FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.10.17, 19:10

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 742 743 [744] 745 746 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1473847 times)
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14860 on: 14.03.15, 16:49 »

Voi poliisiraukkoja, jotka työtään tekevät...kyllähän ohituskaistojen lopussa välillä otetaan tosissaan mittaa. Sietääkin vähän välillä valvoa menoa.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14861 on: 14.03.15, 16:59 »

Voi poliisiraukkoja, jotka työtään tekevät...kyllähän ohituskaistojen lopussa välillä otetaan tosissaan mittaa. Sietääkin vähän välillä valvoa menoa.

Kilvanajaminen tms on jo täysin eri asia, siitä sietääkin tosiaan sakottaa. Kyllä välillä poliiseja nimenomaan käykin sääliksi, hehän tekevät vain työtään eivätkä voi vaikuttaa siihen (kovinkaan paljoa) mistä joutuvat sakottamaan ja mistä eivät. Se olemassa oleva laki voi sitten välillä olla järkevämpi tai vähemmän järkevä.

Minä ainakin voin myöntää, että mikäli puhutaan maantiellä ohittamisesta, eli ohitettaessa olet vastaantulevan kaistalla, pidän ensiarvoisen tärkeänä sitä, että olet mahdollisimman vähän aikaa vastaantulevan kaistalla, jolloin kyllä pyrin mahdollisimman ripeästi ohittamaan ja mielummin ajan hetkellisesti maltillisesti ylinopeutta kuin vaihtoehtoisesti keskityn vain ohitustilanteessa vauhtiini, etten vain riko nopeusrajoitusta.. Jos siitä joskus sakot räpsähtää niin olkoon niin. Vieläkään ei ole ensimmäisiäkään ylinopeussakkoja tullut.. (Koputtaa puuta Wink)
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14862 on: 14.03.15, 17:41 »

Siellä kytätään niitä nopeuksia missä se ohitus on turvallisin tehdä ja ymmärrettävästä syystä sitä nopeutta voi joskus hieman rajotuksen päälle olla..

Vai on ohitus turvallisinta tehdä ohituskaistan päässä?!  Shocked Jos et pysty ohittamaan ohituskaistalla käyttämällä sallittua nopeutta (tai ehkä lievää ylinopeutta), tuo ihan turhaa jeesustelua. Voit höllätä nopeutta hyvissä ajoin ennen ohituskaistan päättymistä, ja tyytyä kohtaloosi. Voi voi, en ehtinytkään. Ehkä seuraavalla ohituskaistalla sitten... Cry

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14863 on: 14.03.15, 17:45 »

Vai on ohitus turvallisinta tehdä ohituskaistan päässä?!  Shocked Jos et pysty ohittamaan ohituskaistalla käyttämällä sallittua nopeutta (tai ehkä lievää ylinopeutta), tuo ihan turhaa jeesustelua. Voit höllätä nopeutta hyvissä ajoin ennen ohituskaistan päättymistä, ja tyytyä kohtaloosi. Voi voi, en ehtinytkään. Ehkä seuraavalla ohituskaistalla sitten... Cry

Heh, myönnän kirjoittaneeni hieman epäselvästi, mutta luonnollisesti tarkoitin ylipäätänsä ohituskaistaa kokonaisuudessaan. Ei ole ensimmäinen kerta kun ohituskaistalla (myös keskivaiheilla) nopeuksia mittaillaan. En kyllä näe mitään ongelmaa siinäkään, että käyttää koko ohituskaistan hyväksi, sitä vartenhan se on. Miksi sinne pitäisi jättää satoja metrejä tyhjää tilaa? Smiley Ei ole itsellä ainakaan koskaan kaista loppunut kesken, ohitus sovitetaan sen mukaan paljonko on tilaa/matkaa tai jätetään tekemättä kokonaan, as simple as that.

