Keskustelua liikenteestä

<< < (2905/3031) > >>

man:
Keston kannalta on hyvä tietää onko luistava osa turbiini, vai kuivakytkin...

Muutenhan kaupunkibusseissa olis kaikissa robotti, pienemmät tehohäviöt.

No, ehkä saivartelua.

Tekniikasta sen verran, että oletteko tulleet ajatelleeksi kun robottilaatikon kytkintä aivolaatikko käyttää sähköohjaamalla paineilmaa, Manuaalilaatikon kytkintä ihminen käyttää nestettä ohjaamaan paineilmaa. Tuli joskus kytkintä ilmatessa mieleen miksei ihminenkin voisi käyttää sähköesiohjausta, jotain potikkaa esim.

Miksu:
Quote

Jooh, käytännössä "automaattina" on alettu puhua laatikoista, jotka ovat teknisesti robottilaatikoita, ilman kytkinpoljinta. Sittenhän on näitä riemukkaita välimallin ratkaisuja, kuten scanian opticruise joka vaati kytkimen käyttöä liikkeellelähdössä - tai jotain vielä paljon hirveämpää - mersun telligent, jossa piti painaa kytkintä aina kun vaihtoi vaihdetta, sen perinteisen vaihdekepin tilalle oli vaan vaihdettu sellainen hirvittävä pömpeli arpomaan vaihteita...


Telligenttiä tullu ajettua vielä mutta jakaa kyllä aika hyvi mielipiteet. Osa ei halua nähdäkkään ja osa kehuu parhaimmaksi mitä löytyy. Mitä Cruiseen tulee niin se "eka" cruise (mikä ei kait virallisesti oo ees Opticruise) on kyllä yks oikee. Rimpula keppi mitä saa vatkata oikee urakalla... Ja tosiaan ku valtion vehkeet oli sitte kaikki kytkimellä, uus tai vanha cruise. Hyvä idea pilattu sillä polkimella...

Ja Väisäselle vaa tiedoksi, firmassa ajetaan mitä käsketään, eli kumpaakin tulee ajettua. Tosin ei Eemelin Allisonin voittanutta, vaikka en kyllä tajua miten se niin hyvä voi olla. 

juice:
Quote

Ja tosiaan ku valtion vehkeet oli sitte kaikki kytkimellä, uus tai vanha cruise. Hyvä idea pilattu sillä polkimella...


Jos ymmärtäisit mihin käyttöön ne autot on hommattu, niin ymmärtäisit myös kytkinpolkimen olemassaolon. Ne jotka ajavat vain pikiteitä, eivät kaipaa manuaalia. Se on nykyaikaa enkä minäkään kaipaa maantiellä, mutta kun lähdetään huonoille sensseille, niin kyllä se kytkinpolkimen kanssa toimiminen on vaan niin paljon varmempaa ja turvallisempaa. Toki sitä pitää osata käyttää. Toinen hyvä vaihtoehto sinne on täysautomaatti, jossa veto ei katkea koskaan. Heijaamisessa silti manuaali on ylivoimainen ykkönen, vaikka robotteihinkin sitä on kehitetty hyvin, mutta ei se oikeaa kytkintä osaavan kuljettajan jalan alla voita. Toki se nykysukupolvi, jonka mielestä masin vaihdelaatikkoa joutuu jotenkin hämmentämään on juurikin aika avutonta sakkia. Maailman yksinkertaisin vaihdelaatikko kuitenkin kyseessä, synkronoitukin vielä.

Teitä varuspoikia kun katsoo, niin välissä tuntuu, että ajoneuvojen käsittelytaito on keskimäärin suorastaan toivotonta ja urallani olen kyllä nähnyt sen laskevan vuodesta toiseen. Ja sitten kehuskellaan kuinka ollaan niin kovia ja kokeneita rekkamiehiä vaikka armeijan autokoulu on vielä kesken! Kuten aikanaan yksi ensimmäisistä työnantajistani sanoi, opettele pari kolme vuotta ennen kuin aletaan puhumaan kokemuksesta edes vähääkään. Näin jälkeenpäin ajateltuna se mies taisi olla aika oikeassa, vaikka silloinkin nuorena miehenä ego oli niin kova, että naureskelin vain.

Miksu:
Jaa, en tiedä miten siellä sodankylässä mutta meilläpäin ei ainakaan kokemusta puutu kouluttajista... Ja kyllä mää ymmärrän sen, että kun maastoon mennään niin kytkinpoljin on ihan kiva. Mutta ei noilla maantievetureilla kauheesti sielläpäin käydä. 8x8t on erikseen ja niissäkin on se kytkinpoljin cruisen seurana.

Ja ootkos koska viimeks ajanu Masia? Löytäis ekaks ne vaihteet sieltä. Hyvässä Masissa ne tulee ihan niinku kuuluuki mut lyödää vähä löysempi tapaus käteen ni ei hele... Laatikot sieltä ja jostai. Avain samanalista meiän duuppimis SKden kanssa. Osasta löytyy ajatuksen voimalla ja osasta ei sitten niin mitenkään.

Joona:
Quote

Ja ootkos koska viimeks ajanu Masia?

Luulen, että Juha-Matti on niitä enemmän ajanut kuin sinä 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page