FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.07.17, 14:57

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 727 728 [729] 730 731 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1466067 times)
Tero Ekholm
Offline Offline

Posts: 700
Date Registered: 20.11.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14560 on: 04.11.14, 17:42 »

Haluaisin ymmärtää Janin talvinopeusrajoituspurnauksen siten, että Jan ei protestoi niinkään itse talvinopeusrajoituksia, vaan sitä miten ja koska ne asetetaan. Ja myönnetään, kyllä minuakin keljuttaa ajella +10 lämmössä kuivalla, isolla, tiellä kahdeksaakymppiä. Mutta niin kauan kun pääteille ei saada vaihtuvia nopeusrajoituksia, mennään näin.

Ja taitaahan yksi syy talvinopeusrajoituksiin olla pimeys. Itseäni ei pimeys haittaa yhtään, mutta joillekin joilla on huono pimeänäkö, se on todellinen ongelma.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14561 on: 04.11.14, 18:05 »

Haluaisin ymmärtää Janin talvinopeusrajoituspurnauksen siten, että Jan ei protestoi niinkään itse talvinopeusrajoituksia, vaan sitä miten ja koska ne asetetaan. Ja myönnetään, kyllä minuakin keljuttaa ajella +10 lämmössä kuivalla, isolla, tiellä kahdeksaakymppiä. Mutta niin kauan kun pääteille ei saada vaihtuvia nopeusrajoituksia, mennään näin.

Justiin luin lehdestä, että talvinopeusrajoitukset koskevat myös vaihtuvia rajoituksia. Jos rajoitus on kesällä 100 km/h on se talvella maksimissaan 80 km/h myös vaihtuvien rajoitusten osalta. Laki on kuulemma niin. Sama juttu motarilla 120 km/h -> maksimissaan 100 km/h myös vaihtuvien osalta.

-JukSii-
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14562 on: 04.11.14, 18:08 »

Erityisesti täytyy pitää mielessä, että suurin sallittu ajonopeus on ehdottomasti myös pienin sallittu nopeus.

Tästä voidaan osittain kiittää viisaita insinöörejä, jotka suuressa viisaudessaan kuvittelevat saavansa pudotettua liikennekuolemien määrän nollaan laskemalla nopeusrajoituksia vuosi vuodelta alemmas. Projekti onkin vuosikymmenten varrella edennyt hitaasti mutta varmasti jo niin pitkälle, että pian ei enää edes tarvitse syksyisin siirtyä mihinkään talvirajoituksiin, kun samat rajoitukset ovat jo valmiiksi voimassa kesäisinkin. Jipii!

Asia nyt vaan sattuu kaikilla elämänalueilla olemaan niin, että järkevästi perusteltavissa olevia rajoituksia ja kieltoja on huomattavasti helpompi noudattaa kuin niitä vähemmän järkeviä. Jos siis nopeusrajoitus ei ole tavallisen tienkäyttäjän näkökulmasta katsottuna mitenkään järkevässä suhteessa tien kuntoon, liikennemäärään, keliin tai muihinkaan maalaisjärjellä ymmärrettävissä oleviin seikkoihin nähden, niin sattuneesta syystä kiinnostus kyseisen rajoituksen noudattamiseen ei ole ainakaan allekirjoittaneella siellä kaikkein korkeimmalla tasolla. Motivaatio heikkenee entisestään, mikäli on tiedossa, että tieosuudella on vielä muutama vuosi sitten ollut korkeampi rajoitus.
Joonas Mustonen
Offline Offline

Posts: 2185
Date Registered: 31.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14563 on: 04.11.14, 18:08 »

Justiin luin lehdestä, että talvinopeusrajoitukset koskevat myös vaihtuvia rajoituksia.
Myös ihan kesäkeleillä?

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14564 on: 04.11.14, 18:28 »

Myös ihan kesäkeleillä?

