FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.05.17, 19:19

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 74 75 [76] 77 78 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1450879 times)
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1500 on: 28.02.07, 19:54 »

Nyt kun ihmisen ajelee tuolla liukkailla mutkaan hieman ylikovaa ja se etuvetoinen Avensis lähtee puskemaan, hyvä että ei heitetä käsiä irti ratista ja odoteta, että penkka pölisee. Kun siitä tilanteesta selviäisi tilanteen herraksi pienellä käsijarrun nykäisyllä ja kaasun oikealla käytöllä.

Kyllä se tavallisin proseduuri mennee kuitenkin niin, että kun Avensis puskee  niin ainoa mitä "tavan autoilija" tekee on kääntää rattia aivan tappiin ja painaa jarrua sen minkä ehtii.
Ja sitten päivitellään kun "se meni ihan suoraan siihen penkkaan/ojaan/katuvalotolppaan".
Mitä sanoit käsijarrusta, on täysin totta. Sillä tosiaan voi pelastaa paljon liukkailla. Siksikin se jarrukahva kannattaa pitää saatavilla, eikä minkään rojujen peitossa, tms. Hyvää valmistautumista tulevaan on myös se, että aina välillä tapailee sitä kahvaa, kuitenkaan siitä kiskaisematta, että pysyy se kahvan paikka selkäytimellä.
Sen käytön kun pitää sitten tulla cachesta, jos sillä mielii mitään pelastaa.
Jari Mikkilä
Säätäjä
Offline Offline

Posts: 3169
Date Registered: 04.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1501 on: 28.02.07, 20:01 »

Tosin. Nykyajan Hippien ja Tepsien sun muiden lisäkkeiden aikakaudella sillä käsijarrulla ei tee yhtään minään.

Kokeilkaapa ajaa autolla jossa on ajonvakautusjärjestelmä. Nykäskää käsijarrusta ja kahtokaa kun mitään ei tapahdu. Auto heilahtaa, mutta sladiin ei lähde. Sehän on tuon systeemin tehtävä. Nämä hipsit ja sipsit toki auttaa pitämään auton ajolinjalla pidempään kuin ilman niitä, mutta edelleen sanon. Sitten kun tekniikka loppuu, eli fysiikan lait tulevat lopullisesti vastaan. Lähdetään eikä meinata. Kuskista tulee matkustaja ja newtonista tai kestä lie tulee ohjaaja. Käsijarrulla ole enää mitään tekemistä tuossa tilanteessa. Siis ihan sama olla nappulana siellä kojetaulussa...

- J



In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Online Online

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1502 on: 28.02.07, 21:13 »

Mniin, väittäisin että vaikka olis ollu kuin rattimies niin siinä tilanteessa se olis karannu keneltä vain. Smiley (ei muuten ole mitenkään mahdotonta että se absin vikatilanne sai täysin epätasaisen jarrutuksen aikaan jonka takia spinnasi, en tiedä nimittäin vaikuttiko se kaikkiin renkaisiin ja miten..)

Joo siis toi mun kommentti oli ihan tarkoituksella heitetty vastavitsinä jo muutenkin niin älyttömille "uhoviesteille", mitä tuossa lopussa oli...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1503 on: 28.02.07, 21:14 »

Käsijarrulla ole enää mitään tekemistä tuossa tilanteessa. Siis ihan sama olla nappulana siellä kojetaulussa...

- J

Kyllä sillä edelleen on tekemistä, vaikka kuinka olisi ESP/vast. päällä.
Olen viimeisen noin kymmenen vuoden aikana aivan riittävän monta kertaa "tiukentanut" kääntösädettä käsijarrulla ajonvakautuksen ollessa kytkettynä, että tuntuu suorastaan uskomattomalta edes kuulla tuollaista väitettä kuin tuossa yllä Jarin esittämänä.
Mutta kai se on niin, että asiasta kuin asiasta voi väittää ihan mitä tahansa.
Kehotan kokeilemaan, niin ei tarvitse väitellä.
Jari Mikkilä
Säätäjä
Offline Offline

Posts: 3169
Date Registered: 04.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1504 on: 01.03.07, 03:08 »

Kyllä sillä edelleen on tekemistä, vaikka kuinka olisi ESP/vast. päällä.
Olen viimeisen noin kymmenen vuoden aikana aivan riittävän monta kertaa "tiukentanut" kääntösädettä käsijarrulla ajonvakautuksen ollessa kytkettynä, että tuntuu suorastaan uskomattomalta edes kuulla tuollaista väitettä kuin tuossa yllä Jarin esittämänä.
Mutta kai se on niin, että asiasta kuin asiasta voi väittää ihan mitä tahansa.
Kehotan kokeilemaan, niin ei tarvitse väitellä.

