FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.07.17, 04:39

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 741 742 [743] 744 745 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465106 times)
Arto Virtanen

Date Registered: 09.06.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14840 on: 10.03.15, 11:16 »

Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu liian pienestä turvavälistä. Ihan sama onko nopeus 40 vai 120. Kesäkelillä on liian pienet turvavälit ja samat turvavälit on lumituiskussa.

Ampparit.com sivuilta uutishaku hakusanalla 'peräänajo', aikavälillä 3.3 - 9.3 yhteensä seitsemän eri peräänajo-onnettomuutta. Osallisena yhteensä 17 autoa. 

Kova väite. Jos tarkastellaan pelkästään maanteitä,....

Mistä tästä on tilastotietoa? Maantiellä edes niitä vahinkoja ei ainakaan satu, se tuli jo todistettua.

Niin tilastoissa puhuit maantiestä eli tarkastelit pelkästään maantieajoa? Miksi? Tarkoitin kyllä ihan kaikkea, myös kaupunkiajoa ja kaupunkiliikennettä. En eritellyt alueita.
Niko Leppänen

Date Registered: 01.02.10

« Reply #14841 on: 10.03.15, 13:27 »

Niin tilastoissa puhuit maantiestä eli tarkastelit pelkästään maantieajoa? Miksi? Tarkoitin kyllä ihan kaikkea, myös kaupunkiajoa ja kaupunkiliikennettä. En eritellyt alueita.
Pystytkö osoittamaan alkup. väitteesi?
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #14842 on: 10.03.15, 16:35 »

Sanoin tosiaan harvinaisen selvästi sen, että ainakaan maantiellä väitteesi ei toteudu mitenkään. Oliko sinulla tarjota jotain lähdettä, jonka mukaan riittämätön turvaväli olisi moninkertaisesti yleisin syy taajamaliikenteessä? Minä en ole sellaista tilastoa vielä löytänyt.

PS. Alkuperäisen väitteesi mukaan: "Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu liian pienestä turvavälistä. Ihan sama onko nopeus 40 vai 120.". Minä tarkastelin jo tuon tapauksen "120" ja osoitin nähdäkseni, ettei väitteesi pitänyt paikkaansa. Pitääköhän se tuon neljän kympin osaltakaan, enpä usko. Indisiota odotellessa...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Arto Virtanen

« Reply #14843 on: 10.03.15, 17:04 »

Sanoin tosiaan harvinaisen selvästi sen, että ainakaan maantiellä väitteesi ei toteudu mitenkään. Oliko sinulla tarjota jotain lähdettä, jonka mukaan riittämätön turvaväli olisi moninkertaisesti yleisin syy taajamaliikenteessä? Minä en ole sellaista tilastoa vielä löytänyt.

PS. Alkuperäisen väitteesi mukaan: "Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu liian pienestä turvavälistä. Ihan sama onko nopeus 40 vai 120.". Minä tarkastelin jo tuon tapauksen "120" ja osoitin nähdäkseni, ettei väitteesi pitänyt paikkaansa. Pitääköhän se tuon neljän kympin osaltakaan, enpä usko. Indisiota odotellessa...

Ei nyt sentään sun kannata leikkiä mitään tilastotieteilijää kun et osaa edes lukea. Kukaan ei ole puhunut mitään moninkertaisesta. Koitahan jo taas rauhottua!
Arto Virtanen

« Reply #14844 on: 10.03.15, 17:09 »

Pystytkö osoittamaan alkup. väitteesi?

Ei tarvi osoittaa mitään. Tieto löytyy helposti. Jos keskustellaan lähteistä ja jo julkaistuista tilastoista, olisin lähteen jo ilmoittanut. Lähteenä on uutisointi yleisesti.

Sen verran kipeä näyttää aihe olevan että tiedän nyt jo ainakin kaksi keskustelijaa jotka on ilmeisesti syyllistyneet peräänajoon  Grin

PS. Ei ole tilastoja eikä muitakaan inde.. inds.. ihan sama  thmbup
« Last Edit: 10.03.15, 17:20 by Arto Virtanen »
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #14845 on: 10.03.15, 18:09 »

Ei nyt sentään sun kannata leikkiä mitään tilastotieteilijää kun et osaa edes lukea. Kukaan ei ole puhunut mitään moninkertaisesta. Koitahan jo taas rauhottua!

