FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
11.12.17, 20:53

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 745 746 [747] 748 749 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1477223 times)
Arne Wallen

Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #14920 on: 27.02.16, 20:23 »

Raimo minäkin ajelin pohjoiseen ja muuallekkin Suomeen vuositolkulla, jos käytti rajoituksia osviittana aina oli iso auto takana takaikkunaa täyttäen. Tunnen useitakin vielä raskaan liikenteen ammattikuljettajia.Naureskelivat ja sanoivat että pitävät pikkuautokuskit hereillä.
Kyselin montako aikovat tappaa jos tulee äkkitilanne, sanoivat että tuo iso yhdistelmä pysähtyy nopeammin kun pikkuauto, ehkä teoriassa mutta jos pikkuauto on yhtäkkiä poikkittain edessä.Sieltä löytyy kuullun mukaan niin paljon ihmeajatuksia ohjaamosta ettei uskoisi.
Legendaarisin lienee tuo viimevuotinen amisviiksi joka ajeli jotain saattoautoa, ne ei tykkää meistä sanoi poika vissiin vuoden tai kahden ajokokemuksella.Tiedän että sieltä löytyy ammattihmisiä jotka suhtautuvat asiallisesti liikenteeseen, sitten löytyy näitä jotka "esson" baarissa istuvat kiroillen kaikkia muita tiellä kulkijoita koska tämä nuori tai vanha herra osaa kaiken paremmin.
Nollaonnettomuuksiin emme pääse koskaan, ikävä kyllä, sanoo Pasterstein mitä tahansa.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Toni Määttänen

Date Registered: 03.04.08

« Reply #14921 on: 27.02.16, 20:39 »

Olisikohan herroilla Joona ja Seppo jonkin asteinen asennevamma - tai sitten paha lukihäiriö tai ehkä molemmat. Kysehän oli perässä roikkuvista rekoista. Käsittääkseni en valittanut niiden ylinopeudesta. Todistelin vain että suurin osa ajaa ylinopeutta. Taisin myös kirjoittaa että päästelen niitä ohi tilanteen niin salliessa mukaanlukien myös ajoissa näkyvät pysäkit. Kokonaan toinen kysymys on sitten tuo ammattikuljettajien täysin vääristynyt käsitys, että tiukat aikataulut ym. oikeuttavat noinkin suuriin ylinopeuksiin ja puskurissa roikkumisiin.

AjJan kehä ykkösellä aina 83 km/h ja lähes aina vasenta kaistaa koska se vetää paremmin. Jos sillä kaistalla ajetaan 70-75 ilman näkyvää syytä, niin annan ison autoni tulla aika lähelle, jonka jälkeen vilkutan valoja jolloin yleensä autoilija havahtuu ja ajaa oikealle tai nostaa nopeuden takaisin kahdeksaankymppiin. Ei ne raskaan kuskit ole aina syynä vaan ne jopa joskus auttaa koko liikennevirtaa pienellä vihjeellä että saa ajaa norminopeutta. Ja ylhäällä istuessa näkee hyvin ne kännykkä kädessä ajavat... Wink
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #14922 on: 27.02.16, 21:56 »

Olisikohan herroilla Joona ja Seppo jonkin asteinen asennevamma - tai sitten paha lukihäiriö tai ehkä molemmat. Kysehän oli perässä roikkuvista rekoista. Käsittääkseni en valittanut niiden ylinopeudesta. Todistelin vain että suurin osa ajaa ylinopeutta. Taisin myös kirjoittaa että päästelen niitä ohi tilanteen niin salliessa mukaanlukien myös ajoissa näkyvät pysäkit. Kokonaan toinen kysymys on sitten tuo ammattikuljettajien täysin vääristynyt käsitys, että tiukat aikataulut ym. oikeuttavat noinkin suuriin ylinopeuksiin ja puskurissa roikkumisiin.

Jos ylinopeudesta puhutaan niin ei ole tarvetta tehdä eroa kaluston koon mukaan, kun lähes kaikki ajavat ylinopeutta.

Kuten sanoin niin valitettavan moni ajaa lähellä ja se ei muutu täällä ulisemalla. Aja nopeammin tai päästä nopeammat ohi. Ei siihen muita ratkaisuja ole.

