FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
27.06.17, 22:38

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 732 733 [734] 735 736 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462898 times)
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4415
Date Registered: 13.04.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14660 on: 30.01.15, 15:43 »

Ketä ja mikä?

Jokaista joka ylinopeutta ajaa tahallisesti tai tahattomasti. Ja ajaminen ylipäätänsä sen jälkeen kun kortti lähtee kuivumaan.
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14661 on: 30.01.15, 20:15 »

Onkos täällä keskusteltu pysäköinnistä? No, on varmaan, mutta en jaksa etsiä olisiko vastaavaa keskustelua.

Minua hiukkasen (eikä niin vähääkään) sieppasee, kun kadun reunassa, jossa liikennemerkillä osoitetaan pysäköintialueen alkaminen, vieritetään ajoneuvo sen merkin jälkeen se 1,5-2 m merkistä eteenpäin. No, samaa tapahtuu toisessa päässä. Jätetään siihen merkkiin saman verran matkaa ajoneuvon keulasta.

Tästä aiheutuu, että kadun reunaan, johon normaalisti oikein pysäköityinä mahtuisi 5 autoa, ei mahdukaan kuin 4 autoa (tai vähemmän), kun se viimeinen on takamerkistä 1,5-2m edessä, ja etummainen etumerkistä takana saman verran. Tai, että autojen väliin jätetään 2-3 m väliä, kun se metri riittää.   

Ainakin täällä Savossa tämä on hyvin yleinen ongelma, mahdollisesti muuallakin. Sitten puhutaan parkkipaikkojen puutteesta ja rakennellaan parkkihalleja maan alle kun ei riitä kadunvarsipaikat. Aika monta autoa mahtuisi lisää kaupungin kadunvarsipaikkoihin, jos osattaisiin parkkeerata oikein, eikä oltaisi liikenteessä hälläväliämeiningillä.

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14662 on: 30.01.15, 22:47 »

Jokaista joka ylinopeutta ajaa tahallisesti tai tahattomasti. Ja ajaminen ylipäätänsä sen jälkeen kun kortti lähtee kuivumaan.

Niin, jos samin ylinopeudella sakkosaldo on viidentoista vuoden aikana 0 kpl... ehkä jotain muutosta (tilapäisesti) voisi tulla, jos sakkoja kertyisi niin paljon, että ne alkavat uhata kortin säilymistä. Mulle on tullut kaksi sakkoa kymmenen vuoden / 700 000 kilometrin aikana. Yksi täysperällä, yksi moottoripyörällä.
« Last Edit: 30.01.15, 22:52 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4415
Date Registered: 13.04.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14663 on: 31.01.15, 11:18 »

Niin, jos samin ylinopeudella sakkosaldo on viidentoista vuoden aikana 0 kpl... ehkä jotain muutosta (tilapäisesti) voisi tulla, jos sakkoja kertyisi niin paljon, että ne alkavat uhata kortin säilymistä. Mulle on tullut kaksi sakkoa kymmenen vuoden / 700 000 kilometrin aikana. Yksi täysperällä, yksi moottoripyörällä.

Niin, en nyt meinannutkaan vain Samin sakkosaldoa vaan jokaisen joka ylinopeutta ajaa. Välillä se poliisi voi olla siellä missä sitä ei odota olevan.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14664 on: 31.01.15, 11:22 »

Minua hiukkasen (eikä niin vähääkään) sieppasee, kun kadun reunassa, jossa liikennemerkillä osoitetaan pysäköintialueen alkaminen, vieritetään ajoneuvo sen merkin jälkeen se 1,5-2 m merkistä eteenpäin. No, samaa tapahtuu toisessa päässä. Jätetään siihen merkkiin saman verran matkaa ajoneuvon keulasta.

Syy saattaa osittain olla se, että pysäköinninvalvojat mittaa senttien tarkkuudella auton paikkaa suhteessa liikennemerkkiin tai viivoihin. Nimimerkillä meinasin saada sakot kun oli auton perä (vetokoukku) 2 senttiä ulkona ruudusta. Onneksi satuin paikalle ja selitin riittävästi, niin ei antanut sakkoa.

