FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.07.17, 06:34

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 724 725 [726] 727 728 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465500 times)
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14500 on: 22.10.14, 13:47 »

Muistan hyvin vieläkin kun kotopuolessa soratiellä tuli naapurin rouvan 127 fiiaatti vastaan, niin en meinannut ohi mahtua kun tuli niin keskellä tietä. Ihan ojan reunaan kun väisti, niin juuri ja juuri mahduttiin.

Usein huomaa että juuri ne pienimmillä kirpuilla ajavat autoilijat ovat kaikista eniten pihalla omien autojensa mittojen suhteen Smiley Onneksi ovat kuitenkin tajunneet sen ja valinneet helpoimman matkantekovälineen..
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14501 on: 24.10.14, 14:50 »

Enpä vielä yhtään, mutta sääki voisit lukemista opetella. Sanoin ettei VIELÄ, katotaa vuoden pääst uusiks...

Ja Masi on hauska vehje juu, kuhan sattuu hyvä yksilö kohdalle...

Miksi sitten annat ymmärtää, ettei vielä ole tullut automaattia ikävä, kun olet intissä joutunut manuaaliautolla ajamaan? Olisit muotoillut asian niin, että ei ole tullut vielä automaattia ikävä, kun et ole vielä päässyt edes ajamaan mitään.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14502 on: 24.10.14, 14:54 »

Usein huomaa että juuri ne pienimmillä kirpuilla ajavat autoilijat ovat kaikista eniten pihalla omien autojensa mittojen suhteen Smiley Onneksi ovat kuitenkin tajunneet sen ja valinneet helpoimman matkantekovälineen..

Mitä pienempi auto, sitä enemmän se tarvitsee tilaa Roll Eyes

Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14503 on: 25.10.14, 00:58 »

Miksi sitten annat ymmärtää, ettei vielä ole tullut automaattia ikävä, kun olet intissä joutunut manuaaliautolla ajamaan? Olisit muotoillut asian niin, että ei ole tullut vielä automaattia ikävä, kun et ole vielä päässyt edes ajamaan mitään.

Mihinköhän vittuun olet tolla tähtäämässä? Sekä tomaattia että manuaalia tullu kyllä ajettua ja atm mitään väliä kummalla ajeloo, ellei kyseessä ole joku noista laanin paskimmista Maseista...

Killerhangar
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14504 on: 25.10.14, 06:32 »

Mihinköhän vittuun olet tolla tähtäämässä? Sekä tomaattia että manuaalia tullu kyllä ajettua ja atm mitään väliä kummalla ajeloo, ellei kyseessä ole joku noista laanin paskimmista Maseista...

En usko, että Joona metsästää naisia kertomalla rekkajuttuja, eli tuskin mihinkään vittuun.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14505 on: 25.10.14, 06:51 »

Mihinköhän vittuun olet tolla tähtäämässä?

Lisääkö sukupuolielinten maininta tekstin tehoa tai lausujan uskottavuutta? Tuon tyylin voisi jättää vaikka porukan kaljailtoihin.  thmbdn

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14506 on: 25.10.14, 08:00 »

Mihinköhän vittuun olet tolla tähtäämässä? Sekä tomaattia että manuaalia tullu kyllä ajettua ja atm mitään väliä kummalla ajeloo, ellei kyseessä ole joku noista laanin paskimmista Maseista...

En mielestäni kyllä tähtää mihinkään. Selkeästi totesin, että automaatti on kyllä aika must kuorma-autossa. Siihen sinä totesit, ettei ole vielä tullut ikävä automaattia. Antaen siis selkeästi sen käsityksen, että ajat manuaalivaihteista kuorma-autoa nykyään eikä ole vielä tullut ikävä automaattia eli manuaalivaihteinen on mielestäsi ihan ok ajettava. Tästähän kysyin sitten perusteluja väitteellesi:

Paljonkos sinä olet näillä "isoilla" ajanut työksesi, etenkin kärryn kanssa?


Ilmeisesti tästä sitten olisi kuitenkin pitänyt ymmärtää, ettet aja mitään ja siksi ei ole tullut ikävä.

huoh..


