Keskustelua liikenteestä

<< < (2941/3031) > >>

mmniemi:
Quote

Onko se seassa ajamista jos ajaa etummaisena?


Joka ryhmällä on johtajansa

Teemuxs:
Quote

No jos tekee hitaammin, mutta kuitenkin tasaista vauhtia ajavista syyn liikenteen joustamattomuuteen, kannattaa ehkä puntaroida myös sitä omaa ajotapaa 


No sanotaanko näin, että se mitä hain takaa ei todellakaan ole minun kiire vaan, se että perään tulee useimmiten roikkumaan edellämainitsemia rekkoja tai "kiire-kiire-autoilijoita". Lisätään tähän vielä kehnohkosti ohituspaikkoja tarjoava valtatie (VT6 välillä Kouvola-Utti). Niin soppa on valmis. No tietysti myös itselläni on varmasti peiliin katsomista liikenteessä, koska olen tämän palsta kilometrinielijöihin verrattuna melko nyyppä liikenteessä. (Vajaassa vuodessa noin 50 tuhatta kilomteriä henkilöautolla ja pakettiautolla)

Quote

Joka ryhmällä on johtajansa


No tästä on hyvä esimerkki kun sunnuntaina ajelin Helsingistä kohti Kouvolaa vaihteeksi, niin VT6:sella oli taas joku mummosankari liikenteessä joka oli aiheuttanut vaivaisen 15 kilometrin jonon, kun ei uskaltanut Aygon räppänällä ajaa viittäkymppiä kovempaa satasen alueella. Okei no sunnuntaina oli oikeasti melko huono keli, mutta vielä kahdeksankympin vauhti oli mielestäni täysin turvallista.

Pe7e:
Quote

Kuten sanoin, että jos joku näkee ongelmana sen, että toinen ajaa vähän hiljempaa, mutta tasaisesti, on syytä katsoa peiliin...

Kyllähän se joka sitä jonoa kerryttää ja tukkii tietä on ainut jonka sinne peiliin(peileihin) pitäisi vilkuilla... 

horo2533:
Tuota mitenkäs Teemu mittasit tuon jonon pituuden? 15km? Ohitit ilmeisesti kuitenkin kaikki, että näit jonoa johtavan Aygon mummoineen?

hynkel:
Quote

Joo, niin tekee. Muistan kun aikoinaan rajoittimet alkoivat 90-luvun alussa tekemään tuloa linja-autoihin ja kuorma-autoihin, niin kuningasajatus oli, että täysperällä pitää olla mahdollisuus siinä vaiheessa, kun kärry perässä alkaa olla levoton, nopeutta hetkellisesti nostamalla vakauttaa ja oikaista ajoneuvo yhdistelmä. Ajatus oli hieno. Mutta valitettavasti moni rekkamies ei elä sen mukaan: He ajavat jo valmiiksi sitä 88km/h sen 80km/h nopeuden sijaan, jolloin jos se kärry karkaa käsistä niin sitäpä ei enää vauhdin nostolla pystytä oikaisemaan. Hieno esimerkki tämmöisestä on Konginkankaan onnettomuus. Kaiken huipuksi pari vuotta sitten joka paikassa viljeltiin alan osalta markkinointia "tonneittan vastuuta" kylttejä ja mainoksia. Melko vitsi kampanja luvalla sanoen...

Konginkankaalla ei ole mitään tekemistä rajoittimen kanssa. Jos rekka ajaa valmiiksi 88 km/h, niin silloin se perävaunun oikaisu saattaisi vielä kaasua painamalla onnistua, kun nopeutta lisätään n. 1-2 km/h rajotinnopeuteen saakka (nopeus ei saa ylittää 90 km/h veto päällä). Sen sijaan jos polkastaan vaikka 5 km/h lisää vauhtia, niin se kärry vain heilahtaa pahemmin. Heiluva vaunu oikeaa parhaiten tai ainakin varmiten painamalla kytkintä (tai nykyisissä automaattiautossa, nostamalla kaasupoljin ylös).

Nykyinen raja on erilainen kuin mitä Suomessa aikoinaan keksittiin, ja sen pohja on vuoden 92 direktiivissä 92/24/EEC. Suurin hyöty 90 km/h rajoitinnopeudessa on se, että siitä 70 km/h köröttelevästä munapäästä, joka nostaa nopeuden vähintään 80 km/h kun yrität ohi, pääsee oikeasti ohi.

Eräissä maissa, joissa on Suomea kehittyneempi ja joustavampi liikennekulttuuri, lienee turvallisempaa ajaa liikennevirran mukana ylinopeutta kuin ajaa vakionopeudensäätimellä sitä oikeaa nopeutta. Venäjän ja Thaimaan liikenteestä ruumisautolla poistuessa se oikeassa oleminen ei paljoa lohduta.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page