ole ikinä aiheuttanut mitään ongelmia.
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4410
Date Registered: 13.04.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14144 on: 17.09.13, 05:07 »

Kyllähän täällä saadaan taistelu aiheesta kuin aiheesta pystyyn  thmbup

Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14145 on: 17.09.13, 09:32 »

Helpommin se niillä nopeuksilla aiheuttaa kuin vaikkapa motarilla? Tietty jos ajaa sillä vakkarilla jalat koko ajan polkimilla (miksi käyttää silloin vakkaria??) niin riskit minimoituvat mutta silti...
Liittyisköhän tuo ennemminkin erilaisiin liikenneympäristöihin ja tienkäyttäjien määrään, kuin vakkarin käyttöön?
Toki myönnän että jopa suomalainenkin moottoritie on melko turvallista tietä (pl. osa tienkäyttäjistä), mutta taajamissa vaan sattuu ja tapahtuu enemmän. Varsinkin tuoreelle kuljettajalle voi olla vaikeaa hahmottaa kokonaistilannetta.
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2088
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14146 on: 17.09.13, 09:46 »

Tuosta vakkarista vielä. Minäkin käytän sitä kesät ja talvet. Oikeastaan aina, kun mahdollista. Nopeusalueella 20-120 km/h. Minun autossa on vain kaksi poljinta. Mutta en lepuuta jalkoja polkimilla. En ymmärrä miksi pitäisi ?

Talvella liukkaalla jäällä vakkari kytkeytyy pois päältä salamannopeasti tarvittaessa. Huomaa, kun ajaa loivaa ylämäkeä ja ASR alkaa hiukan aktivoitua. Vakkari putoaa pois pelistä heti.
Vakkari poistuu pelistä todennäköisesti myös ESP:n toimiessa.

Paras olisi tietysti tutkalla varustettu vakkari. Sitä minulla ei valitettavasti ole. Olisi, jos olisin laittanut rastin paperiin. Tutkavakkari pitää etäisyyden edelläajavaan autoon vakiona ja jarruttaa autoa jarruilla automaattisesti tarvittaessa.
« Last Edit: 17.09.13, 10:00 by Tarmo Kallio »
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14147 on: 17.09.13, 10:40 »

Mää en meidän Mondeon luistonestosta tai ESP stä tiedä vakkarin kanssa. Kuullu vain juttuja millaisia tilanteita vakkari+asr on aiheuttanut... Mutta itse ainakin osaan pitää tasaisen nopeuden, automaatilla tai manuaalilla, ilman vakkaria... Joten miksi käyttäisin sitä kaupungissa?

Killerhangar
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6037
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14148 on: 17.09.13, 11:00 »

Siksi, että se on helpompaa. Mitä ongelmia cruise ja ASR aiheuttaa yhdessä, jos se toimii, kuten Tarmo sanoi?
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14149 on: 17.09.13, 11:14 »

Kuullu vain juttuja

....ja tässähän sitä ollaan taas asian ytimessä...... Wink


Cheers!

Orvo


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14150 on: 17.09.13, 11:15 »

Ei mitään. Mutta ennenvanhaan kun ne ei osanneet pelata yhteen, on sellasiakin käynyt kun juurikin mäessä pito alkaa loppumaan ja toiselle puolelle (linja-autossa) luistonesto alkaa hakkamaan vastaan, kuitenkin nopeus putoaa ja vakkari pistää lisää löylyä. Kuulemma kuskin paikka täynnä käsiä vähän aikaa...

Killerhangar
Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14151 on: 17.09.13, 12:59 »

Mutta itse ainakin osaan pitää tasaisen nopeuden, automaatilla tai manuaalilla, ilman vakkaria... Joten miksi käyttäisin sitä kaupungissa?
Tottakai osaat, eihän sitä kukaan epäillytkään.
Tuossa iässä kannattaa muuttaa pois kotoa. On elämä helppoa, kun tietää kaikesta kaiken.