Kyllä, Marraskuun alusta kun talvinopeusrajoitukset astuvat voimaan ne koskevat myös vaihtuvia nopeusrajoituksia. Loppuu sitten kun talvirajoitukset muutetaan taas kesärajoituksiksi.

-JukSii-
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14565 on: 04.11.14, 20:02 »

Kyllä, Marraskuun alusta kun talvinopeusrajoitukset astuvat voimaan ne koskevat myös vaihtuvia nopeusrajoituksia. Loppuu sitten kun talvirajoitukset muutetaan taas kesärajoituksiksi.

Turun moottoritiellä olen ajanut talvirajoitusaikaan kesäkelissä usein 120km/h rajoituksella alueella, jossa on vaihtuvat rajoitukset.
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1685
Date Registered: 25.10.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14566 on: 04.11.14, 22:18 »

Turun moottoritiellä olen ajanut talvirajoitusaikaan kesäkelissä usein 120km/h rajoituksella alueella, jossa on vaihtuvat rajoitukset.
Tähän liittyen tuli tehtyä "mielenkiintoinen" havainto viime viikolla. Ajelin välin Kotka-Veikkola ja tällä välillä oli Porvoon moottoritiellä käytössä 100-rajotus ja sitten taas Turun motarilla olikin 120-rajotus näiden vaihtuvien rajoitusten alueella. Tuli vaan pohdittua sitä, että millä perusteillä tuota nopeusrajotusta tiputetaan hyvällä kelillä...

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Joonas Mustonen
Offline Offline

Posts: 2185
Date Registered: 31.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14567 on: 05.11.14, 10:29 »

Kyllä, Marraskuun alusta kun talvinopeusrajoitukset astuvat voimaan ne koskevat myös vaihtuvia nopeusrajoituksia. Loppuu sitten kun talvirajoitukset muutetaan taas kesärajoituksiksi.
Asia kunnossa, mutta hölmöltähän tuo vähän vaikuttaa.

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14568 on: 05.11.14, 13:10 »

Kyllä, Marraskuun alusta kun talvinopeusrajoitukset astuvat voimaan ne koskevat myös vaihtuvia nopeusrajoituksia. Loppuu sitten kun talvirajoitukset muutetaan taas kesärajoituksiksi.

Erikoiselta kuulostava väite, pitääpä joskus ajan kanssa tutustua tähän erityislainsäädäntöön. Äkkiseltään kuulostaa kovin tarkoitushakuiseiselta tulkinnalta, ei niinkään siltä, mitä laissa tai sen esitöissä olisi asiasta sanottu.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14569 on: 05.11.14, 13:41 »

Erikoiselta kuulostava väite, pitääpä joskus ajan kanssa tutustua tähän erityislainsäädäntöön.

Yritin itsekin löytää tähän vastausta, kun kyllä mun mielestä on ennen saanut esim. Jyväskylästä Kuopioon lähtiessä hyvillä talvikeleillä ajaa satasta Hankasalmelle asti, minne muuttuvat nopeusrajoitukset tuolla tieosuudella loppuu. Vai kultaako nyt vaan aika muistot? Anyway, en löytänyt vastausta. Oli vain mainintoja, että satasen rajoitukset voivat jäädä voimaan tieosuuksilla, joilla on keskikaiteella erotetut menosuunnat ja jotain sellaista höpinää. Mutta ei missään mainittu noita vaihtuvia rajoituksia...
« Last Edit: 05.11.14, 13:58 by Mikko Maliniemi »

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14570 on: 05.11.14, 14:09 »

Ajelin keväällä Turun motarilla talvinopeuksien aikaan. Kauniilla kuivalla kevätsäällä vaihtuvat rajoituskilvet näyttivät 120.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14571 on: 05.11.14, 15:49 »

Turun moottoritiellä olen ajanut talvirajoitusaikaan kesäkelissä usein 120km/h rajoituksella alueella, jossa on vaihtuvat rajoitukset.

