FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.06.17, 22:15

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 744 745 [746] 747 748 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462007 times)
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14900 on: 09.02.16, 10:38 »

"Jo lainsäädännön mukaan autoa on moottoritiellä kuljetettava eniten oikealla olevalla, vapaalla ajokaistalla. Tilan tekeminen liittyjälle kaistaa vaihtamalla aiheuttaa myös kaksi ylimääräistä kaistanvaihtoa, joista aiheutuu aina tarpeettomia riskejä, selvittää Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen"
  Tepolle tekis todella hyvää tutustua ihan omakohtaisesti muunkin maailman liikenteeseen,sen sujuvuuteen etc. Jo ruottin puolella vierailu viikon kesälomareissun muodossa avartaisi näkemyksiä,....puhumattakaan keski-euroopan tai Atlantin takaisista baanoista.
« Last Edit: 10.02.16, 07:02 by Jaakko M?nnist? »

There are no atheists in dropping airplane.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14901 on: 09.02.16, 10:45 »

No ei se turvaväli ainakaan ole paskaa. Lakiakin pitää noudattaa, mutta ei se aina ole järjen käytön kanssa ristiriidassa. Minäkin vaihdan kaistaa ja annan siten tilaa kiihdytyskaistalta tulevalle, jos tilanne sen sallii (ei ole liikaa liikennettä). Jos liikennettä on paljon, en vaihda kaistaa.


....taksisuhari....
No näinpä, järki kädessä tottakai. Kaikilta se ei vaan onnistu. Vaikka sitä "lakia" ei pilkulleen noudata, ei tarkoita sitä että vaarantaisi kaikkien muiden hengen. Valitettavan monelta tuntuu puuttuvan sitä kuuluisaa pelisilmää ja maalaisjärkeä. Tiukasti ja sokeana vaan sääntöjen mukaan vaikka mikä olisi. Siihenhän täällä opetetaan (tai ainakin yritetään). Tongue

Ja noilta taksisuhareilta puuttuu yksi asia kokonaan, äly. Grin
Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14902 on: 09.02.16, 11:40 »

Kiitos, moni onkin täsmentänyt, että tilanteen niin salliessa tai tervettä järkeä käyttäen. Pidin näitä niin itsestäänselvyytenä, etten maininnut kirjoituksessani. Perusongelma lienee se, että meidät on holhottu niin lampaiksi, ettei autoilussakaan enää arvosteta järjen käyttöä. Omakohtaista kokemusta on toisestakin ongelmasta. Nimittäin siitä, että poliisien joukossa on aivan liian paljon niitä, jotka vasta ajavat ensimmäistä miljoonaa kilometriään. Heille terveen järjen käyttö on valitettavan usein myös vierasta. Komppaan myös sitä näkemystä, että kannattaisi lähteä Suomen ulkopuolelle harjoittelemaan liikenteen sujuvuutta. Tiedän sen, koska vuosittaisesta noin 50-60.000 kilometristä suurimman osan ajan Suomen ulkopuolella.   

Seppo
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14903 on: 09.02.16, 11:57 »

Ja jokaisen liittymän kohdalle pitäisi maalata sulkuviiva vasemmanpuoleista kaistaa ajaville. Tämä siksi, ettei sieltä tökättäisi oikeapuoleiselle samalla kun toinen yrittää liittyä kiihdytyskaistalta liikennevirtaan. Ei maksisi kun vaivan ja vähän maalia, ja turvallisuus paranisi edellä mainitun Sepon aloittaman ajatusvirran verran.
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5222
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14904 on: 09.02.16, 12:38 »

...
Ja noilta taksisuhareilta puuttuu yksi asia kokonaan, äly. Grin

Ei sitäkään pidä yleistää.

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5222
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14905 on: 09.02.16, 12:45 »

Ja jokaisen liittymän kohdalle pitäisi maalata sulkuviiva vasemmanpuoleista kaistaa ajaville. Tämä siksi, ettei sieltä tökättäisi oikeapuoleiselle samalla kun toinen yrittää liittyä kiihdytyskaistalta liikennevirtaan. Ei maksisi kun vaivan ja vähän maalia, ja turvallisuus paranisi edellä mainitun Sepon aloittaman ajatusvirran verran.