Meillä rajoittimet on säädetty 85. Ajan yleensä 82 ja pidän riittävät turvavälit. Mulla ei siis ole oma lehmä ojassa, joten turha mussuttaa asennevammasta.
Arne Wallen

« Reply #14923 on: 28.02.16, 00:02 »

Ehkä joku muuttaa kun lukee ulinat täällä, ehkä ei.Pidän kuitenkin hassunhulluna tuota essonbaarin porukan juttuja, ajamme tahallaan ja verottajaa pistää ampumaan itsensä ja pakkohan noita pappoja on vähän kiusata, muitakin aivovajaita olen kuullut kahveetauoilla, katselen yleensä rekka-kuorkkipaikkoja jonne tungen itseni syömään tai kahveelle.
Jos joku teistä oikeasti näissä paikoissa käy ja kuuntelee nuoremman rekkaporukan juttuja niin ihmettelen ettei enemmänkin pikkuautoja liiskaannu, vai puhuvatko vain tässäkin ajotaidoillaan ja järjen puutoksessa.
Tuossa länteen päin suomen keskustasta kun kävin kaffeella, viisi ammattilaista istuivat siinä ja jutut ajoista ja ajotavoista olivat Tuksun huulien alapuolella, kaikki viisi olivat lippisherroja ja kaikilla pihalla jatkoautot.
Toisaalta länsinaapurissa käydessäni aluksen kuppilassa istuivat järjelliset raskaan kuljetuksen ammattilaiset, juttelivat perheistään teiden kunnosta ja elämästä yleensä, tupakoivana juttelin näittenkin kanssa ja sanoivat että paikallis tai lähiliikenteen nuoret eivät vielä tiedä.....
No tämä vain näin keittiön nurkasta.

Rangerit kunniaan.
Seppo Kolehmainen

Date Registered: 26.02.06

« Reply #14924 on: 28.02.16, 15:31 »

Raimolle (Nordsten) vastauksena, että saattaahan sitä asennevammaakin olla, en sitä kiellä. Samanlaista asennevammaa minulla on myös jatkuvasti velkaantuvan valtiontalouden hoitoakin kohtaan. Ja sellaista siirtolaispolitiikkaa kohtaan, että tänne tullaan loisimaan sosiaalituilla pakolaisstatuksella olematta kuitenkaan pakolaisia. Ja sitä kohtaan, että kun toista uskontoa edustavalla miehellä tosiasiassa on neljä vaimoa, ei yhteiskunnan pitäisi antaa heille viittä asuntoa asuttavaksi veronmaksajien piikkiin. Asenevammaa on myös Nokian renkaiden entistä johtajaakin kohtaan, joka huijauksella tienasi miljoonien bonukset. Ja montaa muutakin asiaa kohtaan.

Pointtini tässä liikennekeskustelussa on kuitenkin se, että autoilevan moraalisaarnaajan valtuuksia minulle ei olla koskaan annettu enkä ole niitä koskaan halunnut. Jos joku on minua nopeampi, annan parhaan kykyni mukaan tietä ja jos minä olen nopeampi, toivon minulle annettavan mahdollisuus ohittaa. Eivätkä nämä asiat ole koskaan mustavalkoisia, törppöjä on niin hitaammin ajavissa kuin nopeammin ajavissakin. Mutta miksi hitossa siitä pitää ottaa moraalisaarnaajapultteja, jos joku on nopeampi ja haluaa ohittaa. En ole kokenut ainakaan kymmeneen vuoteen kertaakaan sitä, että joku rekkakuski olisi hiillostanut minua takapuskurissa. En ole kokenut ehkä siksi, että annan heidän mennä ohi jos ajavat nopeammin. Kannattaisi muidenkin kokeilla.                                                                                             

Kerroin aiemmin, että ajan suurimman osan kilometristäni ulkomailla. Väitän, että Suomessa ajavat rekkakuskit ovat alansa valioita verrattuna esimerkiksi puolalaisiin virkaveljiinsä.

Seppo   
Marika Silvennoinen

Date Registered: 17.06.11

« Reply #14925 on: 07.03.16, 07:23 »

Onko jollain kokemusta ajokortin korottamisesta autokoulussa? B:stä C:hen.
Tarmo Kallio

Date Registered: 29.07.09

« Reply #14926 on: 09.03.16, 12:09 »

Kuinka paljon pitää maksaa ylinopeuskameran räpsyn, ennenkuin kunnolla tehoaa? 1000-10000 euroa/ laaki  Grin http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/todellinen-sakkorysa-keha-i-n-uusi-kamera-valahti-lahes-tuhat-kertaa/5780326
Tarmo Kallio

« Reply #14927 on: 09.03.16, 12:33 »

Onko jollain kokemusta ajokortin korottamisesta autokoulussa? B:stä C:hen.

