Keskustelua liikenteestä

<< < (2917/3031) > >>

oh2dw:
Ajelin keväällä Turun motarilla talvinopeuksien aikaan. Kauniilla kuivalla kevätsäällä vaihtuvat rajoituskilvet näyttivät 120.

juksii:

Turun moottoritiellä olen ajanut talvirajoitusaikaan kesäkelissä usein 120km/h rajoituksella alueella, jossa on vaihtuvat rajoitukset.

Se mistä tuon tiedon bongasin oli haastattelu jossa haastateltiin liikennekeskuksessa työskentelevää henkilöä talvirajoituksista.

Ainakin Tampereen alueella on moottoritiellä ollut 100 km/h tän kuun ajan vaihtuvien alueella. Ainakin silloin kun minä olen ajellut.

susiluoto:
Olisikohan sitten vaihto Toyotaan paikallaan, en tiedä millä ajelette mutta pystyn ajamaan omalla autollani sekä 30-40-50-60-70-80-100-120 tuntikaupalla, eikä mene hermo suomeen tai muutenkaan, jos lainsäätäjä on Anderssonin ja minun valtuuksilla päättänyt että jokin rajoitus on hyvä, miksei.
Voisin toki näin ajankuluksi hermostua ja kehuaretostella miten asioitten pitäisi mielestäni olla, miten tyhmä suomi onkaan kotimaana, miksen minä saa tehdä niinkun hyväksi katson, pitäisi meidän kaikkien saada ihan vapaasti ajella kuten hyväksi katsomme, eikö, muutenhan kotimaamme on tyhmä.

Jfredrik:
Hola!

Todella hedelmätöntä tämä keskustelu, koska tämä on niitä asioita joista sopua ei löydy koskaan. Samaa sarjaa kuin kitka-, tai nastarengas-väittely. Arnen onneksi päättäjät tässä maassa tulevat aina olemaan mielestäni yhtä pihalla kuin ovat nytkin, joten ei hätää siellä suunnalla. Ja minulle on aivan sama mitä nopeutta kukin ajelee, en tuomitse hitaampia, mutta kummasti niillä hitailla tuntuu olevan kova hinku olla myös liikennepoliiseja. Mahtaa olla vaikeaa. Noh, mutta kuten olen moneen kertaan todennut, niin taistelen tyylimyllyjä vastaan (Ei, en edelleenkään ole kaahari, mutta kyseenalaistan täysin järjettömiä päätöksiä - niin liikenteessä kuin liikenteen ulkopuolella), joten täällä kirjoittelu on totaalisen turhaa. Lähinnä vaan näyttää kirjoitettuna sen, mitä näen tuolla liikenteessä. Joten tämä tästä minun osaltani. Ajakaa miten ajatte, kunhan ajatte. 

Tässä vielä kuva, joka havainnollistaa tyypillistä suomalaista liikennekulttuuria. Ennen oli 80kmh, se laskettiin mielivaltaisesti ja täysin turhaan 60kmh. Mutta ei sekään riitä, vaan päivittäin se tuntuu olevan monelle liian vaativa vauhti ja nopeus on 50-55kmh. Hienoa. Jatkakaa samaan malliin.

kume:
En tiedä keskustelun hedelmättömyydestä? Käsittääkseni ajonopeus pitää suhteuttaa vallitseviin keliolosuhteisiin! Nopeusrajoitukset voisivat olla taajaman ulkopuolella mitä tahansa jos liikenteen valvontaan olisi asettaa riittävät resurssit: jos esim. ajaisi pimeällä sateessa 120 km/h saisi päiväsakkoa näillä tuloilla vaikkapa 500 €, ja jos sattuisi syyllistymään moiseen lumipyryssä niin siitä napsahtaisi tonnin mätkyt. Loskaisella tiellä liirtoon joutuneelta, tai muuten vaan ojaan päätyneeltä otettaisiin kortti automaattisesti kuivumaan muutamaksi kuukaudeksi sakkorangaistuksen lisäksi. Hirvivaara-alueella eläimeen törmännyt on ajanut liikennemerkillä osoitettuun olosuhteeseen nähden liian kovaa aina kun törmäyksestä on aiheutunut vakavia ruumiinvammoja. Rangaistuksen suuruus voisi korrelloida hirven ja matkustajien vammojen vakavuuden mukaisesti.

Jo vai olisi viranomaismielivallalle temmellyskenttää. Nykyisinkin voidaan tosin ojentaa rangaistus liikenteenvaarantamisesta, jos ajonopeus ei ole sovitettu vallitsevien olosuhteiden mukaiseksi. Mutta onko kukaan koskaan Suomessa saanut sakkoa ajettuaan liian kovaa, mutta kuitenkin alle nopeusrajoituksen, huonossa kelissä tai pimeällä?

Ja kyllä minäkin syyllistyn moiseen piittaamattomuuteen vuodesta toiseen, toivottavasti en koskaan satuta teoillani ketää sivullista. Riskejä on otettava, yritetään kuitenkin pitää ne ajoneuvon hallittavalla tasolla.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page