Keskustelua liikenteestä

<< < (2981/3033) > >>

oh2dw:
Quote

Voi v*ttu mitä paskaa Juu älkää vaan missään nimessä käyttäkö sitä järkeä. Älkää vaihtako kaistaa koska siitä aiheutuu kaksi ylimääräistä kaistanvaihtoa ja se kuluttaa keskiviivaa tarpeettomasti. Paras on siis ajaa vasenta kaistaa koko ajan.



Niinpä niin. Mutta, laki on laki, kunnes se muutetaan. Rampilta tulijan tulee silti tiedostaa, että tulee kolmion takaa, eikä nauti mitään etuoikeutta. Kulttuuri kun on mennyt siihen suuntaan, että liittyjä ohittaa kiihdytyskaistalla oikealta mahdollisimman monta, ja sitten tuupataan kahden auton välistä suoraan vasemmalle kaistalle. Minä minä minä...

pho201:
Quote

Voi v*ttu mitä paskaa Juu älkää vaan missään nimessä käyttäkö sitä järkeä. Älkää vaihtako kaistaa koska siitä aiheutuu kaksi ylimääräistä kaistanvaihtoa ja se kuluttaa keskiviivaa tarpeettomasti. Paras on siis ajaa vasenta kaistaa koko ajan.



No ei se turvaväli ainakaan ole paskaa. Lakiakin pitää noudattaa, mutta ei se aina ole järjen käytön kanssa ristiriidassa. Minäkin vaihdan kaistaa ja annan siten tilaa kiihdytyskaistalta tulevalle, jos tilanne sen sallii (ei ole liikaa liikennettä). Jos liikennettä on paljon, en vaihda kaistaa, vaan käytän tuota linkitetyssä jutussa jutussa mainittua keinoa tarvittaessa. Pyrin pitämään turvavälin aina muulloinkin. Joskus vain tulee hassu tunne, että liikkuukin taaksepäin, kun jonossa ajaessa sinne turvaväliin puikkaa takaa auto toisensa perästä. En silti provosoidu. Minnekäs minulla kiire vanhalla eläkeläisukolla? Eikä se jonossa kaukanakin edellä menevä ole perillä kuin muutama sekunti aikaisemmin. Senkö vuoksi kannattaa vaarantaa oma ja toisten henki?

Tosin turvavälin pitäminenkin voi olla joskus vaarallista (Suomessa). Tästä ei ole kauankaan aikaa - ehkä pari vuotta, kun olimme tulossa sukuloimaan Helsinkiin. Ajelin rauhallisesti jonossa pitäen turvaväliä edellä menevään yksikaistaisella tieosuudella, kun yht'äkkiä joku taksisuhari pyyhkäisee oikealta! ohi. Kyllä säikäytti. Kyseinen herra "uskalikko" kait ajatteli, että tahallani ajelen hidastellen, kun edellä menevä auto ei ollut aivan etupuskurissani kiinni, ja provosoitui siitä.

Pekka

jamann51:
Quote

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/ethan-vaihda-kaistaa-moottoritiella-antaaksesi-tilaa-liittyjalle/5601408

"Jo lainsäädännön mukaan autoa on moottoritiellä kuljetettava eniten oikealla olevalla, vapaalla ajokaistalla. Tilan tekeminen liittyjälle kaistaa vaihtamalla aiheuttaa myös kaksi ylimääräistä kaistanvaihtoa, joista aiheutuu aina tarpeettomia riskejä, selvittää Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen"
  Tepolle tekis todella hyvää tutustua ihan omakohtaisesti muunkin maailman liikenteeseen,sen sujuvuuteen etc. Jo ruottin puolella vierailu viikon kesälomareissun muodossa avartaisi näkemyksiä,....puhumattakaan keski-euroopan tai Atlantin takaisista baanoista.

Pe7e:
Quote

No ei se turvaväli ainakaan ole paskaa. Lakiakin pitää noudattaa, mutta ei se aina ole järjen käytön kanssa ristiriidassa. Minäkin vaihdan kaistaa ja annan siten tilaa kiihdytyskaistalta tulevalle, jos tilanne sen sallii (ei ole liikaa liikennettä). Jos liikennettä on paljon, en vaihda kaistaa.


....taksisuhari....

No näinpä, järki kädessä tottakai. Kaikilta se ei vaan onnistu. Vaikka sitä "lakia" ei pilkulleen noudata, ei tarkoita sitä että vaarantaisi kaikkien muiden hengen. Valitettavan monelta tuntuu puuttuvan sitä kuuluisaa pelisilmää ja maalaisjärkeä. Tiukasti ja sokeana vaan sääntöjen mukaan vaikka mikä olisi. Siihenhän täällä opetetaan (tai ainakin yritetään).

Ja noilta taksisuhareilta puuttuu yksi asia kokonaan, äly.

ilmailija:
Kiitos, moni onkin täsmentänyt, että tilanteen niin salliessa tai tervettä järkeä käyttäen. Pidin näitä niin itsestäänselvyytenä, etten maininnut kirjoituksessani. Perusongelma lienee se, että meidät on holhottu niin lampaiksi, ettei autoilussakaan enää arvosteta järjen käyttöä. Omakohtaista kokemusta on toisestakin ongelmasta. Nimittäin siitä, että poliisien joukossa on aivan liian paljon niitä, jotka vasta ajavat ensimmäistä miljoonaa kilometriään. Heille terveen järjen käyttö on valitettavan usein myös vierasta. Komppaan myös sitä näkemystä, että kannattaisi lähteä Suomen ulkopuolelle harjoittelemaan liikenteen sujuvuutta. Tiedän sen, koska vuosittaisesta noin 50-60.000 kilometristä suurimman osan ajan Suomen ulkopuolella.   

Seppo

Navigation

Up one level

Next page

Previous page