FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.06.17, 22:37

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 733 734 [735] 736 737 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462372 times)
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14680 on: 01.02.15, 18:45 »

Mikko oli parkkeerannut käsitykseni mukaan autonsa takaa katsottuna ekaksi, oman kertomansa mukaan 12 cm liian lähelle risteystä (kun kerran koukku oli merkitsevä tekijä, eli takana). No, takana ei kai silloin ole muita ruutuja (vaan risteys), eli auttoi pysäköinnillään jopa eteen parkkeeraavia? Mikko oikoo jos olen väärässä.
Tuossa tapauksessa vois metrin antaa anteeksikin Grin

There are no atheists in dropping airplane.
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14681 on: 01.02.15, 20:17 »

Kyllä, jos oikeasti maalaisjärjellä ajatellaan, niin eikö lappuliisojenkin pitäisi saada jo äidinmaidossa ne geenit, että pystyisivät miettimään, haittaako "mitättömän väärin" (= se koukku muutaman sentin ruudusta ulkona tjsp) pysäköity auto muuta liikennettä. Se kai tässä olisi se pointti?  Undecided
« Last Edit: 01.02.15, 20:34 by Tumi Hämäläinen »

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14682 on: 02.02.15, 11:48 »

Ei.Sanomani ei ollut tuo.Yritinpä vaan kertoa,että raskaan liikenteen nopeus kun näyttää vakiintuneen tuohon 5- 8 km ylinopeuteen,niin monesti järkevää on kevyemmänkin kaluston yrittää pysyä rytmissä mukana.Tosin,virkavalta on kuulemma suunnittelemassa tiukennuksia tähänkin.

Niin mihin virkavalta on suunnittelemassa tiukennuksia?
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14683 on: 02.02.15, 13:55 »

Olet varmaankin tientukko,jos nopeutesi on esim.kasikympillä mittarinäyttö 79-80,kun sen kuuluisi olla 85-88 ,vaikka se mittarinäyttö olisi likimain oikeinkin.Se on nimittäin raskaan liikenteen käyttämä nopeus,kamera ei välähdä,eikä poliisi puutu Wink

Tiedän autoni oikean nopeuden. Se on oikea. Muutamia GPS-vehkeitäkin löytyy  Wink  Sony, TomTom ja Nokia N8.  Nokiassa saa  kokonäytön peilikuvaksi. Heijastettavaksi tuulilasista. Eli on HUD-näyttö. Jos eri valmistajien laittet näyttävät samaa lukemaa, niin nopeus on kaiketi oikein. Pyrin ajamaan hyvissä olosuhteissa täsmälleen rajoituksien mukaan.

Minun nykyisen auton vakionopeussäädin ei ole tutkatyyppinen, eikä säädin käytä jarruja alamäissä. Harmi.
On kumminkin hyvä automaattivaihteiston kanssa. Ylinopeutta joutuu ajamaan hetkittäin noin 2-3 km/h.
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4415
Date Registered: 13.04.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14684 on: 02.02.15, 16:48 »

Minun nykyisen auton vakionopeussäädin ei ole tutkatyyppinen, eikä säädin käytä jarruja alamäissä. Harmi.
On kumminkin hyvä automaattivaihteiston kanssa. Ylinopeutta joutuu ajamaan hetkittäin noin 2-3 km/h.

Miten voit elää sen kanssa jos 2 tai jopa 3km/h joskus sattuu menemään yli?  laugh On ihan okei jos menee vähän enemmänkin, kunhan ei rangaistavasti yli.
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1685
Date Registered: 25.10.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14685 on: 02.02.15, 17:40 »

Tiedän autoni oikean nopeuden. Se on oikea. Muutamia GPS-vehkeitäkin löytyy  Wink  Sony, TomTom ja Nokia N8.  Nokiassa saa  kokonäytön peilikuvaksi. Heijastettavaksi tuulilasista. Eli on HUD-näyttö. Jos eri valmistajien laittet näyttävät samaa lukemaa, niin nopeus on kaiketi oikein. Pyrin ajamaan hyvissä olosuhteissa täsmälleen rajoituksien mukaan.

