FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
16.12.17, 07:08

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 733 734 [735] 736 737 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1477907 times)
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14680 on: 02.02.15, 13:55 »

Olet varmaankin tientukko,jos nopeutesi on esim.kasikympillä mittarinäyttö 79-80,kun sen kuuluisi olla 85-88 ,vaikka se mittarinäyttö olisi likimain oikeinkin.Se on nimittäin raskaan liikenteen käyttämä nopeus,kamera ei välähdä,eikä poliisi puutu Wink

Tiedän autoni oikean nopeuden. Se on oikea. Muutamia GPS-vehkeitäkin löytyy  Wink  Sony, TomTom ja Nokia N8.  Nokiassa saa  kokonäytön peilikuvaksi. Heijastettavaksi tuulilasista. Eli on HUD-näyttö. Jos eri valmistajien laittet näyttävät samaa lukemaa, niin nopeus on kaiketi oikein. Pyrin ajamaan hyvissä olosuhteissa täsmälleen rajoituksien mukaan.

Minun nykyisen auton vakionopeussäädin ei ole tutkatyyppinen, eikä säädin käytä jarruja alamäissä. Harmi.
On kumminkin hyvä automaattivaihteiston kanssa. Ylinopeutta joutuu ajamaan hetkittäin noin 2-3 km/h.
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4447
Date Registered: 13.04.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14681 on: 02.02.15, 16:48 »

Minun nykyisen auton vakionopeussäädin ei ole tutkatyyppinen, eikä säädin käytä jarruja alamäissä. Harmi.
On kumminkin hyvä automaattivaihteiston kanssa. Ylinopeutta joutuu ajamaan hetkittäin noin 2-3 km/h.

Miten voit elää sen kanssa jos 2 tai jopa 3km/h joskus sattuu menemään yli?  laugh On ihan okei jos menee vähän enemmänkin, kunhan ei rangaistavasti yli.
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1688
Date Registered: 25.10.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14682 on: 02.02.15, 17:40 »

Tiedän autoni oikean nopeuden. Se on oikea. Muutamia GPS-vehkeitäkin löytyy  Wink  Sony, TomTom ja Nokia N8.  Nokiassa saa  kokonäytön peilikuvaksi. Heijastettavaksi tuulilasista. Eli on HUD-näyttö. Jos eri valmistajien laittet näyttävät samaa lukemaa, niin nopeus on kaiketi oikein. Pyrin ajamaan hyvissä olosuhteissa täsmälleen rajoituksien mukaan.

Minun nykyisen auton vakionopeussäädin ei ole tutkatyyppinen, eikä säädin käytä jarruja alamäissä. Harmi.
On kumminkin hyvä automaattivaihteiston kanssa. Ylinopeutta joutuu ajamaan hetkittäin noin 2-3 km/h.

Juuri tälläisten kaltaisiesi ihmiseten takia liikenne on melko epäjoustavaa, lisäksi yleensä kaltaisesi ihmiset vetävät liinat kiinni peltipoliisien kohdalta. 4-5 kilometrin ylinopeudella ei ole kovinkaan suurta turvallisuusmerkitystä maantieliikenteessä, mutta se sujuvoittaa kummasti liikennettä, juuri raskaanliikenteen lähes vakiintuneiden nopeuksien takia.

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14683 on: 02.02.15, 17:51 »

Juuri tälläisten kaltaisiesi ihmiseten takia liikenne on melko epäjoustavaa

No jos tekee hitaammin, mutta kuitenkin tasaista vauhtia ajavista syyn liikenteen joustamattomuuteen, kannattaa ehkä puntaroida myös sitä omaa ajotapaa  Roll Eyes

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4447
Date Registered: 13.04.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14684 on: 02.02.15, 18:01 »

No jos tekee hitaammin, mutta kuitenkin tasaista vauhtia ajavista syyn liikenteen joustamattomuuteen, kannattaa ehkä puntaroida myös sitä omaa ajotapaa  Roll Eyes

Tässä Mikon lauseessa se tärkein tulikin, tasainen vauhti. Mutta kun välillä se vauhti seilaa useita kymmeniä kilometrejä suunta jos toiseen, jopa ilman puhelimen näpräämistä  Huh
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14685 on: 02.02.15, 18:05 »

Juuri tälläisten kaltaisiesi ihmiseten takia liikenne on melko epäjoustavaa, lisäksi yleensä kaltaisesi ihmiset vetävät liinat kiinni peltipoliisien kohdalta. 4-5 kilometrin ylinopeudella ei ole kovinkaan suurta turvallisuusmerkitystä maantieliikenteessä, mutta se sujuvoittaa kummasti liikennettä, juuri raskaanliikenteen lähes vakiintuneiden nopeuksien takia.