Tuohon linja-auto + vakkari hommaan kommenttina sen verran että linja-autoissa on melko pitkä akseliväli ja luistot rauhallisia. Pieni hipaisu jarrupolkimelle ja ollaan taas ilman vakkaria. Ammattitaitoinen kuljettaja ei käytä vakkaria tai ASR:ää poikkeusolosuhteissa (esim todella liukas polanteilla oleva tie ja todella jyrkkä mäki).
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14152 on: 17.09.13, 13:35 »

Eipä kys. henkilö ole kotoa muuttanutkaan.

Ja mitä kotona muuttamisesta puhutaan, kelpaako että 3 vuotta sitten satuin muuttamaan omilleni?

Killerhangar
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14153 on: 17.09.13, 13:41 »

Mun mielestä vakkarilla on paljon helpompi ajaa kolmee- ja neljääkymppiä! Menee just rajoitusten mukaan, huolimatta siitä että joku tulee roikkumaan persseesseeen.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6037
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14154 on: 17.09.13, 15:43 »

Ei mitään. Mutta ennenvanhaan kun ne ei osanneet pelata yhteen, on sellasiakin käynyt kun juurikin mäessä pito alkaa loppumaan ja toiselle puolelle (linja-autossa) luistonesto alkaa hakkamaan vastaan, kuitenkin nopeus putoaa ja vakkari pistää lisää löylyä. Kuulemma kuskin paikka täynnä käsiä vähän aikaa...

Raskaalla kalustolla ajaessa ammattikuljettaja osaa olla käyttämättä vakionopeudensäädintä liukkaalla kelillä tai epäillessään kelin olevan liukas.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6037
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14155 on: 17.09.13, 15:45 »

Mun mielestä vakkarilla on paljon helpompi ajaa kolmee- ja neljääkymppiä! Menee just rajoitusten mukaan, huolimatta siitä että joku tulee roikkumaan persseesseeen.

Väittävät, että vaaditaan enemmän kikkeliä ajamaan 40 alueella 40 eikä 60.

Ei mielestäni vaadita kyllä yhtään.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14156 on: 17.09.13, 17:26 »

Ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla vakkari ei tunnu käyttökelpoiselta liikennevalometsissä ja ruuhkissa. Itse käytän sitä maantieajossa, jos liikenne on harvahkoa. Ruuhkissa mielestäni aiheuttaa enemmänkin stressiä kuin helpotusta.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14157 on: 17.09.13, 17:59 »

Raskaalla kalustolla ajaessa ammattikuljettaja osaa olla käyttämättä vakionopeudensäädintä liukkaalla kelillä tai epäillessään kelin olevan liukas.
Niinno, aja eka 10 vuotta ennenkuin tulee se eka vakkarilla varustettu loota alle... Tästä incidentistä siis aikaa päälle kymmenen vuotta. s**t happens, mutta tällä kerralla se paska ei onneksi osunut tuulettimeen.

Killerhangar
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6037
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14158 on: 17.09.13, 18:11 »

Niinno, aja eka 10 vuotta ennenkuin tulee se eka vakkarilla varustettu loota alle... Tästä incidentistä siis aikaa päälle kymmenen vuotta. s**t happens, mutta tällä kerralla se paska ei onneksi osunut tuulettimeen.

Mistä ihmeestä sä taas puhut? Onko nää taas jotain sun isäukon tarinoita menneestä?

Sen 10 vuoden aikana varmaan kuitenkin on opittu linja-auton käyttäytyminen liukkailla (joskus jopa yllättäen), joten pitäisi ymmärtää ajaa ilman vakionopeudensäädintä.
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14159 on: 17.09.13, 18:34 »

Sitä vaan voi tyytyä siihen uuteen ja hienoon tietämättä riskeistä... Eikä ole ainut ihminen kelle on näin käynyt. Tuudittaudutaan siihen että kone osaa kunnes tulee päin naamaa... Ja sitten vaikka oliskin isäukko? Mielummin yli 30 vuotta ajanutta kuuntelen ja opin kuin mitä, 10 vuotta rekkapenaillutta? Ja kertoilipa yksi ihan oma opettajakin tuossa vastaavanlaisesta tilanteesta eräällä luennolla/tunnilla....

Killerhangar
Pages: 1 ... 706 707 [708] 709 710 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1