Se mitä tuota olen kokeillu parissa eri vakautussysteemillä varustetussa autossa niin kyllä sen merkitys on nolla siihen verrattuna jos ei ole vakautussysteemeitä.

- J



In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1505 on: 01.03.07, 05:14 »

Tosin. Nykyajan Hippien ja Tepsien sun muiden lisäkkeiden aikakaudella sillä käsijarrulla ei tee yhtään minään.

Kokeilkaapa ajaa autolla jossa on ajonvakautusjärjestelmä. Nykäskää käsijarrusta ja kahtokaa kun mitään ei tapahdu. Auto heilahtaa, mutta sladiin ei lähde. Sehän on tuon systeemin tehtävä. Nämä hipsit ja sipsit toki auttaa pitämään auton ajolinjalla pidempään kuin ilman niitä, mutta edelleen sanon. Sitten kun tekniikka loppuu, eli fysiikan lait tulevat lopullisesti vastaan. Lähdetään eikä meinata. Kuskista tulee matkustaja ja newtonista tai kestä lie tulee ohjaaja. Käsijarrulla ole enää mitään tekemistä tuossa tilanteessa. Siis ihan sama olla nappulana siellä kojetaulussa...

- J

No siitähän syystä nää hienot uudet sipsi espi autot on kaiteissa.... Vauhtia liikaa ja sitten mennään. En oo vielä onneks yhdeltäkään tollasen auton omistajalta kuullu kommenttia, että "miksi tää mettään meni ku tässä on espit".
Mutta sitähän se on, vähän kun tuola tarkkailee uudempaa autokalustoa (ei liene vaikeaa erottaa automerkeistä missä ne on vakiona), niin yleensä nämä autot tuola nopeuksia eniten pitää yllä, oli keli millanen. Toinen ryhmä, jotka tuola kelistä riippumatta ajaa lähes poikkeuksetta muita kovempaa, on nelivetoset autot. Sama juttu niissä, pitoa on kyllä eri tavalla kiihdytyksissä ja mutkissa, mutta ei se pysähtymismatkaan millään tavalla vaikuta.

Se on vaan sitten sekin kumma juttu, että vaikka olis tollanen 40m näkyvyys, aivan peili jäätä, tollastet esp autot menee menojaan. En tiie sitten mikä sisäänrakennettu tutka niillä on päänsisällä kun ne näkee mitä on edessä.

Eli vaikka se auto ois miten turvallinen, 20 turvatyynyä ja 17 eri luistonestoa (luin muuten joskus uuden Cupee Bemarin koeajoa, josta laskin 17 eri luistonestojärjestelmää, enkä nyt huijaa) niin kuljettaja sen turvallisuuden loppuenlopuksi ratkasee. Tämänhän nyt jokainen täällä oleva tiesi, mutta hassua vaan kun auto on turvallisin mitä kaupasta saa ja se löytyy ojasta tai kaiteesta kun on kunnon talvikaaoskeli....
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1506 on: 01.03.07, 05:15 »

Joo siis toi mun kommentti oli ihan tarkoituksella heitetty vastavitsinä jo muutenkin niin älyttömille "uhoviesteille", mitä tuossa lopussa oli...

 Grin Mites se menikään se lause, että jos on **** *******..... niin sitä isommat jutut....?  Roll Eyes Grin
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1507 on: 01.03.07, 05:19 »

Kyllä sillä edelleen on tekemistä, vaikka kuinka olisi ESP/vast. päällä.
Kehotan kokeilemaan, niin ei tarvitse väitellä.