Minun nykyisen auton vakionopeussäädin ei ole tutkatyyppinen, eikä säädin käytä jarruja alamäissä. Harmi.
On kumminkin hyvä automaattivaihteiston kanssa. Ylinopeutta joutuu ajamaan hetkittäin noin 2-3 km/h.

Juuri tälläisten kaltaisiesi ihmiseten takia liikenne on melko epäjoustavaa, lisäksi yleensä kaltaisesi ihmiset vetävät liinat kiinni peltipoliisien kohdalta. 4-5 kilometrin ylinopeudella ei ole kovinkaan suurta turvallisuusmerkitystä maantieliikenteessä, mutta se sujuvoittaa kummasti liikennettä, juuri raskaanliikenteen lähes vakiintuneiden nopeuksien takia.

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14686 on: 02.02.15, 17:51 »

Juuri tälläisten kaltaisiesi ihmiseten takia liikenne on melko epäjoustavaa

No jos tekee hitaammin, mutta kuitenkin tasaista vauhtia ajavista syyn liikenteen joustamattomuuteen, kannattaa ehkä puntaroida myös sitä omaa ajotapaa  Roll Eyes

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4415
Date Registered: 13.04.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14687 on: 02.02.15, 18:01 »

No jos tekee hitaammin, mutta kuitenkin tasaista vauhtia ajavista syyn liikenteen joustamattomuuteen, kannattaa ehkä puntaroida myös sitä omaa ajotapaa  Roll Eyes

Tässä Mikon lauseessa se tärkein tulikin, tasainen vauhti. Mutta kun välillä se vauhti seilaa useita kymmeniä kilometrejä suunta jos toiseen, jopa ilman puhelimen näpräämistä  Huh
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14688 on: 02.02.15, 18:05 »

Juuri tälläisten kaltaisiesi ihmiseten takia liikenne on melko epäjoustavaa, lisäksi yleensä kaltaisesi ihmiset vetävät liinat kiinni peltipoliisien kohdalta. 4-5 kilometrin ylinopeudella ei ole kovinkaan suurta turvallisuusmerkitystä maantieliikenteessä, mutta se sujuvoittaa kummasti liikennettä, juuri raskaanliikenteen lähes vakiintuneiden nopeuksien takia.

En koske jarrupolkimeen kuvaustolpan kohdalla, tai sitä ennen. Ei ole tarvetta. Vakionopeussäädin menisi vaan turhaan pois päältä.  Wink

Tekniikan Maailma teki yli 10 vuotta sitten salatestin, jossa ajettiin Suomen läpi etelästä pohjoiseen. Testissä TM:n kuski ajoi koko ajan nopeusrajoituksien mukaan rauhallisesti ja päällä oli koko ajan vakionopeussäädin.
Toinen typerä kuski ajoi koko ajan hermostuneesti  riuhtomalla ja välillä kovilla ylinopeuksilla. Jossain liikennevaloissa olivat taas rinnakkain. Taisivat olla lähes yhtä aikaa perillä. Vain keskinopeus merkitsee!  Wink

Hetkelliset kovat ylinopeudet eivät auta mitään pidemmillä matkoilla.

« Last Edit: 02.02.15, 18:11 by Tarmo Kallio »
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14689 on: 02.02.15, 18:26 »

En koske jarrupolkimeen kuvaustolpan kohdalla, tai sitä ennen. Ei ole tarvetta. Vakionopeussäädin menisi vaan turhaan pois päältä.  Wink

Tekniikan Maailma teki yli 10 vuotta sitten salatestin, jossa ajettiin Suomen läpi etelästä pohjoiseen. Testissä TM:n kuski ajoi koko ajan nopeusrajoituksien mukaan rauhallisesti ja päällä oli koko ajan vakionopeussäädin.
Toinen typerä kuski ajoi koko ajan hermostuneesti  riuhtomalla ja välillä kovilla ylinopeuksilla. Jossain liikennevaloissa olivat taas rinnakkain. Taisivat olla lähes yhtä aikaa perillä. Vain keskinopeus merkitsee!  Wink

Hetkelliset kovat ylinopeudet eivät auta mitään pidemmillä matkoilla.

