FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.06.17, 03:45

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 736 737 [738] 739 740 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462969 times)
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14740 on: 19.02.15, 19:01 »

Meille tuli virmaan viikolla uusi pakettiauto, jossa palaa valot edessä, muttei takana jollei erikseen väännä hantaakista. Ja minähän väännän - jos muistan. Edellisessä autossa ei tarvinnut edes muistella, valot oli päällä edessä ja takana kun auton käynnisti. Minusta se oli parempi vaihtoehto...

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14741 on: 19.02.15, 19:08 »

Melkein kaikissa autoissa saa ohjelmoitua myös takavalot palamaan päivävalojen kanssa. Tämä tosin edellyttää korjaamokäyntiä.

Niinpä niin, korjaamokäyntiä, joka maksaa ties minkä verran. Pellin alla voisi olla ihan tavallinen kolmiasentoinen vaihtokytkin, josta voisi valita oikean vaihtoehdon joidenkin maiden välisellä rajalla. Kaiken ei tarvitsisi olla korjaamon testerin menu-valikon takana.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14742 on: 20.02.15, 05:36 »

Tähän päivävaloasetukseenhan on tullut uusi päivitys muistaakseni viime vuonna, että päivävalojen kanssa saa palaa myös takavalot. Mutta tätä ominaisuutta ei ole kuin Audissa ja olikos se sitten VW ja sekin pitää korjaamolla kytkeä.

Täh? Näin se on ollut jo vuosia, eikä tosiaankaan rajoitu millään muotoa vain vag-konsernin tuotteisiin.

Niinpä niin, korjaamokäyntiä, joka maksaa ties minkä verran. Pellin alla voisi olla ihan tavallinen kolmiasentoinen vaihtokytkin, josta voisi valita oikean vaihtoehdon joidenkin maiden välisellä rajalla. Kaiken ei tarvitsisi olla korjaamon testerin menu-valikon takana.

Tavallinen kolmiasentoinen CAN-väylässä oleva vaihtokytkin?-)

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14743 on: 20.02.15, 07:02 »

Eipä ole kyllä tullut vielä yhtään hyvää perustelua. Polttoaineen säästöt ja polttimon säästelyt nyt on yhtä tyhjän kanssa Tongue Valot on kuitenkin turvatekijä, ja palamaton valo on aika huono edistämään turvallisuutta...

Sen verran täytyy myönnytellä, että on toki joillakin valmistajilla ihan hyviäkin päivävaloja eteen, jotka jopa näkyvätkin johonkin. Mutta valitettavasti ei läheskään kaikilla. Joukossa on täysin luokattomia virityksiä. Jälkiasennetuista tarvikevirityksistä nyt ei kannata ruveta puhumaankaan. Ihmettelen vain, miten sellaisia voidaan hyväksyä tiekäyttöön.

Niin, ja sitten on nämä valottomat idiootit, joiden takia meinasin viimeksi toissapäivänä päästä hengestäni. Samassa kohdassa, missä aiemmin talvella Hornetti meinasi aiheuttaa onnettomuuden, lähdin ohittamaan edellä ajanutta autoa. Kuravettä lensi jonkin verran tuulilasille edellä olevan auton renkaista, ja näkyvyys oli toki heikohko, mutta katsoin, että autoja ei tule vastaan, joten siirryin vastaantulevien kaistalle. Kun pyyhkijä pyyhkäisi vedet pois, olikin nokan edessä tumma valoton auto ihan nokan edessä. Hätäjarrutuksen kautta ehdin juuri ja juuri omalle kaistalle takaisin. Se pisti sitten miettimään, että miksi en muka autoa nähnyt, vaikka varmasti normaalia tarkkaavaisemmin vielä jopa katsoin tien olevan vapaa. Vähän varjokohtaa vastaantulevan kohdalla, suolavettä lasilla ja varmaan sitten myös siltikin kaikesta huolimatta hieman riittämätön tarkkaavaisuus, niin tilanne oli valmis syntyväksi...

