FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.12.17, 17:50

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 749 750 [751] 752 753 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1478089 times)
Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15000 on: 29.04.16, 17:20 »

Joskus tekee hyvää vähän vertailla eri asioita, kaikkihan on kiinni kunkin arvomaailmasta. Ehkä minun ja poliitikkojen arvomaailma on hieman erilainen. Kehä ykkösen kamerasysteemit ovat maksaneet asennuskustannuksineen yli miljona euroa. Kehä ykkönen on aina ollut liikennemäärään suhteutettuna yksi Suomen turvallisimmista liikenneväylistä. Liikenne on soljunut alle tai yli kahdeksaakymppiä tilanteesta riippuen mutta aina turvallisesti. Kuolonkolareita ei siellä ole kai ollut kuin yksi moottoripyöräilijä koko historian aikana. Hulluja on aina ollut, mutta kannattaako heitä varten tehdä miljoonan investoinnit? No ei kannata sanoo maalaisjärki. Piiloverotuksen jatkeena sen sijaan miljoonan investointia voi kyllä perustella. Etenkin kun ei laske sitä, että jokainen turvallisesti ajetusta hetkestä maksettu sakko on poissa kansantaloutta pyörittävästä rahankierrosta.   

Entä sitten se vastapallo? Jos olisi annettu ihmisten ajella Kehä ykkösellä kuten tähänkin asti ja olisi käytetty se miljoona johonkin muuhun ja olisi sallittu niiden potentiaalisten sakkorahojen edelleen pyörittää kansantaloutta. Meillä on paljon avun tarpeessa olevia Suomen kansalaisia. Hyvin organisoidussa suurkeittiössä soppalautasen hinnaksi lisukkeineen tulee noin pari euroa. Hurstilla on Helsinginkadulla kokemusta asiasta. Miljoonalla eurolla saa 500.000 soppalautasta. Jos syöjiä on 300 ja jokainen syö kaksi ateriaa päivässä, niin tällä summalla syöttää sitä porukkaa lähes kaksi ja puoli vuotta. Ja niillä säästyneillä sakkorahoilla työllistää lisäksi aika monta Suomalaista.

Kyse on arvomaailmasta. Meistä jokaisella joku asia on tärkeämpi kuin joku toinen. Tämä on minun versioni.

Seppo
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15001 on: 29.04.16, 20:42 »

Kehä ykkönen on aina ollut liikennemäärään suhteutettuna yksi Suomen turvallisimmista liikenneväylistä. Liikenne on soljunut alle tai yli kahdeksaakymppiä tilanteesta riippuen mutta aina turvallisesti. Kuolonkolareita ei siellä ole kai ollut kuin yksi moottoripyöräilijä koko historian aikana.

No ei nyt ihan noin hyvin sentään. Jossain se kehä 1:n tarkka liikennekuolemien lukemakin oli, ulkomuistista heittäisin 0,4 tai 0,6 kuolemaa vuodessa (keskiarvo oli varmasti alle yhden).

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15002 on: 01.05.16, 05:35 »

Poliisin mukaan kuolemia kehällä olisi vuosittain 0,87 (luultavasti aikojen alusta tähän päivään)? Iltapäivälehden laskelmien valossa viimeisen viiden vuoden aikana tiellä on kuollut 1 ja vakavasti loukkautunut 1 moottoripyöräilijä (prätkällä ajo kielletty merkki otettava käyttöön heti). Kyseisen valtaväylän turvallisuutta on parannettu järjelmällisesti koko sen ajetun historian läpi (kiitos kepun siltarumpupolitikoinnin hitaasti)! Kameravalvonta ja rakenteilla olevat lisäkaistat (taas Suomen suurimmat aivot jonottavat turvallisesti, kun tätäkään remppaa ei voinut tehdä yhtäaikaa Mestaritunnelin työmaan kanssa 2010-luvun alkuvuosien aikana). Suurin satsaus turvallisuuteen tämän tien liikennekuolemien kannalta on ehkä ollut suojateiden poistaminen? Ylinopeudet ovat esiintyvyydeltään massaongelma (VTT:n tutkimus) tunnelissa, jossa isoimmalla vaihteella (natruel) rullataan etenkin länteen päin mentäessä reilusti yli 60 km/h (ei kameravalvontaa montun pohjalla) fack.  Grin
Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15003 on: 02.05.16, 18:40 »

