Keskustelua liikenteestä

<< < (2949/3033) > >>

tslowman:
Meille tuli virmaan viikolla uusi pakettiauto, jossa palaa valot edessä, muttei takana jollei erikseen väännä hantaakista. Ja minähän väännän - jos muistan. Edellisessä autossa ei tarvinnut edes muistella, valot oli päällä edessä ja takana kun auton käynnisti. Minusta se oli parempi vaihtoehto...

oh2dw:
Quote

Melkein kaikissa autoissa saa ohjelmoitua myös takavalot palamaan päivävalojen kanssa. Tämä tosin edellyttää korjaamokäyntiä.


Niinpä niin, korjaamokäyntiä, joka maksaa ties minkä verran. Pellin alla voisi olla ihan tavallinen kolmiasentoinen vaihtokytkin, josta voisi valita oikean vaihtoehdon joidenkin maiden välisellä rajalla. Kaiken ei tarvitsisi olla korjaamon testerin menu-valikon takana.

hynkel:
Quote

Tähän päivävaloasetukseenhan on tullut uusi päivitys muistaakseni viime vuonna, että päivävalojen kanssa saa palaa myös takavalot. Mutta tätä ominaisuutta ei ole kuin Audissa ja olikos se sitten VW ja sekin pitää korjaamolla kytkeä.

Täh? Näin se on ollut jo vuosia, eikä tosiaankaan rajoitu millään muotoa vain vag-konsernin tuotteisiin.

Quote

Niinpä niin, korjaamokäyntiä, joka maksaa ties minkä verran. Pellin alla voisi olla ihan tavallinen kolmiasentoinen vaihtokytkin, josta voisi valita oikean vaihtoehdon joidenkin maiden välisellä rajalla. Kaiken ei tarvitsisi olla korjaamon testerin menu-valikon takana.

Tavallinen kolmiasentoinen CAN-väylässä oleva vaihtokytkin?-)

mmniemi:
Eipä ole kyllä tullut vielä yhtään hyvää perustelua. Polttoaineen säästöt ja polttimon säästelyt nyt on yhtä tyhjän kanssa Valot on kuitenkin turvatekijä, ja palamaton valo on aika huono edistämään turvallisuutta...

Sen verran täytyy myönnytellä, että on toki joillakin valmistajilla ihan hyviäkin päivävaloja eteen, jotka jopa näkyvätkin johonkin. Mutta valitettavasti ei läheskään kaikilla. Joukossa on täysin luokattomia virityksiä. Jälkiasennetuista tarvikevirityksistä nyt ei kannata ruveta puhumaankaan. Ihmettelen vain, miten sellaisia voidaan hyväksyä tiekäyttöön.

Niin, ja sitten on nämä valottomat idiootit, joiden takia meinasin viimeksi toissapäivänä päästä hengestäni. Samassa kohdassa, missä aiemmin talvella Hornetti meinasi aiheuttaa onnettomuuden, lähdin ohittamaan edellä ajanutta autoa. Kuravettä lensi jonkin verran tuulilasille edellä olevan auton renkaista, ja näkyvyys oli toki heikohko, mutta katsoin, että autoja ei tule vastaan, joten siirryin vastaantulevien kaistalle. Kun pyyhkijä pyyhkäisi vedet pois, olikin nokan edessä tumma valoton auto ihan nokan edessä. Hätäjarrutuksen kautta ehdin juuri ja juuri omalle kaistalle takaisin. Se pisti sitten miettimään, että miksi en muka autoa nähnyt, vaikka varmasti normaalia tarkkaavaisemmin vielä jopa katsoin tien olevan vapaa. Vähän varjokohtaa vastaantulevan kohdalla, suolavettä lasilla ja varmaan sitten myös siltikin kaikesta huolimatta hieman riittämätön tarkkaavaisuus, niin tilanne oli valmis syntyväksi...

Rupesin sitten vertailemaan loppumatkan ajan vastaantulevien autojen näkyvyyttä, niin kyllä se vaan parhaiten näkyy sellainen auto, jossa on ihan oikeat ajovalot päällä. Hyvät päivävalot kyllä näkyvät, mutta parhaiten vasta lähempänä. Kuitenkin tilanne, jossa se auto pitäisi nyt vaikka ohitustilanteessa havaita jo kaukaa sieltä suoran päästä, ei se kapea viiru sieltä kaukaisuudesta enää näykkään niin hyvin, kuin huomattavasti isommalla alalla loistava ajovalon umpio. Ja valottomat sitten auheuttaa näitä pahimpia tilanteita, kun ei niitä autoja välttämättä näe läheltäkään, kun olosuhteet on otolliset...

Quote

Tähän päivävaloasetukseenhan on tullut uusi päivitys muistaakseni viime vuonna, että päivävalojen kanssa saa palaa myös takavalot.


Ei kait sitä liene koskaan kiellettykään? Sen sijaan, että ne olisi (joskus ollut) kielletty, pointti onkin, minkä takia ne ei ole pakolliset...

ilmailukärpänen:
Ainakin Skodalla pyrkivät kytkemään nuo takavalot toimimaan päivävalojen kanssa jo luovutushuollossa. Eikä siitä pitäisi tulla veloitusta jos korjaamolla ne erikeen käy koodaamassa.

Päiväajovalot on tehty siksi että EU tiputtaa koko ajan päästörajoja ja autonvalmistajat tekevät parhaansa perässä. Päiväajovalot on minusta ok mutta takavalot pitäisi palaa samalla, on mielipiteeni. Hämärään aikaan, sumussa, sateella ja pimeässäkin näkee aivan riittävästi pimeäperäisiä autoja. Automatiikka pakolliseksi tai/ja takavalojen pitäisi syttyä ainakin pyyhkijöiden käytöstä.

Samoista syistä uusissa autoissa on start/stop -systeemejä. Niillä saadaan myös tiputettua niitä kuuluisia päästöjä jonkun gramman. Ainakin paperilla. Käytäntö on toinen asia.

Lisää on varmasti luvassa. Pian tehtaat alkavat kaventamaan ensiasennusrenkaita.

Ympäristösyistä on mm. jo määräykset siitä paljonko autoa kohden saa käyttää rakennusvaiheessa alustan suoja-ainetta. Maalit ovat vesiohenteisia. Kehitys ei aina vie parempaan.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page