Rupesin sitten vertailemaan loppumatkan ajan vastaantulevien autojen näkyvyyttä, niin kyllä se vaan parhaiten näkyy sellainen auto, jossa on ihan oikeat ajovalot päällä. Hyvät päivävalot kyllä näkyvät, mutta parhaiten vasta lähempänä. Kuitenkin tilanne, jossa se auto pitäisi nyt vaikka ohitustilanteessa havaita jo kaukaa sieltä suoran päästä, ei se kapea viiru sieltä kaukaisuudesta enää näykkään niin hyvin, kuin huomattavasti isommalla alalla loistava ajovalon umpio. Ja valottomat sitten auheuttaa näitä pahimpia tilanteita, kun ei niitä autoja välttämättä näe läheltäkään, kun olosuhteet on otolliset...

Tähän päivävaloasetukseenhan on tullut uusi päivitys muistaakseni viime vuonna, että päivävalojen kanssa saa palaa myös takavalot.

Ei kait sitä liene koskaan kiellettykään? Sen sijaan, että ne olisi (joskus ollut) kielletty, pointti onkin, minkä takia ne ei ole pakolliset...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14744 on: 20.02.15, 09:57 »

Ainakin Skodalla pyrkivät kytkemään nuo takavalot toimimaan päivävalojen kanssa jo luovutushuollossa. Eikä siitä pitäisi tulla veloitusta jos korjaamolla ne erikeen käy koodaamassa.

Päiväajovalot on tehty siksi että EU tiputtaa koko ajan päästörajoja ja autonvalmistajat tekevät parhaansa perässä. Päiväajovalot on minusta ok mutta takavalot pitäisi palaa samalla, on mielipiteeni. Hämärään aikaan, sumussa, sateella ja pimeässäkin näkee aivan riittävästi pimeäperäisiä autoja. Automatiikka pakolliseksi tai/ja takavalojen pitäisi syttyä ainakin pyyhkijöiden käytöstä.

Samoista syistä uusissa autoissa on start/stop -systeemejä. Niillä saadaan myös tiputettua niitä kuuluisia päästöjä jonkun gramman. Ainakin paperilla. Käytäntö on toinen asia.

Lisää on varmasti luvassa. Pian tehtaat alkavat kaventamaan ensiasennusrenkaita.

Ympäristösyistä on mm. jo määräykset siitä paljonko autoa kohden saa käyttää rakennusvaiheessa alustan suoja-ainetta. Maalit ovat vesiohenteisia. Kehitys ei aina vie parempaan.
« Last Edit: 20.02.15, 10:01 by Henri Laitinen »
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4415
Date Registered: 13.04.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14745 on: 20.02.15, 12:57 »

Täh? Näin se on ollut jo vuosia, eikä tosiaankaan rajoitu millään muotoa vain vag-konsernin tuotteisiin.

Sitten on ollut itsellä väärää tietoa asiasta.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14746 on: 20.02.15, 20:39 »

Laki on niin kuin se luetaan: http://m.iltalehti.fi/autot/2015021919224103_au.shtml Pari vuotta sitten täälläkin poristiin tästä parkkikiekon käyttöön liittyvästä eripurasta, ja nyt kaksi hallinto-oikeutta jatkaa samoilla linjoilla laugh hyvä vaan kun on pari tulkintaa samasta asiasta, jos joskus napsahtaa omaan nilkkaan - eli maantieteen mukaan toimitaan.