Niin no mutta eikös noi oo suunniteltu niin, että sitä tekemistä just ei pitäisi olla liukkaalla? Että se ois turvallista?
Tietenkin jos mittaa vauhdin ulos, niin onhan sitä tekemistä millä tahansa laitteella vaikka ois mitkä systeemit.
Itse oon ajanut jopa yhtä autoa, jossa tällänen ajonvakautus on, ja heti kun alko puskemaan niin se sopivasti jarrutteli ja vakautti auton. Oudon tuntusta kun ei siinä mun mielestä ees liu-uttu. TUli vähän sellanen olo, että "hetkinen mitäs nyt tapahtuu". Mutta vauhtia siinäkin jääpolannemutkassa oli liikaa, 20kmh tai jotain oli kun siihen ajoin ja silti rupesi kolmiot vilkkumaan mittaristossa.
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1508 on: 01.03.07, 07:50 »

Niin no mutta eikös noi oo suunniteltu niin, että sitä tekemistä just ei pitäisi olla liukkaalla? Että se ois turvallista?
Tietenkin jos mittaa vauhdin ulos, niin onhan sitä tekemistä millä tahansa laitteella vaikka ois mitkä systeemit.
Itse oon ajanut jopa yhtä autoa, jossa tällänen ajonvakautus on, ja heti kun alko puskemaan niin se sopivasti jarrutteli ja vakautti auton. Oudon tuntusta kun ei siinä mun mielestä ees liu-uttu. TUli vähän sellanen olo, että "hetkinen mitäs nyt tapahtuu". Mutta vauhtia siinäkin jääpolannemutkassa oli liikaa, 20kmh tai jotain oli kun siihen ajoin ja silti rupesi kolmiot vilkkumaan mittaristossa.

Joo, kyllä ajonvakautus tekee parhaansa ja onnistuukin siinä, jos vauhtia ei ole liikaa. Mutta sitten on sellaisia tilanteita, joissa joko tahallaan tai arviointivirheen tahi muun syyn johdosta on liikaa vauhtia kurvassa olosuhteisiin nähden. Silloin käsijarrun hallittu käyttö saattaa ansiokkaasti estää sen kaistalta poistumisen. Nuo moottoriteiden ja kehäteiden rampit täällä pk-seudulla ovat taas kerran esimerkki "ympäristöstä", missä ainakin itse olen "saanut" avustaa käsijarrulla, ettei mene kaiteeseen. Kertaakaan ei ole mennyt kaiteeseen thmbup  Niinkuin joku aiemmin totesikin, sitä käsijarrua on syytä käyttää harkiten ja varovasti. Sen käytön oppii esim. isoilla lumisilla parkkipaikoilla tai järven jäällä tms.

Niissä rampeissa on sellainen ikävä seikka, että niiden suolaus ei ole samalla tasolla kuin sen väylän, jolta ramppi lähtee. Joskus voi olla niin, että liukastuvassa kelissä pääväylä on suolauksen ja kovan liikenteen seurauksena täysin sula. Kun sitä väylää on ajanut esim. 150 km ja sitten on aika kääntyä pois siltä pääväylältä, saattaa tulla yllätyksenä, että rampissa tienpinta on peilijäässä.
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1509 on: 01.03.07, 09:32 »

Joo, kyllä ajonvakautus tekee parhaansa ja onnistuukin siinä, jos vauhtia ei ole liikaa. Mutta sitten on sellaisia tilanteita, joissa joko tahallaan tai arviointivirheen tahi muun syyn johdosta on liikaa vauhtia kurvassa olosuhteisiin nähden. Silloin käsijarrun hallittu käyttö saattaa ansiokkaasti estää sen kaistalta poistumisen. Nuo moottoriteiden ja kehäteiden rampit täällä pk-seudulla ovat taas kerran esimerkki "ympäristöstä", missä ainakin itse olen "saanut" avustaa käsijarrulla, ettei mene kaiteeseen. Kertaakaan ei ole mennyt kaiteeseen thmbup  Niinkuin joku aiemmin totesikin, sitä käsijarrua on syytä käyttää harkiten ja varovasti. Sen käytön oppii esim. isoilla lumisilla parkkipaikoilla tai järven jäällä tms.