Minä puhun moninkertaisesta, ihan siitä syystä, että jotta keskiarvossa saadaan tuo väitteesi yleisimmäksi (siis esimerkiksi suomen liikennettä tarkastellen), niin taajamassa niitä pitää tosiaan tapahtua moninkertaisesti, koska maantiellä niitä tapahtuu niin vähän, kuten tuli osoitettua. Yritä keksiä parempia argumentteja asian puolesta sen sijaan, että nönnötät lukutaidosta tai aloitat jotain muuta henkilökohtaista hyökkäystä.

Tiedoksesi: vuonna 2013 sattui tämän valtakunnan alueella 82444 + 17 941 liikenneonnettomuutta joiden vuoksi vakuutusyhtiöt korvasivat jotain (tästä siis puuttuu iso osa esimerkiksi ulosajoista, tai kaskottomien autojen eläinvahingot), rohkenen pyöristää määrän 100 000 liikennevahinkoon. Niistä peräänajoja oli 15 000, peruutusvahinkoja yli 30 000, risteävän/kohtaavan liikenteen välisiä 13 000 ja muita luokittelemattomia 27 000.

On äärimmäisen vaikea edelleenkään löytää tukea sille, että riittämätön turvaväli olisi syy yli 50 % tapauksista, kun se todellisuudessa taitaa vaikuttaa 10-20 % välimaastossa, ellei sitten saivarrella, että kun aina kun pelti osuu toiseen peltiin niin se mikrometrin turvaväli alitetaan..
« Last Edit: 10.03.15, 19:03 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Sami Puro
Administrator

Date Registered: 03.07.01

« Reply #14846 on: 10.03.15, 18:51 »

Useampi viesti aivan turhaa nahistelua poistettu ... Riittää jo.

Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Tumi Hämäläinen

Date Registered: 28.07.06

« Reply #14847 on: 10.03.15, 19:18 »

Ajelin tuossa viikonvaihteessa pitkiä pätkiä moottoriteitä ja ohituskaistoilla varustettuja teitä sinne sun tänne. Ihan mielenkiinnosta - kun jossain oli juttua tietyn merkkisten autojen ohitusaktiivisuudesta - pidin kirjaa. Tulos oli karkeina prosentteina suunnilleen: BMW 30, Audi ja Volvo 20, Mersu 15, kaikki muut merkit yhteensä 15. Itse pidin navigaattorin mukaan satasen alueella nopeutta 104-106. Ohi mentiin joskus aika kovaakin (ja palattiin usein siihen nokan eteen heti ohituksen jälkeen paskakelillä). Kiitos.

Onko noita ko. automerkkejä vaan niin paljon, että näkyy noin selvästi tuossa "tilastossani"? Sillä ei liene väliä, millä itse ajelen...  Wink
« Last Edit: 11.03.15, 06:05 by Tumi Hämäläinen »

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #14848 on: 11.03.15, 06:13 »

Itse pidin navigaattorin mukaan satasen alueella nopeutta 104-106. Ohi mentiin joskus aika kovaakin (ja palattiin usein siihen nokan eteen heti ohituksen jälkeen paskakelillä). Kiitos.

Minäkin ajan aina satasen alueella just tuon verran yli. Ja kyllä ne on todella harvassa tilanteet, että minua kukaan lähtisi ohittamaan. No moottoritiet sitten toki erikseen, mutta ei kait niitä motareilla tapahtuvia ohituksia nyt oikeiksi ohituksiksi lasketakaan Tongue Mutta normimaantiellä ajellessa jos ajaa tuon verran yli rajoituksen, ei sua kyllä ohitella enää, kuin todella harvoin. Itse joudut sen sijaan jo ohittelemaan jatkuvasti...