Valoista sen verran, että keski-ikäisessä scenic mallissa ei valokakatkaisijaan tarvitse koskea muulloin kun parkkivaloja tai sumareita viritellessä. Älkää silti ostako 125-tuhatta ajettua Rellua! osien vaihtaminen tulee kohtuuttoman kalliiksi halvasta hankintahinnasta siis viisveistakaa  Tongue
Niko Korpela
Offline Offline

Posts: 628
Date Registered: 08.01.10

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14747 on: 21.02.15, 08:57 »

Meillä liikenne on melko rauhallista verrattuna "Isoon naapuriin" oheista videota katsoessa  Shocked

https://www.youtube.com/embed/5RAaW_1FzYg?autoplay=1&modestbranding=1&rel=0&s

Lone Wolf, No Club...
Ville Väisänen
Offline Offline

Posts: 150
Date Registered: 01.06.13

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14748 on: 21.02.15, 10:53 »

Älkää silti ostako 125-tuhatta ajettua Rellua! osien vaihtaminen tulee kohtuuttoman kalliiksi halvasta hankintahinnasta siis viisveistakaa  Tongue

Tästäpä tulikin mieleeni, että mikähän auto sitä sitten pitäisi ostaa käytettynä?  Grin Itsellä on kokemusta ns. premium-saksalaisista, joissa on ollut ihan pöyristyttävän kalliita huolto- ja korjauskustannuksia. Mutta en mä nyt sitä ranskalaistakaan sitten taida...  Undecided
Niko Leppänen
Offline Offline

Posts: 846
Date Registered: 01.02.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14749 on: 21.02.15, 11:36 »

Tästäpä tulikin mieleeni, että mikähän auto sitä sitten pitäisi ostaa käytettynä?  Grin Itsellä on kokemusta ns. premium-saksalaisista, joissa on ollut ihan pöyristyttävän kalliita huolto- ja korjauskustannuksia. Mutta en mä nyt sitä ranskalaistakaan sitten taida...  Undecided
Puhutaanko tässä nyt kuinka vanhoista ja ajetuista käytetyistä autoista? 125tkm vai 250tkm?
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14750 on: 21.02.15, 12:52 »

Minun autolle tulee heinäkuussa ikää viisi vuotta ja kilometrejä on jo aika paljon. Eli 36000 km.

Minun autossa ei tarvitse vääntää mitään kytkimiä, vaan kaikki tarvittavat valot toimivat heti. Aina on ajovalot ja takavalot päällä, kun käynnistän auton. Suomessa pitäisi ajovalojen ja takavalojen palaa aina, eikä olla poiskytkettävissä.

Ne typerät etuledivalot on tehty vaan siksi, että karsean näköinen auto näyttäisi hienommalta!  Grin . Nuokin rahat olisi tehdas voinut laittaa vaikka ajovalojen optiikkaan.
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14751 on: 21.02.15, 13:51 »

Meillä liikenne on melko rauhallista verrattuna "Isoon naapuriin" oheista videota katsoessa  Shocked

https://www.youtube.com/embed/5RAaW_1FzYg?autoplay=1&modestbranding=1&rel=0&s
Ei kyllä voinu mitää,piti nauraa katketakseen.On se järkyttävää touhua,kuitenkin ihan tositilanteita kaikki laugh

There are no atheists in dropping airplane.
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14752 on: 21.02.15, 13:54 »

Minun autolle tulee heinäkuussa ikää viisi vuotta ja kilometrejä on jo aika paljon. Eli 36000 km.
No johan on! Kerrotko kenen valmiste? Meilläpäin ja minun merkilläni tuo tarkoittaa jotakuinkin: sisäänajo puolimatkassa Grin

There are no atheists in dropping airplane.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14753 on: 21.02.15, 14:26 »

No johan on! Kerrotko kenen valmiste? Meilläpäin ja minun merkilläni tuo tarkoittaa jotakuinkin: sisäänajo puolimatkassa Grin
Ei kai niitä kilsoja ehdi alinopeutta ajellessa kertyä.. Grin
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14754 on: 21.02.15, 14:38 »

Ei kai niitä kilsoja ehdi alinopeutta ajellessa kertyä.. Grin
Niinpä se sitten taitaa olla Wink

There are no atheists in dropping airplane.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14755 on: 21.02.15, 16:38 »