En koske jarrupolkimeen kuvaustolpan kohdalla, tai sitä ennen. Ei ole tarvetta. Vakionopeussäädin menisi vaan turhaan pois päältä.  Wink

Tekniikan Maailma teki yli 10 vuotta sitten salatestin, jossa ajettiin Suomen läpi etelästä pohjoiseen. Testissä TM:n kuski ajoi koko ajan nopeusrajoituksien mukaan rauhallisesti ja päällä oli koko ajan vakionopeussäädin.
Toinen typerä kuski ajoi koko ajan hermostuneesti  riuhtomalla ja välillä kovilla ylinopeuksilla. Jossain liikennevaloissa olivat taas rinnakkain. Taisivat olla lähes yhtä aikaa perillä. Vain keskinopeus merkitsee!  Wink

Hetkelliset kovat ylinopeudet eivät auta mitään pidemmillä matkoilla.

« Last Edit: 02.02.15, 18:11 by Tarmo Kallio »
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14686 on: 02.02.15, 18:26 »

En koske jarrupolkimeen kuvaustolpan kohdalla, tai sitä ennen. Ei ole tarvetta. Vakionopeussäädin menisi vaan turhaan pois päältä.  Wink

Tekniikan Maailma teki yli 10 vuotta sitten salatestin, jossa ajettiin Suomen läpi etelästä pohjoiseen. Testissä TM:n kuski ajoi koko ajan nopeusrajoituksien mukaan rauhallisesti ja päällä oli koko ajan vakionopeussäädin.
Toinen typerä kuski ajoi koko ajan hermostuneesti  riuhtomalla ja välillä kovilla ylinopeuksilla. Jossain liikennevaloissa olivat taas rinnakkain. Taisivat olla lähes yhtä aikaa perillä. Vain keskinopeus merkitsee!  Wink

Hetkelliset kovat ylinopeudet eivät auta mitään pidemmillä matkoilla.

Paska kuski siinä testissä sitten, pitäis varmaan ite mennä näyttämään mallia... Johan kuorma-autollakin saa merkittävän eron (sellaisen, että välttyy vuorokausilevon pitämiseltä tien päällä) kun painaa tarpeeksi kaasua. Eli reissulla A-B-A selviää yhdellä nukkumisella autossa, sen sijaan, että nukkuisi kaksi kertaa. Jälkimmäinen yöpyminen tapahtuisi jossain Keravan tienoilla, kun määränpää ja koti on Espoossa. Voin kokemuksesta kertoa, ettei kovin paljoa houkuttele 9 tai 11 tunnin ylimääräinen stoppi siinä kohtaa.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14687 on: 02.02.15, 19:43 »

Niin mihin virkavalta on suunnittelemassa tiukennuksia?
Lueskelin juttua,en muista mikä tai minkä lehden se oli,siinä kuulemma virkavalta olisi lähiaikoina puuttumassa näihin selviin mm.kasikympin ylityksiin (88 -89) joista ei tänä päivänä kamera vielä välähdä(tiedoksi). Henk.koht. toivon ainakin,että nykykäytäntö tulisi säilymään.
 Ja Tarmolle:valitettavasti liikenteen nopeuttaminen ja joustavuus edellyttää kasikympin jatkuvaa lievää ylitystä,koska raskas liikenne kuitenkin tekee sen,eikä siitä edes rangaista.Onneksi.

There are no atheists in dropping airplane.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14688 on: 02.02.15, 19:47 »

Tässä Mikon lauseessa se tärkein tulikin, tasainen vauhti. Mutta kun välillä se vauhti seilaa useita kymmeniä kilometrejä suunta jos toiseen, jopa ilman puhelimen näpräämistä  Huh

Minä nyt ymmärsin Tarmon viestistä, että hän ajaa vakkari päällä lähes koko ajan. Oletan, että se tarkoittaa tasaista vauhtia...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14294
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14689 on: 02.02.15, 20:04 »

