Keskustelua liikenteestä

<< < (2913/3031) > >>

oh2dw:

Talvirajoitukset - voi elämän kevät taas. Mikä ihme tässä maassa on - mä olen sanaton. Eiliseltä, nelostie, lämpötila 9,5 astetta ja talvirajoitus. Anteeksi, mutta minä haluan käyttää sen verran päätäni, että en suostu kesäkelillä ajamaan talvinopeutta. En vaikka kanssa autoilijat valomerkeillään yrittävät opastaa minua ajamaan 20kmh hiljempaa kuin toissapäivänä samoissa olosuhteissa. En voi tajuta hitto mitä lampaita. Ja jos muut haluavat ajaa sen 95kmh kesäkelissä niin olkoon niin, mutta antakaa nyt edes muiden käyttää päätään. On tämä uskomaton maa.

Toivotan vain pikaista tutkaan ajamista, josko se vähän rauhoittaa sielua. Lähtökohtaisesti kun liikenteessä on syytä olettaa, että lakia noudatetaan. Se vaan ei tunnu sopivan kaikille.

Joissain teksteissä on maininta siitä, että ajaa toisen eteen, ja jarruttaa voimakkaasti ilman syytä. Jos siitä aiheutuu onnettomuus, jarruttaja syyllistyy tielikenteen vaarantamiseen ja sakko ropsahtaa. Ei peräänajaja ole automaattisesti aina maksumies.

jekku1:

Kontrasti on suuri kun tullaan Saksasta, jossa saa ajella ihan rauhassa, joko nopeammin tai hitaammin ihan oman valinnan mukaan.

Suomessahan ei tosiaankaan näin ole, vaan on käytettävä sitä nopeutta, minkä perässä tuleva, taitava ja osaava kuljettaja on sinunkin puolesta hyväksi päättänyt. Erityisesti täytyy pitää mielessä, että suurin sallittu ajonopeus on ehdottomasti myös pienin sallittu nopeus.

Jfredrik:
Jåå, tänne kirjottaminen nyt on totaalisen turhaa kun tiedän, että uin vastakarvaan. Eikä sanomaa tunnuta ymmärtävän, mutta mitä sillä väliä. Toinen ottaa heti tämän "minä en ole saanu sakkoja"-kortin ja ajan tasan oikeaa nopeutta ja Olavikin missaa pointin. Suomessa yleisestikin leimataan kaahariksi, jos kyseenalaistaa meidän naurettavan liikennekulttuurin. Missään muualla ei ole niin peeloa porukkaa, ettei osata käyttää omaa järkeä, vaan hyväksytään täysin mitä viranomainen säätää. Ajetaan vaan 100kmh kesäkelillä kun niin on nyt viranomainen laittanut. Joskus koulussa oli täysin käsittämättömiä sääntöjä, mutta niitä totteli, koska lapsena ei osannut kyseenalaistaa. Nyt maailmaa mukavasti nähneenä sitä on huomannut, että muualla asiat tehdäänkin aika paljon fiksummin. Suomessa vaan mitään ei kyseenalaisteta, vaan otetaan kaikki perseily avosylin vastaan. Onko turha ihmetellä, miksi Suomesta on tullut täysi holhousyhteiskunta. Sitä saa mitä tilaa. Noh, se tästä taas.

-Jani

Jfredrik:

Joissain teksteissä on maininta siitä, että ajaa toisen eteen, ja jarruttaa voimakkaasti ilman syytä. Jos siitä aiheutuu onnettomuus, jarruttaja syyllistyy tielikenteen vaarantamiseen ja sakko ropsahtaa. Ei peräänajaja ole automaattisesti aina maksumies.

Tämä pitää paikkansa. Esimerkiksi liikennevaloja lähestyttäessä jos äkisti vaihtaa kaistaa toisen eteen ja tavallaan "varastaa" sen käytettävissä olevan tilan, niin peräänajaja ei ole syyllinen. Toisaalta jos vaan ajaa samalla kaistalla ja polkasee jarrun pohjaan niin viranomaisen kanta on ollut, että turvaväli ei ole ollut riittävä, vaikka jarrunpolkasulle ei ole mitään syytä. Tiedän esimerkiksi tapauksen, jossa kuljettaja sääti omaa penkkiään ajon aikana, joka johti siihen, että hän painoi jarrupoljinta koko painollaan. Takaa tuleva oli kuitenkin syyllinen, vaikka edellä oleva kuljettaja myönsi poliisille säätäneensä penkkiään. Turvaväli pitää olla sellainen, että joka tilanteessa saa autonsa pysäytettyä.

oh2dw:

Turvaväli pitää olla sellainen, että joka tilanteessa saa autonsa pysäytettyä.

Tätä rikkovat lähes kaikki motarilla ajavat. Jos joku erehtyy pitämään turvaväliä, niin kyllä sen toiset heti täyttävät.
Toinen juttu on kännykkään kälättävät kuskit, ja jopa tekstailevat tai ties mitä pelejä pelaavat. Auto se vaan soutaa edestakaisin kaistalla tai kaistalta toiselle, kun on muuta kivempaa ja tärkeämpää kuin ajaminen.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page