Keskustelua liikenteestä

<< < (2957/3034) > >>

UA22:
Quote

Milloin sen on kerrottu olevan 100-oktaanista? Toisekseen, oktaaniluku ei perustu siihen, että mittarista tuleva bensa olisi 95 / 98 / 100 % n-heptaania ja iso-oktaania. Etanolin oktaaniluku on 110 (ja esimerkiksi seoksista E85:n oktaaniluku on 106). Oktaaniluvulla ei ole mitään tekemistä bensiinin energisisällön tai "laadun" kanssa. Korkeampi oktaaniluku ei johda suurempaan energiaan tai nopeampaan palamiseen, esimerkiksi etanolin energiasisältö on olennaisesti alhaisempi kuin bensiinin, vaikka puristuskestävyyttä mittaava oktaaniluku onkin korkeampi.

Etanoli siis nostaa "tavalliseen bensaan" sekoitettuna seoksen puristuskestävyyttä, eli oktaanilukua. Yksi etanolin käyttöön liittyvä ongelma on polttoainetankissa oleva vesi: etanoli pariutuu sen kanssa ja muodostaa herkästi oman faasinsa, jolloin jäljelle jäävän polttoaineliuoksen puristuskestävyys alenee ja voisi aiheuttaa ongelmia.


Tai sitten muistelen vain että lähellä 100-oktaanista. Ehkä tuo luku siis on vain esitetty noin jossain. Kiitoksia selvennyksestä. Eipä noista ota oikein selvää että mikä olisi paras valinta. Valinta taitaa olla autokohtaista tai sitten kuskikohtaista, järjellä tai tunteella perusteltua. Kulutuksessa sen näkee suoraan onko järkevää ja jos pystyy tekemään tarkkaa vertailua eli ajamaan kahdella eri bensalla samanlaisissa olosuhteissa ja samat reitit. Jostain taas luin että kaupunkiajossa ei niinkään tule eroa mutta maantieajossa enemmän.

Outsider:
Quote

Näyttäisi kuitenkin Vpowerissa olevan etanolia myös max5% eli onko se sitten 99E5 eikä puhdasta 100-oktaanista niin kuin se on ehkä joskus kerrottu olevan. Sitä en tiedä miten tuo oktaaniluku kompensoi tuota etanolin haittoja vai kompensoiko mitenkään. Eli rahan säästämiseksi voisi olla parempi käyttää 98-oktaanista jos haluaa käyttää muuta kuin 95-oktaanista, varsinkin jos ei vpowerin osalta ole kulutuksessa juurikaan eroa.

http://www.shell.fi/content/dam/shell-new/local/country/fin/downloads/pdf/vpower-nitro-tuotetieto.pdf


Kovin samalta tuon speksit näyttää, kuin Nesteen 98 E5 http://www.neste.fi/tuotteet_tuotelistaus.aspx?path=2589%2c2655%2c2698%2c2699%2c2702 (ei näytä saavaan suoraa linkkiä tuotetiedotteeseen, parin klikkauksen päässä tuosta), molemmissa oktaaniluku min. 98,0. Nesteen bensassa ei tietenkään ole niitä ihmeellisiä V-Power Nitro+ lisäaineita

Marika:
Quote

En tiedä tarkoititko samaa, mutta ikävimpiä ovat ne, jotka ajavat kokonaan valoitta pimeässä ja usein vielä sateessa märällä tiellä, toki yleensä kuitenkin jollain lailla valaistulla tieosuudella, sillä täysin pimeällä tiellä valojen puuttumisen nyt yleensä luulisi huomaavan. Sellaisiakin autoja, joilla kokonaan ilman valoja ei pitäisi olla mahdollista ajaa; kai ne sitten on jotain Saksan tuontiautoja tai on oikein pitänyt räpeltää valoja, jotta pääsee rikkomaan lakia ja vaarantamaan liikennettä  

Tai valottomat mopot isolla tiellä. Luulisi pelottavan ajaa "näkymättömänä" sen käytännössä tuplasti nopeamman liikenteen seassa.

Karx:
Quote

Tai sitten muistelen vain että lähellä 100-oktaanista. Ehkä tuo luku siis on vain esitetty noin jossain. Kiitoksia selvennyksestä. Eipä noista ota oikein selvää että mikä olisi paras valinta. Valinta taitaa olla autokohtaista tai sitten kuskikohtaista, järjellä tai tunteella perusteltua. Kulutuksessa sen näkee suoraan onko järkevää ja jos pystyy tekemään tarkkaa vertailua eli ajamaan kahdella eri bensalla samanlaisissa olosuhteissa ja samat reitit. Jostain taas luin että kaupunkiajossa ei niinkään tule eroa mutta maantieajossa enemmän.



Taisi joskus olla 99 oktaanista tuo v-power, mutta sen jälkeen kun ST1 osti Shellit täällä, niin tilanne muuttui.

Wikipedia kertoo seuraavaa http://en.wikipedia.org/wiki/Shell_V-Power
Quote

"In Sweden, Shell V-Power was previously 99 RON, but is now been re-branded under the new owner St1 from June 2011 to "Shell V-Power E5" making it 98 RON with a mix of 5% ethanol."

Itse suosin Nesteen bensoja, enkä omaan autoon muuta tankkaakaan.

OH-LGA:
Quote

Noin pienillä ajomäärillä ei paljon kannata omaa autoa omistaa, ainakaan kovin uutta, pikkasen kalliimpaa autoa. Mutta taloudelliset syyt ei tietenkään aina ratkaise, ainakaan harrasteajoneuvojen osalta.

nimim. 36 kk / 118 tkm = 39 tkm/vuosi


No joo, autoilu on minulle harrastamista: Jaggella ajellaan nätillä säällä kun tekee mieli kruisailla, sit mulla on A8 kurakeliautona jolla voi mennään sit säässä kuin säässä. Pääasiassa kilometrit tulee tuohon Audiin. Jagge seisoo pitkälti tallissa suurimman osan vuodesta. Oman osansa asiaan tuo tietysti työni, joka sitoo vuodesta riippuen 6-10kk pois Suomesta. Audista voisin luopua jos asuisin kaupungissa. Tällöin pitäisin Jaggen harrasteautona. Näin maalla asuttaessa en osaa olla ilman autoa - vaikkakin minun ajomäärillä varmaan taksikin olisi halvempi...

Navigation

Up one level

Next page

Previous page