Jori Lamberg
Offline Offline

Posts: 140
Date Registered: 08.05.14

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14507 on: 25.10.14, 09:03 »

Itse jonkun verran raskaan kaluston kanssa töuhunneena haluaisin että keskustelussa erotetaan manuaali-, robotti- ja automaattivaihteistot. Esim. Volvon I-shifti on robotti, siellä vaan keinoäly paiskoo kytkentäholkkeja. Scanian opticruisen vaihteistona toimii lähes sama aski kuin manuaalinakin. Sitten on tietysti vielä momentinmuunnin laatikot, esim. ZF valmistama TC-tronic. Käytetään esim. raskaissa lavettivetureissa. Automaattivaihteisto esimerkiksi käy vaikkapa ZF ecolife. Käytetään ainakin kaikissa Helsingin bussiliikenteen MAN maakaasu linja-autoissa.

Tuli vaan mieleen.

Kiinnostunut lentolaitteista lähinnä niiden sisältämän "mutteripornon" takia.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14508 on: 25.10.14, 09:07 »

Jooh, käytännössä "automaattina" on alettu puhua laatikoista, jotka ovat teknisesti robottilaatikoita, ilman kytkinpoljinta. Sittenhän on näitä riemukkaita välimallin ratkaisuja, kuten scanian opticruise joka vaati kytkimen käyttöä liikkeellelähdössä - tai jotain vielä paljon hirveämpää - mersun telligent, jossa piti painaa kytkintä aina kun vaihtoi vaihdetta, sen perinteisen vaihdekepin tilalle oli vaan vaihdettu sellainen hirvittävä pömpeli arpomaan vaihteita...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14509 on: 25.10.14, 09:08 »

Itse jonkun verran raskaan kaluston kanssa töuhunneena haluaisin että keskustelussa erotetaan manuaali-, robotti- ja automaattivaihteistot. Esim. Volvon I-shifti on robotti, siellä vaan keinoäly paiskoo kytkentäholkkeja. Scanian opticruisen vaihteistona toimii lähes sama aski kuin manuaalinakin. Sitten on tietysti vielä momentinmuunnin laatikot, esim. ZF valmistama TC-tronic. Käytetään esim. raskaissa lavettivetureissa. Automaattivaihteisto esimerkiksi käy vaikkapa ZF ecolife. Käytetään ainakin kaikissa Helsingin bussiliikenteen MAN maakaasu linja-autoissa.

Tuli vaan mieleen.

Kyllä se automaatti on siinä vaiheessa, kun ei ole enää kytkinpoljintakaan

Oli se sitten robotti tai mikälie

jotain vielä paljon hirveämpää - mersun telligent, jossa piti painaa kytkintä aina kun vaihtoi vaihdetta, sen perinteisen vaihdekepin tilalle oli vaan vaihdettu sellainen hirvittävä pömpeli arpomaan vaihteita...

Tarkoitat siis sitä Silja Linen keulapotkurin säätövipua


Sittenhän on näitä riemukkaita välimallin ratkaisuja, kuten scanian opticruise joka vaati kytkimen käyttöä liikkeellelähdössä

Onneksi sen saa jo ilman kytkinpoljinta thmbup
Jori Lamberg
Offline Offline

Posts: 140
Date Registered: 08.05.14

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14510 on: 25.10.14, 16:10 »

Keston kannalta on hyvä tietää onko luistava osa turbiini, vai kuivakytkin...

Muutenhan kaupunkibusseissa olis kaikissa robotti, pienemmät tehohäviöt.

No, ehkä saivartelua.

Tekniikasta sen verran, että oletteko tulleet ajatelleeksi kun robottilaatikon kytkintä aivolaatikko käyttää sähköohjaamalla paineilmaa, Manuaalilaatikon kytkintä ihminen käyttää nestettä ohjaamaan paineilmaa. Tuli joskus kytkintä ilmatessa mieleen miksei ihminenkin voisi käyttää sähköesiohjausta, jotain potikkaa esim.

Kiinnostunut lentolaitteista lähinnä niiden sisältämän "mutteripornon" takia.
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14511 on: 25.10.14, 18:54 »

Jooh, käytännössä "automaattina" on alettu puhua laatikoista, jotka ovat teknisesti robottilaatikoita, ilman kytkinpoljinta. Sittenhän on näitä riemukkaita välimallin ratkaisuja, kuten scanian opticruise joka vaati kytkimen käyttöä liikkeellelähdössä - tai jotain vielä paljon hirveämpää - mersun telligent, jossa piti painaa kytkintä aina kun vaihtoi vaihdetta, sen perinteisen vaihdekepin tilalle oli vaan vaihdettu sellainen hirvittävä pömpeli arpomaan vaihteita...

