FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.07.17, 18:48

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 722 723 [724] 725 726 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465034 times)
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14460 on: 15.03.14, 18:00 »

Ja kaupan päälle autoja suunnitellaan jatkuvasti suuremmille nopeuksille. Uudella autolla voi ihan huolella ja turvallisesti päästellä motarilla vaikka 140, tasan yhtä turvallisesti kuin 120. Polttoainekulutus sitten nousee, mutta se on tietty autokohtasta...

Kysymys ei ehkä ole niinkään autoista, vaan siitä, mitä on kuskien korvien välissä. Se onkin jo isompi ongelma.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Olli Aalto
Offline Offline

Posts: 90
Date Registered: 30.05.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14461 on: 15.03.14, 19:57 »

Ruotsin liikennekulttuuri on jo edistyksellistä Suomeen verrattuna, vaikka ei sielläkään ole syytä juhlia. Ruotsissa nopeudet motareilla jossa on 110kmh, liikenne soljuu kivaa 130kmh nopeutta. Norjaan ei sitten kannata enää vaivautua. Melkein yhtä liikennekehitysmaa kuin Suomi. Tanska on jo sitten aivan eri maata Suomeen verrattuna.
Lisäksi ko.  maassa ei käytetä meikäläistä Ison Kirkon Herran sanelemaa köyhänmiehen talvi/pimeänajan nopeusrajoituspelleilyä, vaan siellä ajetaan aivan samoilla nopeuksilla kuin kesälläkin, elleivät olosuhteet välttämättä pakota laskemaan. Olikin ilo ajella E18:aa, kun monissa paikoin rajoitus oli ihan 120 km/h - ja lumi pöllysi. Ruotsissa osataan näköjään käyttää omaa järkeä ja hiljentää ajonopeutta olosuhteiden niin vaatiessa ilman isoveljen holhousta, verrattuna täällä vallitsevaan "tässä oli satasen rajoitus" -mentaliteettiin.
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14462 on: 16.03.14, 19:59 »

Ja olette varmaan lueskelleet lehdistä sekä saksan että ruotsin lumisade/100 auton ketjukolareista, jenkkien liikennekulttuurista voi varmaankin siellä asuvat kirjeenvaihtajamme kertoa.Tuskin autojen synnyinmaan suomiasukkaat ainakaan kehu paikallista liikennekulttuuria, mites Orvo aikoinaan sanoikaan, jos ajelet preerialla hevosella ja siirryt sieltä rattiin?Huh?

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14463 on: 18.03.14, 13:45 »

USAan mahtuu vaikka miten monta eri liikennekulttuuria. Se on kuitenkin melko iso maa. Vahan sama kun sanoisi etta Euroopassa on tietynlainen liikennekulttuuri...

Vaihteluvali on jostain etelan osavaltioiden taydesta prseilysta vaikka Montanan "mene sina ensin, eikun sina, eikun sina, eikun sina"-ylikohteliaisuuteen.

Etelassa se kulttuuri muuttuu ihonvarinkin mukaan...
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14464 on: 18.03.14, 20:25 »

USAan mahtuu vaikka miten monta eri liikennekulttuuria. Se on kuitenkin melko iso maa. Vahan sama kun sanoisi etta Euroopassa on tietynlainen liikennekulttuuri...

Vaihteluvali on jostain etelan osavaltioiden taydesta prseilysta vaikka Montanan "mene sina ensin, eikun sina, eikun sina, eikun sina"-ylikohteliaisuuteen.

Etelassa se kulttuuri muuttuu ihonvarinkin mukaan...


Ja on syytä muistaa että porukassa se tyhmyys tiivistyy.... eli esim jos Teksasissa lähdet DFW:n tai muun suurkaupungin alueelta maaseudulle, ei voi kuin hämmästellä miten kohteliaasti ihmiset ajaa ja antaa tilaa esim. moottoripyörille. Mutta annapa kun saavut takaisin kehäteiden sisäpuolelle niin se perseily alkaa heti.....  Undecided

Cheers!

Orvo


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14465 on: 21.03.14, 05:10 »

Kun nyt heräsin liian aikaisin eikä ole oikein muutakaan tekemistä, niin purnataan vähän tänne miehen ja naisen eroista. Eläköön se anatominen ero, tarkoitan nyt liikennekäyttäytymistä ja tarkennettuna parkkihalliin pysäköimistä. Kaikissa parkkihalleissa on pilareita ja seiniä. Lisäksi nykyiset parkkiruudut ovat pieniä. Osaako joku selittää, miksi useimmiten juuri naiset parkkeeraavat autonsa siten, että seinän ollessa vasemmassa laidassa auto ajetaan etuperin parkkiruutuun? Siten että siitä auton ja seinän välistä noustaan pois autosta pysäköinnin jälkeen. Oma isäni opetti jo 1960-luvulla, että on viisasta ajaa auto perä edellä jos seinä on vasemmalla ja nokka edellä seinän ollessa oikeassa reunassa. Apumiehen puolella istuvahan voi nousta autosta pois jo ennen lopullista parkkiruutuun ajoa ja sen puolen voi sitten ajaa huoletta aivan seinän lähelle. Näyttää muidenkin miesautoilijoiden isät opettaneen saman mutta ilmeisesti naiset ovat jääneet tästä hyvästä neuvosta paitsi. Tähän kirjoitukseen sain aiheen eilisestä parkkihallikeskustelusta kauniin blondin kanssa, joka tuli shoppailemaan WV Touaregillaan ja vei kahden auton tilan ymmärtämättömyyttään.