-JukSii-
Ville Väisänen
Offline Offline

Posts: 150
Date Registered: 01.06.13

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14665 on: 31.01.15, 11:30 »

^Tarkoittaako tämä nyt sitä, että jos yhden huolimattomasti parkkeeranneen auton takia koko jono ei ole ruudussa viivojen sisäpuolella, kaikki voivat saada sakon?  Shocked

Itse olen aina huoletta parkkeerannut kadun varrella taskuun välittämättä siitä, missä ne viivat menee. Toistaiseksi ei ole tullut sakkoja, mutta näyttäis olevan mahdollista edellisen kirjoittajan perusteella.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14666 on: 31.01.15, 11:39 »

Itse olen aina huoletta parkkeerannut kadun varrella taskuun välittämättä siitä, missä ne viivat menee. Toistaiseksi ei ole tullut sakkoja, mutta näyttäis olevan mahdollista edellisen kirjoittajan perusteella.

En tiedä mitä tarkoittaa. Mun tilanteessa olin jonon viimeinen auto, eli ruudut alkoi siitä mihin parkkeerasin.

-JukSii-
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14667 on: 31.01.15, 12:40 »

Minulle ei ole tullut koskaan ylinopeussakkoja. Ei moottoripyörillä, eikä autoilla. Ajettu on vuodesta 1981 eteenpäin.

Nykyisellä autollani keskinopeus näyttää olevan 1500 km:n matkalla 26 km/h . Toinen lyhyemmän matkan mittari näyttää keskinopeudeksi 21 km/h. Autossani on bensiiniturbomoottori ja menisi varmasti halutessani lujempaakin Wink  200 km/h ylittyisi hetkesä Ei ole tarvetta kokeilla.
Ajan aina mahdollisuuksien mukaan vakionopeussäätimellä. Kesät  ja talvet. Autossani vakkari aktivoituu  pienimmillään nopeudella 20 km/h.

Olen ehkä se tientukko, joka ajaa kelin mukaan. Ylinopeutta en aja.

Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14668 on: 31.01.15, 16:22 »

Syy saattaa osittain olla se, että pysäköinninvalvojat mittaa senttien tarkkuudella auton paikkaa suhteessa liikennemerkkiin tai viivoihin. Nimimerkillä meinasin saada sakot kun oli auton perä (vetokoukku) 2 senttiä ulkona ruudusta. Onneksi satuin paikalle ja selitin riittävästi, niin ei antanut sakkoa.

Tätä en kyllä usko. Jos koukku on 2 cm ulkona ruudusta, ei edes meillä täällä Savossa siitä virhemaksu rapsahda.  Shocked

Ruutupysäköinti on ihan oma lajinsa. Ajoneuvon pitäisi olla kokonaan ruudun sisäpuolella. Toinen juttu on ne parkkialueet kadun reunoilla, joissa ei ole ruutuja vinkiksi tyhmemmillekin mihin kaara pitäisi asettaa. Näitä on täällä suunnalla aika paljon.

Tämä on juuri se ongelma, että kun ei ole viivoja, autot asetellaan alueelle miten sattuu. Kuitenkin, alue alkaa pysäköintiä osoittavasta liikennemerkistä, ja päättyykin sellaiseen. Tähän väliin sitten parkkeerataan ajattelematta muita, jotka siihen voisivat menopelinsä asettaa. Tuossa vieressä on kadun reunassa alue, johon mahtuu 4 autoa, jos se ensimmäinen parkkeeraaja älyäisi pysäköidä autonsa oikein. Monesti näkee, että siihen ajaa auto keskelle aluetta, jolloin taakse mahtuu yksi, ja toinen eteen, ja sitten on alueen alkamis- ja päättymismerkkeihin juurikin se 1,5-2 m väliä. Eli, se neljäs ei sitten enää sinne mahdu.  thmbdn

En tiedä, miten autokouluissa näitä pysäköintejä opetetaan, mutta aihetta skarppaamiseen voisi olla jo sieltä lähtien.