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Arto Virtanen

« Reply #14849 on: 11.03.15, 10:59 »

Ajelin tuossa viikonvaihteessa pitkiä pätkiä moottoriteitä ja ohituskaistoilla varustettuja teitä sinne sun tänne. Ihan mielenkiinnosta - kun jossain oli juttua tietyn merkkisten autojen ohitusaktiivisuudesta - pidin kirjaa. Tulos oli karkeina prosentteina suunnilleen: BMW 30, Audi ja Volvo 20, Mersu 15, kaikki muut merkit yhteensä 15. Itse pidin navigaattorin mukaan satasen alueella nopeutta 104-106. Ohi mentiin joskus aika kovaakin (ja palattiin usein siihen nokan eteen heti ohituksen jälkeen paskakelillä). Kiitos.

Onko noita ko. automerkkejä vaan niin paljon, että näkyy noin selvästi tuossa "tilastossani"? Sillä ei liene väliä, millä itse ajelen...  Wink

Luulin tänään että "tilastoon" tulee poikkeus kun moottoritiellä vanha Peugeot ajeli ohitseni noin 115kmh. Pösön perässä tulikin BMW (oli ryhmittynyt vasemman kaistan vasempaan reunaan 'minun kaista - muut alta pois' -mukaisesti) ja bemarin perään tuli Volvo painostamaan pösöä. Pösö väisti ennen seuraavaa ramppia oikealle kaistalle, Volvo ja bemari ohitti pösön ja Volvo ja bemari poistuivat seuraavasta rampista pois ja pösö jatkoi matkaa. Kaikki kolme oli yhtä aikaa rampin alkupäässä. Ajallinen hyöty lähes mitätön. Turvaväli kaikilla noin 5m. Rampin päässä olevat liikennevalot ehtivät juuri vaihtua punaiselle joten "kilpa-ajo" päättyi siihen. Olen ennenkin huomannut että varsinkin kaupunkialueella turha kiirehtiminen yleensä ei tuota ajallista hyötyä. Jos on hyvä tuuri niin sitten kulman takana olevat valot on vihreillä ja voi todeta että kannatti ajaa reippaammin (=ylinopeutta). Mutta tunnetusti vihreä aalto katkeaa jo seuraavissa valoissa  Grin
Topi Falkenberg

Date Registered: 12.12.08

« Reply #14850 on: 12.03.15, 08:18 »

Dissasin turhaan älytie seiskaa taannoin, nopeusrajoitus Porvoosta itään on nyt 120 km/h  thmbup Toivottavasti on myös toiseen suuntaan? no kohta se selviää. Malmin torilta lähdettyä on 120:n motarinopeudella Haminan torilla 1h20min kuluttua, talvirajoituksella meni 1h32min! Kesällä 12 minuutin aikana ehtii hyvin syödä lihapiirakan kahdella nakilla, ennen nakkigatea niitä sai väliin kolme  laugh
Arto Virtanen

« Reply #14851 on: 12.03.15, 10:39 »

Dissasin turhaan älytie seiskaa taannoin, nopeusrajoitus Porvoosta itään on nyt 120 km/h  thmbup Toivottavasti on myös toiseen suuntaan? no kohta se selviää. Malmin torilta lähdettyä on 120:n motarinopeudella Haminan torilla 1h20min kuluttua, talvirajoituksella meni 1h32min! Kesällä 12 minuutin aikana ehtii hyvin syödä lihapiirakan kahdella nakilla, ennen nakkigatea niitä sai väliin kolme  laugh

Aika on rahaa ja 12min kahvitauon verran, mutta kuinka paljon enemmän kuluu polttoainetta?
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #14852 on: 12.03.15, 13:23 »

Entäs jos sen lihiksen ostais Herkuleksesta ja söisi ajaessa niin säästäisi 12min Haminassa.
Topi Falkenberg

« Reply #14853 on: 12.03.15, 16:29 »

Mitä muuta  Shocked Haminassa voi tehdä 12 minuutissa? Bensankulutuksesta en tiedä, mutta alle 8 litran keskikulutuksella menee kesälläkin. Suunnilleen saman taitaa kuluttaa 120 km/h kun pyöriminen Kehä I:n sisäpuolella. Rekka perhana tupsautti katupölyt silmille kyntämällä tyhjällä konttilavetilla pientareen puolella muutaman sata metriä juuri kun olin tykimässä ohi, ihan kuin läpinäkymättömässä sumuseinämässä olisi ajanut. Varokaa noita, ja pysykää kaistalla.
Topi Falkenberg

« Reply #14854 on: 13.03.15, 12:24 »

kun jossain oli juttua tietyn merkkisten autojen ohitusaktiivisuudesta - pidin kirjaa. Tulos oli karkeina prosentteina suunnilleen: BMW 30, Audi ja Volvo 20, Mersu 15, kaikki muut merkit yhteensä 15. Itse pidin navigaattorin mukaan satasen alueella nopeutta 104-106. Ohi mentiin joskus aika kovaakin (ja palattiin usein siihen nokan eteen heti ohituksen jälkeen paskakelillä). Kiitos.

