FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.10.17, 22:22

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 725 726 [727] 728 729 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1473877 times)
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14520 on: 26.10.14, 12:26 »

Eipä sieltä muutenkaan taida mitään rekkamiehiä ulos tulla Roll Eyes

Kyllä puolustusvoimista nykyään hyvän ja monipuolisen opin saa kuljetusalalle. Ja "linjalta" valmistuu myös jo ikään nähden todella hyviäkin nuoria miehiä. Toki se on fakta, että kaikista ei rekan rattiin ole, vaikka CE-kortti taskusta saattaa löytyäkin kotiutuessa tai jostain kurssikeskuksesta kurssilta valmistuttua.

Kuljetusala on nykyään todella paljon muutakin kuin ajamista. Ajaminen ja ajotaidot jäävät koko ajan enemmän ja enemmän takaa-alalle. Ammattimies hoitaa ajoneuvon vahingoitta määränpäähän, mutta koko ajan korostuu taito kuormankäsittelystä ja ennen kaikkea asiakkaiden käsittelystä. Mutta mikäpä minä olen sanomaan mitään. Jätän faktat oikeille jokapäivän kuljetusalan ammattimiehille. Minä vain opetan näitä asioita. Tongue
« Last Edit: 26.10.14, 12:31 by Juha-Matti Korvanen »
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14521 on: 26.10.14, 12:38 »

Nää siis omia havaintoja, kuten myös se että meikäläisen pelkkä fyysinen koko tekee vähän tiukkaa ton Masilla/SKlla kepittämisen kanssa. Mutta on ne ny aika arpalaatikoita silti, verrattuna vaikka DAFfeihin tai jos ny toisesta ääripäästä ottaa niin Scanioihin...

E: Se mitä PVn opissa jää kaipaamaan on oikeesti pitkillä ajaminen, täykkärit kun on nysiä ja lisäks puolikaskin ois ihan kiva opetella ennenkuin pois pääsee. Ilmeisesti jonkinmoinen mahdollisuus siihen on, mutta toteutuuko niin ei tiedä. Ja ampät opettajat kironneet myös sitä kun sidonnan opetukseen ei niin kauheesti aikaa ole varattu...

Killerhangar
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14522 on: 26.10.14, 12:42 »

E: Se mitä PVn opissa jää kaipaamaan on oikeesti pitkillä ajaminen, täykkärit kun on nysiä ja lisäks puolikaskin ois ihan kiva opetella ennenkuin pois pääsee. Ilmeisesti jonkinmoinen mahdollisuus siihen on, mutta toteutuuko niin ei tiedä. Ja ampät opettajat kironneet myös sitä kun sidonnan opetukseen ei niin kauheesti aikaa ole varattu...

Hyvä että osaat vaatia. Se on hyvä tie ammattilaisuuteen. Vinkkinä voin antaa, että itseopiskelu ei ole kiellettyä. Lähinnä siis esimerkiksi kuormansidonnan osalta. Älä silti omin luvin lähde ajamista harjoittelemaan. Smiley
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6109
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14523 on: 26.10.14, 12:52 »


Kuljetusala on nykyään todella paljon muutakin kuin ajamista. Ajaminen ja ajotaidot jäävät koko ajan enemmän ja enemmän takaa-alalle.

Pari viikkoa sitten kävin työterveystarkastuksessa hoitajalla, joka yllättyi kuullessaan, että töissä joutuu tekemään muutakin kuin vain ajamaan Roll Eyes Ensi kuussa sitten täytyy käydä vielä lääkärin juttusilla (yötyö on kuulemma lakisääteinen altistuma ). Lieköhän sekin yhtä kujalla rekkakuskin työstä..
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14524 on: 26.10.14, 13:05 »

Hyvä että osaat vaatia. Se on hyvä tie ammattilaisuuteen. Vinkkinä voin antaa, että itseopiskelu ei ole kiellettyä. Lähinnä siis esimerkiksi kuormansidonnan osalta. Älä silti omin luvin lähde ajamista harjoittelemaan. Smiley

Ois vaan mahdollista harjoitella. Ei liiemmin ylimäärästä aikaa ole kun koulutuskeskuksella touhutaan. Ens kuun lopulla pääsis taas autolla enemmänkin ajamaan, jos silloin sais vähän treenailla sitomista. Tosin ne tavaratki mitä sinne lavalle sidotaan on sitä samaa vanhaa, ni tiedä hyödyttääkö oikeasti sitte sen enempää.  Undecided

Täykkäri ja puokkiasiaa ei tullu ees oikein ajateltua ennekuin opettaja asiasta mainitsi ja alkanu pohtimaan mites sitte ens kesänä. Hienoa vaan jos ei työpaikkaa saa sen takia että ei oo tullu metriäkään puokilla ajeltua. Taikka kertaakaan kytkettyä sellasta veturiin. (Joo, varmasti helppoa kun sitä on sen pari kertaa tehny mutta kun takana on kertoja 0 niin.. Se miten me käytiin tuolla lävitte oli kattomalla joku saksankielinen video uudesta vetopöytätekniikasta.  thmbup thmbup )

Killerhangar
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14525 on: 26.10.14, 13:32 »

Ois vaan mahdollista harjoitella. Ei liiemmin ylimäärästä aikaa ole kun koulutuskeskuksella touhutaan.