Telligenttiä tullu ajettua vielä mutta jakaa kyllä aika hyvi mielipiteet. Osa ei halua nähdäkkään ja osa kehuu parhaimmaksi mitä löytyy. Mitä Cruiseen tulee niin se "eka" cruise (mikä ei kait virallisesti oo ees Opticruise) on kyllä yks oikee. Rimpula keppi mitä saa vatkata oikee urakalla... Ja tosiaan ku valtion vehkeet oli sitte kaikki kytkimellä, uus tai vanha cruise. Hyvä idea pilattu sillä polkimella...

Ja Väisäselle vaa tiedoksi, firmassa ajetaan mitä käsketään, eli kumpaakin tulee ajettua. Tosin ei Eemelin Allisonin voittanutta, vaikka en kyllä tajua miten se niin hyvä voi olla.  Roll Eyes

Killerhangar
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14512 on: 26.10.14, 08:21 »

Ja tosiaan ku valtion vehkeet oli sitte kaikki kytkimellä, uus tai vanha cruise. Hyvä idea pilattu sillä polkimella...

Jos ymmärtäisit mihin käyttöön ne autot on hommattu, niin ymmärtäisit myös kytkinpolkimen olemassaolon. Ne jotka ajavat vain pikiteitä, eivät kaipaa manuaalia. Se on nykyaikaa enkä minäkään kaipaa maantiellä, mutta kun lähdetään huonoille sensseille, niin kyllä se kytkinpolkimen kanssa toimiminen on vaan niin paljon varmempaa ja turvallisempaa. Toki sitä pitää osata käyttää. Toinen hyvä vaihtoehto sinne on täysautomaatti, jossa veto ei katkea koskaan. Heijaamisessa silti manuaali on ylivoimainen ykkönen, vaikka robotteihinkin sitä on kehitetty hyvin, mutta ei se oikeaa kytkintä osaavan kuljettajan jalan alla voita. Toki se nykysukupolvi, jonka mielestä masin vaihdelaatikkoa joutuu jotenkin hämmentämään on juurikin aika avutonta sakkia. Maailman yksinkertaisin vaihdelaatikko kuitenkin kyseessä, synkronoitukin vielä.

Teitä varuspoikia kun katsoo, niin välissä tuntuu, että ajoneuvojen käsittelytaito on keskimäärin suorastaan toivotonta ja urallani olen kyllä nähnyt sen laskevan vuodesta toiseen. Ja sitten kehuskellaan kuinka ollaan niin kovia ja kokeneita rekkamiehiä vaikka armeijan autokoulu on vielä kesken! Roll Eyes Kuten aikanaan yksi ensimmäisistä työnantajistani sanoi, opettele pari kolme vuotta ennen kuin aletaan puhumaan kokemuksesta edes vähääkään. Näin jälkeenpäin ajateltuna se mies taisi olla aika oikeassa, vaikka silloinkin nuorena miehenä ego oli niin kova, että naureskelin vain.
« Last Edit: 26.10.14, 08:25 by Juha-Matti Korvanen »
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14513 on: 26.10.14, 09:24 »

Jaa, en tiedä miten siellä sodankylässä mutta meilläpäin ei ainakaan kokemusta puutu kouluttajista... Ja kyllä mää ymmärrän sen, että kun maastoon mennään niin kytkinpoljin on ihan kiva. Mutta ei noilla maantievetureilla kauheesti sielläpäin käydä. 8x8t on erikseen ja niissäkin on se kytkinpoljin cruisen seurana.

Ja ootkos koska viimeks ajanu Masia? Löytäis ekaks ne vaihteet sieltä. Hyvässä Masissa ne tulee ihan niinku kuuluuki mut lyödää vähä löysempi tapaus käteen ni ei hele... Laatikot sieltä ja jostai. Avain samanalista meiän duuppimis SKden kanssa. Osasta löytyy ajatuksen voimalla ja osasta ei sitten niin mitenkään.

Killerhangar
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14514 on: 26.10.14, 09:46 »

Ja ootkos koska viimeks ajanu Masia?