[quote author=Ylinopeudet ovat esiintyvyydeltään massaongelma (VTT:n tutkimus) tunnelissa, jossa isoimmalla vaihteella (natruel) rullataan etenkin länteen päin mentäessä reilusti yli 60 km/h
Quote

Voihan sitä näinkin ajatella jos oikein haluaa, kukin taaplaa tyylillään riippuen siitä kuinka paljon vastustaa autoilua. Onko se järkevää, onkin jo toinen juttu. VTT:llä on näköjään paljon järkevän autoilun vastustajia. Otetaan vaihteeksi vaikka ekologinen näkökulma: Fossiilista polttoainetta kuluu vähemmän kun rullataan isolla vaihteella. Otetaan turvallisuusnäkökulma: Kun kaikki ajattelevat ekologisesti, kaikki ajavat samalla nopeudella. Otetaan järkevyysnäkökulma: Totta helkutissa siinä rullataan kolmosella tai nelosella. Pitää varmaan olla VTT:n elämästä vieraantunut ajokortiton DI pitääkseen jarruttamista juuri siinä lyhyessä tunnelinpätkässä tarpeellisena. Otetaan juridinen näkökulma: Mikä ei ole kohtuus, ei voi olla lakikaan.

Se tästä sirkuksesta vielä puuttuu, että siinä tunnelinpätkällä olisi kameraksi naamioitu verotuspiste.

Seppo

   
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15004 on: 02.05.16, 19:22 »

Ylinopeudet ovat esiintyvyydeltään massaongelma (VTT:n tutkimus) tunnelissa, jossa isoimmalla vaihteella (natruel) rullataan etenkin länteen päin mentäessä reilusti yli 60 km/h (ei kameravalvontaa montun pohjalla) fack.  Grin

Ylinopeusongelma on ilmeisesti jossain määrin myös rakenteellinen, eli tunnelin pitäisi kestää suurimmalla sallitulla kokonaispainolla kulkevan rekan seinäänajo tuolla 60 km/h nopeudella. Jos rekka vetää 90 km/h, kaikki rakenteet eivät välttämättä kestä suunnitellusti.

Tunnelin monttu on muuten yllättän syvä, jos rekalla pitää nopeuden 60 km/h pohjalle asti, sen jälkeen saakin seisoa kaasulla, että seuraava ylämäki menee edes viittäkymppiä...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15005 on: 03.05.16, 07:15 »

Poliisin pohtii:
Quote
Mestarintunnelin kameravalvontapaikan kohdalla nopeusrajoitus on 60 kilometriä tunnissa. Pasterstein pohtii, että tienpitäjä haluaa ottaa nopeudet pois ennen kuin liikenne solahtaa tunneliin. Jos umpinaisessa tunnelissa tapahtuu onnettomuus, tilanne on paljon vaikeampi kuin jos se tapahtuisi avoimessa ympäristössä.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1457495197603 Pohdinta noudattaa törmäysvoiman ja nopeuden suhdetta hyvin,  Smiley rakeentellinen ongelma on alamäen jyrkyys verrattuna siihen asetettuun nopeusrajoitukseen 60 km/h. Ongelma on onneksi halpa korjata digitaalisen nopeusrajoitusnäytön arvoa muuttamalla, eri asia on halutaanko näin koskaan tehdä?
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15006 on: 12.05.16, 23:30 »

On se hienoa, että aina jaksetaan jeesustella pienimmästäkin ylinopeudesta, kun samaan aikaan nopeusrajoituksia on määrätietoisesti alennettu jo useamman vuosikymmenen ajan ilman mitään järkiperusteita. Kaikki pääkaupunkiseudulla asuvat voivat käydä kokeilemassa rajoitusten mielekkyyttä esimerkiksi vanhalla Turuntiellä Kehä 3:n liittymän ja Nupurin välillä, jossa pari vuotta sitten on alennettu rajoitus viiteenkymmeneen kilometriin tunnissa ilman mitään näkyvää syytä. Mutta onhan se toki rahastukseen pyrkivien tahojen eli Liikenneturhan, Poliisin ja ELY-keskuksen mielestä  kerrassaan hengenvaarallista ajaa 5 km/h ylinopeutta entisellä valtatiellä, jossa vielä pari vuosikymmentä sitten sai luvallisesti ajaa 80 km/h. Jopa siitäkin huolimatta, ettei tien kunnossa tai liikennemäärissä ole kyseisessä ajassa tapahtunut mitään merkittävää muutosta suuntaan tai toiseen. Vähemmän yllättäen tällaisia mitättömiä pikkujuttujahan ei kuitenkaan ylinopeusuutisoinneissa koskaan muisteta tuoda julki, vaan se viiden tuntikilometrin ylinopeutta ajava yksityisautoiileva kaahari tunnetusti on aina maailman pahin rikollinen, joka pitäisi tuomita kuolemaan välittömästi ilman oikeudenkäyntiä.

