Keskustelua liikenteestä

<< < (2889/3033) > >>

AnttiH:
Juu on se alinopeus aivan kamalaa.

Pari vuotta sitten ajoin kolmostietä etelään Hyvinkään ja Klaukkalan liittymän välillä polttoainetaloudellisista syistä suunnilleen nopeudella 85 km/h (rajoitus 100 km/h). Jossain vaiheessa perään ilmestyi muuan henkilöauto, joka alkoi sitten antamaan valomerkkejä ja roikkumaan aivan takapuskurissani, vaikka vasen kaista oli koko ajan täysin tyhjä silmänkantamattomiin asti. Lopulta parin minuutin perässäroikkumisen jälkeen tämä kyseinen sankari älysi siirtyä vasemmalle kaistalle ja lähteä ohi noin viiden tuntikilometrin nopeuserolla, kunnes muutaman minuutin kuluttua vaivalloisen ohituksen jälkeen häipyi näkyvistä horisonttiin. Mainittakoon vielä, että tämä tapahtui siis arki-iltana noin kello 23 aikoihin, jolloin liikennemäärät ovat olemattoman vähäiset, eikä tämän noin viisi minuuttia kestäneen episodin aikana näkynyt ainoatakaan muuta ajoneuvoa etelään päin menevällä ajoradalla.

Vähän kyllä jäi hämärän peittoon, mikä noiden valomerkkien perimmäinen tarkoitus mahtoikaan olla. Kai se alle rajoituksen ajaminen sitten vaan on tietyille ihmisryhmille aivan ylitsepääsemättömän järkyttävä asia silloinkin kun olisi täysin tyhjä ohituskaista tarjolla.

Jotkut 60 km/h nopeuserot suurimpaan sallittuun nopeuteen nähden ovat sitten asia erikseen ja siinä voidaankin jo oikeasti mennä liikenneturvallisuuden vaarantamisen puolelle.

Miksu:
Itelle käynyt seuraavasti, itse syyllistyin lievään ~5km/h ylinopeuteen, toinen sitten muuhun perseilyyn.

Ysitiellä tulossa Loimaalta Turkuun ja siinä Mellilän risteyksen jälkeen on se mukava suoran pätkä jossa pääsee mukavasti ohi tarvittaessa. Edellä menee punanen Opel Astra-farkku ja ite tulen perässä sitten Focuksella. Astra ajaa n. 70km/h ja ite tykkään ajella mittari 90 mikä käytännössä on 85-86km/h. Tuossa suoralla sitten ohitan kyseisen Astran ja siirryn taas ajamaan tuota omaa "mukavaa nopeutta". (Fordi mm täristää inhottavasti 80km/h vauhdissa, tyyppivika) Kestää reilun minuutin ja sama Astra ohittaa minut ja aiemmin Astran ohittaneen Toyotan (jonka perässä siis ajoin) huomattavalla ylinopeudella, melkein päätyen vastaantulevan auton keulaan. Vähän myöhemmin Toyota taas ohittaa himmailevan Astran (Toyota ajeli vielä vähän reippaammin kuin minä, muuten kyllä erittäin siististi) ja kun itse olen taas menossa ohi kyseinen sankari päättää lyödä jarrut pohjaan suoralla tiellä, yrittäen aiheuttaa peräänajon ja mulle vähintäänkin sakot. Onneksi olin jo vastaan tulevien kaistalla menossa ohi. Sen verran huomasin että ratissa ilmeisesti vanhempi mieshenkilö. Jos oisin autosta vielä tuollaisen rysäyksen jälkeen pystynyt kävelemään ulos, olisi solidaarisuus vanhempaa väestöä kohtaan ollut hyvinkin vähäistä.  

Tonny0909:
Itse ajelen n. 1500km viikossa pääkaupunkiseudulla ja ehkä eniten rassaa autoilijat, jotka eivät osaa tulla liittymästä sillä nopeudella joka tiellä on. Esim. Hämeenlinnanväylällä kun on 80km/h rajoitus niin nää tulee jostain Myyrmäen liittymästä viittäkymppiä ja ihmettelevät kun ei pääse mihinkään väliin. Pahimmat tapaukset pysähtyvät kiihdytyskaistan päähän kun eivät päässeet liikennevirtaan. Jos jumalauta sieltä tullaan samalla nopeudella kun siellä jo ajavat niin väliin tulo on helppo homma eikä muut joudu jarruttelemaan kohtuuttomasti.

kume:
Quote

Pahimmat tapaukset pysähtyvät kiihdytyskaistan päähän kun eivät päässeet liikennevirtaan. Jos jumalauta sieltä tullaan samalla nopeudella kun siellä jo ajavat niin väliin tulo on helppo homma eikä muut joudu jarruttelemaan kohtuuttomasti.


Sinnehän sitä kuuluukin pysähtyä, jos noin onnettomasti sattuu käymään. Kehä II:lta kun pyritään länärille länteen päin, niin ruuhka-aikana pysähdytään varmuuden vuoksi jo ennen varsinaisen kiihdytyskaistan alkamista, ja tökitään sitten siitä matelemalla sulkuviivan yli moottoritieliikenteen sekaan. Tai sitten ne "tuusulalaiset" jotka täräyttävät väkisin Kehä I:n keskikaistalle heti kun se on mahdollista, vaikka vapaata kaistaa olisi edessä kilometrien verran. Sanattomaksi vetää...

oh2dw:
Quote

Sinnehän sitä kuuluukin pysähtyä, jos noin onnettomasti sattuu käymään. Kehä II:lta kun pyritään länärille länteen päin, niin ruuhka-aikana pysähdytään varmuuden vuoksi jo ennen varsinaisen kiihdytyskaistan alkamista, ja tökitään sitten siitä matelemalla sulkuviivan yli moottoritieliikenteen sekaan. Tai sitten ne "tuusulalaiset" jotka täräyttävät väkisin Kehä I:n keskikaistalle heti kun se on mahdollista, vaikka vapaata kaistaa olisi edessä kilometrien verran. Sanattomaksi vetää...


Kehä I:n ja Lahden motarin liittymä pohjoiseen toimii mielestäni esimerkillisesti. Idästäpäin liittyvillä on kolmio kun liittyvät ensin lännestä tuleviin. Vetoketjuperiaate toimii loistavasti. Kun letka sitten edelleen liittyy motarille, siellä on yleensä jo paremmin tilaa. Siinä ehkä eniten askarruttavat nuo satunnaiset kiihdyttäjäohjukset, jota ampuvat suoraan vasurille vaikka kuinka pienestä raosta, välillä vaaraa aiheuttaen. Muuten hyvä kulttuuri tuossa paikassa.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page