Keskustelua liikenteestä

<< < (3005/3034) > >>

jamann51:
 Oikeastaan lähes aina "hurjasteluissa" on kyse vain ja ainoastaan siitä,että opettaa itsensä lähtemään matkaan 5 - 10 min. liian myöhään! Ja "hurjastelulla" tarkoitan vaarallisia ohituksia,suojatie-vaaratilanteita etc. Pääväylillä nopeusrajoitukset tulee asettaa niin,että noita vaarallisia ohituksia olisi mahdollisimman vähän.

kume:

Oikeastaan lähes aina "hurjasteluissa" on kyse vain ja ainoastaan siitä,että opettaa itsensä lähtemään matkaan 5 - 10 min. liian myöhään! Ja "hurjastelulla" tarkoitan vaarallisia ohituksia,suojatie-vaaratilanteita etc. Pääväylillä nopeusrajoitukset tulee asettaa niin,että noita vaarallisia ohituksia olisi mahdollisimman vähän.

Juuri näin. Nopeusrajoituksissa, etenkin taajama-alueella, on kysymys auton törmäysenergiasta joka nelinkertaistuu, kun törmäysnopeus kaksinkertaistuu. Nopeuden lisääminen heikentää jalankulkijan ja pyöräilijän mahdollisuuksia selviytyä törmäyksestä. Ja jos selviää, niin vammojen vakavuus korreloi törmäysvoiman kanssa, mutta tätä mukavan sujuvasti autoileva idiootti tuskin tiedostaa nauttimansa vauhdin huumassa.

Pe7e:

Olisihan se kiva, jos kaikki rajoitukset olisivat niinkuin MINÄ haluan ja kaikki muut ajaisivat niinkuin MINÄ haluan! Mutta, niin vain ei ole. 

No tuohan olisikin jo täydellistä, mutta niin ei tosiaan valitettavasti ole! Onneksi MINÄ voin ajaa kuten MINÄ haluan.

Ja "hurjastelulla" tarkoitan vaarallisia ohituksia,suojatie-vaaratilanteita etc. Pääväylillä nopeusrajoitukset tulee asettaa niin,että noita vaarallisia ohituksia olisi mahdollisimman vähän.

Höpöhöpö. "Vaarallisia ohituksia, suojatie-vaaratilanteita etc." voi tapahtua millä tahansa nopeudella. Tämän perusteella nopeusrajoitus pitäisi laskea johonkin 10-20km/h tienoille niin ei ainakaan kovaa satu jos auto tönäiseekin.

Turvallinen ohitus tapahtuu nopeasti ja käyttämällä mahdollisimman vähän aikaa vastustajan kaistaa. Turvallinen ohitus ei onnistu jos yrität ohittaa 80km/h alueella 75km/h ajavaa rikkomatta nopeusrajoitusta (= vaarallista hurjastelua). Ja ei, oikea vastaus ei ole se, että ei tarvitse ohittaa tuossa tilanteessa koska ajansäästö on mitätön. Lisäksi fiksuimpiin paikkoihin on sijoitettu vielä kamerapöntöt varmistamaan tuon "turvallisen" ohituksen.

Tuollaiset alhaiset (esim Antin mainitsemalla tieosuudella ennen 80km/h, nykyään 50km/h?) nopeusrajoitukset onkin juuri tuollaisille eräänlaisille idiooteille jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan ja ajaa oikeaa/sopivaa nopeutta tilanteen (ja alueen) mukaan. Näin kaikkia rangaistaan ja lätkäistään tuollainen älytön rajoitus. Tilannenopeus on taas kova juttu tässäkin asiassa. Myös sitä kuuluisaa pelisilmää olisi hyvä olla, kaikilta sitäkään ei vaan tosin löydy. Ja toisilta enemmän ja toisilta vähemmän.

kume:

Höpöhöpö. "Vaarallisia ohituksia, suojatie-vaaratilanteita etc." voi tapahtua millä tahansa nopeudella. Tämän perusteella nopeusrajoitus pitäisi laskea johonkin 10-20km/h tienoille niin ei ainakaan kovaa satu jos auto tönäiseekin.

Perusfyssa on Petrillä nyt hakusessa, ja pahasti. Otat pois nopeudesta 25 %, niin jarrutusmatka lyhenee melkein puoleen. Taajamassa tällä on suuri merkitys. Kokeile virkistää ajatuksiasi vaikkapa tällä laskurilla: http://www.avainkouluttaja.fi/jarrutusmatkalaskuri Niin, ja asia pitäisi myös sisäistää 

Tuollaiset alhaiset (esim Antin mainitsemalla tieosuudella ennen 80km/h, nykyään 50km/h?) nopeusrajoitukset onkin juuri tuollaisille eräänlaisille idiooteille jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan ja ajaa oikeaa/sopivaa nopeutta tilanteen (ja alueen) mukaan. Näin kaikkia rangaistaan ja lätkäistään tuollainen älytön rajoitus. Tilannenopeus on taas kova juttu tässäkin asiassa. Myös sitä kuuluisaa pelisilmää olisi hyvä olla, kaikilta sitäkään ei vaan tosin löydy. Ja toisilta enemmän ja toisilta vähemmän.

Mistä tiedät, että Antin mainitsemalla tieosuudella pystyt pysäyttämään auton omilla aivoilla valitsemastasi sopivasta tilannenopeudesta silloin kun eteen hyppää yllättäen aivoton lapsi? Tai miten joku aluetta tuntematon turkulainen voisi ilman liikennemerkkien antamaa ohjeistusta tietää jotakin alueen väestötiheydestä tai siellä poukkoilevien ihmisten reiteistä?

oh2dw:

Onneksi MINÄ voin ajaa kuten MINÄ haluan.

Et muuten voi. On muitakin tienkäyttäjiä. 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page