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14669 on: 01.02.15, 09:42 »

Noissa kadunvarsipysäköinneissä on yleensä aseteltu pysäköinnin sallivat/kieltävät merkit jonkun ihan oikean logiikan mukaan, vaikka välillä ensisilmäyksellä tuntuu merkkien sijoittelu todella typerältä. Ilmeisesti joillain on mielikuva, että pysäköinti on sallittua jos huonoon paikkaan pysäköidyn auton takia mahtuu itse ainoastaan puoliksi liikennemerkein rajatulle pysäköintialueelle. Kyllä se vaan niin menee, että jos ei sakkoja halua niin kannattaa vaan suosiolla jättää käyttämättä se vajaan auton mittainen tyhjä alue.

Hyviä esimerkkejä tulee kaupunkialueella paljon mieleen. Moni ei esimerkiksi ymmärrä miksi joissain risteyksissä yhdellä puolella tietä alkaa kadunvarsipysäköinti vasta kymmenisen metriä kauempana risteyksestä kuin toisella puolella, ilman mitään näkyvää syytä (porttikonki tai vastaava). Syy huomataan vasta siinä kohtaa kun risteyksen läpi tulee linjallaan ajava bussi, joka ei tiukassa risteyksessä enää mahdukaan kääntymään kun keulaa pitäisi viedä sieltä vähän pidemmältä. Tai sitten kapealla kadulla on porttikongin kohdalla jätetty porttikonkia pari metriä leveämpi alue vapaaksi pysäköintialueesta. Eipä käänny sisäpihalta ulos ajava henkilöautokaan kadulle jos katu on riittävän kapea ja autot on pysäköity aivan porttikongin reunojen tasalle.

Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14670 on: 01.02.15, 09:59 »



Olen ehkä se tientukko, joka ajaa kelin mukaan. Ylinopeutta en aja.
Olet varmaankin tientukko,jos nopeutesi on esim.kasikympillä mittarinäyttö 79-80,kun sen kuuluisi olla 85-88 ,vaikka se mittarinäyttö olisi likimain oikeinkin.Se on nimittäin raskaan liikenteen käyttämä nopeus,kamera ei välähdä,eikä poliisi puutu Wink

There are no atheists in dropping airplane.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14671 on: 01.02.15, 10:03 »

Just joo. Noudatapa lakia, niin saat rapaa silmillesi. Puhu aina kännykkään ajaessasi, äläkä missään nimessä kerää koirasi jätöksiä taajamassa. Jne jne.  thmbdn

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14672 on: 01.02.15, 10:24 »

Just joo. Noudatapa lakia, niin saat rapaa silmillesi. Puhu aina kännykkään ajaessasi, äläkä missään nimessä kerää koirasi jätöksiä taajamassa. Jne jne.  thmbdn
Ei.Sanomani ei ollut tuo.Yritinpä vaan kertoa,että raskaan liikenteen nopeus kun näyttää vakiintuneen tuohon 5- 8 km ylinopeuteen,niin monesti järkevää on kevyemmänkin kaluston yrittää pysyä rytmissä mukana.Tosin,virkavalta on kuulemma suunnittelemassa tiukennuksia tähänkin.

There are no atheists in dropping airplane.
Marika Silvennoinen
Offline Offline

Posts: 303
Date Registered: 17.06.11

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14673 on: 01.02.15, 10:58 »

Noissa kadunvarsipysäköinneissä on yleensä aseteltu pysäköinnin sallivat/kieltävät merkit jonkun ihan oikean logiikan mukaan, vaikka välillä ensisilmäyksellä tuntuu merkkien sijoittelu todella typerältä. Ilmeisesti joillain on mielikuva, että pysäköinti on sallittua jos huonoon paikkaan pysäköidyn auton takia mahtuu itse ainoastaan puoliksi liikennemerkein rajatulle pysäköintialueelle. Kyllä se vaan niin menee, että jos ei sakkoja halua niin kannattaa vaan suosiolla jättää käyttämättä se vajaan auton mittainen tyhjä alue.

