Keskustelua liikenteestä

<< < (3005/3033) > >>

Pe7e:
Quote

Olisihan se kiva, jos kaikki rajoitukset olisivat niinkuin MINÄ haluan ja kaikki muut ajaisivat niinkuin MINÄ haluan! Mutta, niin vain ei ole. 

No tuohan olisikin jo täydellistä, mutta niin ei tosiaan valitettavasti ole! Onneksi MINÄ voin ajaa kuten MINÄ haluan.


Quote

Ja "hurjastelulla" tarkoitan vaarallisia ohituksia,suojatie-vaaratilanteita etc. Pääväylillä nopeusrajoitukset tulee asettaa niin,että noita vaarallisia ohituksia olisi mahdollisimman vähän.

Höpöhöpö. "Vaarallisia ohituksia, suojatie-vaaratilanteita etc." voi tapahtua millä tahansa nopeudella. Tämän perusteella nopeusrajoitus pitäisi laskea johonkin 10-20km/h tienoille niin ei ainakaan kovaa satu jos auto tönäiseekin.

Turvallinen ohitus tapahtuu nopeasti ja käyttämällä mahdollisimman vähän aikaa vastustajan kaistaa. Turvallinen ohitus ei onnistu jos yrität ohittaa 80km/h alueella 75km/h ajavaa rikkomatta nopeusrajoitusta (= vaarallista hurjastelua). Ja ei, oikea vastaus ei ole se, että ei tarvitse ohittaa tuossa tilanteessa koska ajansäästö on mitätön. Lisäksi fiksuimpiin paikkoihin on sijoitettu vielä kamerapöntöt varmistamaan tuon "turvallisen" ohituksen.


Tuollaiset alhaiset (esim Antin mainitsemalla tieosuudella ennen 80km/h, nykyään 50km/h?) nopeusrajoitukset onkin juuri tuollaisille eräänlaisille idiooteille jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan ja ajaa oikeaa/sopivaa nopeutta tilanteen (ja alueen) mukaan. Näin kaikkia rangaistaan ja lätkäistään tuollainen älytön rajoitus. Tilannenopeus on taas kova juttu tässäkin asiassa. Myös sitä kuuluisaa pelisilmää olisi hyvä olla, kaikilta sitäkään ei vaan tosin löydy. Ja toisilta enemmän ja toisilta vähemmän.

kume:
Quote

Höpöhöpö. "Vaarallisia ohituksia, suojatie-vaaratilanteita etc." voi tapahtua millä tahansa nopeudella. Tämän perusteella nopeusrajoitus pitäisi laskea johonkin 10-20km/h tienoille niin ei ainakaan kovaa satu jos auto tönäiseekin.


Perusfyssa on Petrillä nyt hakusessa, ja pahasti. Otat pois nopeudesta 25 %, niin jarrutusmatka lyhenee melkein puoleen. Taajamassa tällä on suuri merkitys. Kokeile virkistää ajatuksiasi vaikkapa tällä laskurilla: http://www.avainkouluttaja.fi/jarrutusmatkalaskuri Niin, ja asia pitäisi myös sisäistää 

Quote

Tuollaiset alhaiset (esim Antin mainitsemalla tieosuudella ennen 80km/h, nykyään 50km/h?) nopeusrajoitukset onkin juuri tuollaisille eräänlaisille idiooteille jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan ja ajaa oikeaa/sopivaa nopeutta tilanteen (ja alueen) mukaan. Näin kaikkia rangaistaan ja lätkäistään tuollainen älytön rajoitus. Tilannenopeus on taas kova juttu tässäkin asiassa. Myös sitä kuuluisaa pelisilmää olisi hyvä olla, kaikilta sitäkään ei vaan tosin löydy. Ja toisilta enemmän ja toisilta vähemmän.


Mistä tiedät, että Antin mainitsemalla tieosuudella pystyt pysäyttämään auton omilla aivoilla valitsemastasi sopivasta tilannenopeudesta silloin kun eteen hyppää yllättäen aivoton lapsi? Tai miten joku aluetta tuntematon turkulainen voisi ilman liikennemerkkien antamaa ohjeistusta tietää jotakin alueen väestötiheydestä tai siellä poukkoilevien ihmisten reiteistä?

oh2dw:
Quote

Onneksi MINÄ voin ajaa kuten MINÄ haluan.



Et muuten voi. On muitakin tienkäyttäjiä. 