Nyt menee vähän kysymyksen ohi, mutta sanon silti. Harvoin saa korottaa ajokorttia ilmaiseksi.

Vuonna 1996 pystyi lisäämään ajokorttiin ns pikku-E tunnuksen. Piti vain vaihtaa pahvinen ajokortti uuteen. Ei maksanut muistaakseni mitään. Käytiin ruokatauolla poliisilaitoksella ja otettiin kaverin kanssa aulan valokuva-automaatilla kuvat. Automaatti maksoi muutaman markan. Ei ollut mitään jonoja missään tiskillä. Oltiin noin 10 minuuttia poliisilaitoksella.

Minulla oli alunperin ABC-kortti ja sangen helposti sain A BE C-kortin.
Arne Wallen

« Reply #14928 on: 09.03.16, 13:31 »

Olet varmaankin jo kysellyt autokoulusta, vanhempi poika tuota tiedusteli mutta porvoossa olisi yli 1000 euroa tuo tehnnyt, vaatisi melkein saman verran koulutusta kun alkuperäinen B lisenssi, lisäksi tulee jos ajattelit ammattiajoa siihen kuuluvat lisätunnit.
Kaikilla autokouluilla ei sitäpaitsi ole tarvittavaa kalustoa jne, ei siis mikään läpihuutojuttu.

Rangerit kunniaan.
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #14929 on: 09.03.16, 16:27 »

Piti vain vaihtaa pahvinen ajokortti uuteen. Ei maksanut muistaakseni mitään.

Kyllä toi ainakin minulla maksoi muistaakseni 50 mk. Tosin mulla oli muovinen kortti eikä pahvinen.

-JukSii-
Heikki Pullinen

Date Registered: 16.10.06

« Reply #14930 on: 10.03.16, 14:24 »

Marikalle B:stä C:hen. Jos tarvitset C korttia vain omaan käyttöön niin se on melko helppo juttu. Mutta jos aiot kärrätä muita niin siitä tulee jo paljon vaikeampi.

Heikki
Tarmo Kallio

« Reply #14931 on: 10.03.16, 15:59 »

Kerron vielä minun ajokortista. Ajoin aikoinani pelkästään kuorma-autolla autokoulussa ja inssiajossa herra insinööri pyysi kaasua lisää. No sitä sai.  Grin .Sain tietenkin heti pahvisen ajokortin.

Muutama vuosi sitten sain Trafilta kirjeen. Jos on liian vanha ja omistaa C-ajokortin, niin vaaditaan kaikki lääkärin ja silmälääkärin tutkimukset. Kävin Turun Pulssissa eri lääkäreillä. Otettiin kaikki mahdolliset testit. Osa testeistä, kuten verikokeet meni työnantajani piikkiin. Minulle määrättiin uudet silmälasit. Tuli pieni korjaus kaukonäköön.

Minulla oli se isokokoinen muovinen ajokortti. Uuteen ajokorttiin vaadittiin merkintä silmälaseista. Sain nykyisen pienen ajokortin ilmaiseksi. Kun silmälasimerkintä ajokortissa ei muuta ajokorttiluokkaa. No oli vähän sähläystä. Ei tästä sen enempää.

Ja en ole ajanut kuorma-autoa metriäkään autokoulun jälkeen. Ajoin ehkä turhaan C- kortin.

« Last Edit: 10.03.16, 16:10 by Tarmo Kallio »
Arne Wallen

« Reply #14932 on: 11.03.16, 16:46 »

Kerron vielä minun ajokortista. Ajoin aikoinani pelkästään kuorma-autolla autokoulussa ja inssiajossa herra insinööri pyysi kaasua lisää. No sitä sai.  Grin .Sain tietenkin heti pahvisen ajokortin.

Muutama vuosi sitten sain Trafilta kirjeen. Jos on liian vanha ja omistaa C-ajokortin, niin vaaditaan kaikki lääkärin ja silmälääkärin tutkimukset. Kävin Turun Pulssissa eri lääkäreillä. Otettiin kaikki mahdolliset testit. Osa testeistä, kuten verikokeet meni työnantajani piikkiin. Minulle määrättiin uudet silmälasit. Tuli pieni korjaus kaukonäköön.

Minulla oli se isokokoinen muovinen ajokortti. Uuteen ajokorttiin vaadittiin merkintä silmälaseista. Sain nykyisen pienen ajokortin ilmaiseksi. Kun silmälasimerkintä ajokortissa ei muuta ajokorttiluokkaa. No oli vähän sähläystä. Ei tästä sen enempää.