Minä nyt ymmärsin Tarmon viestistä, että hän ajaa vakkari päällä lähes koko ajan. Oletan, että se tarkoittaa tasaista vauhtia...
Mutta vakkari päälläkin voi ajaa (ja pitäisi) muun liikenteen mukana eikä olla hidastavana tekijänä siellä seassa...  Tongue
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14690 on: 02.02.15, 20:36 »

Mutta vakkari päälläkin voi ajaa (ja pitäisi) muun liikenteen mukana eikä olla hidastavana tekijänä siellä seassa...  Tongue

Kuten sanoin, että jos joku näkee ongelmana sen, että toinen ajaa vähän hiljempaa, mutta tasaisesti, on syytä katsoa peiliin... En mä sitä koe rekkaa kummempana juttuna, jos joku ajaa henkilöautolla vaikka nyt sitä 80:aa satasen alueella. Ainut vaan, että siitä henkilöautosta on helpompi päästä ohi...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14691 on: 02.02.15, 20:40 »

Mutta vakkari päälläkin voi ajaa (ja pitäisi) muun liikenteen mukana eikä olla hidastavana tekijänä siellä seassa...  Tongue
No eihän siellä seassa voi vakkarilla ajaa....

There are no atheists in dropping airplane.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14692 on: 02.02.15, 20:57 »

No eihän siellä seassa voi vakkarilla ajaa....

No voihan, jos ajaa hiljempaa kuin muu liikennevirta? Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14693 on: 02.02.15, 21:08 »

No voihan, jos ajaa hiljempaa kuin muu liikennevirta? Grin

Onko se seassa ajamista jos ajaa etummaisena? Smiley

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Ville Gröndahl
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 06.04.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14694 on: 02.02.15, 21:21 »

Pystyn helposti samaistumaan Tarmoon ja Mikkoon.

Minusta on käsittämätöntä asenteellisuus esimerkiksi Tarmon ajotapaa kohti. Minäkin ajan aina vakionopeussäädin päällä tiekohtaista rajoitusta huomioiden oman autoni mittarivirheen (2-3km). eihä n meidän jotka ajaa sääntöjen mukaan vakionopeutta tarvitse telkän pönttöjä säikkyä ja sen takia jarrutella koska mehän tiedetään että se ei välähdä ainakaan meille.

Mitä tulee Jaakon kommenttiin, että pitäisi ajaa 80:n rajoitusalueellaa 88km/h koska raskasliikennekin niin tekee...

Joo, niin tekee. Muistan kun aikoinaan rajoittimet alkoivat 90-luvun alussa tekemään tuloa linja-autoihin ja kuorma-autoihin, niin kuningasajatus oli, että täysperällä pitää olla mahdollisuus siinä vaiheessa, kun kärry perässä alkaa olla levoton, nopeutta hetkellisesti nostamalla vakauttaa ja oikaista ajoneuvo yhdistelmä. Ajatus oli hieno. Mutta valitettavasti moni rekkamies ei elä sen mukaan: He ajavat jo valmiiksi sitä 88km/h sen 80km/h nopeuden sijaan, jolloin jos se kärry karkaa käsistä niin sitäpä ei enää vauhdin nostolla pystytä oikaisemaan. Hieno esimerkki tämmöisestä on Konginkankaan onnettomuus. Kaiken huipuksi pari vuotta sitten joka paikassa viljeltiin alan osalta markkinointia "tonneittan vastuuta" kylttejä ja mainoksia. Melko vitsi kampanja luvalla sanoen...

Minusta jossain on vikaa jos pelisääntöjä noudattavia arvostellaan. Kyllähän se kritiikki pitäis osua niihin, jotka niitä sääntöjä ei noudata.

That's life...
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14695 on: 02.02.15, 22:09 »

Onko se seassa ajamista jos ajaa etummaisena? Smiley

Joka ryhmällä on johtajansa Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1688
Date Registered: 25.10.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14696 on: 02.02.15, 22:34 »

No jos tekee hitaammin, mutta kuitenkin tasaista vauhtia ajavista syyn liikenteen joustamattomuuteen, kannattaa ehkä puntaroida myös sitä omaa ajotapaa  Roll Eyes

No sanotaanko näin, että se mitä hain takaa ei todellakaan ole minun kiire vaan, se että perään tulee useimmiten roikkumaan edellämainitsemia rekkoja tai "kiire-kiire-autoilijoita". Lisätään tähän vielä kehnohkosti ohituspaikkoja tarjoava valtatie (VT6 välillä Kouvola-Utti). Niin soppa on valmis. No tietysti myös itselläni on varmasti peiliin katsomista liikenteessä, koska olen tämän palsta kilometrinielijöihin verrattuna melko nyyppä liikenteessä. (Vajaassa vuodessa noin 50 tuhatta kilomteriä henkilöautolla ja pakettiautolla)