Niissä rampeissa on sellainen ikävä seikka, että niiden suolaus ei ole samalla tasolla kuin sen väylän, jolta ramppi lähtee. Joskus voi olla niin, että liukastuvassa kelissä pääväylä on suolauksen ja kovan liikenteen seurauksena täysin sula. Kun sitä väylää on ajanut esim. 150 km ja sitten on aika kääntyä pois siltä pääväylältä, saattaa tulla yllätyksenä, että rampissa tienpinta on peilijäässä.

Ennakointia...

Eli jos rampissa meinaa mennä kaiteeseen,niin silloin on jo liikaa ollut vauhtia,eiks jeh? Cool

-Jukka
Joonas Häkkinen
Offline Offline

Posts: 3138
Date Registered: 16.09.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1510 on: 01.03.07, 10:36 »

Mitä tulee käsijarruun, niin sille on kehitetty jo kauan sitten (vakavalla naamalla tähän väliin puhuen: varmaan jo ennen käsijarrua) tehokkaampi ja huomattavasti hauskempi korvike: takaveto Wink

Tuossa syslerissä millä itse ajelen on mielestäni suht mainio ESP. Se antaa päällä ollessaan aavistuksen liikkumavaraa, eikä ala heti nykimään autoa linjaan, mikä auttaa pidon rajoilla ajamista, kun pienen ylityksen tullessa elektroniikka ei heti heitä vetoa pois ja jarruja päälle. Tosin tämäkin varmaan johtuu siitä, että systeemi on vanhasta mersusta eikä ehdi mukaan hieman isommassa autossa. Sen lisäksi hauskaa pitäessä sen pois kytkemisestä ei ole mitään iloa, kun mekkeri-tyyliin se jarruttelee koko ajan pikkasen. Lähetän tässä vaiheessa terveiset jarrupaloille.

Innostuin käymään Helsingissä eilen illalla katsomassa lentokoneita. Hieno reissu. Sain kuvattua yhden neljästä erikoisuudesta (Tampereen mittapuulla) ja motari oli niin liukkaana, että reissu olisi ollut nopeammin tehty, jos olisin heti kättelyssä kaivanut naftaliinista luistimet jalkaan.

Täällä kun oli juuri ollut juttua motarista ja pitkien käytöstä, laskin huvikseni menomatkalla, kuinka moni vilkutteli valoja kun ajoin pitkät päällä vastaan. Tulos oli 2 rekkaa ja 2 henkilöautoa. Tämä siis about 20:00 - 21:30 välillä, jolloin vastaantulijoita näkyi koko ajan. Itsekin tosin syyllistyin valojen vilkutteluun, nimittäin Chrysler-laatu alkoi uusimaan vanhaa tautiaan, jossa xenonit sammuvat ja välähtävät pari kertaa, kun kytkee pitkät pois päältä. Ja kun muistelee, että yksi auton valintakriteereistä oli luokkansa ylivoimaisesti parhaat lähivalot...

Pitänee todeta vielä reissun loppuanekdoottina, että paluumatkalla oli niin liukasta ja niin kova lumipyry, että ajoin lähes koko matkan rajoitusten mukaan. Yksi parhaita keinoja nukahtaa rattiin.

Tämänhän nyt jokainen täällä oleva tiesi, mutta hassua vaan kun auto on turvallisin mitä kaupasta saa ja se löytyy ojasta tai kaiteesta kun on kunnon talvikaaoskeli....

Hyvä, että on se turvallisin eikä riisutuin auto, mikä sieltä ojasta tai kaiteesta löytyy. Turvallisuus nimittäin tarkottaa suurimmaksi osaksi kolariturvallisuutta, ja mieluiten olen viiden tähden autossa kun alkaa rytisemään. Tai no, ojaan tai kaiteeseen osuessa ei niin väliä, molemmat ovat aika turvallisia vastuksia, mutta toinen auto, tolppa tai sillan pilari... Mitä tulee omakohtasiin havaintoihin, niin taitaapa olla yhden käden sormilla laskettavissa ne kerrat, kun olen nähnyt kohtalaisen uuden auton olevan rullalla tien varressa. Kyllä ne tuppaa olemaan noita maan keskiarvon ikäisiä autoja siellä, ainakin täällä Hämeessä.