..ja senkin maali vielä säästyisi, jos yhtenäisen reunaviivan sijasta maalattaisiin katkoviivaa Ruotsin malliin kaikkialle sinne missä yhtenäinen viiva ei ole turvallisuuden kannalta välttämätön.

 Smiley

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14906 on: 09.02.16, 13:44 »

..ja senkin maali vielä säästyisi, jos yhtenäisen reunaviivan sijasta maalattaisiin katkoviivaa Ruotsin malliin kaikkialle sinne missä yhtenäinen viiva ei ole turvallisuuden kannalta välttämätön.

 Smiley

Siitähän sitä säästöä vasta syntyisikin  thmbup

Lisätään vielä Wikin tieto päälystystarpeesta: Suomessa on noin 51 000 kilometriä päällystettyjä teitä, joiden päällysteet pitäisi Liikenneviraston mukaan uusia 13 vuoden välein. Päällysteitä täytyy uusia 4 000 kilometrin verran vuodessa, jotta päällystetyt tiet pysyvät kunnossa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_tieverkko

Vuodessa täytyy siis vetää 8000 km sulkuviivaa rajusti yleistäen, tämän puolittaminen puolittaisi myös maalin kulutuksen noilta osin.
« Last Edit: 09.02.16, 13:48 by Topi Falkenberg »
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14907 on: 15.02.16, 06:14 »

Jahas, tällä viikolla tehoisku kohdistuukin poikkeuksellisesti ammattiliikenteeseen:

Quote
Erityisenä teemana valvonnassa on ammattikuljettajien ajon aikaista tarkkaamattomuutta aiheuttavien tekijöiden kuten puhelinten, tablettien ja näkökentän esteiden valvonta. Tällaisia näköesteitä ovat erityisesti eteenpäin ja kulkusuunnassa etuoikealle näkyvyyttä haittaavat koriste-esineet kuten tarrat, viirit, verhot sekä koetaululle sijoitetut tavarahyllyt

http://www.poliisi.fi/uutiskaruselli/1/0/nakoesteet_pois_rekan_ohjaamosta_-_poliisi_valvoo_tehostetusti_raskasta_liikennetta_44516

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14908 on: 16.02.16, 08:06 »


Samaan aikaan vapautetaan kabotaasi ja itäblokin ihmeet ajaa pilkkahinnalla suomalaiset työttömiksi ja ne joilla vielä on töitä, istuu ratsattavana tuulilasin viireistä laugh
Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14909 on: 22.02.16, 06:48 »

Taas yksi päivän piristys, oikein ministeriöstä. Kyllä ne osaavat hauskuuttaa meitä koko palkkansa edestä. Nyt nämä ensimmäistä miljoonaa kilometriään ajavat, omasta mielestään kaikkitietävät virkamiehet ovat ohjeistamassa poliisia säätämään peltikamerat herkemmälle. Siten että entistä pienemmästä ylityksestä tulee sakko. Ovat hoksanneet sen ihmeellisyyden, että kolarit vähenevät kun nopeuksia pienennetään. Tämän havaitsemiseen tarvitaan varmasti ylempi korkeakoulututkinto. Tohtoriksi väitellyt varmaan osaisi sanoa, ettei kolareita tulisi ollenkaan jos autoilu kielletään kokonaan.                                                                                                                                             