Se mistä tuon tiedon bongasin oli haastattelu jossa haastateltiin liikennekeskuksessa työskentelevää henkilöä talvirajoituksista.

Ainakin Tampereen alueella on moottoritiellä ollut 100 km/h tän kuun ajan vaihtuvien alueella. Ainakin silloin kun minä olen ajellut.

-JukSii-
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14572 on: 05.11.14, 16:33 »

Olisikohan sitten vaihto Toyotaan paikallaan, en tiedä millä ajelette mutta pystyn ajamaan omalla autollani sekä 30-40-50-60-70-80-100-120 tuntikaupalla, eikä mene hermo suomeen tai muutenkaan, jos lainsäätäjä on Anderssonin ja minun valtuuksilla päättänyt että jokin rajoitus on hyvä, miksei.
Voisin toki näin ajankuluksi hermostua ja kehuaretostella miten asioitten pitäisi mielestäni olla, miten tyhmä suomi onkaan kotimaana, miksen minä saa tehdä niinkun hyväksi katson, pitäisi meidän kaikkien saada ihan vapaasti ajella kuten hyväksi katsomme, eikö, muutenhan kotimaamme on tyhmä. Grin

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Jan Fredriksson
Offline Offline

Posts: 1100
Date Registered: 15.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14573 on: 05.11.14, 20:11 »

Hola!

Todella hedelmätöntä tämä keskustelu, koska tämä on niitä asioita joista sopua ei löydy koskaan. Samaa sarjaa kuin kitka-, tai nastarengas-väittely. Arnen onneksi päättäjät tässä maassa tulevat aina olemaan mielestäni yhtä pihalla kuin ovat nytkin, joten ei hätää siellä suunnalla. Ja minulle on aivan sama mitä nopeutta kukin ajelee, en tuomitse hitaampia, mutta kummasti niillä hitailla tuntuu olevan kova hinku olla myös liikennepoliiseja. Mahtaa olla vaikeaa. Noh, mutta kuten olen moneen kertaan todennut, niin taistelen tyylimyllyjä vastaan (Ei, en edelleenkään ole kaahari, mutta kyseenalaistan täysin järjettömiä päätöksiä - niin liikenteessä kuin liikenteen ulkopuolella), joten täällä kirjoittelu on totaalisen turhaa. Lähinnä vaan näyttää kirjoitettuna sen, mitä näen tuolla liikenteessä. Joten tämä tästä minun osaltani. Ajakaa miten ajatte, kunhan ajatte.  Grin

Tässä vielä kuva, joka havainnollistaa tyypillistä suomalaista liikennekulttuuria. Ennen oli 80kmh, se laskettiin mielivaltaisesti ja täysin turhaan 60kmh. Mutta ei sekään riitä, vaan päivittäin se tuntuu olevan monelle liian vaativa vauhti ja nopeus on 50-55kmh. Hienoa. Jatkakaa samaan malliin.
[ attachment removed / expired ]

When once you have tasted flying,  you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and you will always yearn to return- Leonardo da Vinci
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14574 on: 06.11.14, 07:11 »

En tiedä keskustelun hedelmättömyydestä? Käsittääkseni ajonopeus pitää suhteuttaa vallitseviin keliolosuhteisiin! Nopeusrajoitukset voisivat olla taajaman ulkopuolella mitä tahansa jos liikenteen valvontaan olisi asettaa riittävät resurssit: jos esim. ajaisi pimeällä sateessa 120 km/h saisi päiväsakkoa näillä tuloilla vaikkapa 500 €, ja jos sattuisi syyllistymään moiseen lumipyryssä niin siitä napsahtaisi tonnin mätkyt. Loskaisella tiellä liirtoon joutuneelta, tai muuten vaan ojaan päätyneeltä otettaisiin kortti automaattisesti kuivumaan muutamaksi kuukaudeksi sakkorangaistuksen lisäksi. Hirvivaara-alueella eläimeen törmännyt on ajanut liikennemerkillä osoitettuun olosuhteeseen nähden liian kovaa aina kun törmäyksestä on aiheutunut vakavia ruumiinvammoja. Rangaistuksen suuruus voisi korrelloida hirven ja matkustajien vammojen vakavuuden mukaisesti.

