Keskustelua liikenteestä

<< < (2977/3033) > >>

pho201:

Omapahan se ongelmansa jos väkisin yrittää hengestään päästä punasia päin juoksemalla.

Ei se pelkästään oma ongelma ole. Ajattelepa vaikka, että olet itse sen auton kuljettaja, joka ajaa päälle.

Pade:

Ei se pelkästään oma ongelma ole. Ajattelepa vaikka, että olet itse sen auton kuljettaja, joka ajaa päälle.

Totta kai se vaikuttaa muihin, en sitä mitenkään kiellä. Ja en itse kyllä halua ajaa kenenkään päälle.

ilmailija:
En kiellä sitä, etteikö autoilijoiden asenteissa jalankulkijoita kohtaan olisi parantamisen varaa. Parasta autoilijakäyttäytymistä tapaa varmaan Kanarian saarilla.

Haluan kuitenkin nostaa kriittiseen keskusteluun pyöräilijöiden liikennekäyttäytymisen autoilijoita kohtaan. Suurin osa pyöräilijöistä ei tunne kadun ylittämiseen liittyviä liikennesääntöjä, jotka sivumennen sanoen ovat aivan liian monimutkaisia. Suurin osa pyöräilijöistä luulee, että autoilijoilla on aina väistämisvelvollisuus, kun he ajavat kadun poikki suojatietä tai suojatien viereen merkittyä pyörätietä pitkin. Nimenomaan ajavat eivätkä taluta. Nämä väärässä olevat ja keskisormea näyttävät pyöräilijät eivät ainakaan saa autoilijoiden sympatioita kasvatettua pyöräilijöitä kohtaan, päinvastoin. 

Kun aikuisetkaan pyöräilijätkään eivät ymmärrä polkupyörällä ajaen tapahtuvan kadun ylittämiseen liittyviä väistämissääntöjä, kuinka pienet lapset sitten voivat olla niistä selvillä? Tulee väistämättä niitä tilanteita, että vakuutusyhtiö käyttää regressio-oikeuttaan karhuamalla suojatietä pitkin kadun yli ajaneelta ja loukkaantuneelta lapselta auton korjauskustannuksia.

Mikähän olisi se lainsäädännöllinen mekanismi, että pyörää taluttavaa verrataan aina jalankulkijaan ja pyörällä ajavaa aina moottorikulkuneuvolla ajavaan. Olisi selkeää kaikille.

Seppo   

valvoja:
Luovuin autosta kokonaan noin puolitoista vuotta sitten ja kuljen 95% matkoista fillarilla nykyisin. Lisäksi tulee juoksenneltua ympäri pääkaupunkiseutua kuntoilumielessä.

Olen puolentoista vuoden pyöräilyn ja kuuden vuoden lenkkeilyn jälkeen sitä mieltä, että enemmän pölkkypäitä on pyöräilijöissä kuin autoilijoissa. (Hipsterit ei vaan osaa..) Kyllä autoilijoistakin urpoja löytyy mutta ehkä suhde menee kuitenkin 35/65 pyöräilijöiden urpoilun puolelle. Autolla jengi sentään vähän yrittää noudattaa sääntöjä kun poliisin ja sakon pelko on konkreettinen. Joitain pyöräilijöitä ei vaan kiinnosta ja pahimpia tuntuvat olevan ns. trikoo-ohjukset jotka tuntuvat välillä omaavan todella itsekään asenteen.

Mitä tulee väistämiseen, niin ei se nyt niin ihmeellistä ole ainakaan joskus muinoin autokoulun käyneelle jos vähän on viitsinyt päivittää tietojaan.. Fillari väistää aina autoa jos sitä ei taluteta suojatien yli. Liikenneympyrässä auto väistää ja kääntyessä tilanteen mukaan. Asia on esitetty aika hyvin tässä liikenneturvan julkaisemassa pdf:ssä.

http://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Materiaalit/jalan_ja_pyoralla.pdf

ilmailija:
Jatkaisin vielä hitusen...

Sain kimmokkeen kirjoitukseeni, kun jälleen kerran eräs kuolemaa pelkäämätön "trikoo-ohjus" oli jäädä alleni ja jatkoi tilannetta keskisormea näyttämällä. Pysäytin autoni ja pyysin kaveriakin pysähtymään. Pyöräilijä aloitti sättimällä minua ja kertoi opettavansa lapsiakin polkupyöräilyn maailmaan. Oli onneksi älypuhelin mukana ja googlasin samantien pyöräilijöiden väistämissäännöt esille, tiesin mistä etsiä. Olin minäkin senverran suutuksissani, että kehotin kaveria lopettamaan pikkulapsien tapattamisen väärillä neuvoillaan. Oli mies hiljaista poikaa luettuaan ja vihdoin ymmärrettyään lakitekstin. Luulen, että tilanne on edennyt tällaiseksi siksi, että ajokortittomat viher- ja vasurimedian edustajat pitävät lähtökohtaisesti autoilijoita aina syypäinä tapahtuipa liikenteessä mitä tahansa. 

Seppo

Navigation

Up one level

Next page

Previous page