Että hyvin menee, mutta menkööt. Ei mulla muuta.


Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15007 on: 13.05.16, 05:01 »

 Mielestäni reippaista taajama-nopeusylityksistä voisi kortin hyllyttää herkästi,mutta maantie/moottotieliikenteessä vois nyt jo asteittain höllentää valvontaa Huh    Tuossa juttu tämän päivän Ilkasta:  http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/rajun-kolarin-silminn%C3%A4kij%C3%A4-kauhajoella-vallitsee-kaahauskulttuuri-1.2047350

There are no atheists in dropping airplane.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15008 on: 13.05.16, 06:47 »

Kaikki pääkaupunkiseudulla asuvat voivat käydä kokeilemassa rajoitusten mielekkyyttä esimerkiksi vanhalla Turuntiellä Kehä 3:n liittymän ja Nupurin välillä, jossa pari vuotta sitten on alennettu rajoitus viiteenkymmeneen kilometriin tunnissa ilman mitään näkyvää syytä.

Espoo on kummallinen paikka kaupungiksi  Grin. Se on Suomen toiseksi suurin siti, ja kun tämä mainitsemasi taajamanopeusalue sijaitsee ehkäpä noin 3 - 5 kilometrin päässä kyseisen kaupungin keskustasta (Espoon keskus), niin eihän se näin ajateltuna olisi kovin kummallista pienemmilläkään paikkakunnilla  Roll Eyes? Pari kolme kertaa vuodessa tuosta tulee ajettua Nuuksion metsistä palatessa, kovin ärsyttävän hiljaiseltahan se vauhti siinä tuntuu, mutta onneksi matkakaan ei ole pitkä näin harvakseltaan ajeltuna. En enää muista miten paljon nopeammin matka taittui ennenvanhaan? mutta kai tuon ajansäästön joku täällä osaa mitata ja laskea.
Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14294
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15009 on: 13.05.16, 07:41 »

mutta kai tuon ajansäästön joku täällä osaa mitata ja laskea.
Kaikki ei tunnu tajuavan tuotakaan, ettei se aina ole kyse siitä muutaman minuutin ajansäästöstä, vaan siitä kuinka miellyttävää ja sujuvaa se ajaminen on. 
Tuollainen älytön turhan takia hidastelu on kaikkea muuta kuin miellyttävää ja sujuvaa ajamista. Varsinkin jos siihen eteen sattuu joku tuollainen varmuuden vuoksi vielä lisää hidasteleva hiiri. Ei ihme ettei kaikki tuollaisia älyttömyyksiä suostukaan noudattamaan.

Onneksi sentään joillain vielä omatkin aivot toimivat. Tuollaiset lisäkilvellä varustetut nopeusrajoitukset käyttöön välittömästi! thmbup Aivottomat hiirulaiset siirtyköön vaikka bussikyytiin.
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5277
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15010 on: 13.05.16, 07:49 »

Pannaanko lisäkilpi saman tien kaikkiin muihinkin liikennemerkkeihin?


"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15011 on: 13.05.16, 09:03 »

Kaikki ei tunnu tajuavan tuotakaan, ettei se aina ole kyse siitä muutaman minuutin ajansäästöstä, vaan siitä kuinka miellyttävää ja sujuvaa se ajaminen on. 
Tuollainen älytön turhan takia hidastelu on kaikkea muuta kuin miellyttävää ja sujuvaa ajamista. Varsinkin jos siihen eteen sattuu joku tuollainen varmuuden vuoksi vielä lisää hidasteleva hiiri. Ei ihme ettei kaikki tuollaisia älyttömyyksiä suostukaan noudattamaan.

Onneksi sentään joillain vielä omatkin aivot toimivat. Tuollaiset lisäkilvellä varustetut nopeusrajoitukset käyttöön välittömästi! thmbup Aivottomat hiirulaiset siirtyköön vaikka bussikyytiin.

