FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.05.17, 08:26

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 740 741 [742] 743 744 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1452279 times)
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14820 on: 08.03.15, 18:51 »

Voisiko joku muuten selventää tyhmälle, miksi kiinteistä kameratolpista pitää erikseen ilmoittaa liikennemerkeillä, vaikka näistä kamera-autoista puolestaan ei tarvitse ilmoittaa etukäteen mitenkään?
Nopeuksia hillitsevä vaikutus,ei kai muuta.

There are no atheists in dropping airplane.
Arto Virtanen
Offline Offline

Posts: 325
Date Registered: 09.06.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14821 on: 08.03.15, 21:02 »

Nopeuksia hillitsevä vaikutus,ei kai muuta.
Ja lakiin on tämäkin kirjattu niin että kameravalvonnasta on aina ilmoitettava liikennemerkillä.
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14822 on: 08.03.15, 21:27 »

Ja lakiin on tämäkin kirjattu niin että kameravalvonnasta on aina ilmoitettava liikennemerkillä.

Ei kuitenkaan koske liikuteltavaa kameravalvontaa?

Ei luulisi olevan mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeaa, että esimerkiksi 3-10 km ennen kamera-autoa pystytettäisiin tien varteen kameravalvonnasta kertova liikennemerkki valvonnan ajaksi. Ai mutta perskeles, silloinhan koko valvonnan "yllättävä" vaikutus menisi täysin hukkaan ja sakkotuloja jäisi valtiolta saamatta. Eihän nyt sellainen mitenkään kävisi laatuun, vaikka Poliisi niin kovasti yrittääkin toitottaa nopeusvalvonnan tarkoituksena olevan vain ja ainoastaan liikenneturvallisuuden parantaminen.
Arto Virtanen
Offline Offline

Posts: 325
Date Registered: 09.06.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14823 on: 09.03.15, 06:38 »

Ei kuitenkaan koske liikuteltavaa kameravalvontaa?

Näin ymmärsin että se koskee vain automaattista valvontaa
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6038
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14824 on: 09.03.15, 10:12 »

Ei kuitenkaan koske liikuteltavaa kameravalvontaa?

Ei luulisi olevan mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeaa, että esimerkiksi 3-10 km ennen kamera-autoa pystytettäisiin tien varteen kameravalvonnasta kertova liikennemerkki valvonnan ajaksi. Ai mutta perskeles, silloinhan koko valvonnan "yllättävä" vaikutus menisi täysin hukkaan ja sakkotuloja jäisi valtiolta saamatta. Eihän nyt sellainen mitenkään kävisi laatuun, vaikka Poliisi niin kovasti yrittääkin toitottaa nopeusvalvonnan tarkoituksena olevan vain ja ainoastaan liikenneturvallisuuden parantaminen.

Olisihan se hyvä tietää, milloin pitää noudattaa nopeusrajoituksia Roll Eyes
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14825 on: 09.03.15, 11:16 »

Olisihan se hyvä tietää, milloin pitää noudattaa nopeusrajoituksia Roll Eyes

Automaattinen keskinopeusvalvonta käyttöön vaan! Ja heti.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14826 on: 09.03.15, 12:28 »

Automaattinen keskinopeusvalvonta käyttöön vaan! Ja heti.

Ja siru ihon alle.

Vakavasti puhuen, paljonko mielestäsi olisi vältettävissä onnettomuuksia tai onnettomuuksista aiheutuvia vahinkoja sillä, että nopeudet putoaisivat vielä 5 km/h ja ihmiset kyttäisivät mittareitaan enemmän ja ajorataa vähemmän? Kaahaamiseen, joka välittömästi aiheuttaa onnettomuuksia, tuo ei kuitenkaan vaikuta.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Arto Virtanen
Offline Offline

Posts: 325
Date Registered: 09.06.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14827 on: 09.03.15, 12:39 »

Ja siru ihon alle.

Vakavasti puhuen, paljonko mielestäsi olisi vältettävissä onnettomuuksia tai onnettomuuksista aiheutuvia vahinkoja sillä, että nopeudet putoaisivat vielä 5 km/h ja ihmiset kyttäisivät mittareitaan enemmän ja ajorataa vähemmän? Kaahaamiseen, joka välittömästi aiheuttaa onnettomuuksia, tuo ei kuitenkaan vaikuta.