Joka ryhmällä on johtajansa Grin

No tästä on hyvä esimerkki kun sunnuntaina ajelin Helsingistä kohti Kouvolaa vaihteeksi, niin VT6:sella oli taas joku mummosankari liikenteessä joka oli aiheuttanut vaivaisen 15 kilometrin jonon, kun ei uskaltanut Aygon räppänällä ajaa viittäkymppiä kovempaa satasen alueella. Okei no sunnuntaina oli oikeasti melko huono keli, mutta vielä kahdeksankympin vauhti oli mielestäni täysin turvallista.

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14294
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14697 on: 02.02.15, 23:17 »

Kuten sanoin, että jos joku näkee ongelmana sen, että toinen ajaa vähän hiljempaa, mutta tasaisesti, on syytä katsoa peiliin...
Kyllähän se joka sitä jonoa kerryttää ja tukkii tietä on ainut jonka sinne peiliin(peileihin) pitäisi vilkuilla...  Wink Grin
Juhani Sarell
Offline Offline

Posts: 426
Date Registered: 07.06.11

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14698 on: 02.02.15, 23:36 »

Tuota mitenkäs Teemu mittasit tuon jonon pituuden? 15km? Ohitit ilmeisesti kuitenkin kaikki, että näit jonoa johtavan Aygon mummoineen? Wink

Lentokoneen päällikkö on lähes aina lennonjohtajaa korkeammalla...
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14699 on: 03.02.15, 00:01 »

Joo, niin tekee. Muistan kun aikoinaan rajoittimet alkoivat 90-luvun alussa tekemään tuloa linja-autoihin ja kuorma-autoihin, niin kuningasajatus oli, että täysperällä pitää olla mahdollisuus siinä vaiheessa, kun kärry perässä alkaa olla levoton, nopeutta hetkellisesti nostamalla vakauttaa ja oikaista ajoneuvo yhdistelmä. Ajatus oli hieno. Mutta valitettavasti moni rekkamies ei elä sen mukaan: He ajavat jo valmiiksi sitä 88km/h sen 80km/h nopeuden sijaan, jolloin jos se kärry karkaa käsistä niin sitäpä ei enää vauhdin nostolla pystytä oikaisemaan. Hieno esimerkki tämmöisestä on Konginkankaan onnettomuus. Kaiken huipuksi pari vuotta sitten joka paikassa viljeltiin alan osalta markkinointia "tonneittan vastuuta" kylttejä ja mainoksia. Melko vitsi kampanja luvalla sanoen...

Konginkankaalla ei ole mitään tekemistä rajoittimen kanssa. Jos rekka ajaa valmiiksi 88 km/h, niin silloin se perävaunun oikaisu saattaisi vielä kaasua painamalla onnistua, kun nopeutta lisätään n. 1-2 km/h rajotinnopeuteen saakka (nopeus ei saa ylittää 90 km/h veto päällä). Sen sijaan jos polkastaan vaikka 5 km/h lisää vauhtia, niin se kärry vain heilahtaa pahemmin. Heiluva vaunu oikeaa parhaiten tai ainakin varmiten painamalla kytkintä (tai nykyisissä automaattiautossa, nostamalla kaasupoljin ylös).

Nykyinen raja on erilainen kuin mitä Suomessa aikoinaan keksittiin, ja sen pohja on vuoden 92 direktiivissä 92/24/EEC. Suurin hyöty 90 km/h rajoitinnopeudessa on se, että siitä 70 km/h köröttelevästä munapäästä, joka nostaa nopeuden vähintään 80 km/h kun yrität ohi, pääsee oikeasti ohi.

Eräissä maissa, joissa on Suomea kehittyneempi ja joustavampi liikennekulttuuri, lienee turvallisempaa ajaa liikennevirran mukana ylinopeutta kuin ajaa vakionopeudensäätimellä sitä oikeaa nopeutta. Venäjän ja Thaimaan liikenteestä ruumisautolla poistuessa se oikeassa oleminen ei paljoa lohduta.
« Last Edit: 03.02.15, 00:20 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pages: 1 ... 733 734 [735] 736 737 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1