Elämä olisi mukavaa kaikilla osa-alueilla jos se olisi miellyttävää ja sujuvaa! Kukaan sinun lisäksesi ei ole maininnut hiirtä, vaan on keskusteltu mainitulle välille asetetusta nopeusrajoituksesta. Baituvei, jos Sinun aivot toimisivat kunnolla niin älyäisit pysyä aiheessa.
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15012 on: 13.05.16, 09:35 »

Kävin eilen tuttavaa tervehtimässä tuolla Kauniaisissa, ajelin sinne KehäIII kautta ja takaisin kehäI kautta, jatkuvasti oli miellyttävää ja sujuvaa, nopeusrajoituksia oli 40 - 50 -60 jne.Ei haitannut menoa, autoni toimi sujuvasti ja miellyttävästi koko matkan, laskin työmailla yli 50 kaivinkonetta.Olin varannut matkalle riittävästi aikaa joten ei ongelmia, en ohittanut kertaakaan, minut kyllä ohitettiin miljuuna kertaa muttei se menoa haitannut, säädin sisäilman autossa 18 asteelle, oikein miellyttävä reissu.
Aivottomista en tiedä on kuulemma hankala elää ilman aivoja, aivojen käyttö taas on taitolaji, kaikki eivät vaan osaa.Hiiristä tiedän sen että kissat niitä portaille joskus tuovat, eivät syö päästäisiä ainakaan.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14294
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15013 on: 13.05.16, 09:52 »

Elämä olisi mukavaa kaikilla osa-alueilla jos se olisi miellyttävää ja sujuvaa! Kukaan sinun lisäksesi ei ole maininnut hiirtä, vaan on keskusteltu mainitulle välille asetetusta nopeusrajoituksesta.
Jep, ja jatkoin yleisesti tuosta nopeusrajoituspelleilystä ja sen järjettömyydestä. Ja mitä tuohon ajamisen sujuvuuteen ja miellyttävyyteen tulee, sitä voisi verrata vaikka kävelyyn kengät täynnä sepeliä, onnistuu kyl mutta ei mitään kovin hauskaa ole. Luulisin, en ole kokeillut. Tongue

Tuollaiset turhat hidasteet tai hidastelijat ovat niitä pikkukiviä siellä kengässä.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15014 on: 13.05.16, 09:58 »

Olisihan se kiva, jos kaikki rajoitukset olisivat niinkuin MINÄ haluan ja kaikki muut ajaisivat niinkuin MINÄ haluan! Mutta, niin vain ei ole.  Grin

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15015 on: 13.05.16, 10:32 »

 Oikeastaan lähes aina "hurjasteluissa" on kyse vain ja ainoastaan siitä,että opettaa itsensä lähtemään matkaan 5 - 10 min. liian myöhään! Ja "hurjastelulla" tarkoitan vaarallisia ohituksia,suojatie-vaaratilanteita etc. Pääväylillä nopeusrajoitukset tulee asettaa niin,että noita vaarallisia ohituksia olisi mahdollisimman vähän.

There are no atheists in dropping airplane.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15016 on: 13.05.16, 10:43 »

Oikeastaan lähes aina "hurjasteluissa" on kyse vain ja ainoastaan siitä,että opettaa itsensä lähtemään matkaan 5 - 10 min. liian myöhään! Ja "hurjastelulla" tarkoitan vaarallisia ohituksia,suojatie-vaaratilanteita etc. Pääväylillä nopeusrajoitukset tulee asettaa niin,että noita vaarallisia ohituksia olisi mahdollisimman vähän.

Juuri näin. Nopeusrajoituksissa, etenkin taajama-alueella, on kysymys auton törmäysenergiasta joka nelinkertaistuu, kun törmäysnopeus kaksinkertaistuu. Nopeuden lisääminen heikentää jalankulkijan ja pyöräilijän mahdollisuuksia selviytyä törmäyksestä. Ja jos selviää, niin vammojen vakavuus korreloi törmäysvoiman kanssa, mutta tätä mukavan sujuvasti autoileva idiootti tuskin tiedostaa nauttimansa vauhdin huumassa.
Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14294
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15017 on: 13.05.16, 11:39 »