Vakionopeussäädin on hyvä apuväline. Ei tarvitse tarkkailla mittaria. Vielä jos on etäisyyttä mittaava, niin ei mene liian lähelle edellä ajavaa. Ja liikennemerkkiä tulkitseva nopeussäädin tiputtaisi nopeuden automaattisesti niin olisi se helppoa istua kuskin paikalla Smiley
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14828 on: 09.03.15, 13:05 »

Olisihan se hyvä tietää, milloin pitää noudattaa nopeusrajoituksia Roll Eyes

Nimenomaan. Tosin vielä fiksumpaa olisi ensin nostaa nopeusrajoitukset takaisin järkevämmälle (esim. 90-luvun) tasolle ja sen jälkeen lisätä näkyvää valvontaa eli kameroiden sijaan ihan oikeita poliiseja tien päälle, koska jo pelkkä tunnuksellisen poliisiauton näkyminen liikenteessä kun tuntuu kummasti rauhoittavan menoa. Ja mieluiten vielä niin, että neljän tuntikilometrin ylinopeuksien ja sakkotulojen maksimoinnin sijaan keskityttäisiin oikeisiin ongelmiin kuten esimerkiksi rattijuoppoihin ja suojatiekäyttäytymiseen.

Vaan eipä tarvitse pelätä, että tuollaista yhdistelmää tulisi tässä maassa koskaan tapahtumaan.
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14829 on: 09.03.15, 13:14 »

Ja siru ihon alle.

Vakavasti puhuen, paljonko mielestäsi olisi vältettävissä onnettomuuksia tai onnettomuuksista aiheutuvia vahinkoja sillä, että nopeudet putoaisivat vielä 5 km/h ja ihmiset kyttäisivät mittareitaan enemmän ja ajorataa vähemmän? Kaahaamiseen, joka välittömästi aiheuttaa onnettomuuksia, tuo ei kuitenkaan vaikuta.


Ajan jatkuvasti nopeusrajoituksien mukaan. Ja aina vakionoppariilla . Minun ei tarvitse koskaan varoa kameratolppia, eikä poliiseja muutenkaan.

Olisi kyllä parempi, jos nopeuksia lasketaan juuri tuo 5 km/h.n verran kesäkeleillä. Moottoriteillä  maksimi 115 ja isoimmilla teillä satasen alueet ovat 95 km/h. 80 kympin alueet 75.

Tämä vähentää onnettomuuksia. Kaahaamiseen auttaa ehkä siru, tai kuula  Grin Wink
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14830 on: 09.03.15, 15:48 »

Ajan jatkuvasti nopeusrajoituksien mukaan. Ja aina vakionoppariilla. Minun ei tarvitse koskaan varoa kameratolppia, eikä poliiseja muutenkaan.

Seuraava vaihe onkin sitten ymmärtää se, että onnettomuudet aiheutuvat liian suuresta tilannenopeudesta, täysin riippumatta siitä, millaisen taulun joku virkamies on päättänyt tien laitaan asennuttaa.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14831 on: 09.03.15, 17:03 »

Seuraava vaihe onkin sitten ymmärtää se, että onnettomuudet aiheutuvat liian suuresta tilannenopeudesta, täysin riippumatta siitä, millaisen taulun joku virkamies on päättänyt tien laitaan asennuttaa.

Jep: https://www.youtube.com/watch?v=9cRYpj0i5Hk  Grin
Arto Virtanen
Offline Offline

Posts: 325
Date Registered: 09.06.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14832 on: 09.03.15, 18:22 »

Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu liian pienestä turvavälistä. Ihan sama onko nopeus 40 vai 120. Kesäkelillä on liian pienet turvavälit ja samat turvavälit on lumituiskussa.
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14833 on: 09.03.15, 18:45 »

Ja lakiin on tämäkin kirjattu niin että kameravalvonnasta on aina ilmoitettava liikennemerkillä.
Mutta vain valvotun alueen alkaessa.

Ruotsissa on muistutus kamerasta pari sataa metriä ennen kameraa ja lisäksi vallitseva nopeusrajoitus. Ei ole paniikkijarruttelijoita  thmbup

Esimerkki:
https://goo.gl/maps/vqs7R

Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14834 on: 09.03.15, 19:10 »

Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu liian pienestä turvavälistä. Ihan sama onko nopeus 40 vai 120. Kesäkelillä on liian pienet turvavälit ja samat turvavälit on lumituiskussa.

Niin, lumituiskussa kuvitellaan, että nastoilla voi ajella kuin kesäkelillä.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Arto Virtanen
Offline Offline

Posts: 325
Date Registered: 09.06.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14835 on: 09.03.15, 20:00 »

Niin, lumituiskussa kuvitellaan, että nastoilla voi ajella kuin kesäkelillä.

Ampparit.com sivuilta uutishaku hakusanalla 'peräänajo', aikavälillä 3.3 - 9.3 yhteensä seitsemän eri peräänajo-onnettomuutta. Osallisena yhteensä 17 autoa. 
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14836 on: 09.03.15, 22:27 »

Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu liian pienestä turvavälistä. Ihan sama onko nopeus 40 vai 120. Kesäkelillä on liian pienet turvavälit ja samat turvavälit on lumituiskussa.