//b

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Online Online

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1511 on: 01.03.07, 10:50 »

Mitä tulee käsijarruun, niin sille on kehitetty jo kauan sitten (vakavalla naamalla tähän väliin puhuen: varmaan jo ennen käsijarrua) tehokkaampi ja huomattavasti hauskempi korvike: takaveto Wink

Odotinkin, että milloin joku tuon sanoo. No, tiedät kyllä aivan hyvin itsekin, että on monia tilanteita, joissa siitä takavedosta ei todellakaan ole "käsijarrun korvaajaksi"...

Sitäpaitsi kun takaveto havaittiin huonoksi, kehitettiin neliveto Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Joonas Häkkinen
Offline Offline

Posts: 3138
Date Registered: 16.09.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1512 on: 01.03.07, 11:16 »

Odotinkin, että milloin joku tuon sanoo. No, tiedät kyllä aivan hyvin itsekin, että on monia tilanteita, joissa siitä takavedosta ei todellakaan ole "käsijarrun korvaajaksi"...

Voin kuvitella, mutten kyllä sano tietäväni, koska en ole aiheeseen syventynyt saati ajanut suuremmin semmoisilla kärryillä, missä käsijarrua voi käyttää ajon aikana. Kerro mulle.

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Joonas Häkkinen
Offline Offline

Posts: 3138
Date Registered: 16.09.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1513 on: 01.03.07, 11:18 »

Toinen ryhmä, jotka tuola kelistä riippumatta ajaa lähes poikkeuksetta muita kovempaa, on nelivetoset autot. Sama juttu niissä, pitoa on kyllä eri tavalla kiihdytyksissä ja mutkissa, mutta ei se pysähtymismatkaan millään tavalla vaikuta.

Mistähän tämä yleinen käsitys juontaa juurensa, että nelivedot pitäisivät paremmin mutkassa? Samalla tavalla ne lentää ulos sieltä ellei satu olemaan ratissa rallikuski, jotka jopa saavat revittyä nelivedosta hyötyä irti mutka-ajossa (ja tämäkään ei taida päteä kuivalle asvaltille).

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1514 on: 01.03.07, 11:42 »

Niin no joo, kyllä noita espi autoja on tien varsilla metässä näkynyt toisinaan. Tai sitten vaan rytättynä Kehä 1:sellä, tosin se johtuu välimatkasta edellä ajavaan. Mutta helpostihan nuo kaikki järjestelmät peittää sen liukkauden tunteen. Tästä taas voisi jauhaa sivukaupalla, joten enempää en soppaa hämmennä.  Smiley

Mutta tosta liukkaalla motarilla ajamisesta, niin vaikka ois miten hyvät renkaat ja turvallinen auto ja espi laitteet, niin tyhmähän sielä ajaa rajotusten mukaan, jos on peilijäistä. Tarkotan nyt sellasia muutaman kerran vuodessa olevia kelejä, joissa tuntuu 70kmh:kin liian kovalta tilannenopeudelta. Silti näissä keleissä ajetaan rajotusten mukaan. Missäköhän ihmisten järki on...?
Ja tohon rattiin nukahtamiseen motarin hiljasen nopeuden takia, sanon sen, että käyppä vaikka Nesteellä kahvella, jos meinaa uni tulla kesken ajon. Mielummin ajaa turvallisesti kelin mukaan kun yrittää pitää hereillä ittensä ajamalla miljoonaa ja päätymällä mettään.

No kun tuola näitä nelivetoja kattelee, niin mutkanopeudet on kovempia, etenkin (F1 termi mutkan exitissä), tuntuu lähtevän tottakai ihan eri tahtiin matkalle kun taka tai etuvetonen laitos. Ja siihen vielä vähän nelipyöräluistoa, niin eiköhän se nopeus ole keskellä mutkaakin toisenlainen kun etu tai takavetosella. Mutta enemmän mua mietityttää ne ajonopeudet huonossa kelissä. Tästä on ihan yks tosiaan tuttu sanonut, että pystyy ajamaan kovempaa motarilla kun kaks vetoset kun on vakaampi auto. Mene ja tiedä sitten.
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1515 on: 01.03.07, 12:30 »

Ennakointia...