Olisihan se kiva, jos kaikki rajoitukset olisivat niinkuin MINÄ haluan ja kaikki muut ajaisivat niinkuin MINÄ haluan! Mutta, niin vain ei ole.  Grin
No tuohan olisikin jo täydellistä, mutta niin ei tosiaan valitettavasti ole! thmbdn Onneksi MINÄ voin ajaa kuten MINÄ haluan. Grin


Ja "hurjastelulla" tarkoitan vaarallisia ohituksia,suojatie-vaaratilanteita etc. Pääväylillä nopeusrajoitukset tulee asettaa niin,että noita vaarallisia ohituksia olisi mahdollisimman vähän.
Höpöhöpö. "Vaarallisia ohituksia, suojatie-vaaratilanteita etc." voi tapahtua millä tahansa nopeudella. Tämän perusteella nopeusrajoitus pitäisi laskea johonkin 10-20km/h tienoille niin ei ainakaan kovaa satu jos auto tönäiseekin.

Turvallinen ohitus tapahtuu nopeasti ja käyttämällä mahdollisimman vähän aikaa vastustajan kaistaa. Turvallinen ohitus ei onnistu jos yrität ohittaa 80km/h alueella 75km/h ajavaa rikkomatta nopeusrajoitusta (= vaarallista hurjastelua). Ja ei, oikea vastaus ei ole se, että ei tarvitse ohittaa tuossa tilanteessa koska ajansäästö on mitätön. Lisäksi fiksuimpiin paikkoihin on sijoitettu vielä kamerapöntöt varmistamaan tuon "turvallisen" ohituksen.


Tuollaiset alhaiset (esim Antin mainitsemalla tieosuudella ennen 80km/h, nykyään 50km/h?) nopeusrajoitukset onkin juuri tuollaisille eräänlaisille idiooteille jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan ja ajaa oikeaa/sopivaa nopeutta tilanteen (ja alueen) mukaan. Näin kaikkia rangaistaan ja lätkäistään tuollainen älytön rajoitus. Tilannenopeus on taas kova juttu tässäkin asiassa. Myös sitä kuuluisaa pelisilmää olisi hyvä olla, kaikilta sitäkään ei vaan tosin löydy. Ja toisilta enemmän ja toisilta vähemmän.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15018 on: 13.05.16, 12:34 »

Höpöhöpö. "Vaarallisia ohituksia, suojatie-vaaratilanteita etc." voi tapahtua millä tahansa nopeudella. Tämän perusteella nopeusrajoitus pitäisi laskea johonkin 10-20km/h tienoille niin ei ainakaan kovaa satu jos auto tönäiseekin.

Perusfyssa on Petrillä nyt hakusessa, ja pahasti. Otat pois nopeudesta 25 %, niin jarrutusmatka lyhenee melkein puoleen. Taajamassa tällä on suuri merkitys. Kokeile virkistää ajatuksiasi vaikkapa tällä laskurilla: http://www.avainkouluttaja.fi/jarrutusmatkalaskuri Niin, ja asia pitäisi myös sisäistää  Roll Eyes

Tuollaiset alhaiset (esim Antin mainitsemalla tieosuudella ennen 80km/h, nykyään 50km/h?) nopeusrajoitukset onkin juuri tuollaisille eräänlaisille idiooteille jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan ja ajaa oikeaa/sopivaa nopeutta tilanteen (ja alueen) mukaan. Näin kaikkia rangaistaan ja lätkäistään tuollainen älytön rajoitus. Tilannenopeus on taas kova juttu tässäkin asiassa. Myös sitä kuuluisaa pelisilmää olisi hyvä olla, kaikilta sitäkään ei vaan tosin löydy. Ja toisilta enemmän ja toisilta vähemmän.

Mistä tiedät, että Antin mainitsemalla tieosuudella pystyt pysäyttämään auton omilla aivoilla valitsemastasi sopivasta tilannenopeudesta silloin kun eteen hyppää yllättäen aivoton lapsi? Tai miten joku aluetta tuntematon turkulainen voisi ilman liikennemerkkien antamaa ohjeistusta tietää jotakin alueen väestötiheydestä tai siellä poukkoilevien ihmisten reiteistä?
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #15019 on: 13.05.16, 12:58 »

Onneksi MINÄ voin ajaa kuten MINÄ haluan. Grin


Et muuten voi. On muitakin tienkäyttäjiä.  Tongue

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Pages: 1 ... 749 750 [751] 752 753 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1