Kova väite. Jos tarkastellaan pelkästään maanteitä, voidaan tilastoista havaita, että henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista ylivoimaisesti suurin osa, yli 1000 vuodessa, tapahtuu yksittäisonnettomuuksina, eli yksi auto lähtee lapasesta ja menee tieltä ulos, osumatta muihin autoihin. Peräänajoja sattuu alle 400. Jos tarkastellaan kuolemaan johtaneita tapauksia, jotka usein ovat yhteiskunnalle kalleimpia, on jako vielä paljon jyrkempi: peräänajoissa kuollaan harvoin.

Kun laajennetaan tarkastelua omaisuusvahinkojen puolelle, yksittäisonnettomuuksia sattuu maantiellä vajaa 4000 kpl vuositasolla. Peräänajoja on noin 1000, ja ne edustavat noin 15 % kaikista onnettomuuksista pl. eläinonnettomuudet (joita on kaikista eniten, n. 6000 vuodessa).

En löydä tutkittua tietoa, jonka mukaan liian pieni turvaväli olisi johtanut merkittävässä osassa noista 4000:sta tapauksesta sen hallinnan menetyksen.

Onko kaupungissa sattunut töytäisy onnettomuus? Ei minun mielestäni, vaikka liikennevahingosta onkin kyse.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14837 on: 10.03.15, 07:22 »

Olisi kyllä parempi, jos nopeuksia lasketaan juuri tuo 5 km/h.n verran kesäkeleillä. Moottoriteillä  maksimi 115 ja isoimmilla teillä satasen alueet ovat 95 km/h. 80 kympin alueet 75.

Ja samaa rataa kun jatketaan vuosittain, niin lopputuloksena paikallaan oleva auto on se turvallisin.

-JukSii-
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14838 on: 10.03.15, 07:26 »

Ajan jatkuvasti nopeusrajoituksien mukaan. Ja aina vakionoppariilla . Minun ei tarvitse koskaan varoa kameratolppia, eikä poliiseja muutenkaan.

Ei minunkaan noita tarvi juuri varoa, mutta muut autoilijat on se suurin ongelma. Tolpan kohdalla tehdään paniikkijarrutuksia jolloin pitää itsekin jarrua painaa ettei perään aja.

Viikko sitten oli paras (pahin) tilanne pitkään aikaan. Minua ohitti moottoritiellä auto (ajoin jonossa rajoitusten mukaan) ja samaan aikaan rampilta oli tulossa poliisiauto. Koko jono hiljensi kun näkivät poliisiauton. Samalla sitten turvavälit hiukan lyhenivat ja se ohittava auto pukkas mun eteen ja jarrut pohjaan kun näki poliisit. Lopputuloksena meinasin ajaa sen ohittajan perään ja poliisit mun perään. Siinä olisikin ollut jännä tilanne selvitellä syyllisyyksiä.
Tai no, ei se peräänajo nyt niin lähellä ollut, mutta piti kuitenkin ihan oikeasti painaa jarrua.

-JukSii-
Arto Virtanen
Offline Offline

Posts: 325
Date Registered: 09.06.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14839 on: 10.03.15, 09:26 »

Kova väite. Jos tarkastellaan pelkästään maanteitä, voidaan tilastoista havaita, että henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista ylivoimaisesti suurin osa, yli 1000 vuodessa, tapahtuu yksittäisonnettomuuksina, eli yksi auto lähtee lapasesta ja menee tieltä ulos, osumatta muihin autoihin. Peräänajoja sattuu alle 400. Jos tarkastellaan kuolemaan johtaneita tapauksia, jotka usein ovat yhteiskunnalle kalleimpia, on jako vielä paljon jyrkempi: peräänajoissa kuollaan harvoin.

Kun laajennetaan tarkastelua omaisuusvahinkojen puolelle, yksittäisonnettomuuksia sattuu maantiellä vajaa 4000 kpl vuositasolla. Peräänajoja on noin 1000, ja ne edustavat noin 15 % kaikista onnettomuuksista pl. eläinonnettomuudet (joita on kaikista eniten, n. 6000 vuodessa).

En löydä tutkittua tietoa, jonka mukaan liian pieni turvaväli olisi johtanut merkittävässä osassa noista 4000:sta tapauksesta sen hallinnan menetyksen.

Onko kaupungissa sattunut töytäisy onnettomuus? Ei minun mielestäni, vaikka liikennevahingosta onkin kyse.

No, onnettomuus eli tarkoitin liikennevahinkoja myös. Onko se onnettomuus jos ambulanssi menee paikalle, yleensä menee, varalta.
Pages: 1 ... 740 741 [742] 743 744 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1