Keskustelua liikenteestä

<< < (2985/3034) > >>

ilmailija:
Joona kirjoitti minunkin ajatukseni selkokielellä: Kun tulee ohitukseen sovelias paikka niin vilkku päälle, jalka pois kaasulta ja autetaan mahdollisimman paljon, että se rekka pääsee turvallisesti ohi. Ei ole minun tehtäväni moralisoida sitä, ajaako rekka ylinopeutta vai minä alinopeutta. Liikenteen sujuvuus on pääasia ja sen periaatteen mukaan on viisasta, että hitaampi antaa tietä nopeammalle. Ihan samalla tavalla ne rekatkin auttavat mahdollisuuksien mukaan ohittavan henkilöauton toimintaa. 

Peruskysymys on mielestäni se, että holhousyhteiskunnan periaatteiden mukaisesti monet muuta liikennettä hitaammat autoilijat kuvittelevat heidän yhteiskunnallisena velvollisuutenaan olevan tämän holhousmentaliteetin vaalimisen. Ilman pienintäkään ymmärrystä liikenteen sujuvuuden edellytyksistä nämä teiden moraalinvartijat aiheuttavat änkyrämäisellä toiminnallaan paljon enemmän vaaraa kuin luovat turvallisuutta. Ja ei, en puolusta kaahailua enkä hölmöjä ohituksia. Mutta sitä puolustan, että liikenne soljuu sujuvasti ja yhteispelillä.

Seppo   

hynkel:
Quote

Bussien rajoittimethan on (pitäisi olla) säädetty 101km/h nopeuteen. Eli siellä on vain 1km/h ylitys autokohtaiseen rajoitukseen.

M3-luokan ajoneuvoissa, joiden pakokaasupäästöjen raja-arvot täyttävät 88/77/ETY muutettuna 2001/27/EY vaatimukset suurin nopeus tulee olla asetettuna siten että nopeudenrajoitin ei mahdollista maksiminopeuden (rajoitusnopeuden) kohoamista suuremmaksi kuin 100 km/h. Siellä ei siis ole mitään 1 km/h ylitystä. Tämä rajoitinvaatimus ei kuitenkaan koske edes kaikkia em. M3-luokan ajoneuvoja.

Quote

Kuorma-autopuolellahan rajoitin on 89 km/h, eli aika suuri verrattuna ajoneuvokohtaiseen 80km/h rajoitukseen.

Kuorma-autopuolellahan rajoitin ei ole 89 km/h, vaan rajoittimen tulee estää nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 90 km/h.

Lisätietoa voi katsoa direktiivistä 92/24/ETY.

oh2dw:
Marketin parkkipaikalla koettua: Tyhjä ruutu siellä täällä. Autojen välissä puikkelehtii pariskunta polkupyörillään, jäisellä pinnalla. Olin suunnistamassa kohti tyhjää ruutua, kun pariskunnan piti suunnistaa samaan ruutuun. Näyttivät keskisormiaan ja huutelivat perääni. Tuntui oudolta, että autoilijalla ei olisi enää mitään oikeuksia parkkipaikalla, joidenkin mielestä. Mihin olemme menossa...?

Tonny0909:
Quote

Mihin olemme menossa...?


No sinne kauppaan?

Rami2106:
Quote

Tarvitseeko sinne pysäkille yllättäen hidastaa? Kun näet pysäkin kauempana niin laitat vilkun oikealle ja nostat jalan kaasulta. Ei se rekka takapenkille tule, vaikka saattaakin hiillostaa lähellä. Valitettavan monella se on tapana. Vaan sitä ihmettelen, että sinä valitat rekkojen ajavan lähemmäs 90 ja seuraavassa lauseessa myönnät itsekin ajavasi hieman ylinopeutta. Eli onko niin, että sinä saat ajaa mutta muut eivät? Monilla on pitkät matkat ajettavana, kuormilla on aikataulut, ajoajat ja tauot eivät jousta yhtään yms. Osa toki ajaa muuten vain aina rajoitinta vasten. Jännä että kukaan ei muuten koskaan puhu siitä, miten bussikuskit eivät tyydy 100km/h alueella ajamaan 100 vaan rajoitinta vasten 105+..

Kaikkein helpoimmin päästät sen rekkakuskin ohi jollain suoralla laittamalla vilkun oikealle ja hidastamalla, jos vain luonto antaa myöten.


Olisikohan herroilla Joona ja Seppo jonkin asteinen asennevamma - tai sitten paha lukihäiriö tai ehkä molemmat. Kysehän oli perässä roikkuvista rekoista. Käsittääkseni en valittanut niiden ylinopeudesta. Todistelin vain että suurin osa ajaa ylinopeutta. Taisin myös kirjoittaa että päästelen niitä ohi tilanteen niin salliessa mukaanlukien myös ajoissa näkyvät pysäkit. Kokonaan toinen kysymys on sitten tuo ammattikuljettajien täysin vääristynyt käsitys, että tiukat aikataulut ym. oikeuttavat noinkin suuriin ylinopeuksiin ja puskurissa roikkumisiin.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page