Ja en ole ajanut kuorma-autoa metriäkään autokoulun jälkeen. Ajoin ehkä turhaan C- kortin.

Tuota noin, minullakin pitkä ajokortti josta puuttuu linjapiili tai loisto kuten Päätalo sanoi kirjoissaan.Minulla vielä iso muovikortti, ensimmäinen oli sininen pieni kansio.Pelkkä terkkarilääkärin tarkistus riitti.
No en aja ammatikseni ja kuormaautoa ajoin kolme vuotta sitten viimeks.70 on iässä seuraava tasaisempi luku, näkö ja ulkonäkö siisti muttei kehuttava, eli onko eri paikkakunnilla merkitystä, ja joo ajokortti oli tässä jonkin aikaa katkolla laboratoriosyistä, kolesteroli, verenpaine ja sokeri reistaili mutta se lääkitys ja nyt taas on ajooikeus.

Edit: Lainaus kuntoon / IP
« Last Edit: 11.03.16, 16:48 by Ilkka Portti »

Rangerit kunniaan.
Arto Karjalainen

Date Registered: 18.03.09

« Reply #14933 on: 12.03.16, 08:40 »

Aikoinaan tuli ajettua C kortti. Maksoi muistaakseni 6500 mk.  Puolustusvoimissa korotus isoon E:en,  Maksettavaa kertyi huimat 250 mk.  Tänä päivänä Ei taida riittää 10 tonni ison e:n ajamiseen.  Aivan lapasesta tämä on karannut niin kuin hinnatkin.  Taitaa pelkkä C saaminen olla nykynuorilla melko pitkässä kuusessa. Sitten ihmetellään kun ei saada kuorma-autonkuljettajia mistään.  Niin ja tulihan tuossa joku vuosi sitten A hommattua.
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #14934 on: 12.03.16, 11:17 »

Sitten ihmetellään kun ei saada kuorma-autonkuljettajia mistään. 

Saadaanhan niitä, esim TTS:n kautta. Sen kyllä huomaa laugh
Tarmo Kallio

« Reply #14935 on: 12.03.16, 11:33 »

Yritin muistella oman ajokorttini hintaa. Mutta en muista  Roll Eyes . Ajoin ABC-kortin vuonna 1981. Sain hinnasta kumminkin 25 % alennuksen, kun koulukaverini äiti oli töissä autokoulussa. 

Hinta oli ehkä 2000-3000 markkaa.
Arto Karjalainen

Date Registered: 18.03.09

« Reply #14936 on: 12.03.16, 13:19 »

Saadaanhan niitä, esim TTS:n kautta. Sen kyllä huomaa laugh

Lähinnä sitä tarkoitin, että kortin saaminen on tehty niin hankalaksi , toisille jopa mahdottomaksi. Työtehoseuran hihnalta tulee vaikka minkälaista kokeilijaa. Työelämässä eivät sitten pärjää alkuunkaan.
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #14937 on: 12.03.16, 13:44 »

Yritin muistella oman ajokorttini hintaa. Mutta en muista  Roll Eyes . Ajoin ABC-kortin vuonna 1981. Sain hinnasta kumminkin 25 % alennuksen, kun koulukaverini äiti oli töissä autokoulussa. 

Hinta oli ehkä 2000-3000 markkaa.

Hyvin samansuuruinen reaalikustannus itselläni vuonna 2004. Inflaatiokorjattuna 3000 markkaa tuolta ajalta vastasi 1230 euroa vuonna 2004; tai nykyrahassa 1480 euroa. Itse maksoin BC-kortista 1350 euroa, eli inflaatiokorjaus huomioiden hinta tuosta kolmesta tonnista olisi noussut vain 10 %. Jos hintasi on ollut lähempänä 2000 markkaa niin sitten hinnankasvu on suurempi, mutta aika kohtuullisissa hinnoissa pyörittiin vielä vuosituhannen alkupuolella.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Ilkka Mannikainen

Date Registered: 06.11.03

« Reply #14938 on: 12.03.16, 13:44 »

Sitten ihmetellään kun ei saada kuorma-autonkuljettajia mistään. 

Noh, Ita-Europpastahan on tulossa innokkaita jamppoja ajamaan.
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #14939 on: 12.03.16, 13:45 »

Noh, Ita-Europpastahan on tulossa innokkaita jamppoja ajamaan.

Sitten ihmetellään kun ei saada ammattitaitoisia kuorma-autonkuljettajia mistään.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pages: 1 ... 745 746 [747] 748 749 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1