Luulen, että Juha-Matti on niitä enemmän ajanut kuin sinä  Roll Eyes

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14515 on: 26.10.14, 10:02 »

Teitä varuspoikia kun katsoo, niin välissä tuntuu, että ajoneuvojen käsittelytaito on keskimäärin suorastaan toivotonta ja urallani olen kyllä nähnyt sen laskevan vuodesta toiseen. Ja sitten kehuskellaan kuinka ollaan niin kovia ja kokeneita rekkamiehiä vaikka armeijan autokoulu on vielä kesken! Roll Eyes

Eipä sieltä muutenkaan taida mitään rekkamiehiä ulos tulla Roll Eyes
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14516 on: 26.10.14, 10:12 »

Välillä autojen sijasta liikenteeseen.
Eilen rantauduin autollani Vuosaareen Saksan matkaltani ja sain alle 5 minuutin tervetulotoivotuksen tähän maahan. Ajoin vasenta kaistaa hiukan nopeampaa kuin oikean kaistan liikenne, eteeni oikealta tupsahti VW Golf, joka samantien alkoi reilun pissuuttelun tuulilasinpesimellä, vastasin tähän lyhyellä valojen räpäytyksellä ja sieltähän sitä sitten saatiin oikein kunnon jarrutukset ja keskarit. Ajoin EFHF:n kautta ja tuo volkkarikuski sattui ajamaan edessäni samalle rampille kääntyäkseen oikealle, punaiset paloivat ja kuski väänsi sivulasinsa auki purkautuen peräsuolesta asti suunsa kautta. En voinut kuin hymyillä, vaikkakin olin osaltani sitä valomerkkiä antanutkin.

Toinen tapaus sattui samalla matkalla Lahden tiellä jossain Orimattilan tasalla kun ohitin muutaman auton ja siirryin takaisin oikealle kaistalle A6 Audin eteen jättäen jopa pitkän välin ennen kaistalle tuloa. Tämä Audikuski puolestaan antoi valomerkkiä heti kunnolla, en välittänyt tuosta mitään, vaan jatkoin omaa ajoani. Olin aikeissa mennä Lahden Kärkkäiselle ostoksille ja jättäydyin hetkeksi hitaampien taakse rampin lähestyessä, jolloin A6 saavutti minua. Ollessani rampilla A6:n kuski antoi fiksut keskarit jatkaen pohjoiseen, en voinut kuin puistella päätäni.

En tiedä, onko vika VW konsernin autoissa vai minun autossani, koska suunnilleen viikottain joku tuplapakoputkilla oleva Audi vääntäytyy rinnalleni punaisissa haastaen kilpa-ajoon. Yleensä en näihin vastaa, joskus olen kuitannut haasteen ja jatkanut economy-tyyliin ja nauranut päälle.

Kontrasti on suuri kun tullaan Saksasta, jossa saa ajella ihan rauhassa, joko nopeammin tai hitaammin ihan oman valinnan mukaan.
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2329
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14517 on: 26.10.14, 10:46 »

Saanko minäkin tunkea lusikkani tähän rekkojen vaihdelaatikkovääntöön? Miksi kukaan ei ole kehunut synkronoimatonta Fulleria? Siinäpä vasta lodju!  Cool

Terkuin,
Sami Vesala
EX -soramonttujen tumpelo  thmbup
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14518 on: 26.10.14, 11:55 »

Luulen, että Juha-Matti on niitä enemmän ajanut kuin sinä  Roll Eyes



Mutta eria asia onko ne niitä präniköitä, vähän ajettuja ja hyvin pelaavia satakolmekymppisiä vaiko suosta vedettyjä, poistoon valmiita sataviiskymppejä... Ero kuin yöllä ja päivällä. Jälkimmäisitä tippuu jo ovenkahvatkin ku yrittää ovia availla.  Roll Eyes

Killerhangar
Jori Lamberg
Offline Offline

Posts: 140
Date Registered: 08.05.14

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14519 on: 26.10.14, 12:01 »

Onhan se "vulleri" ihan hyvä maastossa. Zf valmistama Astronic muuten on myös kahdella sivuakselilla ja synkkaamaton. Sivuakselin päässä pakkajarru jolla aivo säätää kierroksia sopiviksi. Siis laatikko on robotti, mutta olis varmasti mielenkiintoista jos joku tekis siitä keppiversion. Laatiikon päällä oleva kansi sisältää kaiken robottiin liittyvän, aivot ja ilmasylinterit. Se vaan hittoon ja näkyviin siirtäjiin  nivelistö ja keppi. En tiedä olisko hyvä, mut ainakin ainut.

Kiinnostunut lentolaitteista lähinnä niiden sisältämän "mutteripornon" takia.
Pages: 1 ... 724 725 [726] 727 728 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1