Sinulla on loppuelämä aikaa. Esimerkkinä tällaista kun ajatuksella luet, niin varmasti opit uutta. Kun opiskelee teoriapohjalta asioita, käytäntökin helpottuu.
http://www.logy.fi/liitetiedostot/Kuormansidonta.pdf
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6109
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14526 on: 26.10.14, 13:36 »

Hienoa vaan jos ei työpaikkaa saa sen takia että ei oo tullu metriäkään puokilla ajeltua. Taikka kertaakaan kytkettyä sellasta veturiin. (Joo, varmasti helppoa kun sitä on sen pari kertaa tehny mutta kun takana on kertoja 0 niin.. Se miten me käytiin tuolla lävitte oli kattomalla joku saksankielinen video uudesta vetopöytätekniikasta.  thmbup thmbup )

Voisin vannoa, että ainuttakaan työpaikkaa et saa tai ole saamatta sen takia, että olet tai et ole ajanut intissä vähän puoliperää.

Puoliperän katkaisu on sangen yksinkertainen. Johdot irti, pöytä auki ja jalat alas. Jos on painava keula kärryssä niin kun jalat on veivattu maahan asti, veivaat pienellä vaihteella (veivissä on iso ja pieni vaihde) "löysät" pois niin se ei romahda niin paljoa kun ajat pois alta.

Kytkentä päinvastoin.
« Last Edit: 26.10.14, 13:45 by Joona Väisänen »
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14527 on: 27.10.14, 07:21 »

No eihän se tavallaan eroa vars. perävaunun katkaisusta,  tietäis vaa että miten se vetopöytä itessää toimii Tongue Siinä on se joku kahva mikä vedetää mutta muute...

Killerhangar
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14528 on: 27.10.14, 12:37 »

No eihän se tavallaan eroa vars. perävaunun katkaisusta,  tietäis vaa että miten se vetopöytä itessää toimii Tongue Siinä on se joku kahva mikä vedetää mutta muute...

Sullahan oli se rekkasimulaattori jossa tätä voit harjoitella.
Sehän on kuin oikean rekan ajamista, kuten usein olet meille kertonut.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14529 on: 27.10.14, 15:07 »

Voisin vannoa, että ainuttakaan työpaikkaa et saa tai ole saamatta sen takia, että olet tai et ole ajanut intissä vähän puoliperää.

Puoliperän katkaisu on sangen yksinkertainen. Johdot irti, pöytä auki ja jalat alas. Jos on painava keula kärryssä niin kun jalat on veivattu maahan asti, veivaat pienellä vaihteella (veivissä on iso ja pieni vaihde) "löysät" pois niin se ei romahda niin paljoa kun ajat pois alta.

Kytkentä päinvastoin.

Olen muuten samaa mieltä, mutta jokaisessa normaalissa autossa on ilmajousitus, jolla ainakin itse nostan painavan vaunun keulan vähän ylemmäksi ennen pöydän avaamista ja jalkojen laskua. Sen jälkeen kun pöytä on auki ja jalat alhaalla ja kun autoa on siirretty eteenpäin puolisen metriä, jousia alemmas niin paljon että vetopöytä irtoaa kärryn pohjasta, niin jää romahdukset kokonaan pois. Pientä vaihdetta joutuu käyttämään yleensä vain vääntyneiden jalkojen tms kanssa, joita ei saa liikkumaan muuten. Jos vetäjän ja kärryn väli on ahdas, rasvainen tms, en mene sinne pelleilemään väliin kun kärry on kiinni, vaan siirrän autoa ja käyn nyppimässä letkut irti vasta sitten.

Yksi usein nähty virhe on se, että jalat pistetään maahan ennen vetopöydän avaamista.

No eihän se tavallaan eroa vars. perävaunun katkaisusta,  tietäis vaa että miten se vetopöytä itessää toimii Tongue Siinä on se joku kahva mikä vedetää mutta muute...

Jassoo. No ei siinä sitten.
« Last Edit: 27.10.14, 19:06 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jarmo Kohtanen
Offline Offline

Posts: 1142
Date Registered: 04.08.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14530 on: 27.10.14, 15:20 »

Trafin ja ministeri Risikon visio:
Kansalaisilta omat autot pois ja tilalle kk-maksullisia paketteja:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288756075008.html?pos=ok-nln
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6109
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14531 on: 28.10.14, 17:10 »

No eihän se tavallaan eroa vars. perävaunun katkaisusta,  tietäis vaa että miten se vetopöytä itessää toimii Tongue Siinä on se joku kahva mikä vedetää mutta muute...