Mutta sen havaitsemiseen, että ne vaaralliset kuskit eivät ole nämä seitsemän tuntikilometrin ylittäjät, vaan älyttömiin ohituksiin syyllistyvät, väärää tilannenopeutta ajavat, takapuskurissa roikkujat, toistuvasti kännissä tai huumeissa ajavat sekä poliisin pelosta nopeuttaan pumppaavat autoilijat. Sen havaitsemiseen ei näytä korkeakoulututkinto auttavan. Ministeriöön pitäisi kiireesti palkata se ensimmäinen yli miljoona kilometriä maanteillä ajanut autoilija. Sellainen, joka on oppinut, että kolareita vältetään parhaiten seuraamalla herkeämättä liikennettä tuulilasin läpi, vilkaisemalla välillä nopeusmittaria varmistaen lainmukainen nopeus, olemalla valmiita reagoimaan jo siinä vaiheessa, kun potentiaalinen "tilanne" voi syntyä laittamalla jalka jarrupolkimen päälle valmiiksi ja kenties aloittamalla jo hidas jarruttaminen. Ja ymmärtämällä, että oikea tilannenopeus voi olosuhteiden mukaan vaihdella.

Seppo   

   
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14910 on: 22.02.16, 07:04 »

No nyt löytyi ainakin yksi, ajokilometreistä en tiedä.
http://www.iltalehti.fi/autot/2016022121155013_au.shtml

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14911 on: 22.02.16, 09:53 »

Eurooppalainen tehovalvontamaraton tulee taas: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001123658.html
Quote
tehovalvonnassa narahti 3 800 kuljettajaa. Pahin sakkorysä muodostui Helsingin Malminkaaren ja Pirkkalankadun risteykseen.

Huono yhdyskuntasuunnittelu voitaisiin myös ottaa uudeksi sakkorahan kartuttamiskeinoksi  Angry. Malminkaari ja juuri tuo risteys on hyvä esimerkki tällaisesta ajattelemattomuudesta, ensin ka. katua ajetaan 50 km/h kaksikaistaisena molemmista suunnista kilometrin verran, kunnes saavutaan Ala-Malmin "ytimeen", jossa tietä on levennetty kaksi kaistaa suuntaansa ja nopeusrajoitus alennettu 40 km/h. Tuossa kohdassa voisi rahastaa säännöllisesti päivittäin, tai sitten katua kavennattaisiin jo pelkästään suojatieturvallisuuden nimissä, nythän ihmiset joutuvat pomppimaan neljän ajokaistan yli bussipysäkille ja Malmin juna-asemalle. Kaikkein tehokkain keino olisi, jos kavennuksen lisäksi risteys muutettaisiin kiertoliittymäksi, jolloin myös bussiliikenne Kehä I:n suuntaan voisi turvallisesti liittyä liikennevirtaan. Tällä hetkellä vasemmalle kääntyvän busakuskin huomio on suurelta osin kiinnittynyt autoliikenteestä löytyvän kolon etsimiseen, jolloin etuajo-oikeutetut pyöräilijät jäävät helposti huomioimatta.
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14912 on: 22.02.16, 10:18 »

 Vähintään joka toinen kamera kaivettava maasta ylös,kerätään pois ja kipataan lähimmälle Etapille! Perustelen tätä ainakin sillä,että "tolppien" aiheuttama haitariliike jonomuodostelmissa haittaa tuntuvasti liikenteen sujuvuutta ja aiheuttaa myös osaltaan onnettomuuksia.Ainakin itselläni on toisinaan ongelmia tolpan lähestyessä "tietää" onko nyt 60 vai 80 ja kaiken varalta jarrutus kuuteenkymppiin,oli mitä oli. Liikenteessä kun on niin paljon muutakin seurattavaa kuin nuo nopeusrajoitukset,jotka alati vaihtuu Angry
Jatkuvasti tiukentuvien nopeuskyttäysten sijaan toivoisin,että pikkuhiljaa alettaisiin tosissaan valmistelemaan tuota jo kulahtanutta klassikkoa,nimittäin: Auto valtiolle huume ja alkokuskeilta.(poislukien tietysti autovarkaat)Keissi on vaikea,muttei mahdoton,eikä tulisi kohtelemaan tasapuolisesti "asiakkaita".Vaan ei ole järjen häivää nykyisessäkään käytännössä,kun jeppe jää kiinni ratista pari,kolmekin kertaa saman päivän aikana,seuraamukset yhtä tyhjän kanssa!          Näin kerätty kalusto myytäisiin meklarin toimesta muutaman kerran vuoden mittaan,kertyisihän siitäkin aina muutama lati pohjattomaan kirstuun Tongue

There are no atheists in dropping airplane.
Raimo Nordsten
Offline Offline

Posts: 299
Date Registered: 09.03.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14913 on: 22.02.16, 10:35 »

... Pari päivää sitten joku maanteiden kuningatar (tai kuningas) kysyi Eskolta oikein sanomalehdessä, kuinka hän pääsisi eroon takana ajavasta rekasta...    

