Keskustelua liikenteestä

<< < (2861/3019) > >>

Jfredrik:
Uskomatonta miten tähän autoilun kehitysmaahan ei saada fiksattua nopeusrajoituksia, jossa järjenkäyttö olisi sallittua. Esim. aina 120kmh (tai korkeampi), sateella vaikkapa 100kmh ja lumisateella/jos tie jäässä 80kmh. Mutta ei niin ei. Nyt ajellaan 100/80kmh kun ulkona on +12 ja tie on kuiva. Sillä lailla. Hyvä Suomi! 

Miksu:
Eikä sateellakaan tarvitse noin pientä rajoitusta pitää. Järjenkäyttö sallittua mutta hyvillä renkailla ei ole 120-130 mikään ongelma sateellakaan. Eilen kyllä nakersi motarilla kuin pientä oravaa, ulkona +8, tien pinta kosteahko mutta motarilla silti satasen rajoitus...

Joona:
Quote

Uskomatonta miten tähän autoilun kehitysmaahan ei saada fiksattua nopeusrajoituksia, jossa järjenkäyttö olisi sallittua. Esim. aina 120kmh (tai korkeampi), sateella vaikkapa 100kmh ja lumisateella/jos tie jäässä 80kmh. Mutta ei niin ei. Nyt ajellaan 100/80kmh kun ulkona on +12 ja tie on kuiva. Sillä lailla. Hyvä Suomi! 


Ei siinä ole mitään uskomatonta. Lakikirja kertoo meille milloin on talvi ja liukasta ja milloin on kesä ja hyvä pito.

Tällä hetkellä lakikirjan mukaan meillä on talvi ja liukasta.

kume:
Quote

Uskomatonta miten tähän autoilun kehitysmaahan ei saada fiksattua nopeusrajoituksia, jossa järjenkäyttö olisi sallittua. Esim. aina 120kmh (tai korkeampi), sateella vaikkapa 100kmh ja lumisateella/jos tie jäässä 80kmh. Mutta ei niin ei. Nyt ajellaan 100/80kmh kun ulkona on +12 ja tie on kuiva. Sillä lailla. Hyvä Suomi! 


Eihän noita oikeastaan mihinkään tarvitsisi rukata. Selkeytetään lain tulkintaa, lisätään valvontaa ja annetaan asennekasvatusta riittävän sakkosanktion avulla. Tieliikenne lakihan edellytää myös talviautoilijalta:

Quote

3 § Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

23 § Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

oh2dw:
Quote

Ihan viime tipassa ehtivät sitten vaihtaa talvinopeusrajoitukset ennen talven lämpöaaltoa.

Tiistaina kun ajelin Kuopiosta eteläänpäin, oli mielenkiintoista seurata paikallisten tiemestaripiirien aktiivisuutta. Kuopiosta Varkauteen oli jo vaihdettu talvinopeuksiin, Varkaudesta Mikkeliin ajettiin kesänopeuksilla ja Mikkelistä suunnilleen Heinolan rajalle talvinopeuksilla. Siitä alaspäin mentiinkin sitten taas kesänopeuksilla. Nyt taitaa nuo loputkin alueet olla talvinopeusvitsauksen vallassa...


On se vaan kamalaa, kun eivät vaihda kaikkia rajoituksia juuri samaan aikaan; erinomainen vali-vali aihe. Talvinopeusvitsaus? Mikä se on? Vaikuttaa siltä, että näitä aisoita puivat todelliset älyköt, jotka tietävät, miten nämä hommat pitäisi hoitaa. Miksi ette hakeudu päättäviin elimiin?

Navigation

Up one level

Next page

Previous page