Noh, mikäs mikäs. Foorumin kovin rekkamies, joka istunut kyydissä ja tietää kaikesta kaiken ja vetopöydän aukaisukin on todellisuudessa hepreaa? Kyllähän se eroaa täysperän katkaisusta aika paljon, jossa vaan revitään muutama johto irti ja aukaistaan kita vivusta.


Olen muuten samaa mieltä, mutta jokaisessa normaalissa autossa on ilmajousitus, jolla ainakin itse nostan painavan vaunun keulan vähän ylemmäksi ennen pöydän avaamista ja jalkojen laskua. Sen jälkeen kun pöytä on auki ja jalat alhaalla ja kun autoa on siirretty eteenpäin puolisen metriä, jousia alemmas niin paljon että vetopöytä irtoaa kärryn pohjasta, niin jää romahdukset kokonaan pois. Pientä vaihdetta joutuu käyttämään yleensä vain vääntyneiden jalkojen tms kanssa, joita ei saa liikkumaan muuten. Jos vetäjän ja kärryn väli on ahdas, rasvainen tms, en mene sinne pelleilemään väliin kun kärry on kiinni, vaan siirrän autoa ja käyn nyppimässä letkut irti vasta sitten.

Yksi usein nähty virhe on se, että jalat pistetään maahan ennen vetopöydän avaamista.

Joo kyllähän sitä aina kannattaa vähän ylöspäin nostaa.  Dollyn kanssa ainakin pitää ensin aukaista vetopöytä ennen kuin nostaa ylöspäin, koska muuten vetotappi ottaa pöydästä kiinni eikä pöytä aukea.  Aina ehdottomasti hiukan eteenpäin ja pöytä alas ennen kuin ajaa pois alta. Ehtii samalla kuulakehän lukitsemaan ja asettelemaan letkut järjestykseen.  Jos kärryn keula on painava, olen aina veivannut vielä löysät pois pienellä vaihteella jaloista niin se keula ei vajoa niin alas.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14532 on: 29.10.14, 19:02 »

Autolla jos nostaa jousia, niin ne pitää nostaa ennen käsijarrun päälle laittamista, mielellään vielä niin, että nostamisen jälkeen vähän peruuttaa. Silloin on varmuus siitä, ettei tappi hankaa suoraa pöydän salpaan vaan pöydän etuvasteeseen, jolloin salpa aukeaa kevyesti. Siis jos se ylipäätään on siinä kunnossa, että se voi keveästi aueta...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14533 on: 29.10.14, 19:17 »

Kun nyt puoliperävaunuista tuli puhe, niin tässäpä kuva sellaisesta, oikein saksasta asti tuodusta! Mikä on pielessä ja miksi? Syyllisen osaaminen on samaa tasoa kuin tämän foorumin juniorirahtareiden, joten ehkä he vastaavat?


0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Niklas Tähtinen
Offline Offline

Posts: 287
Date Registered: 16.08.11

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14534 on: 31.10.14, 20:00 »

Sulla jäi kuorma Saksaan?

Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14535 on: 31.10.14, 20:03 »

 Tällä rahtiyrittäjällä ei ole kovin loistava tulevaisuus Wink

There are no atheists in dropping airplane.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14536 on: 01.11.14, 10:38 »

Tällä rahtiyrittäjällä ei ole kovin loistava tulevaisuus Wink

Jaa en tiedä kumpaan viittasit, mutta jos tyhjään perävaunuun, niin täytyy todeta, että usein se kovin tuotto tehdään kun ajetaan tyhjänä. Eli asiakas maksaa kuorman kahteen suuntaan, mutta sillä ei ole mitään kuljetettavaa toiseen suuntaan. Säästyy polttoainetta ja lastausajat...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jori Lamberg
Offline Offline

Posts: 140
Date Registered: 08.05.14

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14537 on: 01.11.14, 11:56 »

Mä tyhmä asentajan retku en kyllä keksi mikä tossa kuvassa on vikana. Mulla ei kyllä puukenkiä olekaan. Muutenkin perehtynyt enemmän kipillisiin vehkeisiin. Joskus nähnyt kyllä liinat ristissä, kun pitkään ajetaan tyhjänä. Ilmeisesti vähentämässä kaapin nitkumista.

Halkean kyllä kohta uteliaisuudesta. Joten voisiko joku (Tatu?) valaista?

Kiinnostunut lentolaitteista lähinnä niiden sisältämän "mutteripornon" takia.
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14538 on: 01.11.14, 12:19 »

Mitään noista tiedä mutta jos olisi minun niin lattiakoukut laittaisin.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6109
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14539 on: 01.11.14, 13:14 »


Mitään noista tiedä mutta jos olisi minun niin lattiakoukut laittaisin.

Eipä niillä mitään tee, jos on puhdasta elintarvikeajoa.
Pages: 1 ... 725 726 [727] 728 729 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1