Keskustelua liikenteestä

<< < (2949/3031) > >>

mmniemi:

Komppaan Patrickkia. Ihan hyvät ne on. Ei ole päivävalojen vika, että 80% suomalaisista on niin pihalla, että porukalla ei ole hajuakaan mitä ja milloin siellä nokalla on päällä. Päiväajovalot vaatii vähän tietämystä ja roadmanshippiä, eli jos vastaantulijoilla tulee aurinko vastapalloon, satelee lunta/vettä (osassa autoista menee päälle vesisateessa jos on sadetunnistin), sumua tai muuten huono näkyvyys, mutta kirkasta, niin ajovalot pitää laittaa manuaalisesti päälle. Mutta täällä hölmölässä turha toivoa moista ajattelutaitoa.

Sano mulle yksi hyvä syy, miksi ne oikeat ajovalot ei voi olla koko ajan päällä? Tai sano, mitä hyötyä niistä päivävaloista on?

No, oletettavasti tohon nohevia vastauksia tulee. Mutta nyt lupaan pistää pahan: Sano yksi hyvä syy, miksi monissa nykyautoissa ei sillä päivänvaloasetuksella pala takavalot ollenkaan? Miksi niiden takavalojen ei tarvitsisi palaa aina, kun auto on käynnissä?

oh2dw:
Joskus kymmeniä vuosia sitten, asennettiin huomiovaloja, joita pidettiin päällä päiväsaikaan puolikkaiden asemesta. Näin säästettiin puolikkaita, että olivat kunnossa sitten, kun niitä pimeällä oikeasti tarvittiin. Toki siihen aikaan polttimot kestivät paljon pidempään, kuin nämä nykyiset H7:t jne.
Noi pimeät takavalot, ymmärtääkseni joissain maissa on sellaiset säännöt, että niiden ei tarvitse palaa päiväsaikaan, vaikka etuvalojen täytyy palaa. Ja autotehtaathan tekevät mitä tilataan, kunhan vaan tilataan tarpeeksi paljon. Tosin, olisi kai helppoa tehtaalla tehdä sellainen kytkentä, jolla voitaisiin valita eri vaihtoehdoista; ajetaan päiväsaikaan pimeänä, vain etuvaloilla tai etu- ja takavaloilla.. Tuollaisen kytkimen asentaminen pellin alle ei varmaan paljoa lisäisi auton hintaa.

Karx:

Joskus kymmeniä vuosia sitten, asennettiin huomiovaloja, joita pidettiin päällä päiväsaikaan puolikkaiden asemesta. Näin säästettiin puolikkaita, että olivat kunnossa sitten, kun niitä pimeällä oikeasti tarvittiin. Toki siihen aikaan polttimot kestivät paljon pidempään, kuin nämä nykyiset H7:t jne.
Noi pimeät takavalot, ymmärtääkseni joissain maissa on sellaiset säännöt, että niiden ei tarvitse palaa päiväsaikaan, vaikka etuvalojen täytyy palaa. Ja autotehtaathan tekevät mitä tilataan, kunhan vaan tilataan tarpeeksi paljon. Tosin, olisi kai helppoa tehtaalla tehdä sellainen kytkentä, jolla voitaisiin valita eri vaihtoehdoista; ajetaan päiväsaikaan pimeänä, vain etuvaloilla tai etu- ja takavaloilla.. Tuollaisen kytkimen asentaminen pellin alle ei varmaan paljoa lisäisi auton hintaa.

Melkein kaikissa autoissa saa ohjelmoitua myös takavalot palamaan päivävalojen kanssa. Tämä tosin edellyttää korjaamokäyntiä.

Jfredrik:
Nämä valohommat ovat varmasti sellaisia asioita joista ei täällä konsensusta löydy. Kokoomuksen sanoin. 

Itse en päivällä normaalitilanteessa ole ajovaloja (edessä enkä takana) kaivannut - en itselläni enkä muilla. Kun päiväajovalot tuli markkinoille niin Suomen poliisihan innolla pysäytti autoilijoita valoitta ajamisesta, kunnes heille sitten lopulta valkeni, että EU on näin määrännyt ja Suomikin kuuluu ko. alueeseen. Mahto olla kova paikka poliisille.

Edessä ideana on varmasti ollut säästää ajovaloja - ja erityisesti luulen, että ideana on ollut säästää Xenon-valoja. Xenonit kuluu aina pikkasen sytytettäessä ja himmenee vähitellen. Miksi takana ei pala on ehkä hyvä kysymys. Itse olen aina nähnyt (normaalisää - mitä kuitenkin on selkeästi eniten) edessä menevän ilman valojakin. Ja ehkä jarruvaloihin kiiinnittää enemmän huomiota. Ymmärrän että jotain se nyppii (tai no oikeastaan en ymmärrä), mutta näillä onneksi mennään.

lliuhto:
Muistaakseni noita päiväajovaloja on perusteltu polttoainesäästöillä. Eihän se prosentuaalisesti paljoa ole, mutta litroissa esim. euroopanlaajuisena jo joku prosentin murto-osakin on ihan merkittävä määrä.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page