Keskustelua liikenteestä

<< < (2857/3031) > >>

halinju:
Quote

Toisaalta muistaakseni TLL myös vaatii ajamaan liikennevirran mukana.


Tieliikennelain 3§, jota kuulema myös "Kuningaspykäläksi" kutsutaan, antaa virkavallalle lähes rajattomat valtuudet:


Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.


Tämän pykälän perusteella olemme aina "syyllisiä", jos jotain sattuu.

pho201:
Quote

...

Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.
...


Punaiseksi värjätty kohta on yksiselitteinen (ainakin siinä määrin mistä liikennesäännöt ovat). Muut kohdat ovat hyvin tulkinnanvaraisia, mutta eikös lain soveltamisesta yleensä sanottu jotain sellaista, että mikäli asia ei ole yksiselitteisen selvä on lakia aina tulkittava vastaajan eduksi?

Toinen seikka joka edellä olevasta keskustelusta tulee mieleen on seuraava: Jos joku rikkoo lakia, se ei anna (kaltoin kohdellullekaan) asianomistajalle (eli muille) oikeutta rikkoa sitä.

Pekka

jamann51:
   Laitoin kerran yksiaksilaiseen (tais olla Muuli 500)5-10 cm pakan kattopelliä joka ei kuormana näyttänyt miltään,painoa taisi toki olla.Ajokokemukseni tuolloin oli ehkä 4-5 vuotta ja niinpä nopeus nousi yhtäkkiä 80-90 ja yhdistelmä otti terävän sik-sak liikkeen joka ei tasaantunut kuin vasta viidessäkympissä.Onneksi ei sattunut vastaantulijoita kohalle.Tuon manööverin olen kyllä muistanut sittemmin,aina kun kärryjä kuormaan tai vedän.

halinju:
Quote

  ... niinpä nopeus nousi yhtäkkiä 80-90 ja yhdistelmä otti terävän sik-sak liikkeen joka ei tasaantunut kuin vasta viidessäkympissä.Onneksi ei sattunut vastaantulijoita kohalle.Tuon manööverin olen kyllä muistanut sittemmin,aina kun kärryjä kuormaan tai vedän.


Aisapaino! Ei pienessäkään kärryssä pieni ylipaino haitaa, jos aisalla on painoa riittävästi. Suositus lienee väh. 50 kg, mielummin yli. Pitkiä kattopeltejä ei saa pikku-muuliin kuormattua niin, että aisapainoa olisi riittävästi ja yhdistelmä vielä sopisi kääntymäänkin.
Omakohtaisena kokemuksena sanoisin, että jos kärryn saa nostettua koukkuun yhdellä kädellä, niin aivan varmasti mennään sik-sak'ia. Se on sama kuin heittäisit tikkaa pyrstö edellä tauluun. (edit: lisätty tuo tikkavertaus)

Joona:
Quote

Luulisi sinunkin ammattikuskina tietävän, mikä tuossa oikeasti on se vaarallisin seikka. Siinä vaiheessa kun tuo päin helv****ä tasapainotettu yhdistelmä jostain pienestä töyssystä tai vastaavasta heittää linkkuun, se on karrikoiden yks lysti, onko se tuollainen tonnin lainehtiva möykky nyt kiinni siinä kärryssä, vai ei...


Eihän se turvallista tosiaan ole. Hyvin kuitenkin näyttää köröttelevän tuossa tasaisella Tuusulanväylällä ja tuskin tuo tuosta suoralla tiellä ja kuivalla asfaltilla mihinkään lähtee. Jollain pikkutiellä eri asia sitten. En vähättele riskiä lainkaan mutta tiedostan kyllä myös sidontariskin.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page