Edit: Harvoin sitä tarvitsee seuraavaan ohituskaistaan saakka odottaa ohittamista mikäli ei ole ohituskaistalla ehtinyt ohitse, pääsee sitä muuallakin. Ruuhka-ajat toki erikseen, mutta silloin monesti turhaa ohittaa edes ohituskaistalla, paitsi ehkä raskasta liikennettä tms..
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14864 on: 14.03.15, 19:39 »

Joo, ok. Mutta paljon tuolla tien päällä ajavana näkee noita viime hetken "kiilauksia" ohituskaistojen päissä. Työnnetään kahva eteen kun huomataan, ettei ehkä ehditä nyt sitä kaikkein etummaisinta autoa ohittaa, ja pakko olisi päästä ohi. Mikä pakko? Vauhti nousee tuolloin hetkellisesti sellaisiin lukemiin, että alkaa se kortti roikkumaan Sulkavan nimismiehen ikkunassa, jos sattuu virallinen mittari paikalle.

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14865 on: 15.03.15, 05:19 »

Muuta en tiedä,mutta olen tullut siihen tulokseen, että Haminassa Aitolahden lihapiirakka on kyllä Suomen paras... Tongue

Olen samaa mieltä! Torilta niitä ei ehkä enää saa? täytyypä tarkistaa asia kesällä. Kiitti kiitti mausteit muuta...  thmbup on eläköitynyt ja kilpailua nakkimarkkinoilla ei enää ole.
Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2583
Date Registered: 11.02.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14866 on: 15.03.15, 07:05 »

Sen verran nyt täytyy kiivaan sananvaihdon lomassa oikaista omaa sanomaansa "ohituskaistan lopussa", että tarkemman miettimisen ja muistelun sekä kartalta mittaamisen  jälkeen se kamera-auto oli kaikella todennäköisyydellä noin 600m päässä ohituskaistan lopun jälkeen olevan levähdyspaikan kääntymiskaistan alussa, joten pieni ja hieman isompikin ylitys ohituskaistan lopussakaan ei olisi väläystä aiheuttanut, jos ei samaa menoa olisi kuski sitten jatkanut pidempään.
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14867 on: 15.03.15, 10:06 »

"Poliisi liioittelee ylinopeusriskejä" Liikenneprofessori Timo Tervon mukaan poliisin väitteet ylinopeuksien riskeistä ovat harhaanjohtavia.

Olen ajatellut hyvin samalla tavalla jo pitemmän aikaa ja olen samaa ihmetellyt, miksi nimenomaan täällä meillä ajonopeuden vaikutusta ylikorostetaan niin paljon mediassa.

http://www.iltalehti.fi/autot/2015031519339832_au.shtml
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14868 on: 15.03.15, 11:00 »

Sinällään ylinopeus ei ole turvallisuusriski, mutta liian suuri tilannenopeus on. Ei ole väliä ajatko viittäkymppiä tai sataaviittäkymppiä, jos sinulla on riittävästi tilaa ja aikaa suoriutua eteen mahdollisesti tulevasta yllättävästä tilanteesta. Ja vauhdin kasvaessa ihmisen reaktiokyvyn limiitit korostuvat. Soppaan pitää vielä mahduttaa kuljettajan kokemus, vireystila ja keliolosuhteet, eikä pois voi sulkea ajoneuvon ominaisuuksiakaan. Tästä päästään helposti siihen mitä on vuosien saatossa tutkittu paljonkin ja tehty väitöskirjojakin: asennekasvatuksella on suurin merkitys liikenneonnettomuuksien ehkäisemisessä. 

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14869 on: 15.03.15, 16:24 »

"Poliisi liioittelee ylinopeusriskejä"

Olen ajatellut hyvin samalla tavalla jo pitemmän aikaa ja olen samaa ihmetellyt, miksi nimenomaan täällä meillä ajonopeuden vaikutusta ylikorostetaan niin paljon mediassa.

Tässä on hieman samaa viranomaissyylistämismantraa mitä on hoettu vuodesta toiseen alkoholiin liittyen. Viina tappaa, mutta niin tappaa apteekin lailliset lääkkeet siinä missä piittaamattomuudesta johtuneet (ei liukuesteitä) liukastumisetkin.