Paska kuski siinä testissä sitten, pitäis varmaan ite mennä näyttämään mallia... Johan kuorma-autollakin saa merkittävän eron (sellaisen, että välttyy vuorokausilevon pitämiseltä tien päällä) kun painaa tarpeeksi kaasua. Eli reissulla A-B-A selviää yhdellä nukkumisella autossa, sen sijaan, että nukkuisi kaksi kertaa. Jälkimmäinen yöpyminen tapahtuisi jossain Keravan tienoilla, kun määränpää ja koti on Espoossa. Voin kokemuksesta kertoa, ettei kovin paljoa houkuttele 9 tai 11 tunnin ylimääräinen stoppi siinä kohtaa.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14690 on: 02.02.15, 19:43 »

Niin mihin virkavalta on suunnittelemassa tiukennuksia?
Lueskelin juttua,en muista mikä tai minkä lehden se oli,siinä kuulemma virkavalta olisi lähiaikoina puuttumassa näihin selviin mm.kasikympin ylityksiin (88 -89) joista ei tänä päivänä kamera vielä välähdä(tiedoksi). Henk.koht. toivon ainakin,että nykykäytäntö tulisi säilymään.
 Ja Tarmolle:valitettavasti liikenteen nopeuttaminen ja joustavuus edellyttää kasikympin jatkuvaa lievää ylitystä,koska raskas liikenne kuitenkin tekee sen,eikä siitä edes rangaista.Onneksi.

There are no atheists in dropping airplane.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14691 on: 02.02.15, 19:47 »

Tässä Mikon lauseessa se tärkein tulikin, tasainen vauhti. Mutta kun välillä se vauhti seilaa useita kymmeniä kilometrejä suunta jos toiseen, jopa ilman puhelimen näpräämistä  Huh

Minä nyt ymmärsin Tarmon viestistä, että hän ajaa vakkari päällä lähes koko ajan. Oletan, että se tarkoittaa tasaista vauhtia...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14692 on: 02.02.15, 20:04 »

Minä nyt ymmärsin Tarmon viestistä, että hän ajaa vakkari päällä lähes koko ajan. Oletan, että se tarkoittaa tasaista vauhtia...
Mutta vakkari päälläkin voi ajaa (ja pitäisi) muun liikenteen mukana eikä olla hidastavana tekijänä siellä seassa...  Tongue
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14693 on: 02.02.15, 20:36 »

Mutta vakkari päälläkin voi ajaa (ja pitäisi) muun liikenteen mukana eikä olla hidastavana tekijänä siellä seassa...  Tongue

Kuten sanoin, että jos joku näkee ongelmana sen, että toinen ajaa vähän hiljempaa, mutta tasaisesti, on syytä katsoa peiliin... En mä sitä koe rekkaa kummempana juttuna, jos joku ajaa henkilöautolla vaikka nyt sitä 80:aa satasen alueella. Ainut vaan, että siitä henkilöautosta on helpompi päästä ohi...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14694 on: 02.02.15, 20:40 »

Mutta vakkari päälläkin voi ajaa (ja pitäisi) muun liikenteen mukana eikä olla hidastavana tekijänä siellä seassa...  Tongue
No eihän siellä seassa voi vakkarilla ajaa....

There are no atheists in dropping airplane.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14695 on: 02.02.15, 20:57 »

No eihän siellä seassa voi vakkarilla ajaa....