Seppo       
« Last Edit: 22.03.14, 07:04 by Seppo Kolehmainen »
Ari Viitajylhä
Offline Offline

Posts: 1564
Date Registered: 14.11.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14466 on: 22.03.14, 14:39 »

Matti taas kerran. Aikoo vielä valitta asiasta. Harvinaisen tyhmä jätkä.
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288668469655.html

On parempi olla optimisti vaikka olisi aina väärässä
kuin pessimisti joka on aina oikeassa.
Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14467 on: 28.03.14, 09:08 »

Miksi sitten Saksassa moottoritiet ovat tilastollisesti turvallisimpia teitä maailmassa, vaikka nopeudet ovat suurempia?

Ylläoleva innosti hieman tutkimaan, kun Saksassa nyt on tullut asuttuakin. Tuoretta tilastoa ei ollut aivan helppoa löytää mutta Eurostatin syövereistä löytyi dataa seuraavanlaisiin käppyröihin Euroopan maista :


Liikennekuolemat per 100 000 asukasta:
[ attachment removed / expired ]

Liikennekuolemat moottoriteillä per 100 000 asukasta:
[ attachment removed / expired ]

Mitä näistä voisi sitten päätellä?
- Merkittävän kokoisista maista turvallisimmat maat ovat Britannia ja Ruotsi. 
- Saksan liikenneturvallisuus on kokonaisuutena keskiarvon paremmalla puolella mutta Saksan moottoritiet eivät suinkaan ole erityisen turvallisia. Ruotsiin ja Britanniaan verrattuna jopa kaksi kertaa vaarallisempia.
- Suomi sijoittuu turvallisten maiden joukkoon sekä kokonaiskuvassa että moottoriteillä.  Suomenkin moottoritieturvallisuus on yli kaksi kertaa parempi kuin Saksan.

Saksan moottoriteillä on perinteisesti ollut aika turvallinen maine, mutta oman muistikuvani mukaan se pätee lähinnä vertailussa Saksan alemman luokan tiestöön. Tämän Eurooppa-vertailun perusteella puheet 'maailman turvallisimmista teistä' voidaan kuitenkin unohtaa.

EDIT: Tuolla ylempänä mainittiin myös USA, joten kaivoin Wikipediasta lukuja (liikennekuolemia/ 100 000 asukasta)
2009: 11,05
2010: 10,65
2011: 10,39
2012: 10,83

Eli näiden lukujen perusteella USA sijoittuisi Eurooppa-tilaston häntäpäähän, eikä trendikään näytä kovin positiiviselta. Yllättävän heikot luvut tältä autoilun paratiisimaalta, sanon.


« Last Edit: 28.03.14, 09:50 by Nils Rostedt »

Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14468 on: 28.03.14, 09:29 »

Pitäiskö tässä myös ottaa huomioon moottoritieverkoston laajuus? Kyllähän se tolla tavalla näyttää vaaralliseslta, mutta Saksan moottoritieverkon laajuus on jo ihan omaa luokkaansa...

Killerhangar
Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14469 on: 28.03.14, 10:06 »

Pitäiskö tässä myös ottaa huomioon moottoritieverkoston laajuus? Kyllähän se tolla tavalla näyttää vaaralliseslta, mutta Saksan moottoritieverkon laajuus on jo ihan omaa luokkaansa...

Löysin tuohon kysymykseen seuraavan AutoBild-lehdessä julkaistun tilaston vuodelta 2006. Siinä ovat kuolleet per miljardi ajettua moottoritiekilometriä.

[ attachment removed / expired ]

Tällä mittausperusteella tilanne muuttuu nyt sillä tavoin että Saksan ja Suomen moottoritiet ovat suunnilleen yhtä turvallisia/turvattomia. Kuitenkin on huomattava, että parhaat maat Sveitsi, Tanska ja Alankomaat ovat noin kaksi kertaa turvallisempia kuin Saksa tai Suomi.

Eli tälläkään mittausperusteella Saksaa ei voi kehua kärkimaaksi moottoritieturvallisuudessa.

Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14470 on: 10.04.14, 11:54 »

Tässä ei tainnut ihan kaikki mennä oikein:  Shocked

http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201404100090745_v0.shtml

Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14471 on: 13.04.14, 06:42 »

Ensi viikolla Poliisi jälleen valvoo tehostetusti kesälaitumille päästettyjä hevosvoimia eli ajonopeuksia.

ESS.fi

Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14472 on: 13.04.14, 16:14 »

Tyhmä kysymys: Mistä tiedetään nuo kussakin maassa ajetut kilometrit?

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14473 on: 04.05.14, 11:09 »

Hiukan tuli lunta tänään  Lappajärvellä Eteläpohjanmaalla. Mentiin eilen sinne mökille haravoimaan mutta siellä satoi rakeita, tänä aamuna satoi sitten lunta. Lähdettiin pois kun lunta oli noin 15-cm kerros, lisää tuli koko ajan.
Liikenne eteni noin 40-km/h nopeudella, siis ne harvat autot jotka sinne kesärenkailla olivat lähteneet. Autojen alustat laahasivat ja puskivat lunta, renkaat sutivat villinä ja autot meinasivat kääntyä poikittain tielle.  Risteyksiin ja pieniinkin ylämäkiin meinasi jäädä kiinni.
Undecided


Jarmo Kohtanen
Offline Offline

Posts: 1142
Date Registered: 04.08.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14474 on: 07.06.14, 10:51 »

"Miesporukkaa kyydinnyt henkilöauto kääntyi törmäyksen voimasta katolleen."

Automaattiohjaus on jo siis täällä...
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014060718379211_uu.shtml

Quote
Poliisin mukaan henkilöauto ajoi ensin kolmikaistaisen tien keskimmäistä kaistaa. Auto pysähtyi liikennevaloihin ja vihreän vaihtuessa lähti kiihdyttämään voimakkaasti.
           
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14475 on: 15.08.14, 06:41 »

Ja ensiviikolla saattaa taas valkoinen hanska heilahtaa (automaagisesti):

Quote
Poliisi valvoo tehostetusti ajonopeuksia 18.–24.8. eri puolilla maata. Valvonta toteutetaan samaan aikaan 30:ssa Euroopan liikennepoliisiverkosto TISPOLin jäsenmaassa. Nopeusvalvonta toteutetaan pääasiassa automaattivalvontana sekä kiinteillä että siirrettävillä automaattivalvontakameroilla.

http://www.poliisi.fi/poliisi/hallitus/home.nsf/PFBD/A077BB157FDC1661C2257D3500202286

Ja Iltalehti uutisoi asian raflaavammin  Grin

Kaahareita sakotetaan urakalla ensi viikolla

Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14476 on: 16.09.14, 13:38 »

Saako valkoisen sulkuviivan ylittää? ts. vaihtaa kaistaa. Tänään huomasin Länärillä, että Finnoontien liittymästä on vedetty piiitkä valkoinen sulkuviiva oikean puoleisen ja keskikaistan välille. Jos ei saa ylittää? ja aikoo mennä keskikaistalta Matinkylään niin sulkuviivan päättymisen ja liittymän erkanemisen kohdalle on jätetty viiden metrin mentävä rako.
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14477 on: 16.09.14, 16:51 »

Saako valkoisen sulkuviivan ylittää?
Mikähän sen viivan muu merkitys voisi sitten olla?

Quote
Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajalle määrätään 1 momentin mukaisesti rikesakko myös, jos hän rikkoo tieliikennelain tai sen nojalla annettua säännöstä:
5) valkoisen sulkuviivan tai sulkualueen ylittämisestä tai päällä ajamisesta taikka ajoneuvon kuljettamisesta, pysäyttämisestä tai pysäköinnistä valkoisella sulkualueella

Eli aikaisin vain kaistanvaihto ennen sulkuviiva tai sitten vai Westendin kautta vauhtia uudestaan. Grin


"When we left earth it changed our world"
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14478 on: 16.09.14, 18:49 »

Mikähän sen viivan muu merkitys voisi sitten olla?

Eli aikaisin vain kaistanvaihto ennen sulkuviiva tai sitten vai Westendin kautta vauhtia uudestaan. Grin

Epäilin tosiaan merkityksen muuttuneen, koska nyt oikealle kaistalle on mentävä dösäpysäkin kautta jo ennen Finnoontien sillan alittamista, mutta käyhän se niinkin  Roll Eyes kun asian tietää. Kaitaan suunnasta tulijoita voi alkaa ketuttamaan, jos tapa yleistyy. Tai ehkäpä maalaus pätkitään lähipäivien aikana?
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14479 on: 16.09.14, 20:06 »

Eli aikaisin vain kaistanvaihto ennen sulkuviiva tai sitten vai Westendin kautta vauhtia uudestaan. Grin
Tai sitten jos vaan ottais sen tässä maassa nykyään erittäin harvinaisen maalaisjärjen käyttöön... Cool
Pages: 1 ... 722 723 [724] 725 726 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1