Eli jos rampissa meinaa mennä kaiteeseen,niin silloin on jo liikaa ollut vauhtia,eiks jeh? Cool

-Jukka
Kyllä näin on. Toisaalta osa autoilijoista ihan oikeasti tietää osaavansa ajaa. Sillä periaatteella, että kun radalla auto pysyy näpeissä tiettyyn rajaan saakka, niin kyllä se pysyy hanskassa myös yleisellä tiellä siihen rajaan saakka. Ja siinä ratahommassa oppii juurikin sen rajan olemassaolosta, kun tietää paremmin omat taitonsa ja sen autonsa käyttäytymisen.
Suurimmalle osalle kuljettajista ei ole juurikaan käsitystä siitä, että kuinka kaukana todellisesta riskirajasta milloinkin ollaan. Ja silloin on erinomaisen järkevää pyrkiä pitämään marginaali leveänä ajamalla varovaisesti.
Näissä Etelä-SUomen "taivaalta tulee lunta"-keleissä se varovainen ajaminen on vain jotenkin niin surkuhupaisaa, kun ajonopeus tippuu alle puoleen, ja samalla se vähäkin turvaväli lakkaa kokonaan olemasta. Mennään tappituntumalla ja kun yksi jarruttaa, kaikki jarruttavat, ja kaikkien hermo alkaa palaa kun punaista vilkkuu joka puolella. Ja sitten kolahtaa.

Itselläni on sellainen (paha) tapa, että tuolla liikenteessä kun sattuu sopiva tyhjä kohta, esim. ramppi, jossa ei tule takana toista autoa, niin haluaa vähän aktiivisempaa kyytiä.
Toisaalta olen itse karkean arviointivirheen seurauksena joutunut turvautumaan tuohon "käsijarrun aliohjausta vähentävään vaikutukseen" ihan tahtomattakin, odottamatta ja yllätyksenä. Ja erityisesti silloin se on hyvä olla selkäytimellä senkin käyttö.
Toisaalta niitä "meni melkein ulos" -juttuja ei lasketa, mutta toki niistä opiksi pitää ottaa.
Joonas Häkkinen
Offline Offline

Posts: 3138
Date Registered: 16.09.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1516 on: 01.03.07, 12:49 »

No kun tuola näitä nelivetoja kattelee, niin mutkanopeudet on kovempia, etenkin (F1 termi mutkan exitissä), tuntuu lähtevän tottakai ihan eri tahtiin matkalle kun taka tai etuvetonen laitos. Ja siihen vielä vähän nelipyöräluistoa, niin eiköhän se nopeus ole keskellä mutkaakin toisenlainen kun etu tai takavetosella. Mutta enemmän mua mietityttää ne ajonopeudet huonossa kelissä. Tästä on ihan yks tosiaan tuttu sanonut, että pystyy ajamaan kovempaa motarilla kun kaks vetoset kun on vakaampi auto. Mene ja tiedä sitten.

Kattelee nelivetoja missä? Radalla, rallissa vai liikenteessä?

Fakta on näin, että nelivetoinen auto ei pidä mutkassa yhtään sen paremmin kuin mikään muukaan veto. Kun autoa ei kiihdytetä, ne kaikki käyttäytyvät renkaiden, alustan, aerodynamiikan ja painojakauman ehdoilla. Sitten kun äärirajoilla aletaan kurvissa kaasuttamaan kaikista loppuu pito samaan aikaan sillä erotuksella, että nelikko on herkin lähtemään nelipyöräluisuun, jossa se vieläpä pystyy nostamaan nopeutta, eli menee pahimmillaan ulos lujempaa kuin etu- tai takavetoinen. Sen kurvinhan voi ajaa kunnon luisussa niinkuin rallissa tehdään, jolloin nelivedolla saadaan suurempi nopeus, mutta siihen tarvitaan rallikuski tai vähintään osaava nelikolla paljon ajanut. Se on ihan eri maailma kuin takavetoisella sladittelu tai käkkärillä leikkiminen. Tämä pätee myös vesi-/talvikeliin liikenteessä.