Seppo

Itse ajan 25 tkm vuodessa enimmäkseen tuolla susirajan takana ja olen havainnut että ehkä muutama rekka sadasta noudattaa tuota ajoneuvokohtaista rajoitusta. Muilla vauhtia on TOMTOMin mukaan lähemmäs 90 kmh. Lisäksi niillä on ikävä tapa tulla puskuriin vaikka ajelen 80-alueella cruiserilla hieman yli 80 kmh edelleen TOMTOMin mukaan. Toki tietä voi antaa mutta se ei aina ole mahdollista (mutkat, mäet, vastaan tuleva liikenne jne.). Eikä oikein tee mieli hidastaa yllättäen esim. pysäkillekään kun on kymmeniä tonneja takapuskurissa. Eli ihan asiallinen kysymys. Itse vilautan muutaman kerran hätävilkkuja ja se auttaa monasti rekkakuskia tyytymään osaansa siihen asti kunnes pääsee ohi.
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14914 on: 22.02.16, 10:38 »

Itse ajan 25 tkm vuodessa enimmäkseen tuolla susirajan takana ja olen havainnut että ehkä muutama rekka sadasta noudattaa tuota ajoneuvokohtaista rajoitusta. Muilla vauhtia on TOMTOMin mukaan lähemmäs 90 kmh. Lisäksi niillä on ikävä tapa tulla puskuriin vaikka ajelen cruiserilla hieman yli 80 kmh edelleen TOMTOMin mukaan.
Itse olen tuota samaa totuutta yrittänyt täällä kaupata,muttei se tänne ff:lle tunnu kelpaavan Smiley

There are no atheists in dropping airplane.
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14915 on: 22.02.16, 18:08 »

 No ei tämä toki enää mikään uutinen ole,mutta lintataan tähän nyt kuitenkin Grin  Harkitsen muuttoa pysyvästi Epsanjaan!http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195019354155/artikkeli/teille+tulee+useita+kymmenia+uusia+valvontakameroita.html

There are no atheists in dropping airplane.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14916 on: 23.02.16, 21:15 »

Itse ajan 25 tkm vuodessa enimmäkseen tuolla susirajan takana ja olen havainnut että ehkä muutama rekka sadasta noudattaa tuota ajoneuvokohtaista rajoitusta. Muilla vauhtia on TOMTOMin mukaan lähemmäs 90 kmh. Lisäksi niillä on ikävä tapa tulla puskuriin vaikka ajelen 80-alueella cruiserilla hieman yli 80 kmh edelleen TOMTOMin mukaan. Toki tietä voi antaa mutta se ei aina ole mahdollista (mutkat, mäet, vastaan tuleva liikenne jne.). Eikä oikein tee mieli hidastaa yllättäen esim. pysäkillekään kun on kymmeniä tonneja takapuskurissa. Eli ihan asiallinen kysymys. Itse vilautan muutaman kerran hätävilkkuja ja se auttaa monasti rekkakuskia tyytymään osaansa siihen asti kunnes pääsee ohi.