Ajonopeuden vaikutus kohdatessa hirvieläin on kuitenkin aina ratkaiseva tekijä. Vuosittain kohtaamisissa 2000-luvulla on keskimäärin tullut kuusi kuollutta ja parisataa loukkaantunutta ihmistä, ja lähes aina hirvi. Inhimillisiä kärsimyksiä olisi helppo pudottaa roimasti alaspäin hirvivaaramerkin yhteyteen liitetyllä alennetulla nopeusrajoituksella. Turhautumisen välttämiseksi merkin olisi oltava älymerkki, joka noudattaisi alennetuissa nopeuksissa hirvien tunnetun käyttäytymismallin mukaisia vuorokauden- ja vuodenaikojen vaihteluja. Lisäksi merkin vaikutusalue olisi oltava tarkkaan rajattu, eläimen tunnettujen liikkumisrajojen mukaisesti. Hirvihän on aika fakki-idiotti reitin, ravinnon ja elinympäristönsä suhteen.
Timo Nurmi
Offline Offline

Posts: 275
Date Registered: 03.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14870 on: 18.03.15, 15:01 »

Jep, paha asennevamma vaivaa osaa keskiluokkaisia autoilijoita vuosikymmenestä toiseen! Automerkit ja mallit vaihtuvat, mutta käyttäytymismallit - itsekkyys ja piittaamattomuus - pysyvät.

Tehovalvonta nopeus- ja turvavyövalvonnan osalta on taas suoritettu. Saiko kukaan muistutusta "tehokampanjan" aikana? itse en nähnyt yhtään  Roll Eyes valvontapistettä pusikossa.

Aamulehti tietää:

"Sisä-Suomen poliisi valvoi viime viikolla tehostetusti turvalaitteiden käyttöä ja nopeuksia. Poliisit tarkastivat 930 ajoneuvoa. Näissä ajoneuvoissa 108 etupenkkiläistä ja neljä takapenkkiläistä matkasi ilman turvavyötä. Ilman turvavöitä olleista neljä oli lapsia. Nopeusrikkomukseen syyllistyi 199 kuljettajaa. Heistä 14:n ajokortti jäi poliisin haltuun."

ABA ACE ALA ALC ARN BAX BGY BHK BKA BRE BRU BTK BUD CDG CEK CHQ CPH CUN DBV DME DUB DZN FAO FDF FRA GDN GOT GVA HEL HER HKG HRG IST JTR KAJ KBP KEF KEJ KEM KGS KJA KUN LAS LCA LED LHR LIM LIS LPA LYR LYS MAN MIA MJZ MMK MQF MUC NAP NBE NER NOZ NSK NVI NYO ORD ORY OSL OSW OUL OVB PES PMI PRG RHO RVN SCL SGC SLU SVO SVX STN STR TAS TFS TKU TLL TMP TSE TXL VAR VKO VOZ YKS
Timo Nurmi
Offline Offline

Posts: 275
Date Registered: 03.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14871 on: 19.03.15, 10:54 »


ABA ACE ALA ALC ARN BAX BGY BHK BKA BRE BRU BTK BUD CDG CEK CHQ CPH CUN DBV DME DUB DZN FAO FDF FRA GDN GOT GVA HEL HER HKG HRG IST JTR KAJ KBP KEF KEJ KEM KGS KJA KUN LAS LCA LED LHR LIM LIS LPA LYR LYS MAN MIA MJZ MMK MQF MUC NAP NBE NER NOZ NSK NVI NYO ORD ORY OSL OSW OUL OVB PES PMI PRG RHO RVN SCL SGC SLU SVO SVX STN STR TAS TFS TKU TLL TMP TSE TXL VAR VKO VOZ YKS
Niko Korpela
Offline Offline

Posts: 628
Date Registered: 08.01.10

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14872 on: 19.03.15, 14:53 »

Liikenteen Selfiekeppi... Grin

[ attachment removed / expired ]

Lone Wolf, No Club...
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14873 on: 24.04.15, 06:48 »