Mitä tulee rata-ajoon, pidon menetys hidastaa, joten kurvissa kaikki vetotyypit ovat tasapuolisia, muut auton ominaisuudet näyttelevät paljon suurempaa roolia. Neliveto lähinnä lisää painoa ja aiheuttaa tehohävikkiä, pienehkönä etuna kiihdytys kurvista ulos tultaessa voidaan aloittaa ehkä aavistuksen aikaisemmin. Tämä taasen pätee kesäkeliin liikenteessä.

Nämä pätevät jatkuviin nelivetoihin eikä mihkään ihmevirityksiin, jotka eivät hyödynnä nelivedon hyviä ominaisuuksia senkään vertaa. Esimerkkinä kesätyökaverin nelikko Hiace, joka on normaalisti takavetoinen ja sitten kun takarenkaat alkavat kirimään eturenkaiden etumatkaa kiinni, vehje muuttaa itsensä nelivedoksi ja puskee kioskin mutkasta pihalle. Radassa ja rallissa on toki vetojen suhteen paljon muitakin aspekteja, mutta koitin saada tässä esille normi liikenteeseen sovellettavat.

Ja vielä BTW, en kirjoita nelivetoa vastaan, kelpaisi itsellekin talviautoksi. Sodin vain sitä vastaan, että neliveto ei ole mikään autuus mutkassa, quod erat demonstrandum.

//b

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1517 on: 01.03.07, 13:08 »

Fakta on näin, että nelivetoinen auto ei pidä mutkassa yhtään sen paremmin kuin mikään muukaan veto. Kun autoa ei kiihdytetä, ne kaikki käyttäytyvät renkaiden, alustan, aerodynamiikan ja painojakauman ehdoilla.

Huoh... Puhutaan sitä faktaa sitten kun tiedetään asiasta jotain. Vetävä pyörä pitää paremmin kuin vapaasti rullaava ja tästä johtuen nelivetoisessa on parempi pito mutkassa.

-JukSii-
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1518 on: 01.03.07, 13:13 »

Onhan se nyt vaan sillä lailla, että kun on tuommoinen moderni neliveto ja luistoestohässäkät, jolloin elektroniikka ohjaa vetoa ja jarrua niihin kulmiin, joissa sitä kulloinkin eniten tarvitaan, sillä nelivedolla kykenee tekemään sellaisia asioita, joihin etu- tai takaveto ei vaan kykene. Jos ollaan menossa liinat kiinni tangentin suunnassa kohti pöpelikköä, on tietysti aivan sama, mikä sen vehkeen vetotapa on. Aika lailla vakaampia ajettavia nuo ovat ihan perinteisellä jäisellä maantielläkin, kuin vain toisesta päästä autoa raaviskelevaiset systeemit.

Ilmeisesti ongelman ytimenä oli se, että modernilla nelivetoisella pystyy ajamaan mutkassa kovempaa ennen kuin se lähtee lapasesta. Sinälläänhän kyse ei ole pidosta vaan hallittavuudesta. Jos tiettyyn suoritukseen, vaikkapa kiihdytykseen, tarvitaan tietty voima, joka täytyy välittä renkaiden kautta tiehen, lienee selvä, että sitä voimaa tarvitaan nelivedossa vähemmän/fillari kuin muissa yleisissä vaihtoehdoissa. Se piste, missä kitka antaa periksi ja pyörä alkaa sutia, on huomattavasti kauempana. Fysiikan kyseessä ollen sillä on varmaan jotain tekemistä pyörimisnopeuden neliön kanssa, tai sitten ei  Grin

Fournier pilots of the world - unite!
Joonas Häkkinen
Offline Offline

Posts: 3138
Date Registered: 16.09.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1519 on: 01.03.07, 13:28 »

Vetävä pyörä pitää paremmin kuin vapaasti rullaava ja tästä johtuen nelivetoisessa on parempi pito mutkassa.

Nopealla etsimisellä löysin pari tällaista väitettä, mutten perusteluja. Haluan kyllä tuohon väitteeseen fysikaaliset perustelut ennen kuin uskon, sen verran oudolta kuulostaa äkkiseltään.

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Pages: 1 ... 74 75 [76] 77 78 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1