No voihan, jos ajaa hiljempaa kuin muu liikennevirta? Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14696 on: 02.02.15, 21:08 »

No voihan, jos ajaa hiljempaa kuin muu liikennevirta? Grin

Onko se seassa ajamista jos ajaa etummaisena? Smiley

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Ville Gröndahl
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 06.04.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14697 on: 02.02.15, 21:21 »

Pystyn helposti samaistumaan Tarmoon ja Mikkoon.

Minusta on käsittämätöntä asenteellisuus esimerkiksi Tarmon ajotapaa kohti. Minäkin ajan aina vakionopeussäädin päällä tiekohtaista rajoitusta huomioiden oman autoni mittarivirheen (2-3km). eihä n meidän jotka ajaa sääntöjen mukaan vakionopeutta tarvitse telkän pönttöjä säikkyä ja sen takia jarrutella koska mehän tiedetään että se ei välähdä ainakaan meille.

Mitä tulee Jaakon kommenttiin, että pitäisi ajaa 80:n rajoitusalueellaa 88km/h koska raskasliikennekin niin tekee...

Joo, niin tekee. Muistan kun aikoinaan rajoittimet alkoivat 90-luvun alussa tekemään tuloa linja-autoihin ja kuorma-autoihin, niin kuningasajatus oli, että täysperällä pitää olla mahdollisuus siinä vaiheessa, kun kärry perässä alkaa olla levoton, nopeutta hetkellisesti nostamalla vakauttaa ja oikaista ajoneuvo yhdistelmä. Ajatus oli hieno. Mutta valitettavasti moni rekkamies ei elä sen mukaan: He ajavat jo valmiiksi sitä 88km/h sen 80km/h nopeuden sijaan, jolloin jos se kärry karkaa käsistä niin sitäpä ei enää vauhdin nostolla pystytä oikaisemaan. Hieno esimerkki tämmöisestä on Konginkankaan onnettomuus. Kaiken huipuksi pari vuotta sitten joka paikassa viljeltiin alan osalta markkinointia "tonneittan vastuuta" kylttejä ja mainoksia. Melko vitsi kampanja luvalla sanoen...

Minusta jossain on vikaa jos pelisääntöjä noudattavia arvostellaan. Kyllähän se kritiikki pitäis osua niihin, jotka niitä sääntöjä ei noudata.

That's life...
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14698 on: 02.02.15, 22:09 »

Onko se seassa ajamista jos ajaa etummaisena? Smiley

Joka ryhmällä on johtajansa Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1685
Date Registered: 25.10.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14699 on: 02.02.15, 22:34 »

No jos tekee hitaammin, mutta kuitenkin tasaista vauhtia ajavista syyn liikenteen joustamattomuuteen, kannattaa ehkä puntaroida myös sitä omaa ajotapaa  Roll Eyes

No sanotaanko näin, että se mitä hain takaa ei todellakaan ole minun kiire vaan, se että perään tulee useimmiten roikkumaan edellämainitsemia rekkoja tai "kiire-kiire-autoilijoita". Lisätään tähän vielä kehnohkosti ohituspaikkoja tarjoava valtatie (VT6 välillä Kouvola-Utti). Niin soppa on valmis. No tietysti myös itselläni on varmasti peiliin katsomista liikenteessä, koska olen tämän palsta kilometrinielijöihin verrattuna melko nyyppä liikenteessä. (Vajaassa vuodessa noin 50 tuhatta kilomteriä henkilöautolla ja pakettiautolla)

Joka ryhmällä on johtajansa Grin

No tästä on hyvä esimerkki kun sunnuntaina ajelin Helsingistä kohti Kouvolaa vaihteeksi, niin VT6:sella oli taas joku mummosankari liikenteessä joka oli aiheuttanut vaivaisen 15 kilometrin jonon, kun ei uskaltanut Aygon räppänällä ajaa viittäkymppiä kovempaa satasen alueella. Okei no sunnuntaina oli oikeasti melko huono keli, mutta vielä kahdeksankympin vauhti oli mielestäni täysin turvallista.

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Pages: 1 ... 733 734 [735] 736 737 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1