Keskustelua liikenteestä

<< < (2897/3033) > >>

Pe7e:
Quote

Eli aikaisin vain kaistanvaihto ennen sulkuviiva tai sitten vai Westendin kautta vauhtia uudestaan.

Tai sitten jos vaan ottais sen tässä maassa nykyään erittäin harvinaisen maalaisjärjen käyttöön...

kume:
No jo selvis mullekin Länärin kaistaviivoitus, ei käytetty maalaisjärkeä kun metroa Espooseen ajettiin. Nyt nimittäin rakennetaan metron liityntäliikennekaistat Matinkylän ja Espoonlahden välille sen takia, että metro valmistuu Kivenlahteen 4 vuotta myöhemmin kuin Matinkylään. Neljän vuoden käytön jälkeen kaistoille sitten mahtuu hyvin myös yksityisautoilla... veikkaan ettei ole ruuhkia aamulla Soukan liittymässä vuoden 2020 jälkeen. Aamulla  sitä oli kyllä ihan tarpeeksi.

oh2dw:
Quote

Löysin tuohon kysymykseen seuraavan AutoBild-lehdessä julkaistun tilaston vuodelta 2006. Siinä ovat kuolleet per miljardi ajettua moottoritiekilometriä.


Eli tälläkään mittausperusteella Saksaa ei voi kehua kärkimaaksi moottoritieturvallisuudessa.



Toistan vielä tyhmän kysymykseni: Millä mitataan eri maissa ajetut moottoritiekilometrit? Onko jossain tien pintaan upotettuja laskureita, kaikissa maissa, vai mistä luvut ovat kotoisin?

hynkel:
Quote

Toistan vielä tyhmän kysymykseni: Millä mitataan eri maissa ajetut moottoritiekilometrit? Onko jossain tien pintaan upotettuja laskureita, kaikissa maissa, vai mistä luvut ovat kotoisin?


Tien pintaan upotetuilla laskureilla (induktiosilmukat), sekä muilla teknisillä keinoilla, kuten kameroihin perustuvalla automaattisella tai manuaalisella tunnistamisella, sekä ihan vaan laskemalla riittäviä otantoja (vähenemään päin, mutta vanhojen tilastotietojen takaa löytyy tätäkin menetelmää). Toki on niin, että joihinkin keskimääräisyyksiin luvut perustuvat, kaikilla moottoriteillä ei kuitenkaan kaikkien liittymien välillä ole mittauspisteitä.

suomessa: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/aineistopalvelut/tilastot/tietilastot/liikennemaarakartat

oh2dw:
AUTOUUTISET-lehti lokakuu 2014, sivu 3:

Ote kolumnista asiantuntija: "Uudemmissa autoissa on lukuisa joukko erilaisia ajomukavuutta ja turvallisuutta lisääviä laitteita, kuten istuinten lämmitys ja takalasin lämmitys." Voi autuas pässi! Nämähän ovat 40v vanhoja juttuja; ei uskoisi autoalan ammattilaisen kirjoitukseksi.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page