Tarvitseeko sinne pysäkille yllättäen hidastaa? Kun näet pysäkin kauempana niin laitat vilkun oikealle ja nostat jalan kaasulta. Ei se rekka takapenkille tule, vaikka saattaakin hiillostaa lähellä. Valitettavan monella se on tapana. Vaan sitä ihmettelen, että sinä valitat rekkojen ajavan lähemmäs 90 ja seuraavassa lauseessa myönnät itsekin ajavasi hieman ylinopeutta. Eli onko niin, että sinä saat ajaa mutta muut eivät? Monilla on pitkät matkat ajettavana, kuormilla on aikataulut, ajoajat ja tauot eivät jousta yhtään yms. Osa toki ajaa muuten vain aina rajoitinta vasten. Jännä että kukaan ei muuten koskaan puhu siitä, miten bussikuskit eivät tyydy 100km/h alueella ajamaan 100 vaan rajoitinta vasten 105+..Wink

Kaikkein helpoimmin päästät sen rekkakuskin ohi jollain suoralla laittamalla vilkun oikealle ja hidastamalla, jos vain luonto antaa myöten.
Juhani Sarell
Offline Offline

Posts: 426
Date Registered: 07.06.11

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14917 on: 23.02.16, 22:48 »

Bussien rajoittimethan on (pitäisi olla) säädetty 101km/h nopeuteen. Eli siellä on vain 1km/h ylitys autokohtaiseen rajoitukseen. Kuorma-autopuolellahan rajoitin on 89 km/h, eli aika suuri verrattuna ajoneuvokohtaiseen 80km/h rajoitukseen.
Siis tämä huomautuksena Joonan kommenttiin bussien nopeuksista.
« Last Edit: 23.02.16, 23:01 by Juhani Sarell »

Lentokoneen päällikkö on lähes aina lennonjohtajaa korkeammalla...
Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14918 on: 24.02.16, 04:21 »

Joona kirjoitti minunkin ajatukseni selkokielellä: Kun tulee ohitukseen sovelias paikka niin vilkku päälle, jalka pois kaasulta ja autetaan mahdollisimman paljon, että se rekka pääsee turvallisesti ohi. Ei ole minun tehtäväni moralisoida sitä, ajaako rekka ylinopeutta vai minä alinopeutta. Liikenteen sujuvuus on pääasia ja sen periaatteen mukaan on viisasta, että hitaampi antaa tietä nopeammalle. Ihan samalla tavalla ne rekatkin auttavat mahdollisuuksien mukaan ohittavan henkilöauton toimintaa. 

Peruskysymys on mielestäni se, että holhousyhteiskunnan periaatteiden mukaisesti monet muuta liikennettä hitaammat autoilijat kuvittelevat heidän yhteiskunnallisena velvollisuutenaan olevan tämän holhousmentaliteetin vaalimisen. Ilman pienintäkään ymmärrystä liikenteen sujuvuuden edellytyksistä nämä teiden moraalinvartijat aiheuttavat änkyrämäisellä toiminnallaan paljon enemmän vaaraa kuin luovat turvallisuutta. Ja ei, en puolusta kaahailua enkä hölmöjä ohituksia. Mutta sitä puolustan, että liikenne soljuu sujuvasti ja yhteispelillä.

Seppo   
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14919 on: 24.02.16, 06:32 »

Bussien rajoittimethan on (pitäisi olla) säädetty 101km/h nopeuteen. Eli siellä on vain 1km/h ylitys autokohtaiseen rajoitukseen.

M3-luokan ajoneuvoissa, joiden pakokaasupäästöjen raja-arvot täyttävät 88/77/ETY muutettuna 2001/27/EY vaatimukset suurin nopeus tulee olla asetettuna siten että nopeudenrajoitin ei mahdollista maksiminopeuden (rajoitusnopeuden) kohoamista suuremmaksi kuin 100 km/h. Siellä ei siis ole mitään 1 km/h ylitystä. Tämä rajoitinvaatimus ei kuitenkaan koske edes kaikkia em. M3-luokan ajoneuvoja.

Quote
Kuorma-autopuolellahan rajoitin on 89 km/h, eli aika suuri verrattuna ajoneuvokohtaiseen 80km/h rajoitukseen.

Kuorma-autopuolellahan rajoitin ei ole 89 km/h, vaan rajoittimen tulee estää nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 90 km/h.

Lisätietoa voi katsoa direktiivistä 92/24/ETY.
« Last Edit: 24.02.16, 07:18 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pages: 1 ... 744 745 [746] 747 748 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1