Tumi, turbo Saab on poistunut tuotannosta  laugh mutta merkkikirjo on kasvanut sukupolvien vaihtumisen myötä. Liisinkimulkku on kuitenkin se mikä pysyy, muttei parane: http://m.iltalehti.fi/iltvuutiset/201503130093752_v0.shtml Audikuskin taidonnäyte, kun vaan ei vauhti riitä niin väkisin pitää väliin tunkea.

Tumi Hämäläinen

« Reply #14855 on: 13.03.15, 19:05 »

Audikuskin taidonnäyte, kun vaan ei vauhti riitä niin väkisin pitää väliin tunkea.

Tiedä tuosta riittäisikö vauhti jos osaisi ajaa, mutta kyllä tuossa se on äly mikä ei riitä. Ja noita on aika paljon. Täysin piittaamatonta toimintaa. Kortti ja auto pois, ja sitten sinne saunan taakse... hmmm... opettelemaan tieliikennelakia. Ja sitten vielä selekään!  Kunnolla. Ei hymiötä.

Polkupyörääkään en tuolle mulokulle liisaisi. Eikä hymiötä vieläkään.

Topi Falkenberg

« Reply #14856 on: 14.03.15, 10:22 »

Jep, paha asennevamma vaivaa osaa keskiluokkaisia autoilijoita vuosikymmenestä toiseen! Automerkit ja mallit vaihtuvat, mutta käyttäytymismallit - itsekkyys ja piittaamattomuus - pysyvät.

Tehovalvonta nopeus- ja turvavyövalvonnan osalta on taas suoritettu. Saiko kukaan muistutusta "tehokampanjan" aikana? itse en nähnyt yhtään  Roll Eyes valvontapistettä pusikossa.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #14857 on: 14.03.15, 10:42 »

Jep, paha asennevamma vaivaa osaa keskiluokkaisia autoilijoita vuosikymmenestä toiseen! Automerkit ja mallit vaihtuvat, mutta käyttäytymismallit - itsekkyys ja piittaamattomuus - pysyvät.

Ai näin? Tongue

http://www.jimtv.fi/ohjelmat/poliisit/866-urheiluautomies-kiukuttelee-kuopion-partion-minnalle-mina-oon-paljon-huolellisempi-ku-naa-paskahattukuskit

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Ville Gröndahl

Date Registered: 06.04.09

« Reply #14858 on: 14.03.15, 15:47 »

Mitä muuta  Shocked Haminassa voi tehdä 12 minuutissa? Bensankulutuksesta en tiedä, mutta alle 8 litran keskikulutuksella menee kesälläkin. Suunnilleen saman taitaa kuluttaa 120 km/h kun pyöriminen Kehä I:n sisäpuolella. Rekka perhana tupsautti katupölyt silmille kyntämällä tyhjällä konttilavetilla pientareen puolella muutaman sata metriä juuri kun olin tykimässä ohi, ihan kuin läpinäkymättömässä sumuseinämässä olisi ajanut. Varokaa noita, ja pysykää kaistalla.

Muuta en tiedä,mutta olen tullut siihen tulokseen, että Haminassa Aitolahden lihapiirakka on kyllä Suomen paras... Tongue

That's life...
Tumi Hämäläinen

« Reply #14859 on: 14.03.15, 16:14 »

Videossa näkyy, että polliisit eivät edes huomanneet, että kun polliisiauto oli pysähtyneenä suojatien eteen, paikan ohitti auto pysähtymättä maijan rinnalle. Voi jessus. Siinä meni ohi taas yksi sakotettava!

Pages: 1 ... 741 742 [743] 744 745 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1