AnttiH:
Quote

Perusfyssa on Petrillä nyt hakusessa, ja pahasti. Otat pois nopeudesta 25 %, niin jarrutusmatka lyhenee melkein puoleen. Taajamassa tällä on suuri merkitys. Kokeile virkistää ajatuksiasi vaikkapa tällä laskurilla: http://www.avainkouluttaja.fi/jarrutusmatkalaskuri Niin, ja asia pitäisi myös sisäistää 

Mistä tiedät, että Antin mainitsemalla tieosuudella pystyt pysäyttämään auton omilla aivoilla valitsemastasi sopivasta tilannenopeudesta silloin kun eteen hyppää yllättäen aivoton lapsi? Tai miten joku aluetta tuntematon turkulainen voisi ilman liikennemerkkien antamaa ohjeistusta tietää jotakin alueen väestötiheydestä tai siellä poukkoilevien ihmisten reiteistä?


Toisaalta kyllähän 120:n rajoituksella varustetulla motarillakin voi yllättäen hypätä eteen hirvi tai joku känninen jalankulkija ja silloin jälki on rumaa. Kysymys on vaan lähinnä siitä, kuinka todennäköistä moinen skenaario on ja siksi nopeusrajoituksetkin pitäisi suhteuttaa kyseisten todennäköisyyksien ja liikenteen sujuvuuden kannalta järkevään tasapainoon. Tällä ylivarovaisella logiikalla siis kaikilla motareillakin kannattaisi tiputtaa rajoitukset maksimissaan kahdeksaankymppiin ihan vaan siltä varalta, että sinne saattaa kerran vuodessa joku hirvi eksyä. Tuolla mainitsemallani seututie 110:n osuudella on muutama liikennevaloton suojatie, joten rajoitus ei edes teoriassa voisi olla suurempi kuin 60 km/h. En kuitenkaan tajua vieläkään, mikä vika siinä aiemmassa 60:n rajoituksessa oli, kun näkyvyyttä on suojateidenkin kohdalla useita satoja metrejä ja tien varrella kulkee koko matkan erillinen kevyen liikenteen väylä. Tämän voi paikkoja tuntematonkin henkilö todeta esimerkiksi Googlen katunäkymäkuvien avulla. Ja kun paikan päällä vertailee ajoneuvojen todellisia nopeuksia, niin voi havaita, etten ole mielipiteeni kanssa edes yksin.

Lisäksi on olemassa sellainenkin vaihtoehto, että sen nopeuden voisi vaikka ihan oma-alotteisesti sovittaa tarvittaessa jopa "ylimitoitettua" rajoitusta alhaisemmaksi esimerkiksi sääolosuhteiden tai polttoainetaloudellisten syiden takia. Tällainen vaihtoehto tuskin kuitenkaan liikennesuunnittelijoille on edes tullut mieleen, vaan mieluummin rangaistaan kaikkia asettamalla rajoitukset etenkin alemman luokituksen tieverkolla lähinnä mopojen mukaan. Tuskin tässä maassa kuitenkaan ihan hirveän monessa liikennekuolemassa tai edes peltikolarissa suurin syy on ollut siinä, että on ajettu kuuttakymppiä viidenkympin alueella, jossa pari vuotta aiemmin sai luvallisesti ajaa kuuttakymppiä. Sitä kolmen promillen kännissä kahtasataa ajelevaa karvanoppa-amista tai vastaantulevan rekan keulaan tahallisesti päivänsä päättävää sankaria tuskin ihan hirveästi jaksaa kiinnostaa, onko rajoitus 50 vai 60 km/h.

Pe7e:
Antin tekstille peukku 

Quote

Mistä tiedät, että Antin mainitsemalla tieosuudella pystyt pysäyttämään auton omilla aivoilla valitsemastasi sopivasta tilannenopeudesta silloin kun eteen hyppää yllättäen aivoton lapsi? Tai miten joku aluetta tuntematon turkulainen voisi ilman liikennemerkkien antamaa ohjeistusta tietää jotakin alueen väestötiheydestä tai siellä poukkoilevien ihmisten reiteistä?

Niin tai voihan sieltä vaikka ufo laskeutua keskelle tietä tai taivas pudota. Voi hyvää päivää. Kuten Anttikin tuossa sanoi se sopiva nopeus voi olla myös alempi kuin siinä kyltissä lukee, tilanteesta ja olosuhteista riippuen. Kuulutko niihin jotka eivät sitäkään tajua? Samoja tyyppejä näkyy talvella ojien pohjilla kun ensimmäinen lumipyry tulee, kun ajetaan sitä kyltin osoittamaa nopeutta kesärenkaat alla,  koska se on ainut ja oikea sallittu ja turvallinen nopeus, koska sen on siihen joku fiksumpi määrännyt.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page