Keskustelua liikenteestä

<< < (2913/3033) > >>

vvaisanen:
Minä en ainakaan Norjassa tai Sveitsissä aja yhtään ylinopeutta. Lähtee pienestäkin ylityksestä melkein kk-palkan verran tililtä. 

teroe:
Haluaisin ymmärtää Janin talvinopeusrajoituspurnauksen siten, että Jan ei protestoi niinkään itse talvinopeusrajoituksia, vaan sitä miten ja koska ne asetetaan. Ja myönnetään, kyllä minuakin keljuttaa ajella +10 lämmössä kuivalla, isolla, tiellä kahdeksaakymppiä. Mutta niin kauan kun pääteille ei saada vaihtuvia nopeusrajoituksia, mennään näin.

Ja taitaahan yksi syy talvinopeusrajoituksiin olla pimeys. Itseäni ei pimeys haittaa yhtään, mutta joillekin joilla on huono pimeänäkö, se on todellinen ongelma.

juksii:
Quote

Haluaisin ymmärtää Janin talvinopeusrajoituspurnauksen siten, että Jan ei protestoi niinkään itse talvinopeusrajoituksia, vaan sitä miten ja koska ne asetetaan. Ja myönnetään, kyllä minuakin keljuttaa ajella +10 lämmössä kuivalla, isolla, tiellä kahdeksaakymppiä. Mutta niin kauan kun pääteille ei saada vaihtuvia nopeusrajoituksia, mennään näin.


Justiin luin lehdestä, että talvinopeusrajoitukset koskevat myös vaihtuvia rajoituksia. Jos rajoitus on kesällä 100 km/h on se talvella maksimissaan 80 km/h myös vaihtuvien rajoitusten osalta. Laki on kuulemma niin. Sama juttu motarilla 120 km/h -> maksimissaan 100 km/h myös vaihtuvien osalta.

AnttiH:
Quote

Erityisesti täytyy pitää mielessä, että suurin sallittu ajonopeus on ehdottomasti myös pienin sallittu nopeus.


Tästä voidaan osittain kiittää viisaita insinöörejä, jotka suuressa viisaudessaan kuvittelevat saavansa pudotettua liikennekuolemien määrän nollaan laskemalla nopeusrajoituksia vuosi vuodelta alemmas. Projekti onkin vuosikymmenten varrella edennyt hitaasti mutta varmasti jo niin pitkälle, että pian ei enää edes tarvitse syksyisin siirtyä mihinkään talvirajoituksiin, kun samat rajoitukset ovat jo valmiiksi voimassa kesäisinkin. Jipii!

Asia nyt vaan sattuu kaikilla elämänalueilla olemaan niin, että järkevästi perusteltavissa olevia rajoituksia ja kieltoja on huomattavasti helpompi noudattaa kuin niitä vähemmän järkeviä. Jos siis nopeusrajoitus ei ole tavallisen tienkäyttäjän näkökulmasta katsottuna mitenkään järkevässä suhteessa tien kuntoon, liikennemäärään, keliin tai muihinkaan maalaisjärjellä ymmärrettävissä oleviin seikkoihin nähden, niin sattuneesta syystä kiinnostus kyseisen rajoituksen noudattamiseen ei ole ainakaan allekirjoittaneella siellä kaikkein korkeimmalla tasolla. Motivaatio heikkenee entisestään, mikäli on tiedossa, että tieosuudella on vielä muutama vuosi sitten ollut korkeampi rajoitus.

jope95:
Quote

Justiin luin lehdestä, että talvinopeusrajoitukset koskevat myös vaihtuvia rajoituksia.

Myös ihan kesäkeleillä?

Navigation

Up one level

Next page

Previous page