Viime viikolla Turussa:

En nähnyt keskustassa ainuttakaan jalankulkijaa, joka olisi kävellyt päin punaisia valoja. Sietäisi stadilaisten käydä opintomatkalla. thmbup

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4436
Date Registered: 13.04.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14874 on: 24.04.15, 15:53 »

Viime viikolla Turussa:

En nähnyt keskustassa ainuttakaan jalankulkijaa, joka olisi kävellyt päin punaisia valoja. Sietäisi stadilaisten käydä opintomatkalla. thmbup

Omapahan se ongelmansa jos väkisin yrittää hengestään päästä punasia päin juoksemalla.
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14875 on: 24.04.15, 17:00 »

Viime viikolla Turussa:

En nähnyt keskustassa ainuttakaan jalankulkijaa, joka olisi kävellyt päin punaisia valoja. Sietäisi stadilaisten käydä opintomatkalla. thmbup



Ovat nää zadilaiset vissiin Turusta ym. karkuun lähteneitä, joten siinä syy. Cool

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14876 on: 24.04.15, 17:10 »



Ovat nää zadilaiset vissiin Turusta ym. karkuun lähteneitä, joten siinä syy. Cool

tsadilaiset Tsadista? No, tarkkailin tilannetta myös illansuussa Uuden Apteekin kulmilla. Kun mitään mainittavaa ei sielläkään näkynyt, poikkesin minäkin apteekissa Aurallisella... laugh

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5247
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14877 on: 25.04.15, 07:51 »

Omapahan se ongelmansa jos väkisin yrittää hengestään päästä punasia päin juoksemalla.

Ei se pelkästään oma ongelma ole. Ajattelepa vaikka, että olet itse sen auton kuljettaja, joka ajaa päälle.


"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4436
Date Registered: 13.04.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14878 on: 25.04.15, 07:55 »

Ei se pelkästään oma ongelma ole. Ajattelepa vaikka, että olet itse sen auton kuljettaja, joka ajaa päälle.



Totta kai se vaikuttaa muihin, en sitä mitenkään kiellä. Ja en itse kyllä halua ajaa kenenkään päälle.
Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14879 on: 15.08.15, 06:06 »

En kiellä sitä, etteikö autoilijoiden asenteissa jalankulkijoita kohtaan olisi parantamisen varaa. Parasta autoilijakäyttäytymistä tapaa varmaan Kanarian saarilla.

Haluan kuitenkin nostaa kriittiseen keskusteluun pyöräilijöiden liikennekäyttäytymisen autoilijoita kohtaan. Suurin osa pyöräilijöistä ei tunne kadun ylittämiseen liittyviä liikennesääntöjä, jotka sivumennen sanoen ovat aivan liian monimutkaisia. Suurin osa pyöräilijöistä luulee, että autoilijoilla on aina väistämisvelvollisuus, kun he ajavat kadun poikki suojatietä tai suojatien viereen merkittyä pyörätietä pitkin. Nimenomaan ajavat eivätkä taluta. Nämä väärässä olevat ja keskisormea näyttävät pyöräilijät eivät ainakaan saa autoilijoiden sympatioita kasvatettua pyöräilijöitä kohtaan, päinvastoin. 

Kun aikuisetkaan pyöräilijätkään eivät ymmärrä polkupyörällä ajaen tapahtuvan kadun ylittämiseen liittyviä väistämissääntöjä, kuinka pienet lapset sitten voivat olla niistä selvillä? Tulee väistämättä niitä tilanteita, että vakuutusyhtiö käyttää regressio-oikeuttaan karhuamalla suojatietä pitkin kadun yli ajaneelta ja loukkaantuneelta lapselta auton korjauskustannuksia.

Mikähän olisi se lainsäädännöllinen mekanismi, että pyörää taluttavaa verrataan aina jalankulkijaan ja pyörällä ajavaa aina moottorikulkuneuvolla ajavaan. Olisi selkeää kaikille.

Seppo   
Pages: 1 ... 742 743 [744] 745 746 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1