Tästäpä tulikin mieleeni, että mikähän auto sitä sitten pitäisi ostaa käytettynä?  Grin Itsellä on kokemusta ns. premium-saksalaisista, joissa on ollut ihan pöyristyttävän kalliita huolto- ja korjauskustannuksia. Mutta en mä nyt sitä ranskalaistakaan sitten taida...  Undecided

Tekisi mieli sanoa, että osta Nissan Cedricin tai Laurelin henkinen perillinen jos sellaisen jostakin löydät  laugh mutta älä sittenkään, sillä niihin on nykyisin sotkettu liikaa Rellua   Roll Eyes.
Ville Väisänen
Offline Offline

Posts: 150
Date Registered: 01.06.13

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14756 on: 21.02.15, 20:08 »

Taitaa olla niin, ettei mitään "pomminvarmaa" valintaa käytetyn auton merkissä tai mallissa olekaan - kaikissa on omat heikkoutensa, ja jossain välissä jotain kallista kosahtaa. Harmaita hiuksia itselle on aiheuttanut viimeksi jakoketjurakenne, mikä tuntuu paljon huonommalta ratkaisulta kuin perinteinen jakohihna: Kun "ikuiseksi" suunniteltu osa onkin kaikkea muuta kuin "ikuinen", on koko jakopää sökönä ja korjauskustannukset valtavat. Ennen vanhaan sentään vaihdettiin remmi ajoissa ja ajeltiin ilman ongelmia seuraavaan vaihtoon asti.

Pitäisköhän seuraavaksi ostaa W123-Mersu? Vieläkö niitä saa?  Grin
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14757 on: 21.02.15, 22:55 »

Harmaita hiuksia itselle on aiheuttanut viimeksi jakoketjurakenne, mikä tuntuu paljon huonommalta ratkaisulta kuin perinteinen jakohihna: Kun "ikuiseksi" suunniteltu osa onkin kaikkea muuta kuin "ikuinen", on koko jakopää sökönä ja korjauskustannukset valtavat. Ennen vanhaan sentään vaihdettiin remmi ajoissa ja ajeltiin ilman ongelmia seuraavaan vaihtoon asti.

Pitäisköhän seuraavaksi ostaa W123-Mersu? Vieläkö niitä saa?  Grin

Kun vaihdoin Cedricin Corsicaan, niin ohjeistivat Metro-autossa tarkistamaan Letukan jakoketjun kireyden 400 000 km kohdalla. Mutta ei se koskaan saavuttanut tuota virstapylvästä - kyllä ketjukin voi kestää jos ei ajattele liikaa liikkuvien massojen painoa suunitteluvaiheessa  Smiley Siinä rotiskossa tuli vedet välillä sisään niin ulkoa kuin jäähdytysjärjestelmästäkin, ilmastointi tosin pelitti pariinsataantonniin asti hyvin. Ja Kyllä Pitäisi!

Valoton maija bongattu Malmilla 15 min sitten, en ehtinyt kuittaamaan kun ajoivat sen verran reipasta ylinopeutta 40 km/h alueella  Roll Eyes
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14758 on: 22.02.15, 06:32 »


Valoton maija bongattu Malmilla 15 min sitten, en ehtinyt kuittaamaan kun ajoivat sen verran reipasta ylinopeutta 40 km/h alueella  Roll Eyes
Ööö.. eikös lainvartijat saa toki ajaa vaikka kolmella pyörällä,jos tehtävä vaatii? Ja nykyään myös katsastamattomilla autoilla Grin

There are no atheists in dropping airplane.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14759 on: 22.02.15, 07:52 »

Ööö.. eikös lainvartijat saa toki ajaa vaikka kolmella pyörällä,jos tehtävä vaatii? Ja nykyään myös katsastamattomilla autoilla Grin

Aivan varmasti saavat!  Wink luultavasti kysymyksessä olivat peitetehtävissä liikkuneet salapoliisit.
Pages: 1 ... 736 737 [738] 739 740 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1