Tai hankkia pienempi auto.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14674 on: 01.02.15, 11:13 »

Tätä en kyllä usko. Jos koukku on 2 cm ulkona ruudusta, ei edes meillä täällä Savossa siitä virhemaksu rapsahda.  Shocked

Joo ei. Mutta 12 cm on riittävästi. Viime kesänä sain Kuopiossa parkkisakon, kun auto oli parkkeerattu 12 cm liian lähellä "risteystä". Oli ihan mitattu etäisyys 488cm ajoradan reunasta. En tiedä millä. Aikalailla just muuten sen koukun verran...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14675 on: 01.02.15, 15:40 »

Joo ei. Mutta 12 cm on riittävästi. Viime kesänä sain Kuopiossa parkkisakon, kun auto oli parkkeerattu 12 cm liian lähellä "risteystä". Oli ihan mitattu etäisyys 488cm ajoradan reunasta. En tiedä millä. Aikalailla just muuten sen koukun verran...

No, oliko sulla se koukku siinä ajopelissä? Voisin kuvitella, että arvon parkkivalvojat mittaisivat matkan ajoneuvon esim. perän rakenteista (puskuri tms.). Jos siinä koukku on, ja on ruudun ulkopuolella, niin tuntuu melkoisen turhan tärkeältä pelleilyltä. Se koukku ei siinä haittaa ketään (esim. näkyvyyttä).

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14676 on: 01.02.15, 15:48 »

No, oliko sulla se koukku siinä ajopelissä? Voisin kuvitella, että arvon parkkivalvojat mittaisivat matkan ajoneuvon esim. perän rakenteista (puskuri tms.). Jos siinä koukku on, ja on ruudun ulkopuolella, niin tuntuu melkoisen turhan tärkeältä pelleilyltä. Se koukku ei siinä haittaa ketään (esim. näkyvyyttä).
No mutta kyllä se tilansa vie.Seuraavasta ruudusta on sen mitta pois.

There are no atheists in dropping airplane.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14677 on: 01.02.15, 15:53 »

Täällä Korsossa "pääkadun" molemmin puolin on pitkittäin kaksi ruutua, puu, kaksi ruutua jne jne. Fiksu auraaja osaa tehdä lumikasansa puiden ympärille siten, että jäljelle jää aina yksi käyttökelpoinen paikka kahden asemesta (kahden tunnin kiekkopaikkoja). Kumma kun ei ole kuitenkaan lappuliisaa näkynyt rokottamassa siitä, että autot on pysäköity kahteen ruutuun...

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14678 on: 01.02.15, 18:32 »

No mutta kyllä se tilansa vie.Seuraavasta ruudusta on sen mitta pois.

Mikko oli parkkeerannut käsitykseni mukaan autonsa takaa katsottuna ekaksi, oman kertomansa mukaan 12 cm liian lähelle risteystä (kun kerran koukku oli merkitsevä tekijä, eli takana). No, takana ei kai silloin ole muita ruutuja (vaan risteys), eli auttoi pysäköinnillään jopa eteen parkkeeraavia? Mikko oikoo jos olen väärässä.

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14679 on: 01.02.15, 18:42 »

Mikko oli parkkeerannut käsitykseni mukaan autonsa takaa katsottuna ekaksi, oman kertomansa mukaan 12 cm liian lähelle risteystä (kun kerran koukku oli merkitsevä tekijä, eli takana). No, takana ei kai silloin ole muita ruutuja (vaan risteys), eli auttoi pysäköinnillään jopa eteen parkkeeraavia? Mikko oikoo jos olen väärässä.

Minä en itse asiassa edes tiedä, mistä se oli mitattu. Veikkaan kuitenkin puskuria, vaikka koukkukin on. Koukun kanssa olis varmaan jo joutunut putkaan, kun olis ollut niin törkeän lähellä risteystä...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pages: 1 ... 732 733 [734] 735 736 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1