Keskustelua liikenteestä

<< < (2857/3033) > >>

ilmailukärpänen:
Quote

Minä en. Jos moottoritiellä ajan vasenta kaistaa hitaammista ohi ja edessä tulee esim 110kmh köröttelijä 120kmh alueella, siirryn välittömästi oikealle ja jatkan 120kmh, mikäli hitaammat on jo ohitettu.


Niin, tuo onkin sitten jo ohittamista oikean kautta. Mutta senhän sinä toki tiedätkin.
Onks tää sitten sitä dynaamista ajotapaa? 

Joona:
Quote

Niin, tuo onkin sitten jo ohittamista oikean kautta. Mutta senhän sinä toki tiedätkin.
Onks tää sitten sitä dynaamista ajotapaa? 


Luokittelen sen viralliseksi ohittamiseksi vasta, jos siirryn sen jälkeen takaisin vasemmalle kaistalle ajamaan hidastelijan eteen. Muuten se on normaalia etenemistä oikeanpuoleisella kaistalla rajoituksen mukaan. En luokittele kaistanvaihtoa millään tavalla ohitukseksi.

hynkel:
Quote

Aisapaino! Ei pienessäkään kärryssä pieni ylipaino haitaa, jos aisalla on painoa riittävästi. Suositus lienee väh. 50 kg, mielummin yli. Pitkiä kattopeltejä ei saa pikku-muuliin kuormattua niin, että aisapainoa olisi riittävästi ja yhdistelmä vielä sopisi kääntymäänkin.
Omakohtaisena kokemuksena sanoisin, että jos kärryn saa nostettua koukkuun yhdellä kädellä, niin aivan varmasti mennään sik-sak'ia. Se on sama kuin heittäisit tikkaa pyrstö edellä tauluun. (edit: lisätty tuo tikkavertaus)



Tuota ööh... Yhdistelmä lähtee kyllä lapasesta myös sen liian aisapainon takia, koska jokainen kilo lisää aisapainoa vetokoukulla keventää auton eturenkaiden kuormaa, joka aiheuttaa siis aliohjautuvuutta. Eli tilanteessa, jossa tarvitaan muutenkin normaalia suurempia ohjausvoimia (koska kärry on perässä), ohjausvoimat pienenevät itseasiassa normaalia huonommaksi! Suositus ei missään nimessä liene vähintään 50 kg tai yli, vaikka esimerkiksi hevostrailereita hyvin usein näin näkee vedettävänkin aivan järkyttävillä aisapainoilla. Aloitetaan kuitenkin sillä, millaiset reunaehdot säädökset asettavat, ehkä niissä piilee jonkinlainen totuuden siemen:

"Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaunu on kuormattava siten, että enintään suurempi seuraavista massoista kuormittaa pystysuunnassa vetoajoneuvoa: 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg." (Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä, 46 §, 3. kohta)

Näin ollen sallittu aisapaino on enintään:
500 kg vaunulla 25 kg / 20 kg --> 25 kg
750 kg vaunulla 25 kg / 30 kg --> 30 kg
1000 kg vaunulla 25 kg / 40 kg --> 40 kg

Suosituksesi mukaisen 50 kg aisapainon käyttäminen edellyttää, että kytkentämassa on vähintään 1250 kg. Mitään ajo-ominaisuuksiin liittyvää syytä kuormata vaunua noin etupainoiseksi ei kuitenkaan ole, johan siinä selkä on kovilla jos sitä joutuu irroittamaan kuormattuna (jos ei ole apupyörää). 1-20 kg on ihan hyvä. Kytkentämassa terminä tarkoittaa hinattavaksi kytkettävän vaunun todellista [sen hetkistä] massaa, ei esimerkiksi vaunun teknistä kokonaismassaa.

No sitten se suositus: pitäkää aisapaino säädösten mukaisissa rajoissa niin, että vaunu kuitenkin painaa vetokuulaa alaspäin, vaikka sitten kilon verran.

hynkel:
Quote

Luulisi sinunkin ammattikuskina tietävän, mikä tuossa oikeasti on se vaarallisin seikka. Siinä vaiheessa kun tuo päin helv****ä tasapainotettu yhdistelmä jostain pienestä töyssystä tai vastaavasta heittää linkkuun, se on karrikoiden yks lysti, onko se tuollainen tonnin lainehtiva möykky nyt kiinni siinä kärryssä, vai ei...


Jos IBC on täynnä, niin se ei juurikaan lainehdi. Sitomattomuus aiheuttaa kuitenkin myös vaaraa, ylämäessä IBC voi liukua kärryn takaosaan ja tällöin sen massa saattaa riittää nostamaan auton takarenkaat irti tiestä. Sitomattomuus on siis ongelma siksi, että ajoneuvon hallinta voidaan menettää myös sitomattomuuden takia. Tämän takiahan niitä kuormia sitodaan, siis tarkoituksena estää lastin siirtymä ajamisen aikana. Kolaritilanteissa sidonnan ei ole tarkoitus kestää kolarivoimia, vaikka keltainen media ja puoli suomea niin kuvittelikin konginkankaan mälliä ihmetellessä.

Ehkä jotain perspektiiviä antaa se, että tieliikenteessä hyväksyttävä (riittävä) sidonta ei enää olekaan riittävä, jos kuorma työnnetään laivaan (pl. itämeren tms. matalan aallonkorkeuden reitit).

mmniemi:
Quote

Jos IBC on täynnä, niin se ei juurikaan lainehdi. Sitomattomuus aiheuttaa kuitenkin myös vaaraa, ylämäessä IBC voi liukua kärryn takaosaan ja tällöin sen massa saattaa riittää nostamaan auton takarenkaat irti tiestä. Sitomattomuus on siis ongelma siksi, että ajoneuvon hallinta voidaan menettää myös sitomattomuuden takia. Tämän takiahan niitä kuormia sitodaan, siis tarkoituksena estää lastin siirtymä ajamisen aikana. Kolaritilanteissa sidonnan ei ole tarkoitus kestää kolarivoimia, vaikka keltainen media ja puoli suomea niin kuvittelikin konginkankaan mälliä ihmetellessä.

Ehkä jotain perspektiiviä antaa se, että tieliikenteessä hyväksyttävä (riittävä) sidonta ei enää olekaan riittävä, jos kuorma työnnetään laivaan (pl. itämeren tms. matalan aallonkorkeuden reitit).


Kuten varmaan hoksasit, minä puhuin tuosta nimenomaisesta tapauksesta. Ja jos katsoit videon, näet kyllä, että tuo lasti ei tuosta lähde luisumaan taaksepäin. Sellaista ylämäkeä ei tuo vanha rousku enää jaksaisi hilata edes itseään ylös, missä olisi riittävästi kaltevuutta, jotta tuo möntti lähtisi tuosta liukumaan takaperin

Navigation

Up one level

Next page

Previous page