Keskustelua liikenteestä

<< < (2861/3034) > >>

oh2dw:
Quote

Se on sitä, kun pari viikkoa sitten oli ihan turvallista ajaa 120 km/h moottoritiellä kun se oli peilijäässä ja nyt +10 ja kuiva tie, niin 120 km/h on vaarallista.


Hmmm...niinkö se menee? Että peilijäisellä tiellä on turvallista ajaa 120 km/h? Mitähän se oikea tilannenopeus oikein tarkoittaa?

Jfredrik:
Joo, I rest my case.

Ei se auta hakeutua päättäviin elimiin kun 99% kansasta komppaa Olavia ja ajelee mielellään tuolla kesäisillä motareilla 100kmh tai alle. Onhan se turvallista, polttoainetta kuluu vähemmän ja luonto säästyy. Sinne voitais oikeestaan laittaa 60kmh. Tän maan liikennepolitiikan tuntien tuo tapahtuukin viimeistään 2020. 

Topilla on ihan validi pointti, joka kyllä pitää paikkansa. Suomessa sitä vaan aina tulkitaan alaspäin.

Mikko: ainoa asia miksi laitoin sateella 100kmh on se, että tähän aikaan porukka vetelee talvirenkailla, joiden vesipito on kyllä huomattavasti huonompi kuin kesärenkaiden.

Miksu:
Itellä ainakin noi 3-4kk ajetut kitkat tuntuu pitävän paremmin märällä kuin koko kesän ajetut ja vaihtoon menevät kesäkumit. 

tslowman:
Quote

Ei se auta hakeutua päättäviin elimiin kun 99% kansasta komppaa Olavia ja ajelee mielellään tuolla kesäisillä motareilla 100kmh tai alle. Onhan se turvallista, polttoainetta kuluu vähemmän ja luonto säästyy. Sinne voitais oikeestaan laittaa 60kmh. Tän maan liikennepolitiikan tuntien tuo tapahtuukin viimeistään 2020. 


Motarilla on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Ne jotka haluaa ajaa hiljempaa, valitsevat oikean puoleisen. Nopeammin ajavat vasemman. Eikö niin?

Päättäjien on hiukan vaikea tietää ajaako porukka kitkoilla, kesäkumeilla vai nastoilla. Päätös sopivasta tilannenopeudesta on ratin ja penkin välissä. Yhtä vaikeaa on päättäjien yhtäkkiä tietää paneeko seuraavana yöllä halla, tuleeko metri lunta, vai onkos tullut kesä näin talven keskellä. Ja vaikka tiepiireille olisikin annettu valtuudet seurata säätilaa, ja vaihtaa nopusrajoitukset sen mukaan, ei vaan yksikertaisesti riitä porukkaa vaihtelemaan niitä päivän parin välein. Diginopeusmerkit, joissa ohjauskeskuksesta voidaan nopeusrajoitus vaihtaa kelin mukaan, voisivat olla ratkaisu, mutta sekin vaatii taas aika paljon hynää.

Eiköhän ajella ihmisiksi, ja varata aikaa riittävästi paikasta toiseen siirtymiseen. Kiire on ammattitaidottomuutta, sanoo vanha savolainen sananlasku.

kume:
Quote


Diginopeusmerkit, joissa ohjauskeskuksesta voidaan nopeusrajoitus vaihtaa kelin mukaan, voisivat olla ratkaisu, mutta sekin vaatii taas aika paljon hynää.

Eiköhän ajella ihmisiksi, ja varata aikaa riittävästi paikasta toiseen siirtymiseen. Kiire on ammattitaidottomuutta, sanoo vanha savolainen sananlasku.


Vaihtuvat diginopeusmerkitkin olisivat turhia, jos poliisilla olisi resursseja valvoa ja valtiovallalla älyä valistaa autoilevaa kansaa Tieliikennelain 23 pylälän merkityksestä. Rahaa tämäkin vaatisi tuhottomasti. Digitiellä on kiva ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti silloin kun järjestelmä toimii, mutta kun sen sisään rakennettu pieni microsoftohjelmisto tilttaa kesähelteellä, niin sen jälkeen kaikki motarilla olevat nopeustaulut menevät oletusarvoon 80 km/h. Talvella tilanne ei ketuta yhtä paljon. Viisaus asuu savonmaalla, ainakin tuon savolaisen sananlaskun perusteella näin voisi olettaa. Taitavat olla jotain pohojolaisia nuo kehätiellä kaahaavat?

Navigation

Up one level

Next page

Previous page