Jo vai olisi viranomaismielivallalle temmellyskenttää. Nykyisinkin voidaan tosin ojentaa rangaistus liikenteenvaarantamisesta, jos ajonopeus ei ole sovitettu vallitsevien olosuhteiden mukaiseksi. Mutta onko kukaan koskaan Suomessa saanut sakkoa ajettuaan liian kovaa, mutta kuitenkin alle nopeusrajoituksen, huonossa kelissä tai pimeällä?

Ja kyllä minäkin syyllistyn moiseen piittaamattomuuteen vuodesta toiseen, toivottavasti en koskaan satuta teoillani ketää sivullista. Riskejä on otettava, yritetään kuitenkin pitää ne ajoneuvon hallittavalla tasolla.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14575 on: 10.11.14, 21:05 »

Pakotetaan mopoauto ajovirheeseen...

https://www.youtube.com/watch?v=iHchE1JD8Ws

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14576 on: 11.11.14, 13:32 »

Formuloihin suunnitellaan virtuaalista turva-autoa. Eli tuplakeltaisen lipun alueella F1 auton kaasupoljin ei tottele kuskia. Auton maksiminopeuden määrää tuomaristo.

Samaa pitäisi soveltaa liikenteeseen.  Wink  Esimerkki: Ökyllä on täysin turha puolen miljoonan euron auto. Huippunopeus on vaikka 350 km/h.  Liikennemerkki näyttää 100 km/h mutta liikennejärjestelmä rajoittaa ökyn auton nopeuden kelin mukaan. Olkoon vaikka sitten 20 km/h. Eli auto kulkee kaasu pohjassa tasan 20 km/h.  Cheesy Cheesy

Toivottavasti tälläinen systeemi tulee uusiin autoihin heti pakolla.



Joonas Mustonen
Offline Offline

Posts: 2185
Date Registered: 31.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14577 on: 11.11.14, 13:38 »

Formuloihin suunnitellaan virtuaalista turva-autoa. Eli tuplakeltaisen lipun alueella F1 auton kaasupoljin ei tottele kuskia. Auton maksiminopeuden määrää tuomaristo.

Samaa pitäisi soveltaa liikenteeseen.  Wink  Esimerkki: Ökyllä on täysin turha puolen miljoonan euron auto. Huippunopeus on vaikka 350 km/h.  Liikennemerkki näyttää 100 km/h mutta liikennejärjestelmä rajoittaa ökyn auton nopeuden kelin mukaan. Olkoon vaikka sitten 20 km/h. Eli auto kulkee kaasu pohjassa tasan 20 km/h.  Cheesy Cheesy

Toivottavasti tälläinen systeemi tulee uusiin autoihin heti pakolla.

Mitähän siinä aamupuurossa taas on ollut kun ihan levottomia höpiset.   laugh

Niko Leppänen
Offline Offline

Posts: 846
Date Registered: 01.02.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14578 on: 11.11.14, 14:21 »

Pakotetaan mopoauto ajovirheeseen...

https://www.youtube.com/watch?v=iHchE1JD8Ws
Pudotus vastaa hyvin törmäystä kiinteään esteeseen viidenkympin vauhdista. Huomaa miten turvallisia nuo ovat...tuo video pitäisi jokaisen mopoautosta haaveilevan teinin nähdä.
« Last Edit: 11.11.14, 14:33 by Niko Leppänen »
Jori Lamberg
Offline Offline

Posts: 140
Date Registered: 08.05.14

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14579 on: 11.11.14, 18:45 »

Mopo tai skootteri on siis turvallisempi?

Kiinnostunut lentolaitteista lähinnä niiden sisältämän "mutteripornon" takia.
Pages: 1 ... 727 728 [729] 730 731 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1