Keskustelua liikenteestä

<< < (2941/3033) > >>

Pe7e:
Quote

Kuten sanoin, että jos joku näkee ongelmana sen, että toinen ajaa vähän hiljempaa, mutta tasaisesti, on syytä katsoa peiliin...

Kyllähän se joka sitä jonoa kerryttää ja tukkii tietä on ainut jonka sinne peiliin(peileihin) pitäisi vilkuilla... 

horo2533:
Tuota mitenkäs Teemu mittasit tuon jonon pituuden? 15km? Ohitit ilmeisesti kuitenkin kaikki, että näit jonoa johtavan Aygon mummoineen?

hynkel:
Quote

Joo, niin tekee. Muistan kun aikoinaan rajoittimet alkoivat 90-luvun alussa tekemään tuloa linja-autoihin ja kuorma-autoihin, niin kuningasajatus oli, että täysperällä pitää olla mahdollisuus siinä vaiheessa, kun kärry perässä alkaa olla levoton, nopeutta hetkellisesti nostamalla vakauttaa ja oikaista ajoneuvo yhdistelmä. Ajatus oli hieno. Mutta valitettavasti moni rekkamies ei elä sen mukaan: He ajavat jo valmiiksi sitä 88km/h sen 80km/h nopeuden sijaan, jolloin jos se kärry karkaa käsistä niin sitäpä ei enää vauhdin nostolla pystytä oikaisemaan. Hieno esimerkki tämmöisestä on Konginkankaan onnettomuus. Kaiken huipuksi pari vuotta sitten joka paikassa viljeltiin alan osalta markkinointia "tonneittan vastuuta" kylttejä ja mainoksia. Melko vitsi kampanja luvalla sanoen...

Konginkankaalla ei ole mitään tekemistä rajoittimen kanssa. Jos rekka ajaa valmiiksi 88 km/h, niin silloin se perävaunun oikaisu saattaisi vielä kaasua painamalla onnistua, kun nopeutta lisätään n. 1-2 km/h rajotinnopeuteen saakka (nopeus ei saa ylittää 90 km/h veto päällä). Sen sijaan jos polkastaan vaikka 5 km/h lisää vauhtia, niin se kärry vain heilahtaa pahemmin. Heiluva vaunu oikeaa parhaiten tai ainakin varmiten painamalla kytkintä (tai nykyisissä automaattiautossa, nostamalla kaasupoljin ylös).

Nykyinen raja on erilainen kuin mitä Suomessa aikoinaan keksittiin, ja sen pohja on vuoden 92 direktiivissä 92/24/EEC. Suurin hyöty 90 km/h rajoitinnopeudessa on se, että siitä 70 km/h köröttelevästä munapäästä, joka nostaa nopeuden vähintään 80 km/h kun yrität ohi, pääsee oikeasti ohi.

Eräissä maissa, joissa on Suomea kehittyneempi ja joustavampi liikennekulttuuri, lienee turvallisempaa ajaa liikennevirran mukana ylinopeutta kuin ajaa vakionopeudensäätimellä sitä oikeaa nopeutta. Venäjän ja Thaimaan liikenteestä ruumisautolla poistuessa se oikeassa oleminen ei paljoa lohduta.

horo2533:
Quote

Konginkankaalla ei ole mitään tekemistä rajoittimen kanssa. Jos rekka ajaa valmiiksi 88 km/h, niin silloin se perävaunun oikaisu saattaisi vielä kaasua painamalla onnistua, kun nopeutta lisätään n. 1-2 km/h rajotinnopeuteen saakka (nopeus ei saa ylittää 90 km/h veto päällä). Sen sijaan jos polkastaan vaikka 5 km/h lisää vauhtia, niin se kärry vain heilahtaa pahemmin. Heiluva vaunu oikeaa parhaiten tai ainakin varmiten painamalla kytkintä (tai nykyisissä automaattiautossa, nostamalla kaasupoljin ylös).

Nykyinen raja on erilainen kuin mitä Suomessa aikoinaan keksittiin, ja sen pohja on vuoden 92 direktiivissä 92/24/EEC. Suurin hyöty 90 km/h rajoitinnopeudessa on se, että siitä 70 km/h köröttelevästä munapäästä, joka nostaa nopeuden vähintään 80 km/h kun yrität ohi, pääsee oikeasti ohi.

Eräissä maissa, joissa on Suomea kehittyneempi ja joustavampi liikennekulttuuri, lienee turvallisempaa ajaa liikennevirran mukana ylinopeutta kuin ajaa vakionopeudensäätimellä sitä oikeaa nopeutta. Venäjän ja Thaimaan liikenteestä ruumisautolla poistuessa se oikeassa oleminen ei paljoa lohduta.

Tatu ei tuo 90km/h auta oikeasti, jos ja kun tuo 70km/h köröttelijä kuitenkin nostaa sen nopeutensa myös sinne samaan. Et pääse ohi ja varmaankaan nyt uudet mitä ne on 76 tonnia kokonaispainot ja vaikka on se 750 heppaa niin ei se massa kovin ripeästi kiihdy. Itse jo 80-luvulla bussilla koin kun lähti 300 heppasella linja-autolla ohittamaan seitsämää kymppiä ajanutta pakettiautoa niin suora loppui kesken vaikka mullakin olin jo mittari piikissä, eli yli 130km/h. Kyllä se Hiace vaan kulki kovempaa, varmaan lastutettu...

OH-LGA:
Quote

Jos rekka ajaa valmiiksi 88 km/h


Jos rekka ajaa 88 km/h, rikkoo se ajoneuvokohtaista nopeusrajoitustaan.

Tämä onkin koominen maailma: Linja-auton rajoitin tulee olla asetettu 100km/h ja linja-autolla saa ajaa, siis silloin kun lätkä perässä ja tie kohtainen nopeus sen sallii, 100km/h. Kuorma-autolla sen sijaan, vaikka ajoneuvokohtainen sallittu nopeus on 80km/h, saa sillä kuitenkin rajoitin lyödä vastaan vasta 90km/h nopeudessa. Jos Tatu käsityksesi mukaan 1-2km/h nopeuden ylitys riittää korjaamaan ja oikaisemaan yhdistelmän ja 5km/h ylitys vain pahentaa, niin eikö silloin rajoitin pitäisi olla säädetty vain 82km/h nopeuteen? Nythän raskas liikenne rehellisesti sanottuna sortuu käyttämään väärin koko järjestelmää joidenkin kuskien ajaessa surutta aina jossain 85-90km/h nopeudella.

Kyllä mä voin ymmärtää että siellä ratin takana ottaa päähän joku selvää alinopeutta ajava, mutta se on huono peruste sille että yhdelle ajoneuvotyypille on annettu lupa ylittää ajoneuvokohtainen nopeusrajoituksensa.

Mutta miten se eroaa sitten siitä, jos linja-auto ajaessaan 100km/h törmää nopeusrajoitukseltaan satasen tiessä henkilöautoon, joka on jaloissa 90-95km/h nopeudessa? Ei se ohitus ole linja-autolle esim. sen helpompaa ja linja-auto ei rajoittimensa puolesta saa ylittää ajoneuvokohtaistaan 100km/h rajaansa. Vai pitäisikö sitten linja-autoille sallia samalla tavalla 110km/h nopeus rajoittimelle, vaikka ajoneuvokohtainen suurin sallittu nopeus onkin sitten vain 100km/h???

Navigation

Up one level

Next page

Previous page